Strasser verkad häst kul? INTE

Status
Stängd för vidare inlägg.

TinyWiny

Trådstartare
Jag var och tittade på en häst för ett tag sedan som jag kom fram till att hon var strasser verkad.

Tyvärr stod hon i ett försäljningsstall så jag kan inte fråga förra ägaren vad de pysslat med:crazy:

Kan någon förklara för mig varför man verkar en häst så otroligt korkat:confused:

Jag tog iallafall hem henne på prov eftersom jag tyckte om henne mycket, hovis var här ganska omgående och höll med mej att hon med största sannolikhet varit strasserverkad:(

Allt jag lärt mig om hovar och dess funktion går ju emot denna verkning:eek:

Varför vill man att hästen ska gå på sulan?

Vad är tanken?

Nu hade vi tur då det ändå gick att sko på henne, men visst ser det märkligt ut:crazy:

Förhoppningsvis går ömheten över så hon får en normal gång igen...

Men jag blir så arg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag tycker att folk som funderar på att göra detta mot sina hästar ska ta och slipa ner sina naglar tills det börjar blöda och sedan gå runt med dessa ömma fingertoppar man vänjer väl sig:eek: vid smärtan av allt man tar i.

Sen kan man om man nu är så korkad göra det på sin häst...men då måste människans naglar slipas ner ordentligt tills det blöder varje dag:devil:

Idioti är vad det är!!!

Visst kan många hästar gå utan skor, men ingen ska ju gå på sulan:eek:

Ingen har rätt att göra så att hästen har ont:(

Sv: Strasser verkad häst kul? INTE

kan inte annat än hålla med dig... är lika förbryllad över att någon kan anse dessa metoder som bra...

och med detta antar jag att du är väl insatt i strassermetoden och även din hovslagare, eftersom DU antar(?) och din hovslagare antar att denna häst är verkad av en utbildad strasser hovvårdare, eller vad de heter... Det kan ju inte alls finna andra orsaker, eller?

Skulle tro TS menar en häst där väggarna är såpass nedtagna att sulan ligger lägre (mot marken sett) än hovväggen, och sulan är den viktbärande delen.

Detta kan ju dock ske utan Strasserverkning eller annan verkningstyp, så där uttalar jag mig inte om orsak. Men jag förstår precis vad TS menar med 'gå på sulan'. Så blir min fbldonna om hon går barfota. Helt utan mänsklig inblandning eller verkning, hon bryter sönder/sliter ner väggarna helt enkelt. Det kan se 'runt och fint' och verkat ut sålänge man kikar på nedställd hov, men när man lyfter inser man att det är åt skogen.

Mao, att hästen går på sulan är ingenting att skriva sig hes över.
Våra är ju barfota och nöter väggarna på "naturligt" vis. Det blir ändå en del för hovis att verka ner, eftersom hästarna huvudsakligen rör sig på gräsytor. Detta innebär i sig att sulorna tar upp merparten av vikten då kanterna sjunker ner i underlaget. Plus knölar, rötter och stenar som tillkommer.

LIA

Jo, men om de inte skulla ha väggarna som kunde sjunka ner, då skulle de gå på sulan varje steg, sulan bär all vikt. Och det ÄR något att 'skrika sig hes' om då det är dels fel, och dels innebär smärta för hästen. De är inte deisignade att bära all vikt på sulan hela tiden (du kan ju tänka dig hur det blir på hårda underlag).

Men som sagt, det behöver inte bero på verkningen nödvändigtvis. Däremot är det illa att hästägaren inte uppmärksammat 'dilemmat' och gjort något åt det.

KL Detta är knappast problemet med strasserverkning utan snarare en häftig urskålning av sulan.
PL

Mao, att hästen går på sulan är ingenting att skriva sig hes över.
Våra är ju barfota och nöter väggarna på "naturligt" vis. Det blir ändå en del för hovis att verka ner, eftersom hästarna huvudsakligen rör sig på gräsytor. Detta innebär i sig att sulorna tar upp merparten av vikten då kanterna sjunker ner i underlaget. Plus knölar, rötter och stenar som tillkommer.

LIA

Jag skriker mej inte hes:mad:

Jag reagerar på att hästar blir dåligt behandlade:mad:

Att hästen naturligt sjunker ner i underlaget är en stor skillnad på om hovväggen är uppverkad en cm runt om så att hästen ska gå på sulan.

Denna häst är dessutom naturligt plattfotad vilket givetvis inte gör det hela bättre:crazy:

KL Detta är knappast problemet med strasserverkning utan snarare en häftig urskålning av sulan.
PL

Hur menar du då?

Hon var alltså verkad så att hela sulan var i kontakt med marken, en kant på en cm var borta hela vägen runt på hovväggen.

Såg ut som om någon hade raspat/skurit bort hovväggen nertill.

Sulan kunde inte tas bort mer av, den var så urskålad som det gick:crazy:

och med detta antar jag att du är väl insatt i strassermetoden och även din hovslagare, eftersom DU antar(?) och din hovslagare antar att denna häst är verkad av en utbildad strasser hovvårdare, eller vad de heter... Det kan ju inte alls finna andra orsaker, eller?

Ja jag har bara sett bilder på denna djurmisshandel men min hovslagare har sett strassermetodens verkningar då han har kommit efter dem och fått försöka rätta till så gott det går:(

Vad menar du skulle vara orsaken annars?

Att hon slitit dem naturligt mot en kniv eller?

Jag blir så trött...

Det är kul att folk blir experter på saker de aldrig sett. Mycket intressant.

Strasser menar att hästen INTE ska stå på sin sula, ingen vettig anatomikunnig människa skulle ta bort hovväg för att belasta sulan- helt idiotiskt och med skaderisk för läderhuden i sulan!

De enda jag hört som har liknande teorier är AANHCP som hade nån teori runt det där med hovvbenssänkning... har dock inte fördjupat mig i det då det låter helt befängt.

Men det är klart. Fakta förstör ju både skvallertidningarnas rubriker och hästägarnas kafferaster.

:crazy:

/Migo
med flera fullt fungerande strasserhästar i hagen och många SHP i bekantskapskretsen.

Hon var alltså verkad så att hela sulan var i kontakt med marken, en kant på en cm var borta hela vägen runt på hovväggen.

Såg ut som om någon hade raspat/skurit bort hovväggen nertill.

Sulan kunde inte tas bort mer av, den var så urskålad som det gick:crazy:

Det du beskriver ovan är inte strassermetoden. Det är synd att du inte tar reda på mer fakta för att grunda dina påståenden.

Förklara mer ingående om strassermetoden då?
Det enda jag vet är frn deras hemsidor, tidningarticklar m.m. men det har inte sagt mig mycket vettigt. Så berätte hur de gör och hur de tänker, du som vet?

Har du nån bild på dina hästars strasserverkade hovar? skulle vara intressant att se. :)

deras hemsida tar då upp det mesta:
www.hovvardsforbundet.org

kort: Hästens hälsa och välmående är alltid nummer ett, hovbenet ska vara markparallellt, hovmekansimen fungerande på det underlag som hästen vistas på, hästskor och beslag är aldrig till för hästen utan för ryttaren, hästen ska ges möjlighet till naturliknande omständigheter med stor yta, lösdrift, fri tillgång till grovfoder och flock.

strassermetoden sammanfattad;)

/Migo
flera bilder på mina hästar finns på förbundets hemsida, bla på startsidan dr jag rider ena märren inne i stan

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 077
Senast: Mickizz
·
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 102
Senast: Siggan
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 020
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar