F

fiffilin

Storpudel är en hundras jag fastnat för utan att egentligen veta så mycket om den. Är det någon som kan berätta om den? Hur den är i sinnet och vad som är dåligt med vill jag veta? (om det finns något då :angel:) Har läst rasstandarden men vill höra om någon har erfarenhet av rasen..

Sv: Storpudel

Jag har erfarenhete av dvärgpudel då jag har en själv och har träffat många båda dvärg och mellan. Storpudel har jag mest positiv uppfattning om utifrån de jag träffat och hört. Tror det blir min nästa hund =) Det är en glad, aktiv och social ras. Överlag firsk. Lättlärd och pigg.

Jag är uppvuxen med storpudel! Mina föräldrar hade en när jag föddes, och han levde tills jag var 9 år. Intelligent och egensinnig är väl mina starkaste minnen av honom. Hittade på bus när han lämnades ensam eller han tyckte att han inte fick nog med uppmärksamhet. Rymde och badade i kärret i skogen (ni kan ju tänka er hur en "träskbadad" pudelpäls stinker...). Var nästan omöjlig att ge medicin - även tabletter "inbakade" i köttbullar hittades och gömdes under mattan i hallen! Avskydde folk som ens doppat tungan i alkohol - vände demonstrativt huvudet åt andra hållet och ignorerade vederbörande. Hade enorm koll på folks sinnesstämningar - valde en gång att helt sonika gå fram och kissa på benet på en person som var synnerligen skrytsam och odräglig (vilket hunden säkert kände att mina föräldrar tyckte). Listan kan göras lång med lustiga situationer...

Från mitt perspektiv som barnet i familjen upplevde jag pudeln som lätt distanserad. Han tyckte helt uppenbart att jag var lägre i rang än han, och nedlät sig inte ofta till att leka eller busa med mig. Han tog väl snarare den beskyddande storebroderns roll...

Den bilden har jag fått av pudel som du beskriver. Vi är inne på att skaffa en andra hund och för mig känns det som om jag vill pudel även om min man INTE vill ha en pudel. Det är kärringhund säger han.
Jag ska dock forska vidare om dem..
Tack för svaret

Hm en intressant beskrivning av rasen :smirk: En påhittig sak altså. Rymde han ofta?? Jag vill ha en hund som stannar hemma på gården. Var det typiskt honom eller är det typiskt rasen?? Vet du det?

Jag har en storpudeltik på 4 år. Jag tycker hon är perfekt!:love:
Hon är snäll och lugn men är samtidigt pigg och glad och med på allt. Den perfekta allroundhunden.
Hon är jätteduktig på att spåra oxå tränar vi lydnad och det gillar hon också, men det är positiv inlärning som gäller. Hon är väldigt följsam och jag har nästan aldrig koppel på henne. Hon är även med mig när jag är ute och rider.
Negativt med henne är att hon är lite reserverad mot en del människor, väldigt signalkänslig.

Alla storpudlar jag har träffat är supertrevliga och jag tvivlar på att jag kommer byta ras någon gång.
Något man ska tänka på innan man skaffar pudel är dock att det är en hel del pälsvård, särskilt om man vill ha pälsen lång. Men fördelen är att dom inte lossar hår och ses som allergivänliga.

Här är en bild på min tjej:
IMG_3984.jpg

jag tycker att jag har något negativt att säga om de flesta raser, men inte om storpudeln. har inte träffat ett enda dåligt exemplar (men en och annan ouppfostrad). håller man dem riktigt kortklippta är de snygga också.

Woohooo, det blir nog en storpudel för oss också, men först om ett par tre år. Jag har fallit för de bruna o röda! Underbart snygga.
Dock är jag mer inne på att hålla den rakad, i alla fall till en början, kanske ändrar man sig så småningom?

Kan tillägga att min man inte heller är förtjust i tanken på pudel, men jag ska övertyga honom!

Alltså jag måste fråga:D
Bilden på din hund, tassarna-är dom såpass korthåriga eller rakar man dem?

Grymt snygg hund och frisering i övrigt!:)

Man rakar tassarna och nosen. Pälsen växer lika mycket där som på resten av kroppen. Men man väljer ju själv hur kort man vill ha det. :)

Jaha, där ser man, hihi.:p

Men är det inte svårt att raka tassarna? Rakar du din hund själv?
Har du möjligtvis andra bilder på din pudel i annan frisyr? Tycker pudlar är asfräna, spc i diverse olika frisyrer!

Näe det är inte så svårt, ja jag rakar själv. Klipper lite själv oxå men det är svårt, och jag är nybörjare på det än.

Såhär ser hon ut nu, jag har bara haft henne i ett år så hon har inte hunnit ha så mkt frisyrer än..
Majahosmarwin4.jpg

majahosmarwin5.jpg

Tack för svaret att pälsvård är arbete har jag förstått men hur ofta trimmar du henne osv?

Glömde ju skriva att du har en väldigt söt hund :)

Skönt att höra. Det är lite den negativa sidan jag undrar över. Det är ju som du säger att de flesta hundraser har en sådan.

När jag för över 1 år sedan nämde storpudel sa han -ja storpudel eller mig det är bara att välja.. Han sa det inte så alvarligt men det var vad han tyckte om rasen. Men han kommer nog bli dörkär som han blir i alla djur jag släpat hem genom åren. :banana:

Får man fråga vilken kennel h*n kommer från? Känner du till ngn kennel som är bra och har bruna storpudlar? Jag vet hur komplicerad den där kennelvärlden är, och är mest informerad om DP-världen ;)
Vi har inga problem att resa lite för en bra kennel!:idea:

Det är mycket pälsvård och det beror mycket på vilken frisyr man har. Jag har en dvärgpudel och eftersom jag gillar den lite längre pälsen med lång päls på öron och uuvud så är det lite mer pälsvård än en nerklippt pudel. Men jag älskar fluffen och de är så gosiga och mjuka med den längre pälsen.
Här är en bild på honom efter att jag klippt han igår. Jag klipper honom själv och har ingen utbildning så det blir som det blir. Man lär sig mer och mer för varje gång.
P1011557.jpg

Bild från i julas.
P1011314.jpg

Vad fin hon är på den först abilden.

Sorry för de stora bilderna.

jag tycker att jag har något negativt att säga om de flesta raser, men inte om storpudeln. har inte träffat ett enda dåligt exemplar (men en och annan ouppfostrad). håller man dem riktigt kortklippta är de snygga också.

Håller med. Dock gillar jag de bättre när de har mer päls. De blit så ståtliga och eleganta då. =)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 988
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 688
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10