L
lady2
Jag står inför ett beslut med min häst och vet inte hur jag ska göra. Hon är ett halvblod 21 år gammal och har varit halt i 3 år. Hon kan inte galoppera på volt ordentligt och snubblar då man rider. Det är inte längre roligt att rida henne hon står mest i hagen. Symtomen blir fler för varje år som går och under vintern har hon börjat stå och vila bakbenen mycket, hon står även brett med frambenen emellanåt. Hon har artros, förslitningsskada pga ålderoch veterinären säger att hon är så gammal, man kan inget göra.
Jag har länge funderat hur jag ska göra och om man kunde låta henne få ett sista föl, veterinären tycker det går bra att betäcka henne men själv är jag lite osäker om det är en bra ide. Om hon får ett föl till får hon leva ännu 2 år åtminstone annars blir hon avlivad i höst eftersom hon inte kan bli frisk mer.
Så vad tycker ni, betäcka eller avliva?
Jag har länge funderat hur jag ska göra och om man kunde låta henne få ett sista föl, veterinären tycker det går bra att betäcka henne men själv är jag lite osäker om det är en bra ide. Om hon får ett föl till får hon leva ännu 2 år åtminstone annars blir hon avlivad i höst eftersom hon inte kan bli frisk mer.
Så vad tycker ni, betäcka eller avliva?