Behöver inte ens gå till Gudrun tyvärr utan ännu närmare i tiden.Var min första tanke med. Behöver ju inte gå längre tillbaka än till Gudrun och dom långa strömavbrott som var då.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Behöver inte ens gå till Gudrun tyvärr utan ännu närmare i tiden.Var min första tanke med. Behöver ju inte gå längre tillbaka än till Gudrun och dom långa strömavbrott som var då.
Precis! Jag var på min Ica för ett par år sedan o så gick strömmen, då var jag o några åldringar dom enda som kunde betal för oss.
Sist jag handlade när det var strömavbrott så hade de en ”nödkassa” med någon sorts backupbatteri så de som kunde betala kontant kunde använda den. Sen stängde de rätt snabbt ändå eftersom belysning, frysar osv gick ner men jag kunde betala i alla fall.Hur gick det till? Enligt lag måste de erbjuda kvitto. Hur kunde de slå in varorna i kassan utan ström?
Jag jobbar inte där , men antar att dom slog in det när strömmen kom tillbaka ett par timmar senare, och vad gäller kvitto så hade dom nog kunnat skriva ett med papper o penna om så önskades, men jag tror att vi som kunde lösa problemet på plats klarade oss utan och var tacksamma att vi fick det vi behövde innan dom kastade ut resten av kunderna o låste dörrenHur gick det till? Enligt lag måste de erbjuda kvitto. Hur kunde de slå in varorna i kassan utan ström?
Jag jobbar inte där , men antar att dom slog in det när strömmen kom tillbaka ett par timmar senare, och vad gäller kvitto så hade dom nog kunnat skriva ett med papper o penna om så önskades, men jag tror att vi som kunde lösa problemet på plats klarade oss utan och var tacksamma att vi fick det vi behövde innan dom kastade ut resten av kunderna o låste dörren
De kan ha ett kvittoblock o skriva kvitto för hand.Absolut att det är smidigt. Men det låter som att de kan ha brutit mot lagen om de inte kunde ge er ett godkänt kvitto. Det finns ju lagar för sånt.
Godkänt kvitto är inga problem att skriva för hand.Absolut att det är smidigt. Men det låter som att de kan ha brutit mot lagen om de inte kunde ge er ett godkänt kvitto. Det finns ju lagar för sånt.
Men det finns även lag om att butiksförsäljning ska registreras i godkänt kassaregister. Det går inte utan el.
Ändå väldigt intressant och konstigt att det måste vara kontant.Sålde min bil till en vän.
Det har varit lite krux men nu har hen börjat betala av bilen. I kontanter.
Fick 20 000,- igår som jag nu har i kontanter. Bara ytterligare 64 000,- kvar som hon kommer betala kontant. (orkar inte dra hela historien om varför det blev kontant)
Min bank tar enbart emot 20 000,- var 30:nde dag resterande banker 10-15 samma visa.
Hur gör jag nu?
Ska jag sätta in dessa 20 000,- och visa vårt avtal om att bilen ska vara betald innan sista december. Eller ska jag vänta tills jag fått alla kontanta medel? Men jag vill inte ha så mycket kontanter hemma.
Ringer till min bank nu för att kolla hur jag ska gå tillväga
Det är ju så himla krångel men jag vill ha in dem på mitt sparkonto asap
Vi var 3 kunder som kunde bet med kontanter ,ingen av oss frågade efter kvitto o det var säkert 3-4 år sen.Absolut att det är smidigt. Men det låter som att de kan ha brutit mot lagen om de inte kunde ge er ett godkänt kvitto. Det finns ju lagar för sånt.
Men är det inte dit hela världen är på väg? Kontantfritt.Jag forstar inte hur nagon har kunnat komma pa ett kontant fritt samhalle? Det innebar alltsa att man inte vill ha turister ... for att hela tiden betala med sitt kredit kort fran USA, tillexempel, blir DYRT. Och jag forstar inte heller att sa manga Svenskar helt gatt med pa det. I min uppfattning ar det en av de saker, hur man valjer att betala och ha sina pengar, som definitivt borde vara var och ens eget val.
Sålde min bil till en vän.
Fick 20 000,- igår som jag nu har i kontanter. Bara ytterligare 64 000,- kvar som hon kommer betala kontant. (orkar inte dra hela historien om varför det blev kontant)
Min bank tar enbart emot 20 000,- var 30:nde dag resterande banker 10-15 samma visa.
Hur gör jag nu?
Ska jag sätta in dessa 20 000,- och visa vårt avtal om att bilen ska vara betald innan sista december. Eller ska jag vänta tills jag fått alla kontanta medel? Men jag vill inte ha så mycket kontanter hemma.
Åk till Puttgarten, köp sprit, sälj den och ta emot pengarna på swish.Sålde min bil till en vän.
Hur gör jag nu?
Låter som ett smärre företag att göraÅk till Puttgarten, köp sprit, sälj den och ta emot pengarna på swish.
Där jag handlar kan man betala både med kort och få kvitto i upp till ca 2 h under strömavbrott.
Går det inte att registrera pga ingen el, så läggs det naturligtvis in i efterhand.
Att inte slå in i kassa är värre och det ena kvittot ersätter det andra,vill man vara perfekt så knipsar man ihop domHmm.. låter konstigt? Om de redan skrivit kvitto kan de ju inte skriva ett nytt kvitto med kassa-apparaten??
De gör säkert som du säger och det går säkert bra och jag har inga invändningar! Men jag tror inte det blir helt korrekt.
Mest korrekt måste vara att skriva kvitto för hand. Som bokförs så klart. Näst mest korrekt att slå in allt i kassan efteråt. Men dubbla kvitton är knappast rekommenderat av skatteverket.
Låter som gjort för att åka dit för alkoholsmuggling.Åk till Puttgarten, köp sprit, sälj den och ta emot pengarna på swish.
Risken att åka fast är nog obefintlig om du inte ställer dig utanför Systembolaget eller polisen och säljer. Om det var så enkelt att åka fast torde ju halva Sverige gjort det.Låter som gjort för att åka dit för alkoholsmuggling.
Jag hyser kraftiga tvivel om att hälften av Sveriges befolkning åkt till Tyskland och köpt alkohol för 60 000 kr vid ett och samma tillfälleRisken att åka fast är nog obefintlig om du inte ställer dig utanför Systembolaget eller polisen och säljer. Om det var så enkelt att åka fast torde ju halva Sverige gjort det.