Sv: Strasser-metoden?? Kan nån förklara??
Jag tror att om man inte sett fungerande strasserverkade hästar, och sedan läser om Dr Strassers härjningar och osmarta uttalanden, så är det nog lätt att tro/få för sig att det är EXAKT så varje strasserverkad häst blir behandlad.
Dessutom, de fall som uppmärksammas är oftast redan trasiga hästar som man börjar böka med och gör extrema saker med. Det är ju inget intressant att skriva artiklar om helt friska fungerande hästar..
Men när man sedan sett att det finns en annan sida av myntet, då börjar man fundera. Kanske är inte allt svart och vitt?
Min åsikt är att man som hästägare ska gå så många kurser man kan, läsa på så mycket som möjligt och sedan ta verkligt ansvar för sin hästs hovvård. Oavsett om den har skor eller ej.
Jag tycker att man ska vara med och titta, fråga och lära sig. Hovvårdaren ska kunna svara och förklara varför man gör det ena eller det andra. Och denna ska ALDRIG göra ett "kraftigt" ingrepp utan ägarens tillåtelse, och man ska som ägare veta vad hovvårdaren "får" göra (de får inte skära i levande vävnad). Och dessutom göra klart att man vill att man hellre tar lite och ofta, än att riskera ömhet.
Det är dessutom JÄTTEviktigt att fråga hur ofta hovvårdaren tycker att hovarna bör ses till, och att man LYDER det. De kan faktiskt bli ömma av att verkas "för lite/för sällan" också.
Både skodda och oskodda hästar har farit illa för att ägaren varit snål och inte tagit ut hovis/hovvårdare i rätt tid.
När man har gått någon kurs och vart med vid några verkningar så brukar man känna sig såpass varm i kläderna att man kan raspa lite försiktigt på hovarna mellan besöken. Bara man ber hovvårdaren om råd hur det ska göras för just den hästen, kanske kan man få öva lite med an h*n är där. Vartefter upptäcker man att hovvårdaren kan komma mer sällan då man själv klarar verkningen bättre själv.
Tyvärr finns det de som går en helgkurs och sedan kallar sig hovvårdare och verkar andras hästar till höger och vänster. Det händer även att självlärda personer kallar sig hovslagare. Det är problemet när titeln inte är skyddad, man måste kolla upp den som kommer ut. Men viktigast är att man själv är såpass duktig att man kan avgöra vem som gör ett bra jobb med hovarna.