större hovar bak.

Sv: större hovar bak.

Har du travare och håller på med trav??

Nä... Jag har islänningar men vissa perioder har den ena varit specialskodd. Hovis håller dock främst på med travhästar, dvs storhästar och vissa tillfällen har det då varit smidigare att jag skakat fram den typ av skor vi kommit fram till att pålle ska ha.

Fast nu missförstår du. Vad jag menar är att man inte kan ändra på något vid skoningstillfället om skorna redan är köpta. Då får man ju vänta till nästa gång när man varit iväg och köpt något annat.
Fast det händer ju inte om man vet vad hästen ska ha för skor. Vilket förhoppningsvis då hovis har nämnt.

Fast det händer ju inte om man vet vad hästen ska ha för skor. Vilket förhoppningsvis då hovis har nämnt.

Det finns många olika faktorer som kan påverka att det man tror sig veta med säkerhet inte alls nödvändigtvis vid skotillfället vara det enda rätta.

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att sko en häst med skor som ägaren själv har införskaffat eftersom det brukar innebära att man får rikta hoven efter skon i stället för skon efter hoven.

En seriös hovis har eget material och är det något special så diskuterar man det med kunden vid bokningen så man har med sig rätt grejor vid skotillfället.

Däremot så vill jag inte fördöma vare sig hästägare som har egna skor eller hovisar som ber kunden skaffa skorna själv.

Bara förklara att den kategorin vill inte jag arbeta med eftersom det ger ett extremt merarbete den dagen hästen byter ägare och får en hovis med eget material.

Senast ändrad:

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att sko en häst med skor som ägaren själv har införskaffat eftersom det brukar innebära att man får rikta hoven efter skon i stället för skon efter hoven.
Men, skorna är ju inte direkt riktade efter hovarna när hovslagaren köper dom i butiken heller. Eller vad menar du? Vet att min hovslagare alltid riktar skorna när han skor min häst, dom är ju inte färdigriktade innan han kommer. Varför skulle hovslagaren vara tvungen att rikta hovarna efter skorna bara för att någon annan gjort inköpet?
En seriös hovis har eget material och är det något special så diskuterar man det med kunden vid bokningen så man har med sig rätt grejor vid skotillfället.
Klart dom ska ha men om man nu vill av någon anledning köpa skorna själv så bör ju inte det vara omöjligt om hovslagaren berättar vilken typ av sko och märke den vill sko med.

Senast ändrad:

Klart dom ska ha men om man nu vill av någon anledning köpa skorna själv så bör ju inte det vara omöjligt om hovslagaren berättar vilken typ av sko och märke den vill sko med.

Kan du ge mig bara EN anledning till varför hästägaren ska köpa skorna själv om du köper den typ av sko/märke som hovis berättar är just det valet som vill skos med.

En anledning kan ju vara att det blir lite billigare, som jag skrivit innan. Precis som att jag alltid köper snösulorna själv trots att det är exakt samma som hovis har. Skulle säkerligen spara ett par kronor på att köpa skorna själv också.

En anledning kan ju vara att det blir lite billigare, som jag skrivit innan. Precis som att jag alltid köper snösulorna själv trots att det är exakt samma som hovis har. Skulle säkerligen spara ett par kronor på att köpa skorna själv också.

Har svårt att se en enskild hästägare få bättre pris på skor/snösulor med tanke på den mängdrabatt som erbjuds yrkesutövare.

OK du köper dina snösulor själv men det kan aldrig bli billigare efter att hovis tagit betalt för tillpassning och arbetskostnaden.

OK du köper dina snösulor själv men det kan aldrig bli billigare efter att hovis tagit betalt för tillpassning och arbetskostnaden.
Jag betalar ingenting extra för att min hovis sätter på snösulor trots att han passar in dom eller för arbetskostnaden. Han skruvar även in brodden när min häst ska ha dom på utan extra kostnad, även brodden köper jag själv. Dom kostar 1 krona mindre per brodd för mig att köpa i affären direkt istället för att köpa dom av honom. Köper dom bara av honom när jag har brist på broddar och dom nuvarande har blivit slitna.
Har svårt att se en enskild hästägare få bättre pris på skor/snösulor med tanke på den mängdrabatt som erbjuds yrkesutövare.
Fast, nu handlade det ju inte riktigt om vad hovslagarn vs hästägaren får betala i affären utan vad hovslagaren säljer skorna/sulor/broddar för sedan. Knappast billigare än vad affären säljer dom för väl?

Och jo, jag vet att jag får betala mindre för mina sulor jag köper i affären än vad min hovslagare säljer dom för, det är liksom därför jag köper dom själv.

Senast ändrad:

fast seriöst så kan det knappast bli annat än marginell konstnadsskillnad om ens det. räkna på tex bensinpengar att åka till affären osv. som exempel? Om det skiljer EN krona per brodd tex?

Fast, nu handlade det ju inte riktigt om vad hovslagarn vs hästägaren får betala i affären utan vad hovslagaren säljer skorna/sulor/broddar för sedan. Knappast billigare än vad affären säljer dom för väl?

Man får vad man betalar för brukar det heta, Köper du bil utan hjul oxå eftersom du har köpt egna??

Jag tror jag börjar förstå din affärs ide,, det är inte hästens fysiologiska hovar man utgår i från utan verkar hovarna utifrån dina "riktlinjer"

Du får ursäkta men ditt synsätt beror förmodligen inte på snålhet utan enbart på bristande kunskap i både anatomi och material.

Kan du ge mig bara EN anledning till varför hästägaren ska köpa skorna själv om du köper den typ av sko/märke som hovis berättar är just det valet som vill skos med.

Hen kanske inte använder den typen av skor i den storleken på nån annan häst så för att underlätta lite för hovis kan man göra så.

Man får vad man betalar för brukar det heta, Köper du bil utan hjul oxå eftersom du har köpt egna??

Jag tror jag börjar förstå din affärs ide,, det är inte hästens fysiologiska hovar man utgår i från utan verkar hovarna utifrån dina "riktlinjer"

Du får ursäkta men ditt synsätt beror förmodligen inte på snålhet utan enbart på bristande kunskap i både anatomi och material.

Men ursäkta, vart har jag skrivit att jag köper skorna själv? Vad menar du men min affärsidé? Jag har ingen affärsidé överhuvudtaget, det enda jag gör är att köpa broddar och snösulor själv, är det verkligen så illa att jag som hästägare tjänar ihop ett par 10kronor på det och inte köper det av min hovslagare? För att min hovslagare skiter helt och hållet i ifall jag köper sulorna själv eller att jag´inte köper broddarna av honom.

Och när började jag berätta för min hovslagare hur min hästs hovar ska skötas? Jag litar helt och hållet på min hovslagare och min häst har jättebra hovar. Vad menar du att "man" verkar hovarna utifrån mina riktlinjer? Kan du förklara isåfall vad mina riktlinjer är för det är mer än vad jag själv vet, visste inte ens om att jag hade några?

Vad liksom är det du håller på med? Anklagelser delux liksom.

Du kan då inte vara lätt att ha att göra med om man inte får köpa någonting alls själv utan att bli anklagad för massor, säger du sånt till dina kunder också om dom står med ett par broddar dom köpt själva? Att dom har bristande kunskap om allt möjligt och struntar fullkomligt i hästen. Bara för att dom köpte snösulor och broddar själva. Inte särskilt trevligt alls.

Och du, säg inte en gång till att jag är snål när det kommer till min häst! Fy bubblan för dig alltså.

Senast ändrad:

fast seriöst så kan det knappast bli annat än marginell konstnadsskillnad om ens det. räkna på tex bensinpengar att åka till affären osv. som exempel? Om det skiljer EN krona per brodd tex?
Jag vet inte, det är bara teorier om varför man eventuellt köper saker och ting själv direkt från affären istället för att köpa dom från hovslagarn.

När jag åker till affären och köper annat så självklart köper jag även brodden där, det är ingen extra bensinkostnad eftersom det ändå ligger påvägen till stallet, det är ingen extra tyngd i bilen som gör att den blir tyngre och drar mera.

För mig så räknas varje krona och kan jag spara in lite så gör jag det, oftast använder jag till och med förra årets snösulor och broddar för att spara lite om det finns broddar som inte är slitna då. Lägger hellre pengarna på annat som är viktigt för hästen.

Skor skulle jag varken ha tid eller ork att åka och köpa dock.

Senast ändrad:

Att komma med egna skor/brodd/sulor är lite som att komma med egna råvaror till restaurangen...

Att komma med egna skor/brodd/sulor är lite som att komma med egna råvaror till restaurangen...
Inte enligt min hovslagare iallafall, faktiskt ingen hovslagare jag haft har tagit illa vid sig för att jag köpt broddar själv. Verkar ju sjukt om det skulle vara så. En hovis som blivit putt för att jag köper sulor och brodd själv hade jag aldrig haft kvar, det hade aldrig hållt i längden.

Senast ändrad:

Nej, verkligen inte ang. brodd. Jag tycker tråden verkar spåra lite snett ;)
det folk hakade på om var väl att det skulle vara standard och vettigt att hästägaren själv köpte skor att användas vid skoning, och frågorna varför det skulle vara norm på ridhästar osv.....

ja verkligen...... vet inga etablerade hovslagare öht som förväntar sig/vill att kunderna ska köpa sina egna skor. vad är det för upptåg?
Men visst. Otroligt lättare för mig som kund om hovslagaren har med sig skor så att denne kan se vilka som passar bäst!

KL
Jag har bara haft en hovis som ville att man själv köpte skorna.

De som skor mkt har lager i bilen. Min kompis fick köpa skor här i veckan. Då blev det 2 olika storlekar beroende av vilken hovis ville ha för dagen. hästen hade tappat båda fram. Den hovisen har trappat ner o håller därmed inga lager.

En del har favvismärken som är lättare att rikta eller har bättre passform. Tycke o smak.;)

För mig så räknas varje krona och kan jag spara in lite så gör jag det, oftast använder jag till och med förra årets snösulor och broddar för att spara lite om det finns broddar som inte är slitna då. Lägger hellre pengarna på annat som är viktigt för hästen.

OK så slitna brodd menar du har en lägre skaderisk än nya brodd, gamla snösulor som sliter mera på både söm och bärrand anser du som mindre risk för tappskor.

Sedan låter det som att du har större kunskap om vaddering i täcken än hur olika brodds utförande påverkar hästens grepp och glidfas.

Ingenting är faktiskt viktigare för hästen optimal hovvård,,

Ingen ting är heller billigare för hästägaren än en hovis som skor med optimal kvalite för den enskilda individens välbefinnande.

Jag kan ha fel här men då jag va ung och oerfaren så bedrog mig snålheten mig visheten.

Liknande trådar

Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 088
Senast: Soffan74
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 248
Senast: mily
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 892
Senast: __sofia__
·
Hästvård Pga trångt med tid hos ordinarie hovis inför semestern, skoddes hästen idag av en ny (utbildad) hovslagare då han gått över tiden ett...
2
Svar
22
· Visningar
2 482
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka