Sv: större hovar bak.
Det kan vara jättebra att ha skor som du köper själv - som du vet passar din häst - hovslagaren har förstås en uppsättning standardskor, men det kan finnas något annat som passar dig och din häst bättre.
Det finns förstås möjlighet att smida om skon på plats, men det är ju enklare om den är så perfekt som möjligt från början.
Jag har ofta köpt skor själv - för att få det jag vet passar mina hästar.
Jag hoppas verkligen att du inte har en hovslagare som lägger på skor som inte passar dina hästar, såvida du inte själv har köpt egna skor?
att smida om skon på plats är en helt normal del av varje yrkesutövande hovslagare dagligen dags. det är liksom a och o att korrigering/smide av sko behövs i ngn form för att passa ngn häst öht just för den individen för att få en optimal skoning.
en yrkesutövande hovslagare med fasta kunder, köper även själv i ev. special skor som kanske inte fanns i sortimentet som standard, till sin kund, om bedömning gjorts att den hästen behöver såna skor. Det typiska upplägget brukar isåfall grunda sig på att kunden ingår i hovslagarens regelbundna klienter, och att man bokar tid vid varje tillfälle för nästa skoningsintervall, så att hovslagaren då har koll på detta och införskaffar skorna i fråga inför nästa besök.
handlar det om kunder som kör ad-hoc skoningar, dvs ringer när de själva bedömer tid för skoning osv, lite efter eget tycke och om och när hovslagaren då har tid i sin kalender osv, så självklart blir det ett problem i större mån för hovslagaren i det fallet att springa och köpa ngns specialskor, om det är det som avses och det gäller specialskor som inte ingår i ordinarie sortiment. Jag vet dock inga yrkesutövande hovslagare om vi nu pratar det jag avser med den formuleringen, som i regel tar ad-hoc bokningar för såna skoningar. De har fullt av kunder som bokar in sina datum i förebyggande syfte och därmed fullt i sina kalendrar, och kan då även planera sitt sko sortiment och behoven som finns utifrån kunderna.
förtydligande: jag har utgått från att vi pratar ridhästar och svarar utifrån det. Om det handlar om travsporten så förstår jag att läget är ett annat, så reserverar mig utifrån det om det är det som avses.