Sv: Strasser-metoden?? Kan nån förklara??
Men nu är det inte så som Strassermetoden används i sverige(iaf vad jag sett), dessutom, vad jag förstått, så är det just "akut sjuka" hovar som Dr Strasser vill radikalt omforma. Vanliga friska hästar som skos av blir det inte samma med.
Läs lite...
Jag har själv ingen erfarenhet av strasserverkning, men frågan som poppar upp under tiden jag läser här på tråden är: är det ok om jag spöar upp hästen riktigt ordentligt för att den i framtiden skall bli fogligare? Självklart INTE, men det är så jag har uppfattat det att först så verkas hoven ner till den milda grad att många av dessa hästar blir blockhalta så den i slutändan ska få bra hovar och skall kunna gå barfota? Men enl djurskyddsbestämmelserna står det att man skall skydda och inte utsätta djur för onödigt lidande, så summa av kardemumman (min egen åsikt) är att för flera hundra år sen kom bönderna på att hästarnas hovar slits mycket vid arbetet i människans tjänst, för att stoppa detta uppfann man skor för att skydda hovarna och därmed onödigt lidande!
Men nu är det inte så som Strassermetoden används i sverige(iaf vad jag sett), dessutom, vad jag förstått, så är det just "akut sjuka" hovar som Dr Strasser vill radikalt omforma. Vanliga friska hästar som skos av blir det inte samma med.
Läs lite...