stort beslut

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

lady2

Jag står inför ett beslut med min häst och vet inte hur jag ska göra. Hon är ett halvblod 21 år gammal och har varit halt i 3 år. Hon kan inte galoppera på volt ordentligt och snubblar då man rider. Det är inte längre roligt att rida henne hon står mest i hagen. Symtomen blir fler för varje år som går och under vintern har hon börjat stå och vila bakbenen mycket, hon står även brett med frambenen emellanåt. Hon har artros, förslitningsskada pga ålder:(och veterinären säger att hon är så gammal, man kan inget göra.

Jag har länge funderat hur jag ska göra och om man kunde låta henne få ett sista föl, veterinären tycker det går bra att betäcka henne men själv är jag lite osäker om det är en bra ide. Om hon får ett föl till får hon leva ännu 2 år åtminstone annars blir hon avlivad i höst eftersom hon inte kan bli frisk mer.

Så vad tycker ni, betäcka eller avliva?

Sv: stort beslut

Nu förstår jag inte riktigt. Har hon varit halt i 3 år och du fortfarande har ridit henne? Hoppas jag missförstog där! :)

Ja, det här är svåra beslut. Men det är väl ganska tungt för dom att vara dräktiga, kommer hon inte få mer ont av det då? Jag skulle nog ta mig en riktigt funderare åt andra hållet, inte lätt jag vet! Är nästan i samma sits.

Tänkte precis som Melen. Hoppas vi missförstått det där med ridningen...

Betäcka eller avliva.. Svårt val för dig och jag skulle bli galen av att vara i samma sits. Även här håller jag med Melen, hon kanske får mer ont när hon är dräktig? Men å andra sidan kanske ett föl skulle vara kul att ha efter din häst när den försvinner. Det är bara du som kan bestämma o fatta beslut, hoppas det går bra.

Då får jag väl avliva henne då, vill gärna ha ett föl men vad gör man.:crazy:

vill gärna ha ett föl men vad gör man.:crazy:

Köper ett med samma stam? Om det nu är stammen du vill bevara.
Tänk igenom VARFÖR du vill ha ett föl efter just denna gamla dam så hittar du nog svaret. För inte är det för hennes skull, väl?

Delvis för hennes skull eftersom hon då skulle få fortsätta leva, delvis för min egen eftersom jag då skulle få en ny häst att rida in om några år men om hon inte orkar med dräktigheten.

Det blir inget annat föl utan då en shetlandsponny som sällskap till unghästen.

Då får jag väl avliva henne då, vill gärna ha ett föl men vad gör man.:crazy:

Ja, med tanke på vårat sto i stallet som precis fick föl, henne var det jobbigt på slutet när det blev tungt. Kanske inte är något att utsätta henne för när hon redan är ofräsh.

Usch så tråkigt. Lider med dig :(

Jag hade tagit bort henne. Precis av de anledningar som alla andra sagt, det är tungt och det kanske gör henne mer ont av att vara dräktig.

Delvis för hennes skull eftersom hon då skulle få fortsätta leva, delvis för min egen eftersom jag då skulle få en ny häst att rida in om några år men om hon inte orkar med dräktigheten.

Det blir inget annat föl utan då en shetlandsponny som sällskap till unghästen.

En häst som har ont har väl ingen glädje av att leva?
Låt henne gå vidare till de evigt gröna ängarna istället, innan hon blir för dålig.

Visst har hon fortfarande glädje av att leva. Hon är pigg och glad, rullar sig i hagen men jag vet att hon har värk. Jag har läst att om man har artros har man värk då man ansträngt sig men i ett senare skede kan man även få värk i vila. Kan det vara detta som hänt nu då hon börjat stå konstigt med benen???? Det svåra för mig är att hon aldrig haltat utan endast har en rörelsestörning på volt som inte går att få bort.

Skulle det varit min häst skulle jag ta bort den asap.
3 år är en lång tid att ha ont i och det mest humana är ju att ta bort hästen (presonligen skulle Jag gjort det för ett par år sen men..)

Om hon har ont nästan hela tiden så har hon verkligen inget nöje i att leva.
Kan vara så att hon fortfarande är glad och sådär (alla visar ju olika) men en så pass dålig häst kan omöjligt vara lycklig.

Förstår verkligen att beslutet är svårt, jag står inför samma just nu (fast min har inte varit konstant dålig) och ska avliva min älskling, om inte ett under skulle ske inom några dagar men det är ju midnre troligt.

Jag tycker personligen aldrig att man ska betäcka en häst som inte är helt frisk eftersom betäckning tär ganska mkt på kroppen.
Om hästen då redan har konstant värk så är det ju bara Elakt(!) och själviskt att betäcka den.
Även om det givetvis skulle vara underbart för Dig.
Tänk på att hästen är gammal också..

Inte ska du låta ett sto som har sådana smärtor bära fram ett föl för att du will ha ett. Skärp dej! Artros är inte en sjukdom som blir bättre i samband med dräktighet, snarare twärtom eftersom den ökade wikten innebär ytterligare påfrestningar. Awliwa stoet och skaffa ett föl på annat wis!

Förstår att det är ett tungt beslut, kram på dej!

Det blev ingen avlivning för stoet, nu är hon dräktig i stället och hon mår faktiskt riktigt bra! :D :love:

Det är ingen ide svara TS. Förhoppningsvis är hon ett troll, om inte är hon bara ute efter att reta upp folk. Hade en tidigare tråd om dräktigheten och hästens problem, där hon vägrade lyssna och istället glatt med diverse smileys skrev om hur fel alla hade, förnekade det som sagts innan och konstaterade att hästen mådde prima. När folk slutade svara i den petade hon upp den själv med jämna mellanrum, som det blev med den här.

Det är - tyvärr - bortkastad tid att engagera sig, TS har bestämt sig och sin syn på saken och enda resultatet är att övriga i tråden mår dåligt över att det kan finnas en häst som mår som beskrivet någonstans, som går längre och längre in i dräktighet =/

Det är inget troll och det ser du om du läser andra trådar som skrivits av TS i ämnet, ang hästens utslitna ben.

Det är inget troll och det ser du om du läser andra trådar som skrivits av TS i ämnet, ang hästens utslitna ben.

Jag har läst de andra trådarna. Men jag hoppas ändå att det inte är sant. Antagligen för att jag inte kan/vill förstå hur man kan agera så mot/när det gäller ett levande djur.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 250
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar