Tillåt mig ställa en fråga utan att för den sakens skull ta illa upp.
"så den kan börja gå 1.10 så fort som möjligt på säsongen som 5-åring för att sen gå 1.20."
Varför det?
Jag tycker att jag ständigt ser folk omkring mig som måste "hänga med" med sina unghästar och tar upp dem i klasserna innan de som ryttare har den rutin som krävs för att ge sin orutinerade häst de rätta förutsättningarna. Istället ställer man hästen inför orimliga uppgifter och när hästen inte mäktar med påstår att hästen inte har vad som krävs. I själva verket tar man ifrån hästen självförtroendet och tilliten till ryttaren.
Det viktigaste och ibland svåraste som unghästutbildare är att ta ett steg tillbaka och kritiskt granska sig själv och hästen. Är vi redo för detta, kommer erfarenheter att bli positiv för min häst och mig? Tillför det något i utbildningen?
Målet är ju inte championaten, målet är ju en hållbar häst såväl fysiskt som psykiskt i många år efter championaten.
Visst är det bra att ha mål men mål måste ständigt revideras.
I just detta fallet när hästen aldrig varit ute på bana kan det vara en god idé att först se hur den reagerar innan man bestämmer målet.
Hästar måste, precis som vi människor, få tid att smälta saker. För vissa individer går det fort, andra kräver mer tid. Det är vårat ansvar att ge dem den tiden de behöver.
// tovan