Sv: större hovar bak.
*kl*
Min hovis har stort lager i sin bil och hans kunder får inte köpa egna skor, han slår inte på dem. Dels för att de alltid kommer dragandes med fel storlek eller märken som han inte gillar pga passform och kvalité. Detta gäller ridhästar.
När han skor travhästar (vilket han gör relativt lite) så har han inget lager alls. Då får ägaren köpa skorna själv. Dels för att de alltid har stenkoll på storlek och balans ändras hela tiden, dels för att en ridhäst går med 3 olika sorters skor (vanlig remont, remont med sidokappa och balanssko - typ) medan travhästar går med väldigt många olika skor tex: järn 15x6, järn 18x6, järn 20x8, järn 15x6 tvärtå, järn 18x6 tvärtå, järn 15x5 halvrund, järn 18x6 halvrund, järn 15x6 halvrund tvärtå, järn 18x6 halvrund tvärtå, järn 15x6 öppen tå, järn 18x6 öppen tå, järn 15x6 fals, järn 18x6 fals, guldkor, alu standard, alu tvärtå, alu öppen tå, alu grepp, alu tågrepp, alu ''barfotagrepp'' patentsko, racingsko, PG, tåsko, ringskor, eggskor osv osv.. detta är bara ett liiitet urval av vad man använder på en travhäst och att en hovslagare ska ha allt detta i lager funkar inte, iafl inte för min hovslagare. Dessutom i alla olika storlekar.
Travfolk bestämmer själva sin balans, det är sällan hovslagaren är med i det spelet. Det är jag som kör hästen som känner om en tvärtå behövs, eller om det är mer grepp, tyngre eller lättare, eller kanske en eggsko bak för att stadga upp och bromsa baksteget lite. Hovslagaren används som bollplank, men säger knappast till hästägaren vad hästen ska gå med för balans. Vid problem bollas ideer och man provar och byter fram och tillbaka.
Jag förstår min hovslagare helt i hans resonemang. Och detta medför att jag med ridhästen överlåter hovslagaren till att ordna skor, medan jag till travhästen har mitt eget lager. Funkar toppen och hovslagaren har aldrig måste rikta hoven efter skon, utan jag är kompetent nog att köpa rätt skor till min häst. Han har inte 3or ena gången om han haft 5or hela tiden innan. Gör vi en ändring på ett helt nytt beslag och det ser ut att hamna mitt emellan i storlek så köper jag bägge och lämnar tillbaka den som blir över. Ganska lätt. Jag är nöjd och hovis är nöjd.