>> Strålbens Hälta?

Sv: >> Strålbens Hälta?

Tack för ditt svar! Jag har oxå fått uppfattningen som att det är ett ganska vanligt berepp för veterinärerna att använda sig av. Som sagtr, frågan är hur mycket av alla diagnoser som verkligen är strålbenshälta. Sedan 'är det i och för sig en rund gång, det ena ger det andra. Så har det varit för oss i alla fall. Felbelastningar och överbelastningar både här och där har satt sina spår. Därför har dety vart svårt att säga vart det verkligen sitter eftersom i princip hela hästen 'är behandlad.

Strålbenshälta är som tidigare skrivits ett samlingsnamn på olika symptom. Tyvärr tar vet ofta till det för lätt.
Min häst fick den diagnosen som 5-åring. Jag konsulterade en till vet som trodde det var överansträning i strålbensbursan. Hon behandlade mot det en gång och hästen blev helt bra och har så förblivit. Jag har ringsko på ena fram, det är enda ändringen jag gjort. Den första vet menade att det skulle ta minst 2 år för hästen att bli bra. Den var dock helt återställd efter 2 mån.

En bekants häst scintade hela strålbensområdet på Ultuna och då hittade de felet som kunde åtgärdas. Oftast syns inte problem i strålbensområdet med vanlig röntgen.

Jag har förstått det. Känns som att man borde frågasätta lite mer än vad man gör- Men å andra sidan litar man blint på veterinärerna eftersom det är deras jobb.

´Det har pratats om att vi oxå skulle göra en så kallas Scint röntgen oxå. Men först vill de se hur han har svarat nu på en första behandlingen!

Tack för ditt svar. Intressant att höra andra åsikter och infallvinklar!

Tack för ditt svar! Jag har oxå fått uppfattningen som att det är ett ganska vanligt berepp för veterinärerna att använda sig av. Som sagtr, frågan är hur mycket av alla diagnoser som verkligen är strålbenshälta.

Fast det är inte felanvändning av veterinärerna som är kruxet. Utan att strålbenshälta är en 'samlingsdiagnos' på hälta lokaliserad till strålbensområdet. På samma sätt som kolik är ett samlingsnamn för 'ont i magen'.

Dvs, när du har en hälta som utgår från strålbensområdet (kan konstateras med hjälp av bedövningar) så har du en strålbenshälta. Sen finns det viss skillnad i begreppsanvändningen, min veterinär ville t ex inte skriva diagnos strålbenshälta på mitt sto trots att hon hade både förändringar på strålbenet samt smärta/hälta från strålbensområdet. Utan hon 'spar' den diagnosen tills de haft problem en längre tid och hästen inte svarat på behandling.

Det jäkliga med strålbensområdet är ju att det är så förbaskad mycket på så liten yta därinne, och det är svårt att 'se' allt. Och du kan ha rena plåtar men skador på annat än skelettet 'därinne' som ger hälta och/eller avslutar hästens liv i förtid. Samtidigt som du kan ha riktigt ruggiga röntgenplåtar på strålbensförändringar och hästen är ohalt och kry. (Därför 'får' man inte ställa diagnosen strålbenshälta 'bara' på t ex röntgenplåtar)

Jag hade om det hade funnits möjlighet GÄRNA donerat min K:s framben och ffa framhovar till forskning, bara för att SJÄLV få veta hur det egentligen såg ut därinne, förutom de vi kunde se på rtg. Även om det i hennes fall var ett sekundärproblem med strålbenen. Men det var ändå det som tillslut fällde henne och gjorde att hennes ljus slocknade innan det knappt börjat lysa..

Strålbenshälta är som tidigare skrivits ett samlingsnamn på olika symptom. Tyvärr tar vet ofta till det för lätt.
Min häst fick den diagnosen som 5-åring. Jag konsulterade en till vet som trodde det var överansträning i strålbensbursan. Hon behandlade mot det en gång och hästen blev helt bra och har så förblivit. Jag har ringsko på ena fram, det är enda ändringen jag gjort. Den första vet menade att det skulle ta minst 2 år för hästen att bli bra. Den var dock helt återställd efter 2 mån.

En bekants häst scintade hela strålbensområdet på Ultuna och då hittade de felet som kunde åtgärdas. Oftast syns inte problem i strålbensområdet med vanlig röntgen.

Vilken behandling fick hästen?

Lahtel - har du bara ringsko på ENA fram? *nyfiken* Varför inte på bägge fram? Är det inga nackdelar med att ha olika skoning fram?

Har faktiskt aldrig hört att man sätter 'specialbeslag' på bara en hov sådär mer permanent, och blev nyfiken?

Det är inte särskilt ovanligt att ha beslag på bara en hov. De finns hästar som har små rörelsestörningar på bara en hov.
Anledningen till beslaget är att han inte satte ned den hoven helt plant, utan hade ett litet vridmoment vid isättningen, ett inte helt ovanligt problem.
Vi åkte till Ultuna och där tog de fram ett beslag som gör att han sätter ned den hoven helt plant. Anledningen till detta var att vi misstänkte att denna rörelsestörning kunde bidragit till överansträningen i strålbensbursan. Beslaget resluterade också i att han blev mycket mjukare i vänsterbogen (beslaget sitter på vänster fram).
Det är dock inget konstigt beslag, utan en ringsko med en speciell tåriktning.

Lahtel - oej, jag har aldrigs ett det enkelsidigt så mer 'permanent' (däremot vid kortare perioder såklart, eller vid t ex hovbensbrott), därför jag blev nyfiken. Men skönt att det har hjälpt =)

Vilken behandling fick hästen?

Någon antiinflammatorisk cocktail insprutad i strålbensbursan på båda fram + anti-inflammatoriskt i ryggen p g a att han blivit spänd där p g a ont fram.
Sedan longering varannan dag över cavaletti 2 veckor, sedan ridning varannan dag och longering varannan dag i 2 veckor, och sedan mjukstarta med träning.
Sedan var hästen helt bra och har så förblivit.
Den vet som behandlade finns på Brunmåla.

Den antiinflammatoriska coctailen kan ju ha varit den 'vanliga' med tuppkam och kortison? Det fick min dam till strålbensområdet och ligamenten vid hovbrosken. (Dock inte i själva strålbensbursan)

Någon antiinflammatorisk cocktail insprutad i strålbensbursan på båda fram + anti-inflammatoriskt i ryggen p g a att han blivit spänd där p g a ont fram.
Sedan longering varannan dag över cavaletti 2 veckor, sedan ridning varannan dag och longering varannan dag i 2 veckor, och sedan mjukstarta med träning.
Sedan var hästen helt bra och har så förblivit.
Den vet som behandlade finns på Brunmåla.

Vem på Brunmåla? Nu har ju inte vi fått diagnos på detta utan tror och hoppas fortfarande på att det är den felverkade och felspikade hoven som ger besvären. Vår hovslagare kommer i dag och ska försöka rätta till den (har inte gått tidigare då den är så hårt verkad). Sen ger jag det en vecka att utvärdera och se om det blir helt bra av det, annars har jag en tid på Täbykliniken om en vecka från i dag!

Nej, det var inte tuppkam, så mycket minns jag.
De ligger ganska långt fram i tekniken på denna klinik.

FRÅGA: Strålbens Hälta?

Hej!
Jag funderar på att köpa en häst importerad från tyskland för en månad sedan. Veterinären har noterat dubbelsidiga förändringar på strålbenet. Helt ren vid böjprov-alltså ingen hälta!

Vi ska besikta honom på fredag, med en veterinär från en klinik nära säljaren. Han/hon ska då få titta på röntkenbilderna. Om han är ren och vi får en bra förklaring på röntkenbilderna så tar vi honom.

Min fråga är-hur allvarlig är en föärändring på röntken utan tecken till hälta?

Hästen är 4 år, korsning trakhener, oldenburg.
Mvh
Cecilia

Sv: FRÅGA: Strålbens Hälta?

Om du frågar efter MIN åsikt så skulle jag aldrig någonsin köpa en fyraåring med strålbensförändringar. Alls. Oavsett.

För en fyraåring har inte gjort såpass mycket att man kan säga något om huruvida de där förändringarna ÄR hältutlösande vid fullt arbete. Och med min dam i bagaget, så.. Aldrig i livet att jag skulle köpa med förändringar så ung. Oavsett om böjprovet är rent. (Det var min dams böjprov med, i perioder, som blev kortare och kortare och tillslut - fyra år gammal, så fick hon somna in, då klarade hon inte ens hagvistelse. Eller, hon klarade speciellt inte hagvistelse. Hon var ren 8 v tidigare, men hade en svalginfektion och fick vila 8 v. På ÅB var hon så halt på böjprov att jag grät. Hon somnade samma dag..)

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
23
· Visningar
2 187
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 977
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• vid kris
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Svensk politik nr 3