Storlek ryttare o häst

Sv: Storlek ryttare o häst

om du är 153...absolut inte en på 165. Du ska ju orka rida hästen också. själv är jag 159-160 cm (med korta ben) o köpte mig en häst på 170. Jag nästan grät efter varje tävling för jag va så utmattad av att sitta ner på hästen...o red jag 2 klasser (med framridning) så fick jag gå o lägga mig o sova i bilen mellan klasserna.

Nu är det dock skillnad på häst o häst...vissa känns det ju bra med även om dom är stora. Det är känslan du ska gå efter. Även om jag tycker du gott o väl kan nöjda dig med en häst på 155-160.

Senast ändrad av en moderator:

din var väl ganska tung och grov också?
jag tycker det är himla olika hur det känns när man kommer upp, vissa är smala över ryggen och har små rörelser, då känns dom inte alls stora att rida.

så typ 162 och ädel modell tycker jag. :)

hon va 75% fullblod....hon va tjock när jag fick henne (jag kallar det tjock...vissa kanske skulle säga maffig...men hon va alt lite för rund, beroende på hur man ser det) så jag testade o lägga henne på lite bantning. Hon blev ädlare i kroppen, men det hjälpte dock inte.

Min förra ponny var 146 och welsh cob,jag var 175 då. Här är en bild. Dock inte jag som rider utan min syrra men hon är lika lång som mig, dock har hon en stor pösig jacka. hon är inte så stor som hon ser ut :p Dom ser väl inte jätte oprop. ut? Visst,lite lång kanske men inte jättemkt.

6397824.jpg

Senast ändrad:

alrdig i hela mitt liv! fast han klassas som häst :angel: islandHÄST ;)

men jag gillar faktiskt större hästar, ju större desto bättre:d

flåt för mitt lila trådkap :o *går och gömmer mig*

Ingen fara alls!

om du är 153...absolut inte en på 165. Du ska ju orka rida hästen också. själv är jag 159-160 cm (med korta ben) o köpte mig en häst på 170. Jag nästan grät efter varje tävling för jag va så utmattad av att sitta ner på hästen...o red jag 2 klasser (med framridning) så fick jag gå o lägga mig o sova i bilen mellan klasserna.

Nu är det dock skillnad på häst o häst...vissa känns det ju bra med även om dom är stora. Det är känslan du ska gå efter. Även om jag tycker du gott o väl kan nöjda dig med en häst på 155-160.

Jag väger dessvärre (enl mig själv) lite för lite dessutom, ca 47 kg. Senaste hästen vi hade i familjen var ca 158 i manken, och...inte helt välriden i dressyr. Varesig hästen eller vi hade största intresset för det- så vi jobbade dressyr mest för att det behövdes.

När jag ridit på de som är ca 145-155 känns det bra.

Jag är 156 och trivs bäst på ädla känsliga hästar runt 158-165. Även upp till 170cm funkar, över det så blir det så jobbigt att komma upp på hästen.

Egentligen spelar storleken mindre roll sålänge hästen är känslig.
Rider hellre ett halvblod på 175cm som man bara behöver sitta över 10g åt ena hållet för att få en förändring än en c-ponny som är som en timmerstock.

Jag är 165 cm och håller på att leta häst. min förra var 165 cm också men rätt grov så han var egentligen för stor för mig. de ja letar efter nu ska hellst vara mindre men om det är en lätt modell kan man säkert ha en större häst också.
Det är känslan och helheten med hästen som är det viktigaste, att man ska passa med varann:p

En mindre häst av nättare typ skulle jag säga! Kanske omkring 1,58-1,62. Men det är svårt att sätta mått på proportionalitet.

Jag såg hyfsat proportionerlig ut på fd sköthästen (nu i hästhimlen) som var 1,72 och rätt grov för att vara hbl, men även på den jag rider nu som är lite nättare och kring 1,62. Själv är jag 1,70 och rätt smal.

P, 1.72

IMG_4502liten.jpg

P och jag på film

Ja skulle nog säga inte högre än 155 cm . det sägs ju att 10 cm lägre en ryttaren är det perfekta men då blir det ju en ponny ;)
Så 155 cm men ädel skulle ja tycka var lagom. Själv är jag ungefär 170 cm och min ponny 148cm, han är ganska stor modell.
Jag känner mig inte förstor iafall :smirk:

Ja skulle nog säga inte högre än 155 cm . det sägs ju att 10 cm lägre en ryttaren är det perfekta men då blir det ju en ponny ;)
Så 155 cm men ädel skulle ja tycka var lagom. Själv är jag ungefär 170 cm och min ponny 148cm, han är ganska stor modell.
Jag känner mig inte förstor iafall :smirk:

Jag förstår hur du menar.
För egen del så är tanken på ponny ok också- får gärna se ut som en "stor-häst" dock :angel: (eftersom att om jag tävlar så blir det mot seniorer)...men, en häst max 160...men, helst mer runt 150.

svårt att säga, har en kompis på 165 som hade en väldigt ädel och lätt häst på 155 dock så var denna häst väldigt högrest så de såg absolut inte ut som det "lilla" ekipaget på tävlingsbanorna. Kan tilläggas att hästen hade ett superfint steg med luftiga rörelser vilket givetvis hjälper. En häst med markbundna rörelser och som är lite seg ser alltid lite mindre ut oavsett ryttare.

Själv är jag 185cm lång och har två hästar
Tussi 155cm maffig stark och het (som ett duracellbatteri..blir aldrig trött) har lätt för att stressa upp sig.

Danne 170cm slank (dock 4år) stora gångarter framåt men väldigt mjuk i hand. Och betydligt mindre nerver

Kan säga att av de två så kan jag snarare känna mig lite liten på Tussi ibland när hon blåser upp sig :eek: Danne däremot känns precis lagom.

Min förra ponny var 146 och welsh cob,jag var 175 då. Här är en bild. Dock inte jag som rider utan min syrra men hon är lika lång som mig, dock har hon en stor pösig jacka. hon är inte så stor som hon ser ut :p Dom ser väl inte jätte oprop. ut? Visst,lite lång kanske men inte jättemkt.

6397824.jpg

tycker det ser super fint ut inte alls för stor:)

*Kl*

Kan lägga in den här bilden som någon form av bekräftelse att man inte ska stirra sig blind på mankhöjden.

6bf229294e5741d0b7314e94f3016141.jpg

Hur långa/höga tror ni att vi är?

Attans, jag testar igen då:

18046277.jpg

Nå, hur långa/höga?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar