större hovar bak.

Sv: större hovar bak.

Blir det billigare eller dyrare om man köper skorna själv? Eller dras bara priset för skorna rakt av? Alltså det som du betalar för dom?
Det kan nog bli några kronor billigare när jag köper dom själv. Han tar ett jämnt belopp för skorna (kostar de typ 90 i inköp kanske han tar 100 för att förenkla). Köper jag de själv så behöver jag ju bara betala 90 t.ex. ;)

Men, hur vet DU vilka skor hästen ska ha? Det litar jag ju på att den utbildade hovslagaren förstår sig på...

Ett tillägg är att det är ju jag som använder hästen och kan se hur den rör sig och fungerar i träning, så mina observationer delat med hans kunskap gör att vi brukar komma överens om vilken skoning och vad för skor som ska användas.

Men om kunder har ett behov av en viss typ av sko, köper vår hovis den själv.
Ja visst kan han fara och köpa dom själv.. men när vi handlar på samma affär 1 km från mitt stall, så varför inte fara och köpa de själv. Jag ser inget konstigt med det.

Ett tillägg är att det är ju jag som använder hästen och kan se hur den rör sig och fungerar i träning, så mina observationer delat med hans kunskap gör att vi brukar komma överens om vilken skoning och vad för skor som ska användas.

Nej, inte riktigt så. Min hovslagare har sett min häst i rörelse MÅNGA gånger, och vi har mycket diskussioner om hur hon fungerar. Eftersom min hovslagare är fortbildad med stor erfarenhet av arbete på klinik så överlåter jag helt till honom hur hästen skos, och också vilka skor hon ska ha. Min har specialskor som jag inte ens vet hur lätt det är att bara knata in i en affär och köpa.

Det är väldigt vanligt att främst välmusklade hästar i bra balans, mycket tryck i bakbenen och som bär mycket vikt bak också har större storlek på skorna bak - så det är bara positivt.

Förr när det fanns smedjor i nästan varenda by - så kunde hästägare själva beställa skor - så som man vill ha dem och som passar just den egna hästen/hästarna och det arbete den förväntas utföra- det var i alla fall inte alls ovanligt för 15-20 år sedan.

Det har ju inte med saken att göra. Jag har varit med om det med olika hovisar, men då är man ju överens om vilken typ av sko hästen ska ha och vilken storlek.
Det normala är faktiskt att en seriös yrkesverksam hovslagare har ett lager av standardskor,vilket innebär att hästägaren inte alltid ska behöva åka och göra inköp av skor till sin häst.
Sen kanske som nån som vill ha tex guldskor köper dem själv pga att hovslagarn kanske inte har dessa i större lager tex,det är en annan sak.;)

Som sagt normalt sett har en seriös hovslagare det mesta i lager .
I mina trakter har bara skopåspikare och svartknackare kravet att hästägaren alltid skall köpa skorna innan besök.

På dig låter det som det är fullt normalt att hästägaren köper skorna..

När du ringer ut veterinären ,köper du in sprutor och medicin först?
När du går till frissan tar du med sax?:D

Förr när det fanns smedjor i nästan varenda by - så kunde hästägare själva beställa skor - så som man vill ha dem och som passar just den egna hästen/hästarna och det arbete den förväntas utföra- det var i alla fall inte alls ovanligt för 15-20 år sedan.
"Förr " är det för 20 år sen?
Fan vad gammal jag måste va,och senil ..för när jag utbildade mig till hovslagare för över tjugo år sedan fanns det inte smedjor i varje by vad jag kommer ihåg,tyvärr för det hade vart kul att se " di gamle" in action.:)

Förr (på riktigt) så gjordes även betten efter varje hästs mun av smeden.

Men det va länge sen.

Idag har vi hovslagare tillgång till fina fabrikstillverkade skor i många storlekar(även höger och vänsterskor) som lätt kan formas efter hästens hovar.

Bara på de tjugo år jag jobbat har jag sett skorna utvecklas rätt rejält!
mkt skitskor har också tillverkats men vanlig standardsko av bra kvalitet har fått en mkt fin finish.Vilket underlättar vårt arbete.
Om man köper rätt skomärke och inte bara vill ha det billigaste att spika på..;)

Ja visst kan han fara och köpa dom själv.. men när vi handlar på samma affär 1 km från mitt stall, så varför inte fara och köpa de själv. Jag ser inget konstigt med det.

Men då köper vår hovis skorna i olika storlekar, vilket innebär att det finns utrymme för ändring vid behov. Har hänt ett par gånger att skorna plötsligt blivit ändrade i storlek, blir enormt jobbigt om man står där med sin vanliga storlek. Personligen betalar jag gärna den där tian extra om någon vill hålla ett lager, så att jag som kund kan få rätt skor på hästen.

Jag har ju haft häst i över 20 år, och åkte inte till någon smedja heller på den tiden. Min hovis skor fortfarande åt oss, och han kom då som nu samt hade då och även idag ett lager av hästskor med sig.

Nej, inte riktigt så. Min hovslagare har sett min häst i rörelse MÅNGA gånger, och vi har mycket diskussioner om hur hon fungerar. Eftersom min hovslagare är fortbildad med stor erfarenhet av arbete på klinik så överlåter jag helt till honom hur hästen skos, och också vilka skor hon ska ha. Min har specialskor som jag inte ens vet hur lätt det är att bara knata in i en affär och köpa.

Men alltså vad tycker du är problemet? Jag ska inte förklara hur min häst funkat i träning/tävling? Och att min hovslagare tar med det i bestämmandet av verkning och skoning? Jag skrev om du läser att jag förklarar hur allt känts, och sen utifrån det så är det ju han som kommer med förslag på hur vi ska sko hästen och med vad? Man måste ju kunna ha en diskussion med sin hovslagare, och veta varför man gör på ett visst sätt. Man måste även kunna komma med förslag själv och då är det ju upp till hovslagaren om han tycker det är en bra idé eller inte, och varför.

Jag tycker det är för många som bara låter hästen skos och har ingen aning och varför och vad man kan göra för att hjälpa hästar genom annorlunda skoning. Att ägaren engagerar sig behöver inte betyda att hovslagaren gör ett dåligt jobb?
(sen så ser min hovslagare hästen ofta på tävlingar, han har hjälpt mig träna henne, så jo han har sett och känt hur hon rör sig.)

Men då köper vår hovis skorna i olika storlekar, vilket innebär att det finns utrymme för ändring vid behov. Har hänt ett par gånger att skorna plötsligt blivit ändrade i storlek, blir enormt jobbigt om man står där med sin vanliga storlek. Personligen betalar jag gärna den där tian extra om någon vill hålla ett lager, så att jag som kund kan få rätt skor på hästen.

Han far och byter dom om de behövs annan storlek. Han har inte ett lager i sin bil med "specialskor" utan mest standrardskor.

Men alltså vad tycker du är problemet?

Ett problem jag ser är att det ju inte går att ändra på något när hovslagaren kommer. Då står du ju där med den skor som du har köpt.

Och, helt ärligt, så är jag inte riktigt bekväm med att föreslå saker till hovslagaren. Tycker bara att det skulle kännas märkligt. Jag tycker att det är jätteintressant att höra VARFÖR man vill sko min häst på ett visst sätt, och vad fördelar och nackdelar kan bli, etc. Jag är engagerad och intresserad, men anser mig inte kunnig nog att "lägga mig i".

Jaa jag tycker inte att föreslå saker ("Kan man?", "Hur blir de om man använder såna här skor..?") är att lägga sig i hovslagarens arbete direkt.

Och som sagt, min hovslagare har inte ett lager av specialskor med sig i bilen, det behövs inte iom att det är enkelt att köpa/byta skor på den närliggande shopen efter behov. Standardskor i vanligaste storlekarna har han dock.

Jag kanske hade känt annorlunda om jag inte känt min hovslagare så väl?

Ett problem jag ser är att det ju inte går att ändra på något när hovslagaren kommer. Då står du ju där med den skor som du har köpt.
Är inte det mest naturliga att man har frågat hovis vad för skor hästen har? Tror ju inte man på måfå bara går och plockar ett par skor.

Jag köper tex snösulor som min hovis brukar använda pga att han tycker en viss sort är bättre än dom andra, då åker jag och köper dom snösulorna i affär istället och får det mycket billigare. Likadant bör man kunna göra med skor.

Är inte det mest naturliga att man har frågat hovis vad för skor hästen har? Tror ju inte man på måfå bara går och plockar ett par skor.

Fast nu missförstår du. Vad jag menar är att man inte kan ändra på något vid skoningstillfället om skorna redan är köpta. Då får man ju vänta till nästa gång när man varit iväg och köpt något annat.

Det kan vara jättebra att ha skor som du köper själv - som du vet passar din häst - hovslagaren har förstås en uppsättning standardskor, men det kan finnas något annat som passar dig och din häst bättre.

Det finns förstås möjlighet att smida om skon på plats, men det är ju enklare om den är så perfekt som möjligt från början.

Jag har ofta köpt skor själv - för att få det jag vet passar mina hästar.

Det kan vara jättebra att ha skor som du köper själv - som du vet passar din häst - hovslagaren har förstås en uppsättning standardskor, men det kan finnas något annat som passar dig och din häst bättre.

Det finns förstås möjlighet att smida om skon på plats, men det är ju enklare om den är så perfekt som möjligt från början.

Jag har ofta köpt skor själv - för att få det jag vet passar mina hästar.

Jag hoppas verkligen att du inte har en hovslagare som lägger på skor som inte passar dina hästar, såvida du inte själv har köpt egna skor?

att smida om skon på plats är en helt normal del av varje yrkesutövande hovslagare dagligen dags. det är liksom a och o att korrigering/smide av sko behövs i ngn form för att passa ngn häst öht just för den individen för att få en optimal skoning.

en yrkesutövande hovslagare med fasta kunder, köper även själv i ev. special skor som kanske inte fanns i sortimentet som standard, till sin kund, om bedömning gjorts att den hästen behöver såna skor. Det typiska upplägget brukar isåfall grunda sig på att kunden ingår i hovslagarens regelbundna klienter, och att man bokar tid vid varje tillfälle för nästa skoningsintervall, så att hovslagaren då har koll på detta och införskaffar skorna i fråga inför nästa besök.

handlar det om kunder som kör ad-hoc skoningar, dvs ringer när de själva bedömer tid för skoning osv, lite efter eget tycke och om och när hovslagaren då har tid i sin kalender osv, så självklart blir det ett problem i större mån för hovslagaren i det fallet att springa och köpa ngns specialskor, om det är det som avses och det gäller specialskor som inte ingår i ordinarie sortiment. Jag vet dock inga yrkesutövande hovslagare om vi nu pratar det jag avser med den formuleringen, som i regel tar ad-hoc bokningar för såna skoningar. De har fullt av kunder som bokar in sina datum i förebyggande syfte och därmed fullt i sina kalendrar, och kan då även planera sitt sko sortiment och behoven som finns utifrån kunderna.

förtydligande: jag har utgått från att vi pratar ridhästar och svarar utifrån det. Om det handlar om travsporten så förstår jag att läget är ett annat, så reserverar mig utifrån det om det är det som avses.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 088
Senast: Soffan74
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 248
Senast: mily
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 892
Senast: __sofia__
·
Hästvård Pga trångt med tid hos ordinarie hovis inför semestern, skoddes hästen idag av en ny (utbildad) hovslagare då han gått över tiden ett...
2
Svar
22
· Visningar
2 482
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka