Storlek till bebis?

nickan1

Trådstartare
Ska köpa en present (kläder) till min kompis bebis och jag har noll koll på storlekar känner jag. Vad kan vara lagom till en tjej som var 49 cm lång vid födseln och nu är en månad gammal? Tacksam för hjälp.:)

Sv: Storlek till bebis?

56 om hon ska ha det nu. Jag ville ha mer saker i 62 eftersom de kan ha de kläderna längre. 56 växer de flesta barn ur snabbt, Moa hade det tre veckor ca.

Okej Då är det nog bättre att jag satsar på 62, tror de har fått en hel del kläder redan så det är väl bättre att få nåt som kan användas om ett par veckor istället. Dessutom kan man ju alltid vika upp ärmar och sånt tills hon helt har växt i storleken. Tack för hjälpen!:)

och jag skulle köpt ännu en större storlek, 68 eller 74, vi fick massor av kläder i 56 och 62 och ca 1/3 hann aldrig användas... de flesta köper i storlekar som passar för stunden eller som de håller på o växa i, jag tror hon har större glädje av att få kläder flikkan kan ha lite senare, så känner iaf vi.:)

Min son hade strl 50 i en vecka, 56 i tre veckor, 62 i tre veckor, 68 i nästan två månader och sedan 74 i 10 mån.
Men det är naturligvis väldigt individuellt. Men köp inte mindre än 62.

jag uppskattar ett presentkort mycket mer, då kan jag själv komplettera garderoben med sm matilda behöver!
tyvärr kmmer vi aldrig använda mycket at det vi har fått, vi hinner helt enkelt inte med och många vill gärna köpa opraktiska kläder som kasar upp och korvar sig och är bökiga att få på.

Säger som någon annan: kanske 68 i stället, för det har de säkert inte redan fått en massa av. Både vi o mga vi känner fick massa kläder upp till 62 i "välkomstpresent". Satsa på body och inte tunn tröja - tunna små tröjor är helt värdelösa på så små tycker jag och vi fick flera gulliga sådana som vi inte använde p g a det.

Och jag säger tvärtom..... vi fick bebiskläder i stora storlekar som vi aldrig använde för när sonen hade den storleken så var utformningen för barnslig (ex bodysar i storlek som han hade när han var 1,5 år).

Han växer långsamt och är nätt och smal och drar små storlekar. vi trodde som alla andra att de små storlekarna kommer vi inte behöva så länge vilket medförde att vi fick kompletteringshandla.

Tjejen du ska handla till var ju inte direkt lång vid födseln. Annars generellt tycker jag som cilla: presentkort!

Presentkort eller stl. 62 eller 68, då finns de lite roligare kläder att välja på dessutom.

och jag skulle köpt ännu en större storlek, 68 eller 74, vi fick massor av kläder i 56 och 62 och ca 1/3 hann aldrig användas... de flesta köper i storlekar som passar för stunden eller som de håller på o växa i, jag tror hon har större glädje av att få kläder flikkan kan ha lite senare, så känner iaf vi.:)

Jag håller med! Hade massor av kläder som knappt blev använda. Bättre att köpa storlek 62 eller 68!

Fast storlek 62 och 68 går ju oftast rätt tidigt endå. Min tjej har 68 nu när hon är 4½ månad!

Och jag säger tvärtom..... vi fick bebiskläder i stora storlekar som vi aldrig använde för när sonen hade den storleken så var utformningen för barnslig (ex bodysar i storlek som han hade när han var 1,5 år).

Han växer långsamt och är nätt och smal och drar små storlekar. vi trodde som alla andra att de små storlekarna kommer vi inte behöva så länge vilket medförde att vi fick kompletteringshandla.

Tjejen du ska handla till var ju inte direkt lång vid födseln. Annars generellt tycker jag som cilla: presentkort!

Moa var 49 cm vid födseln och är 60-61 cm nu, två månader och 6 dagar gammal;)

Och jag har en kille som växer långsamt och är smal. Storlek 68 hade han nog när han var ca 1 år, nu har han 86 och är drygt 2,5. Och då ramlar byxorna ner när han springer. Han följer sin kurva och allt, men är kort och nätt. Har å´andra sidan aldrig förstått mig på dessa jättebarn som drar 74 när de är 6 månader ;)

Han har varje storlek väldigt länge (jättepraktiskt iof han har nu samma overall som ifjol).

För oss var det trist med alla kläder i 62/68, vi fick gå iväg och köpa fler småkläder istället så därför förordar jag presentkort eller varför inte fråga föräldrarna vad det är för storlek som gäller? Eller handla en filt eller liknande.

ja det är galet vad det kan skilja mellan olika barn. En fördel som ni haft är att ni har kunna använda fina pyttekläder länge. Jag får ta rena kläder varje dag, även om de hon hade innan är rena bara för att nån body inte ska vara oanvänd eller använd en gång bara. Hon har tex ett set som jag är helt kär i, i 56:(

TS: ett annat tips är att ge nåt till Mamman, jag fick en ram och ett "presentkort" på en framkallning i samma storlek att använda till nåt fint kort på Moa av en kompis! det var det jag uppskattade mest! :love:

Tack för alla svar. Jag gör så här jag köper nåt i storlekt 62 och nåt i storlek 68, lär ju bli finfina erbjudanden på mellandagsrean nästa vecka. Så får föräldrarna välja om de vill byta något eller behålla båda och tar mig med kvittot så kan de fundera själva vad de vill. Har tänkt att köpa något till båda föräldrarna också i present.

Fast det vanligaste är väl ändå att barnen hamnar uppåt 68- hållet någon gång inder de första 8 månaderna eller så? MIn kille har följt "storlekgguiden" ganska bra, han har kunnat börja använda nästa strl någon månad innan guiden säger det, och han har för det mesta kunnat ha gamla kläder någon månad över tiden (alltså, ex, han kunde börja använda 74 vid 5 månader, men hade en hel el 68:or som han kunde ha till ca. 7osv).

Till Nickan: Det blir säkert jättebra :).

Jag har oxå en lillplutt, 2 år och 2 månader drar 86 i kläder och ställde honom på vågen nyss, 10,5 kg ;)

Det är nog enklare om du köper presentkort eller något annat gulligt istället.
Klädstorlekar är så svårt och varierar så mycket.
Min dotter är 3 månader gammal och ligger på medelkurvan i både vikt och längd och hon har 56-62 nu.

Fast vi blev jätteglada för kläder, så det är nog olika hur man tycker... 62- 68 lär ju i a f inte vara urvuxet än.

Jag har oxå en lillplutt, 2 år och 2 månader drar 86 i kläder och ställde honom på vågen nyss, 10,5 kg ;)

Sebastian vägde 10,05 när vi vägde och mätte sist. 10 månader. ;) Är "dock bara" 74 cm lång så han har 74-80 i de flesta kläderna.

Ts: Jag hade köpt större kläder, 62/68 eller kanske tom 74. Vi fick lite kläder i strl 74 och det var jätteskönt att ha dem hemma när allting i strl 68 blev för litet över en natt och ingenting passade på ungen. ;)

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 425
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
2 275
Senast: kamomillo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 352
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II