Strasser-metoden?? Kan nån förklara??

Sv: Strasser-metoden?? Kan nån förklara??

Jag har själv ingen erfarenhet av strasserverkning, men frågan som poppar upp under tiden jag läser här på tråden är: är det ok om jag spöar upp hästen riktigt ordentligt för att den i framtiden skall bli fogligare? Självklart INTE, men det är så jag har uppfattat det att först så verkas hoven ner till den milda grad att många av dessa hästar blir blockhalta så den i slutändan ska få bra hovar och skall kunna gå barfota? Men enl djurskyddsbestämmelserna står det att man skall skydda och inte utsätta djur för onödigt lidande, så summa av kardemumman (min egen åsikt) är att för flera hundra år sen kom bönderna på att hästarnas hovar slits mycket vid arbetet i människans tjänst, för att stoppa detta uppfann man skor för att skydda hovarna och därmed onödigt lidande!

Men nu är det inte så som Strassermetoden används i sverige(iaf vad jag sett), dessutom, vad jag förstått, så är det just "akut sjuka" hovar som Dr Strasser vill radikalt omforma. Vanliga friska hästar som skos av blir det inte samma med.

Läs lite...

Roligt att läsa att det faktiskt finns strasserverkare som vågar gå emot fraulein Strasser trots att de därmed riskerar sin egna legitimation när de inte följer hennes direktiv till punkt och pricka. Vad somliga försvarare verkar missat är att enligt frau Strasser själv så får man räkna med lite svinn, hästen kan dö pga "processen" när de verkas så hårt att de inte kan gå. Vad som händer med benvinklar verkar inte ha så stor betydelse, bara hoven är verkad efter mallen, men visst finns det gott om klåpare som verkar hovar.

Mina hovslagare som jag haft genom åren har aldrig skott eller verkat mina hästar så de får höga trakter och trånga hovar och de går barfota när så passar och skos när de behöver. Hovarna är varken bättre eller sämre efter en skoning eller en barfotaperiod, så klarar inte hovslagaren att verka en häst korrekt så får han heller inga fler uppdrag hos mig.

Jag kommer fortsätta hålla mig till utbildat yrkesfolk som kan sko om det behövs.

Jo, hon har väldigt "högt i tak", Dr Strasser, vad det verkar.. :o:crazy:

Helt ärligt så struntar jag faktiskt i det om det görs si eller så, men tycker synd om de djur som ska behöva utstå grym behandling:mad:
Jag personligen har haft en och samma hovslagare (som inte är med i hovslagarförbundet) i 17 år nu och jag har aldrig haft en halt häst när han har skot/verkat, mina hästar går barfota när de inte rids och när de rids har dom skor för att skydda mot slitaget på hovarna.
Kan berätta hur jag kom i kontakt med min nuvarande hovslagare: 1993 fick jag min D ponny, tog ut en hovslagare (med gott rykte) ponnyn blev blockhalt i ca 3 dagar, när det gått 8 v hade jag kunnat rida i 2 av dom pga fortsatt hälta, använde samma hovslagare 3 el 4 ggr till men samma problem uppstod, + att hästen vägrade gå på grus så vi tänkte att något måste vara grymt fel och började höra oss för efter en annan hovslagare och hittade nuvarande hovslagare som även då var känd för att kunna fixa problemhovar, min ponny fick många fina år (trots trånga hovar, strålröta) och de sista åren var han i sitt esse och han brydde sig inte om underlaget när vi red:laugh: 2007 tog jag bort honom 30 år gammal och hade inte haft en hälta sen 94!
Har även 2 vbl den ena är 25 år(köptes som 9 åring), har aldrig varit halt, den andra är 6 år och har endast blivit verkad/skodd i tre år av min hovslagare så resten får tiden utvisa!

kl

Men vad då? I sverige skos strasserhästar mildare och stegvis, alltså precis som en vanlig barfotaverkning? Varför kallar man det då strasser när det inte är det? :confused:

Min hovvårdare verkar inte hästar som står på box utan bara hästar som går på lösdrift. Dels för att hästen behöver fri rörelse för leder mm. Men också för att naturen själv hjälper till att "verka" hoven, Naturligtvis har vi noga kontroll på hoven Och de som verkas vid sjuktillstånd/omformning av hoven av olika orsaker verkas ofta varannan vecka.
Jag har läst en bok av dr strasser även om det var ett tag sedan nu. Det jag gick på när jag var tvungen att hitta en ny väg för min häst var vänner och bekantas upplevelse och hästarnas mående så som jag kunde bedömma dem. Dessa hade verkats av strasserverkare och mådde bra och hade även kommit tillrätta med en del rörelser i ridningen. Jag är evigt tacksam för att jag valde den vägen då min häst i dag går barfota och mår hur bra som helst. Och det äsr jag nöjd med.

kl

Men vad då? I sverige skos strasserhästar mildare och stegvis, alltså precis som en vanlig barfotaverkning? Varför kallar man det då strasser när det inte är det? :confused:

Jag antar att de kallar sig så eftersom det är i Dr Strassers skola de gått... Jag är inte tillräckligt insatt i alla detaljer, vad anledningen är till att de verkas "snällare" i Sverige. Jag vet inte säkert om de "går emot" Strasser då, eller om det bara är några extremfall som gjort att man missuppfattat huvuddragen i Strassers lära. Ibland blir det ju så, hon kanske inte alls lär ut att man ska kapa och karva som en galning på normala hästar, men publiciteten kring några extrema fall kan ju ha gjort att hon uttalat sig så att "folk" dragit förhastade slutsatser.

Det är nog dessutom svårt att få en Strasserverkare att offentligt erkänna att h*n går lite sina egna vägar, för då lär de bli uteslutna av Strasser om jag förstått det rätt... Så, det blir svårt att få svar för oss andra tror jag..

Roligt att läsa att det faktiskt finns strasserverkare som vågar gå emot fraulein Strasser trots att de därmed riskerar sin egna legitimation när de inte följer hennes direktiv till punkt och pricka. Vad somliga försvarare verkar missat är att enligt frau Strasser själv så får man räkna med lite svinn, hästen kan dö pga "processen" när de verkas så hårt att de inte kan gå. Vad som händer med benvinklar verkar inte ha så stor betydelse, bara hoven är verkad efter mallen, men visst finns det gott om klåpare som verkar hovar.

Mina hovslagare som jag haft genom åren har aldrig skott eller verkat mina hästar så de får höga trakter och trånga hovar och de går barfota när så passar och skos när de behöver. Hovarna är varken bättre eller sämre efter en skoning eller en barfotaperiod, så klarar inte hovslagaren att verka en häst korrekt så får han heller inga fler uppdrag hos mig.

Jag kommer fortsätta hålla mig till utbildat yrkesfolk som kan sko om det behövs.

:bow::bow::bow::bow:

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 259
Senast: Enya
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
9 528
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama