Storlek ryttare o häst

Sv: Storlek ryttare o häst

Då köper man en mera uppbygga sadel:cool:
Jag har en bred halvblodsvalak 170cm+
Omöjligt att rida barbacka då höfterna får stryk, men med en bra sadel funkar det, dock är många alldeles för bred att sitta i . Men jag får samma problem på en grooov ponny, så det skulle ju inte hjälpa att gå ner i mankhöjd

njae...hjälpte inte alls. provade runt 5 sadlar (som jag red regelbundet i alltså)...det hjälpte inte.

min frieser jag har nu är ju grov, men han är ändå mindre än halvblodet, och där får jag aldrig ont i höfterna.

Oh vilken roligt tråd!
Jag funderar ofta kring vilken storlek häst jag ska köpa nästa år (sålde av de jag hade några år sedan när jag hade barn men ska köpa igen om ett tag tänkte jag)
Jag är 169 och väger runt 65, ibland nåt kilo mer ibland flera mindre, men har korta ben, har ahft hästar allt mellan 162 och 128, men trivdes bäst på D-ponny storlek, fast känns ju konstigt att ha D-ponny när man är vuxen liksom om man vill tävla, det kan ju bli svårt...Å andra sidan gillar jag islandshästar rejält och då brukar ju de flesta storlekarna kännas ok så om jag köper det är det ju lätt.
Men med min storlek (normalt byggd, korta ben) vad skulle ni rekommendera? Jag har en väldigt dressyrig och 'rak' sits med väldigt raka ben, men det verkar ju itne göra skillnad eftersom dom är så korta haha (på hästen jag utbildar just nu är ok, men hade gärna haft mindre, hon är halvblod och 165)
jag tänker kanske runt 155 lagom? eller 150? vad tror ni? (eller grovare, typ ponny eller isis på maxad d-storlek då)
mvh. Moa

Jag tycker att det inte riktigt finns några såna tumregler...

Jag är ca. 163 cm lång och en av mina hästar är 158 cm hög och det ser prima ut och en av de andra är 176 cm hög och det ser också bra ut. Antingen är det jag som är vääldigt anpassningsbar eller så spelar det inte så stor roll?!

Håller med. Tror också att det har mycket med kroppens proportioner att göra. Jag är också 1,63 men med hyfsat långa ben och ser helt ok ut på allt från (lite grövre) c-ponny till största hästen jag tävlat som var 1,73. På pappas hopphäst på 1,82 såg det dock lite fånigt ut, men jag kunde fortfarande rida honom effektivt, det var mest bara ett estetiskt problem. Oftast tycker jag det hänger på just benlängden när det gäller om ett ekipage ser proprotionerligt ut eller inte. Med korta ben ser man mindre ut och med långa ben längre, helt enkelt. Mest uppenbart är det väl hos ponnyryttare i dressyr där hälarna befinner sig 15-20 cm under ponnyns underlinje trots ganska korta stigläder (en ganska vanlig syn, men personligen tycker jag att vikten bör vara mycket mer avgörande än längden på den fronten).

När jag själv köper häst är dock aldrig storleken något jag direkt tar med i beräkningen, en liten häst kan vara mycket mer tungriden än en stor och vice versa. Men visst, börjar mankhöjden närma sig (eller överstiga) 1,80 så drar jag nog, i normalfallet, öronen åt mig.

Det handlar även om hur grov hästen är.

Jag ser för jäklig ut på en tunn c ponny, men på en bredare modell (tex cob) ser det faktiskt riktigt bra ut! Jag är 164.

Det där med storlek går inte att mäta i centimeter. :D Det hörs kanske konstigt, men det är sant.

Jag är nämligen 172 cm lång och min ponny är 143,2 cm hög. Låter hur oproportionerligt som helst alltså. Men vi tävlar dressyr mot storhästar, och såhär ser vi ut:

Hstfotohemmaokt08178.jpg

JessikaochCastleBar.jpg

Dressyrtrning007.jpg

8fin.jpg

Det där med storlek går inte att mäta i centimeter. :D Det hörs kanske konstigt, men det är sant.

Jag är nämligen 172 cm lång och min ponny är 143,2 cm hög. Låter hur oproportionerligt som helst alltså. Men vi tävlar dressyr mot storhästar, och såhär ser vi ut:

Hstfotohemmaokt08178.jpg

JessikaochCastleBar.jpg

Jag bara dööör:love::love::love:! Vilken fining du har! Får man fråga vad det är för ras/stam?

Tack, han är helt underbar! :love:

Han är en okänd korsning från Irland... lite synd, det hade varit jättekul att veta vilka raser det är i honom.

Om jag skulle tävla dressyr- och att jag och hästen ser "proportionerliga" ut...hur hög ska hästen vara, jag är 153 cm, åldern 30+. Eller...ska jag tänka att hästen "bör" vara 160-165, då är den iaf i lagom storlek på banan?

Hoppas nån förstår vad jag menar... :confused:

Jag tycker det är viktigast att det känns rätt, jag får känslan av att jag ska flyga bort när jag rider lätt på stora hästar.

Såhär ser det ut när jag som är ca 160 rider en ridskolehäst som är 162. Ser nog extra mycket ut som en dvärg eftersom man ser lite mage.. Men jag har kul iallafall. :)

gallopp_22917838.jpg

Lycka till med hästköpet förresten!

Det beror ju så grymmt mycket på vad det är för häst, jag är ca170 lång och har en PRE på knappt 160. Men hon är ganska rejäl, inte kraftig men rejäl.

Har tex. suttit på ett fullblod på 170+ som kändes betydligt mindre. Så det är ju svårt att säga om det är propotionerligt efter en mankhöjd.

Jag är 170cm och har långa ben, väger 55kg. Hästen jag tävlar är 184cm och grov...
n563273131_1505158_991.jpg
[/IMG]

Hästen jag rider är ungefär 167-168. Själv är jag ca 164. Tycker att det går fin-fint.

Jag är 161-162 och jag tycker det är otroligt olika från häst till häst..

Denna är ca 165 i mkh

DSC_1232.jpg

Och denna är 153 i mkh

DSC_0288.jpg

Jag rider mest hästar som är 150-160 och jag känner mig ganska lagom (ibland lite mot för stor, på vissa) men rider ett hbl på 170+ någon gång i veckan nu och han känns också lagom, men han är lätt i handen, lätt för skänkeln och väldigt känslig överlag.

hade jag varit ute efter att tävla och så så hade jag valt en häst på 160+ men man får verkligen prova sig fram för en häst på 150 kan vara betydligt tyngre att rida än en häst på 170!

Nu har jag inte läst hela tråden men har själv en övervuxen ridponny som är 155, själv är jag 156 lång. Nu har iofs min häst rörelser som är långt större än vad många andra i hans storlek har, men enligt min tränare (som är domare upp tom Int) ska det inte spela någon roll om jag har en mindre häst då jag själv är kortväxt, vilket gör att vi är väldigt propotionerliga....och det stämmer hittills, har placerat oss i de sista starterna vi gjort där flera stora, pampiga halvblod varit med....:)

Det är ju grymt olika beroende på hur mycket hästen bär upp och hur ryttaren bär upp:

Jag är 174cm och se ut såhär på:

C-ponny;135 cm
sluta-hermanstorp.jpg

fotograf: Cissi Nyblom

D-ponny 147
DSC08188.jpg

DSC08794.jpg

Häst på 162
DSC09031.jpg

Häst på 164
DSC08311.jpg

Häst på 169
DSC_0171.jpg

Häst på 171
DSC08502.jpg

Jag kan sitta på många olika hästar. Tex hästen på 162 känns betydligt större än den på 164 gjorde..

Senast ändrad:

KL

Tycker inte du ska gå efter några regler. Jag tycker jag ser liten ut på denna 160 +- någon cm, häst. Han är väldigt grov och maffig. (Urusel bild, men ni fattar min poäng.)

18658604.jpg

På min foderhäst, 150 +-, tycker jag det ser lagom ut. Vad säger ni? Jag är själv 175+ och väger väl 56 kg ungefär.
23726611.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar