större hovar bak.

Sv: större hovar bak.

Nä, det kan väl inga ta illa upp för? En så överkänslig hovis hade jag inte stått ut med.

men ingen har väl pratat om att det skulle handla om överkänslighet öht ang. att själv köpa in skor???? det handlar väl inte om ngn sån banalitet öht, det folk har ifrågasatt är väl varför en renommerad hovslagare öht skulle be sina kunder köpa egna skor, alternativt varför en kund till en sådan öht skulle ha behovet att så göra? eller?

OK så slitna brodd menar du har en lägre skaderisk än nya brodd, gamla snösulor som sliter mera på både söm och bärrand anser du som mindre risk för tappskor.
Men vad är problemet? Är det så fel att använda gamla brodd som fortfarande fungerar fint? Jag brukar inte lägga på nya snösulor varje månad heller, använder dom gamla om dom är hela och fina. Och vart någonstans har jag skrivit om brodd eller inte skulle vara en högre skaderisk nu då? Hur kom du in på det överhuvudtaget? Min häst går alltid med bra brodd i hagen, släpper aldrig ut honom på is med kassa eller inga broddar. Aldrig har han skadat sig på det heller.
Sedan låter det som att du har större kunskap om vaddering i täcken än hur olika brodds utförande påverkar hästens grepp och glidfas.
Men allvarligt talat, vad håller du på med? Ska man byta brodd efter varje ridtur är det det du menar eller? För näe, jag använder broddarna tills dom börjar bli slitna och sen byter jag ut dom. Ibland håller dom till året därpå. Ibland håller dom länge och ibland inget alls beroende på hur mycket och vart jag rider.
Ingenting är faktiskt viktigare för hästen optimal hovvård,,
Öh, jag vet det.
Ingen ting är heller billigare för hästägaren än en hovis som skor med optimal kvalite för den enskilda individens välbefinnande.
Babblar du om? Är väl ganska självklart?
Jag kan ha fel här men då jag va ung och oerfaren så bedrog mig snålheten mig visheten.
Du kan inte mena allvar att jag är snål bara för att jag inte köper broddar från min hovslagare eller använder broddar som hållt från året innan? Eller återanvänder snösulor?

Du är ju inte klok.

Senast ändrad:

Jag har haft fyra olika hovslagare och enbart två av dom har haft med sig skor själv som man kan köpa. Ibland har jag ändå köpt själv på granngården :) ser inget konstigt med det... Har samma stl och hovis formar skorna så gott det går. Min nuvarande har skor med sig :) det är lämpligt för min del.

Jag känner varken Grazing eller dig och brukar inte lägga mig i aandras diskussioner och tjaffs. Men jag förundras över dina tolkningar av det Grazing skriver och hur du genom dessa använder dig av rena påhopp och förtal. Att dina påståenden om att hästägarens köp av ex sulor o brodd eller att anväda begagnade brodd i bra skick skulle påverka hästen såpass negativt att det nästan låter som att Grazing skulle strunta i sin hästs välbefinnande är helt absurt. Och precis som att du inte verkar vilja ha att göra med denna typ av hästägare kan jag ju säga att åtminstone inte jag skulle vilja ha dig som hovslagare, enbart baserat på hur osympatisk du verkar vara.

Grazing jag tycker iallafall att det tydligt framgår att era val sker i samrådan och genom kommunikation med hovslagaren. Precis på samma sätt har jag inte nått problem med alls att ts köper sina specialskor själv om hon själv vill det i samrådan med hovis och utifrån de storlekar och den modell som är lämplig/begärd av hovslagaren. Ser inte på nått sätt varför det är ett problem. Oseriöst tycker jag det blir först när hovis kräver att hästägaren ska köpa sina egna skor, eller om hästägaren kräver att hovis ska sko med skor som inte är lämpade för hästen. Vem som gör själva inköpet av skorna är väl helt orelevant sålänge både hovis och hästägare är överens om det.

*kl*

Min hovis har stort lager i sin bil och hans kunder får inte köpa egna skor, han slår inte på dem. Dels för att de alltid kommer dragandes med fel storlek eller märken som han inte gillar pga passform och kvalité. Detta gäller ridhästar.

När han skor travhästar (vilket han gör relativt lite) så har han inget lager alls. Då får ägaren köpa skorna själv. Dels för att de alltid har stenkoll på storlek och balans ändras hela tiden, dels för att en ridhäst går med 3 olika sorters skor (vanlig remont, remont med sidokappa och balanssko - typ) medan travhästar går med väldigt många olika skor tex: järn 15x6, järn 18x6, järn 20x8, järn 15x6 tvärtå, järn 18x6 tvärtå, järn 15x5 halvrund, järn 18x6 halvrund, järn 15x6 halvrund tvärtå, järn 18x6 halvrund tvärtå, järn 15x6 öppen tå, järn 18x6 öppen tå, järn 15x6 fals, järn 18x6 fals, guldkor, alu standard, alu tvärtå, alu öppen tå, alu grepp, alu tågrepp, alu ''barfotagrepp'' patentsko, racingsko, PG, tåsko, ringskor, eggskor osv osv.. detta är bara ett liiitet urval av vad man använder på en travhäst och att en hovslagare ska ha allt detta i lager funkar inte, iafl inte för min hovslagare. Dessutom i alla olika storlekar.

Travfolk bestämmer själva sin balans, det är sällan hovslagaren är med i det spelet. Det är jag som kör hästen som känner om en tvärtå behövs, eller om det är mer grepp, tyngre eller lättare, eller kanske en eggsko bak för att stadga upp och bromsa baksteget lite. Hovslagaren används som bollplank, men säger knappast till hästägaren vad hästen ska gå med för balans. Vid problem bollas ideer och man provar och byter fram och tillbaka.

Jag förstår min hovslagare helt i hans resonemang. Och detta medför att jag med ridhästen överlåter hovslagaren till att ordna skor, medan jag till travhästen har mitt eget lager. Funkar toppen och hovslagaren har aldrig måste rikta hoven efter skon, utan jag är kompetent nog att köpa rätt skor till min häst. Han har inte 3or ena gången om han haft 5or hela tiden innan. Gör vi en ändring på ett helt nytt beslag och det ser ut att hamna mitt emellan i storlek så köper jag bägge och lämnar tillbaka den som blir över. Ganska lätt. Jag är nöjd och hovis är nöjd.

Senast ändrad:

men ingen har väl pratat om att det skulle handla om överkänslighet öht ang. att själv köpa in skor???? det handlar väl inte om ngn sån banalitet öht, det folk har ifrågasatt är väl varför en renommerad hovslagare öht skulle be sina kunder köpa egna skor, alternativt varför en kund till en sådan öht skulle ha behovet att så göra? eller?

Svaret är väl att ibland faller det sig bäst på det sättet. Förstår inte vad du muppar efter. Som sagt jag har ponnier, mina är i stort sett de enda ponnier han skor och när 01:an specialskos så har det hänt att han bett mig skaka fram skon X storlek Y.

Jag ser inte problemet.

Och vaddå ha behovet? För vissa kan de säkrt låna sig med nån krona att köpa själv. Det dör varken häst eller hovslagare av.

(Och ja, min är välrenommerad, om du nu skulle ifrågasätta det också, han skor i några av Sveriges största travstallar.)

Att komma med egna skor/brodd/sulor är lite som att komma med egna råvaror till restaurangen...

Jag tror faktiskt inte att min hovis har broddar alls. Har alltid tagit för givet att jag ska köpa själv. Ska fråga nästa gång hur h*n vill ha det.

Att komma med egna skor/brodd/sulor är lite som att komma med egna råvaror till restaurangen...

Fast egna brodd är ju inget konstigt alls. Min hovslagare skruvar gärna i dom han har med sig men då tar han ju betalt för det jobbet + brodden. Han själv brukar säga till mig att köpa brodd då det blir billigare för mig så.

Svaret är väl att ibland faller det sig bäst på det sättet. Förstår inte vad du muppar efter. Som sagt jag har ponnier, mina är i stort sett de enda ponnier han skor och när 01:an specialskos så har det hänt att han bett mig skaka fram skon X storlek Y.

Jag ser inte problemet.

Och vaddå ha behovet? För vissa kan de säkrt låna sig med nån krona att köpa själv. Det dör varken häst eller hovslagare av.

(Och ja, min är välrenommerad, om du nu skulle ifrågasätta det också, han skor i några av Sveriges största travstallar.)

Jag muppar inte över ngt öht, jag frågar ang. dina resonemang. Nu har du ju dessutom svarat på det hela med förklaringen att det är en hovslagare som skor travare. Som flera inkl jag själv redan då påpekat att då brukar det vara annorlunda dvs hästägaren skaffar och bestämmer själv vilka skor.

Jag muppar inte över ngt öht, jag frågar ang. dina resonemang. Nu har du ju dessutom svarat på det hela med förklaringen att det är en hovslagare som skor travare. Som flera inkl jag själv redan då påpekat att då brukar det vara annorlunda dvs hästägaren skaffar och bestämmer själv vilka skor.

Jag ryser när jag läser det här, och hoppas att det inte är så illa som det ser ut. Det ser ju ut som att man anlitar någon för att få på de material man själv köpt, och inte för att man anlitar personen pga dess kunskap.

Alltså texten bakom de olika inläggen ser ut så, men jag hoppas självklart att det inte är så det förhåller sig.

Vad jag däremot har sett mycket prov på är hästar som är skodda av hovisar mycket verksamma i olika travstall, det har inte fallit väl ut i förlängningen. Det är en oerhörd skillnad, och det verkar som om det inte alltid går att hålla isär.

Liknande trådar

Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 088
Senast: Soffan74
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 248
Senast: mily
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 892
Senast: __sofia__
·
Hästvård Pga trångt med tid hos ordinarie hovis inför semestern, skoddes hästen idag av en ny (utbildad) hovslagare då han gått över tiden ett...
2
Svar
22
· Visningar
2 482
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka