Storlek ryttare o häst

Sv: Storlek ryttare o häst

*KL*

När jag (161 cm) började rida min pappas häst, som är rätt stor (173 cm) och ganska tungriden såg jag ut som en myra på en elefant - tills jag fick tag i hästen och började kunna påverka och rida. Då såg det mer och mer proportionerligt ut tills han numera ser rätt lagom ut för mig.
Min häst är också runt 170 (kanske 168), men väldigt välutbildad, positiv och lättriden - på honom ser jag alldeles perfekt lagom ut, trots att han inte är jätte-smäcker och har en tendens att bli lång och älgig om man inte fokuserar.

Ofta är det skillnad på proportionerlighet (tycker jag) om hästen och ryttaren är i balans och harmoni. En "för liten" häst kan se lagom ut med en större ryttare och en "för stor" häst med en mindre ryttare om de kan få hästen att arbeta på ett bra sätt - tycker jag. Så jag hävdar att en häst är för stor/för liten om man inte når/klarar att hitta knapparna/är för tung för att hästen ska orka välva ryggen/för lätt för att halvhalterna ska gå igenom etc. Och sånt känns ju mer musklings/utbildningsrelaterat :)

KL*

Jag har tänkt att i framtiden kanske vara med på något jätte lätt program typ LC. kommer då få tävla med min ponny bland hästar eftersom jag blir över 18 och han över 6år. Jag är ca 162cm och hästen kommer troligtvis bli maxad C eller strax där under. Jag är inte ute efter någon första placering men kommer vi bara skämma ut oss om vi är med?
(Har väldigt långa stigläder på bilden)
SNV31644-1.jpg

Till TS:

Jag tycker inte du ska titta allt för mkt på mankhöjd eftersom det är väldigt individuellt hur man passar ihop och hur propotionerligt det ser ut.

Provrid hästen och känn efter själv, sedan kan du be någon att ta ett par bilder också så du får se hur det ser ut:idea:

I slutändan så tror jag ändå att du mest kommer köpa häst efter hur personkemin mellan dig och hästen stämmer.

Lycka till :)

Jag tycker att låren ska bestämma storlek på häst. Smala lår- smäcker häst. Tjocka lår- stor häst.

ehmm.. ja är 175 och rider en D-ponny som är 1,46 i mkh... iofs så e hästen väldigt kraftig. Men jag ser inte alls stor ut :)

Min ponny är 154 cm och jag är 171, är det lagom? eller är jag för stor för honom?

Jag tror det viktigaste är att ni ser proportionerliga ut, inte mankhöjden. Har man som jag några extrakilon kanske det inte ser så bra ut med en alldeles för smäcker häst. Min häst är ca 154 cm och ganska maffig/grov, halvblod. Många som ser oss på håll blir förvånade när de kommer närmare och ser hur liten han är och jag får ganska ofta kommentarer i stil med "Att han var så liten trodde jag inte, han ser så lagom ut åt dig." eller "Ni passar perfekt ihop." eller "Han ser mycket större ut än vad han är." Så, så länge man inte har ambitionen att nå jättehögt upp i klasserna tror jag att harmonin i ekipaget är långt mycket viktigare än storleken. Själva satsar vi på MsvB om sisådär 10 år, när vi fått ordning på tävlingsnerverna!

Fina ni är!

Ojdu...nä...jag fegar ur...vågar inte gissa...:crazy:

din häst kanske e typ 155 och du kanske är 165,är det helt galet fel?:angel:ni ser mycket passande ut iallafall:love:

mitt svar är på angelys föresten:)

Hej
Jag är en tjej på 161cm och är 12 år.
Jag rider två hästar, Bellman är 164cm och Yang är 171cm.

Men de är olika i modellen, men jag ser mindre ut på Bellman än på Yang tycker jag :p

Här kommer en bild på Bellman och en bild på Yang:bump:

Bellman
18210445.jpg

Yang
18211560.jpg

Jag är 171 cm och rider min D-ponny , som är 148. + att jag rider min kompis c-ponny :) Jag ser nästan liten ut på c-ponnyn, å lagom på D-ponnyn. Men C-ponnyn är en grov welsh. Å d-ponnyn en lagom connemara :)
Jag ride oxå mammas häst som är 175. Tävlar den å så oxå. men ser lagom ut på den me ;)

Jo, asså han är slutmätt som ponny, men han har tydligen överstigit ponnymåttet på senare år..

vet att denna tråden är gammal men jag måste bara tillägga att jag rider d-ponny på 148 och är själv 177 cm(väger dock bara 50 kg) och det var någon som skrev till TS att om hon vill vinna så ska hon inte löpa ponny.. ville bara säga att jag tror inte det spelar någon roll då jag vinner tävlingar titt som tätt:angel:

Äsch, gå på känslan! :D sen beror det ju på vilken typ av häst det är, en smäcker häst på 170 kan du mycket väl se proportionelig ut på o en grov häst på 155 kanske du ser jätteliten ut på. Viktigast tycker jag är att du trivs med hästen. :laugh:

Själv är jag ca 170 cm, o pållen 157 cm. :) BILD

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar