Strasser-metoden?? Kan nån förklara??

Sv: Strasser-metoden?? Kan nån förklara??

Jag kanske är trög, men vad är skillnaden mellan vanlig verkning utan skor och Strasser när man väl vant hästen att gå bafota?
Tar de bort mer varje gång eller är det att de tar mer första gången oavsett hur ömfotad hästen blir?

Själv tar jag bestämt avstånd från alla "metoder" där folk tränas under en helg för att ta hand om sina egna hästars fötter. Jag har hållit verksamhet med hästar och arbetat med hästar i största delen av mitt liv och är det något jag verkligen är beredd att betala för är en utbildad hovslagare - oavsett om hästen går barfota eller med skor!

Jag förstår verkligen inte hur man kan tro att det bara är att gå en kurs på några timmar och sedan sätta igång. För mig har det räckt att uppleva hovslagare som inte är tillräckligt duktiga. De kan föröda en häst de med, vad kan då inte en lekman göra i rent oförstånd?

Hoven är en extremt komplex mekanism och hovvinklar är inget att leka med. ALla hästar är individuella och idealhoven finns på ett mycket litet fåtal av dem. Resten kräver en mycket van person som kan sin sak - som kan balansera hästen rätt och ser till hästens förutsättningar så att inte leder och häst förstörs.
Inga hovar = ingen häst.

Det är djurplågeri om en häst lider i onödan.

Dr Strasser förordar i vissa fall ganska drastiska metoder som inte funkar med vår djurskyddslag, särskilt i samband med andra sjukdomar i hovarna. Vill minnas att det var en elev till Strasser som dömdes i England för ett par år sen.

Det betyder dock inte att alla Strasserverkare verkar så. Mina hästar har i omgångar verkats av Strasserverkare och de har då aldrig blivit ömma efter verkning. Samma Strasserverkare har ett antal hästar varav jag ridit flera, som heller inte är ömma.

Jag tror att den svenska "grenen" kanske håller en lite mjukare attityd är Dr Strasser själv. Det är min bild iaf.
Om din foderhäst mår bra och har verkats på detta sätt länge så är väl det jättebra och inga problem :idea:

kl

Jag måste vara helt efterbliven men nu har jag verkligen försökt läsa på om Strassermetoden men jag förstår verkligen inte.

Vad är det för skillnad mellan Strasser och vanlig verkning utan skor? Tanken är väll inte att hästen ska bli halt och öm efter varje verkning? Till och med så att det blöder? Jag tvivlar starkt på att det är de som är tanken med själv metoden, att hästen ska bli halt? Men hur kommer det sig då att metoden inte är tillåten i Sverige? Eller det kanske den inte är?
Praktiseras det överhuvudtaget ens idag?

Finns det någon här som vet svaren på mina frågor?

Många frågor. Kan starta en ny tråd om mina frågor inte alls har något med saken att göra.

Strassermetoden används idag i sverige, den är inte förbjuden.

Det som är förbjudet är att låta djur lida i onödan, bara en veterinär får besluta om hästens lidande är "nödvändigt". Lite kort.

Det som väl är det mest utmärkande med Dr Strasser är att hon dels menar att alla hovar ska se lika ut, oavsett typ av häst och användningsområde. Och hon menar att man bäst gör så att man karvar till hoven som den ska vara direkt, inga mjuka övergångar. Vilket kan göra hästen väldigt öm/trasig. Vidare anser hon att man inte ska använda smärtstillande osv och att hästen ska läka ut själv. Dr Strasser tar gärna på sig att behandla "hopplösa" fånghästar, och början av "konverteringen" är ofta mycket smärtsam.
I korta drag.

Pga detta var jag klart negativ till Strasser då vi började med barfotahästar, men efter att ha träffat åtminstone två Strasserverkare så har jag ändrat uppfattning. Kanske är det så att de inte följer Dr Strasser ordentligt, och kanske skulle det de gör då inte skulle kallas Strasserverkning. Men det jag har sett är att man tar lite i taget, gör allt för att hästen ska vara oöm, boots rekommenderas alltid om man vill rida hästen på underlag den inte klarar ännu. Jag tror nog att Dr Strassers lärjungar använder metoden lite Sverige-anpassat.

Mina barfotahästar har skötts av både hovslagare, Strasserverkare och AANHCP:are, och ärligt talat så kan jag inte se att de gör så himla olika. Vissa hovslagare har tagit för mycket i tån i sulan, men de har då även i övrigt bara verkat som om de skulle sko. Då blev hästen öm.

Om det är något som jag sett, så kan det vara att AANHCP:are rundar hovväggen medan Strasser raspar den lite mer tvär.. Svårt att förklara, men det känns inte som en stor skillnad ändå.

Okej tack! :bow:

Hänger med på noterna nu. Ingen aning om jag sett en strasserverkad häst däremot. Känner mig lite skeptiskt till det. Jättebra om man kan få en barfotahäst utan att göra den öm, men det verkar lite vanskligt om man ska göra stackarn halt först.

Nä, precis, och det är ju det man försöker undvika. Och OM de ändå blir ömma(för det kan de ju bli trots att man inte drar blod) så ska man naturligtvis hjälpa dem med det. Antingen får man bara rida på gräs i början, eller så är det boots som gäller.

Utefter vad jag läst, sett och fått berättat både av "frälsta" och andra så tar jag bestämt avstånd från strasser metoden. Att påstå att en häst mår bra av att gå med hårt ner skurna hovar och extremt låga trakter är djurplågeri. Det är möjligt att man inte ser att hästen har ont idag men det som händer är att de naturliga vinklarna i lederna i nedre delen av benen blir fel och ökar härmed också påfrestningen på desamma. Även om hoven lyckas se hel o fin ut så kommer det efter många år av påfrestning med stor sannolikhet att gjöra hästen halt och felskapt. Detta efter att läst en artikel där strasser själv förklarar hur man verkar ner trakterna för att efterlikna vildhästens hovform.Efter vad jag förstått så stämmer inte Strassers bild av hovformen på en vildhäst med bilden som många forskare och hovslagare ger. Varför skulle dessa ljuga? Dessutom så är det inte naturligt att använda hästen som vi gör och det är vår skylldighet att "balansera" det onaturliga vi gör med att hjälpa hästen bla genom att sko den när så behövs.:banana:

Det är just detta som gör att jag står som ett frågetecken ??? När jag ringde på min foderhäst så sa ägaren att han är verkad efter strasser-metoden och hon ville att han skulle fortsätta med att bli det. Och hon ville också att jag skulle gå grundkurs så jag kan underhålla hans hovar själv. Hon bad mig gå in på en sida för att jag skulle kunna läsa lite mer om det och tyckte att det lät jättebra (stod inget om att man formade och hyvlade ner hovarna kraftigt och att det var okej att de hade ont ett tag)... Och ännu bättre var det att de ska gå i lösdrift och ha fri tillgång till foder osv osv. Alltså så naturligt som det bara går att göra för våra älskade vänner.
Och min foderhäst mår bra och har gjort det hela tiden som jag har haft honom, vilket inte är så länge men ändå... Han har aldrig varit halt eller ngt annat konstigt.
MEN så fort man nämner Strasser-metoden för hästfolk så drar de öronen bakåt och säger DJURPLÅGERI!!!! Är det klåpare då (som det finns överallt) som säger och gör detta hemska som att skala ner hoven på dem så att de får ont eller vad är det?!
Själv har jag ingen bestämd åsikt ännu. Vet helt enkelt inte VAD jag ska tro.

Ska iallafall gå kursen och den dagen jag köper honom och det blir mitt beslut så kommer jag fortsätta verka efter Strasser-metoden, för han mår Inte dåligt utav det. Han har en gång i tiden också haft dåliga hovar enligt ägaren som har blivit bra efteråt.

Och grundkursen (vad jag fattat det som) gör inte att jag kan verka hans hovar själv. Jag måste ju fortfarande ta ut en hovslagare som går efter Strasser... Detta är bara den första introduktionskursen till Strassermetoden och vad jag har uppfattat det som så kommer jag bara kunna underhålla (om jag nu ens vågar göra det) hans hovar. Fattar ju själv att man inte lär sig hovslagar-yrket efter bara tre dagar!

Men det skulle inte förvåna mig om det finns folk som tror att de kan själva och gör lite som de själv tror e rätt, och det är såklart väldigt fel!

Senast ändrad av en moderator:

Så då hade det varit bättre att fortsätta att utsätta henne för smärta bara jag valt den konventionella vägen??? Jag hade försökt med flera hovslagare men hon blev inte bättre. Utbildade som inte vågade ta ner ett skit på trakterna vilket gjorde att hon växte mer mellan verkningarna så att trakterna blev högre och högre. Hon var bockhovad. Det är konstigt att när jag gjorde något som fungerade så blir det ett j...a liv. Men hovslagare som förstör ett antal hästar pratas det tyst om.
Det finns ju idioter inom alla falanger, eller hur. Jag har använt mig av en seriös och duktig verkare som har fått flera hästar att må bra och fungera väl. Men det hade kanske varit bättre att avliva dem?

Jag tycker att du ska gå kursen och bilda dig en egen uppfattning. Din häst mår ju bra vad jag förstår. Jag har aldrig blivit ombedd att sköta någonting på min hästs hovar av strasserverkaren. Däremot ville den vanliga hovslageran att jag skulle hålla efter hovarna med en kniv. Men det ville jag ju inte däremot raspade jag hovarna mellan verkningarna när jag hade den vanliga hovisen. Strasserverkningarna är ju tätare än vanliga verkningar. Just att gå på lösdrift och ha fri tillgång på foder är det enda sättet jag kan tänka mig att ha häst på i framtiden.

Lycka till
Annika

Jag tycker att du ska gå kursen och bilda dig en egen uppfattning. Din häst mår ju bra vad jag förstår. Jag har aldrig blivit ombedd att sköta någonting på min hästs hovar av strasserverkaren. Däremot ville den vanliga hovslageran att jag skulle hålla efter hovarna med en kniv. Men det ville jag ju inte däremot raspade jag hovarna mellan verkningarna när jag hade den vanliga hovisen. Strasserverkningarna är ju tätare än vanliga verkningar. Just att gå på lösdrift och ha fri tillgång på foder är det enda sättet jag kan tänka mig att ha häst på i framtiden.

Lycka till
Annika

Tack :) Förhoppningsvis så kommer jag förstå lite bättre efter denna kursen. Kommer ju iallafall veta vad jag tycker om det. =)

Det svåra är just å förstå hur det kan bli två sidor, där den ena verkligen hatar strasser, medans den andra har bara sett hästar som mår bra utav det och har posetiva erfarenheter. Alltså hur kan det bli som natt och dag?

Håller med fullständigt! Och det har jag tyckt ända sen jag började mitt hästliv, att lösdrift är det bästa för hästen med stora hagar så de kan välja själva! Det är bara vi människor som tycker synd om dem och mjäkar med dem. Eller ännu värre. de som bara vill tjäna pengar på dem, så de är så rädda att de ska skada sig att de inte får vara häst med andra hästar längre..

Som sagt, i så fall är de inte lika extrema i sverige, strasserverkarna. För mina hästar har som sagt setts av både strasserverkare och vanlig hovis, och de har varit helt eniga om trakthöjden på alla tre hästarna.

Då har jag sett större skillnader på trakthöjd mellan olika hovisar när de skott... När vi bodde i norrland tyckte jag alltid att trakterna var så höga på min skodda häst, när vi flyttade söderut(och fick tillgång till skickligare hovisar kanske?) så sänktes trakthöjden till samma som sedan samtliga barfotaverkare också tyckt varit bra.

Jag tror att om man inte sett fungerande strasserverkade hästar, och sedan läser om Dr Strassers härjningar och osmarta uttalanden, så är det nog lätt att tro/få för sig att det är EXAKT så varje strasserverkad häst blir behandlad.
Dessutom, de fall som uppmärksammas är oftast redan trasiga hästar som man börjar böka med och gör extrema saker med. Det är ju inget intressant att skriva artiklar om helt friska fungerande hästar.. :crazy:

Men när man sedan sett att det finns en annan sida av myntet, då börjar man fundera. Kanske är inte allt svart och vitt?

Min åsikt är att man som hästägare ska gå så många kurser man kan, läsa på så mycket som möjligt och sedan ta verkligt ansvar för sin hästs hovvård. Oavsett om den har skor eller ej.
Jag tycker att man ska vara med och titta, fråga och lära sig. Hovvårdaren ska kunna svara och förklara varför man gör det ena eller det andra. Och denna ska ALDRIG göra ett "kraftigt" ingrepp utan ägarens tillåtelse, och man ska som ägare veta vad hovvårdaren "får" göra (de får inte skära i levande vävnad). Och dessutom göra klart att man vill att man hellre tar lite och ofta, än att riskera ömhet.

Det är dessutom JÄTTEviktigt att fråga hur ofta hovvårdaren tycker att hovarna bör ses till, och att man LYDER det. De kan faktiskt bli ömma av att verkas "för lite/för sällan" också.
Både skodda och oskodda hästar har farit illa för att ägaren varit snål och inte tagit ut hovis/hovvårdare i rätt tid.

När man har gått någon kurs och vart med vid några verkningar så brukar man känna sig såpass varm i kläderna att man kan raspa lite försiktigt på hovarna mellan besöken. Bara man ber hovvårdaren om råd hur det ska göras för just den hästen, kanske kan man få öva lite med an h*n är där. Vartefter upptäcker man att hovvårdaren kan komma mer sällan då man själv klarar verkningen bättre själv.

Tyvärr finns det de som går en helgkurs och sedan kallar sig hovvårdare och verkar andras hästar till höger och vänster. Det händer även att självlärda personer kallar sig hovslagare. Det är problemet när titeln inte är skyddad, man måste kolla upp den som kommer ut. Men viktigast är att man själv är såpass duktig att man kan avgöra vem som gör ett bra jobb med hovarna.

Vart ska du på kurs om man får vara nyfiken och fråga? Jämtland?

Nej detta var neråt i landet. Ska ligga i närheten av Växsjö.

Nej man ska ju inte dra alla/allt över en kant. Bara för att man har sett en (eller haft oturen å sett flera) så betyder ju inte det att det är enbart den sidan som finns. Och det är som du skriver Skuggi, att det är de extrema fallen som uppmärksammas mest. Och det finns ju MÅNGA dåliga "vanliga" hovslagare också.

Jag har själv ingen erfarenhet av strasserverkning, men frågan som poppar upp under tiden jag läser här på tråden är: är det ok om jag spöar upp hästen riktigt ordentligt för att den i framtiden skall bli fogligare? Självklart INTE, men det är så jag har uppfattat det att först så verkas hoven ner till den milda grad att många av dessa hästar blir blockhalta så den i slutändan ska få bra hovar och skall kunna gå barfota? Men enl djurskyddsbestämmelserna står det att man skall skydda och inte utsätta djur för onödigt lidande, så summa av kardemumman (min egen åsikt) är att för flera hundra år sen kom bönderna på att hästarnas hovar slits mycket vid arbetet i människans tjänst, för att stoppa detta uppfann man skor för att skydda hovarna och därmed onödigt lidande!

, men frågan som poppar upp under tiden jag läser här på tråden är: är det ok om jag spöar upp hästen riktigt ordentligt för att den i framtiden skall bli fogligare?

:bow::bow:

tack för det, har många gånger tänkt samma tanke vad gäller "dr" Strasser och hennes hantlangares tveksamma syn på hästar och hästhållning

Vad tråkigt det är när ni förbiser oss som har beskrivit en del strasserverkade hästar där verkaren har tagit det sakta och bit för bit. Där hästarna mår bättre idag än innan strasserverkningen. Utan hellre gottar er i hörsägen...

Självklart är det inte ok att spöa upp en häst för att få den fogligare i framtiden.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 261
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
9 528
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama