Storlek ryttare o häst

Sv: Storlek ryttare o häst

*kl*

Säger som flera andra; det är individen och ridbarheten som avgör snarare än hästens styrka.

Jämför till exempel Jan Brink och Minna Telde; där skiljer det ganska många cm (dm ;)) mellan dem i längd men de har trots det bytt hästar sinsemellan och tävlat/visat upp hingstar åt varandra.
Där handlar det förvisso om hästar från 160 cm och uppåt, inte mindre (Jan ser nog lite stor ut på en ponny kanske? ;))

om du är 153...absolut inte en på 165. Du ska ju orka rida hästen också. själv är jag 159-160 cm (med korta ben) o köpte mig en häst på 170. Jag nästan grät efter varje tävling för jag va så utmattad av att sitta ner på hästen...

Ridning ska vara så lätt som möjligt. Det ska inte handla om råstyrka eller liknande utan om teknik. Tar man i så att man gråter efteråt tror jag att man är fel ute oavsett hästens storlek.
Vissa hästar har lätt för sig, andra har det svårare. Det påverkar hur de är att rida. Men det har inte så mkt att göra med hästens mankhöjd.
Skulle jag köpa en riktigt stor häst så skulle jag dock vara noga med att den har bra ridbarhet, är född i uppförsbacke och har lätt för sig. Då spelar storleken mindre roll

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

På dessa två skiljer det drygt 20cm i mkh. Den första är 1.60 när han sträckte på sig :angel: och den andra 1.80.

Den större är betydligt lättare att rida jämfört med den lilla även om de låg på ungefär samma utbildningsståndpunkt...

Att utgå helt ifrån mankhöjden funkar inte :p. Finns D-ponnyer/små storhästar som är mkt jobbigare att rida än hästar på 170+. Jag känner mig aningens liten på mitt 170-sto, men har ridit en valack på 173 som jag både kände och såg mer proportionell på :p

*kl*
Hade jag varit liten hade jag lätt valt en ca 160-häst. Man får väldigt mycket mer för pengarna då efterfrågan är mindre :D

Lite OT, men min häst är maxad d ponny och jag är 175. Avgör själv om vi ser proportionerliga ut ;)

Jag tror att du hade passat bättre på en större häst faktiskt! :)

Nirak

Du ser ganska lång ut på honom. Inte vad jag skulle kalla proportionerligt (men det var inte jag heller på min ponny mot slutet så jag lägger ingen kritik i det).

Ridning ska vara så lätt som möjligt. Det ska inte handla om råstyrka eller liknande utan om teknik. Tar man i så att man gråter efteråt tror jag att man är fel ute oavsett hästens storlek.
Vissa hästar har lätt för sig, andra har det svårare. Det påverkar hur de är att rida. Men det har inte så mkt att göra med hästens mankhöjd.
Skulle jag köpa en riktigt stor häst så skulle jag dock vara noga med att den har bra ridbarhet, är född i uppförsbacke och har lätt för sig. Då spelar storleken mindre roll

Nirak

ja! men Jag fick jätteont i höfterna, iochmed att jag har så korta ben (längre överkropp) så kändes det som mina höfter slets itu bara när jag satte mig i sadeln på mitt halvblod modell grov på 170. Jag behövde altså få ihop benen mer, men det gick inte eftersom hästen va såpass grov. Jag grät nästan av smärta efter tävling (och det brukade gå bra tävlingsmässigt) men ont gjorde det pga av kombinationen häst och ryttare inte passade. men sen hade jag ju en betydligt ädlare häst på 175 (arab/travarkorsning) som jag absolut inte fick ont av. Men jag har lätt att få ont i höfter m.m på halvblodshästarna som har lite mer massa. Dock om jag httar en liknande modell som arab/travarkorsningen så kan det gå bra.

Jag skulle köpa en liten häst, max 160! finns så himla fina små hästar som dessutom är billigare än de som är 165 +. Tror att vi generellt rider för stora hästar för vår längd...

Men vad tråkigt! :(:cry:
Å andra sidan är det bra att få veta hur läget är!
Ni kommer igen!! :banana:
Hon är så fin din häst!! :love:

Nirak

Nu kommer jag in här lite*
Skulle vilja ha någon åsikt om hur detta ser ut i storlek. jag vet att jag är för lång men tycker ni det ser jättedumt ut? skulle vilja prova på lite dressyr senare (när vi tränat mer) men tror ni att jag kommer få mycket avdrag på hur opropotionerligt det ser ut?

inga kommenarer på formen eller sitsen :D vi jobbar på det ;D
100_1154.jpg

Jag tycker inte du ser så stor ut. Det kommer nog inte sticka i någon dommares ögon i alla fall.

Såhär ser jag ut på min D-ponny, jag är runt 168 och hon är ca. 146-147 cm.

RoslagenLAP1664a045.jpg

RoslagenLAP1664a049.jpg

Norpar tråden lite och frågar;
Jag kommer ev. att tävla några storhäst klasser på henne nästa år, tycker ni att det ser ok ut?

Jag är 160 och min häst likaså. Hon är nätt i modellen, liksom mig, men jag ser rätt så liten ut ändå.

Jag skulle nog passa "bäst" på en D-ponny, längdmässigt, men kan rida c-ponny. Tyvärr får jag inte tävla ponny längre.

Så länge överkroppen inte stör hästen så kan man vara lite längre, men det är ju inte så snyggt att rida med helt ihoptryckta ben i min mening. Det ser inte heller bra ut när ryttaren är alldeles för liten på hästen. Såvida man inte ska tävla svårklass hopp behöver man inte ha en 170 häst. :D

Haha oops!, verkar som om jag missupfattat det där totalt:angel:
Är en riktig skogsmulle, som endast tränar för skojjs skull.
I framtiden ska vi väl försöka ge oss ut på några småtävlingar inom både hopp & dressyr. Eftersom vi inte tänker tävla på "allvar" så kanske det inte behöver se så propotionerligt ut:D...

Hästen: 180 cm (växer en bra bit till) Jag: 165 cm
22731631.jpg

23266855.jpg

Senast ändrad:

Vilka fina hästar du har! :laugh:

Jag är 1.70 och min häst är 1.50 vilket de flesta reagerat på när de sett eller hört hur hög min häst är. Men när de väl set mig rida har det låtit annorlunda. Iofs har jag kanske inte så stor benstomme ;) men jag är ju inte jätteklen iaf :grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar