Strat klar 4 åring

wika

Trådstartare
hallå jag står med en start klar 4-åring och hade tänkt mig ut och visa upp honom lite men nu är det så att hmm jag har ingen aning om vad ja får starta alla licensen är betalda jag vet att han max får starta en meter och då typ clear round men sen då?? lok ,reg osv??

snälla hjälp!

Varför inte börja på lokalt och skutta runt några 90cm i avd B.
Det är ofta fler lokaltävlingar i varje distrikt. Inte så himla dyrt som att tävla regionalt och oftast lite "snällare" banor.
Lycka till!

Du får rida avdelning B i 90 cm och 1 m. Antingen är det bedömning clear round eller A. Dvs hästen får aldrig gå på tid.

För lokal tävling hade han inte behövt licens.

Jag håller med den som skrev ovan - åk på någon mindre lokal tävling först så att hästen får känna på vad det innebär. Även om de hoppa skitbra hemma är det en helt annan sak när man kommer bort med en unghäst första gången!

/C

tack å tack för svaren :)

träningstävling är redan inbokad lika så en liten lokal
men jag uttryckte mig nog lite kumpigt vad är det som jag får tävla om jag säger så??

statusen på tävlingen har ingen betydelse, utan det är klassen. Men lokala är oftast (dock absolut inte alltid) ngt lättare än de regionala.

Du får tävla lokal och regional. Det borde inte förekomma 1 m-klasser på nationella (så då har du ju inte det problemet) så vida det inte handlar om championatet...

/C

Det mesta du behöver veta står i Tr och den är bra att ha när man tävlar...finns att beställa på ridsportsförundets hemsida

Ja jag skulel ut på små blåbärtvävlingar typ 50 upp till 80 som en mjuk start. Sen hålla sig på 80-90 hela året.

Varför så låga klasser ? En inhoppad och klar 4 åring tycker jag helt klart ska gå 1.00m som 4 åring. Självklart måste man se till individen men 1.00m är inte högt och dte flesta klarar det galant. Kvalet i 4 års championatet går i 1.00 om man nu vill kvala dit.
Vill man sen kanske kvala till breeders som 5åring så är det en klar fördel om hästen gjort en hel del 1.00m rundor som 4 åring så den kan börja gå 1.10 så fort som möjligt på säsongen som 5-åring för att sen gå 1.20.

Tillåt mig ställa en fråga utan att för den sakens skull ta illa upp.

"så den kan börja gå 1.10 så fort som möjligt på säsongen som 5-åring för att sen gå 1.20."

Varför det?
Jag tycker att jag ständigt ser folk omkring mig som måste "hänga med" med sina unghästar och tar upp dem i klasserna innan de som ryttare har den rutin som krävs för att ge sin orutinerade häst de rätta förutsättningarna. Istället ställer man hästen inför orimliga uppgifter och när hästen inte mäktar med påstår att hästen inte har vad som krävs. I själva verket tar man ifrån hästen självförtroendet och tilliten till ryttaren.
Det viktigaste och ibland svåraste som unghästutbildare är att ta ett steg tillbaka och kritiskt granska sig själv och hästen. Är vi redo för detta, kommer erfarenheter att bli positiv för min häst och mig? Tillför det något i utbildningen?
Målet är ju inte championaten, målet är ju en hållbar häst såväl fysiskt som psykiskt i många år efter championaten.
Visst är det bra att ha mål men mål måste ständigt revideras.

I just detta fallet när hästen aldrig varit ute på bana kan det vara en god idé att först se hur den reagerar innan man bestämmer målet.
Hästar måste, precis som vi människor, få tid att smälta saker. För vissa individer går det fort, andra kräver mer tid. Det är vårat ansvar att ge dem den tiden de behöver.

// tovan

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 365
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 539
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar