Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
OK. Hur har det gått för din häst? Kunde ni behandla? Vi har inte fått det kostaterat och det behöver inte vara det, men lite orolig är jag allt... Skon gick av i hagen, ficka ta ut en vet "akut" som inte var vår ordinarie. Verkade för mkt samt blev sömtrång. En v senare kom vår hovis hem. Hade lätt puls samt ömmade lite vid tån. Tog bort tåsömmen och blev genast bättre. Nu har det gått tre veckor, syns inget i skritten men lite i traven. I morgon ska vår hovis försöka snygga till hoven som blev felverkad (för hårt samt låg/kort bak = fel vinkel). Hoppas förstås att det är det som gör att han ej är helt ok ännu! Finns ju en förklaring. Från att ha avlastat hoven (sträckt fram) gör han det inte längre, men ställer inte alltid ner hela hoven baktill men det hoppas jag kan förklaras av att han är för hårt/felaktigt verkad. Längtar tills vår duktiga ordinarie hovslagare fixat honom i morgon! Om det är strålbenshälta, skulle det bli bättre på tre veckor utan behandling?
Min ponny blev halt våren 2002. Hältan var inte kraftig och syntes knappt på rakt spår och hon reagerade inte på böjprov. Hon var svullen över en sena så vetrinären trodde på en överansträngning av senan. Hon fick en lång vila och behanlades med laser. Senan blev bra, men hältan fanns kvar. Under sommmaren åkte vi till Strömsholm och hon röntgades, på röntgen syndes tydligt att strålbenen på båda fram var förändrade, det hade bildats var spetsar på strålbenen. Vi provade flera olika typer av speciallskor och vi provade med hel vila och även att hon försiktigt började sättas igång. Tyvärr blev hon inte ett dugg bättre, snarare sämre och hon började bli elak. Flera personer sa att hon var elak mot dom och deras hästar (vilket hon aldrig varit innan) och jag såg även detta betende själv. Frågade veterinären om avel var något alternativ, men han tyckte inte det. Arvbarheten var inte helt utred och han sa att risken är stor för att kommande föl också skulle få problem.
Vi beslöt att ta bort henne och det är inget jag ångrar idag, även om jag saknar henne väldigt mycket.
*KL*
Mitt ungsto vurpade i hagen som 1½ åring och fick problem av detta, vilket gav sekundära ledinflammationer ffa lågt fram.
För att göra en lång historia kort så var det år med kast mellan hopp och förtvivlan, bakslag osv. När hon var 3½ konstaterades tyvärr rtgförändringar på strålbenen BF. Vi behandlade, skodde med ringskor osv. Och det verkade gå vägen, hon blev bättre, och hon fick ett helt annat svikt i steget och fick tillbaka sitt 'gamla' steg med ringskorna.
TYvärr var det bara en tillfällig resprit, och strax efter hennes fyraårsdag var det kört igen med låga lederna fram (kotleder och hovleder), och hon somnade samma dag =/
Kompisen har en herre utdömd för strålbenshälta, T-märktes och skulle 'kanske' klara hagliv.
Han är ålderspensionär nu, hoppade upp till 1.30 och tränade MSV dressyr mellan utdömning och åldersnedtrappningen. I hans fall var hela skillnaden PG. Han var alltid otroligt känslig för stråltryck, lera under PGplåten räckte för hans kulle halta. Men utan stråltryck var han besvärsfri.
Så, det finns solskenshistorier men de flesta går tyvärr inte så bra. En annan bekant hade en ponny som efter långt kämpande fick gå till de evigt gröna ängarna. Rtgförändringar på strålbenen, men ganska lindriga. Scint visade dock att senan var störd. Hästen togs brt och vid obduktionen kunde man se sammanväxningar mellan böjsenan och strålbenet. Det gick dock inte att se utan obduktion eller ev magnetrtg. Det var alltså inte strålbenen som gav ponnyn problem, utan senan.
(Det är btw därför kilar kan hjälpa strålbenshästar. Senan löper ju över strålbenskanten, och är kanten då inte 'slät' som den ska vara utan är 'taggig' så retas och skadas senan och det utlöser smärta. Höjer du trakten så vinkeln ändras kommer man ändra vilken 'del' av senan som löper över kanten, och hästen kan bli smärtfri då det är frisk/oskadad sena som löper över. Det är dock inget bot, det är att köpa sig tid, för risken är ju överhängande att tids nog skadas även den 'nya' delen av senan och problemen återkommer.
Tyckte han rörde sig lite orent vid longerng i höger varv så åkte till vet. Bedövade hovleden vilket släckte hältan helt (mest vänster fram). Behandlade, återbesök efter 2 veckor, behandlade igen, ndå inte riktigt bra så då provade han att bedöva strålbenet eftersom att ibland när hovlede bedövas så bedövar det även en del i strålbenet. Blev då helt ren.
Så han provade att behandla stålbensslemsäcken. Han sa att om det är den så kommer han svara på behandlingen, annars blir det sommarbete om ni inte känner att ni vill betala en väldigt dyr MR.
Behövdes två behandlingar sen ar han helt fräsch. En igångsättning på 6 veckor innan han var igång för fullt igen.
Japps, helt fräsch. Tanken är att vi ska åka och kolla honom efter breeders, bara för säkerhetsskull. Men han rör sej helt fantastiskt och känns super att rida på, säger även hon som rider honom nu.
*peppar peppar*