Storlek på nyfödd?

Aaricia

Trådstartare
Hur stora kläder ska man köpa som är tänkt den allra första tiden?

Idag hittad jag en body som var så söt! Jag köpte den utan att undersöka den så mycket, och nu när jag kommer hem ser jag att det är stl 44. Kan det vara FÖR litet?
Alla bebisar är förstås olika stora, jag kanske lika gärna kan fråga om "längden på ett snöre", men iaf.

Hur stora kläder hade ni med till BB, vad funkade?

Sv: Storlek på nyfödd?

44 är prematur. De flesta bebisar kan ha stl 50-56 som nyfödda men det växer de ganska snart ut. Våra barn som var prematurer kunde ha 50-56 hur länge som helst kändes det!:D

44 låter jättelitet, 50 är den "normala" storleken att börja med. Vi köpte bara storlek 56 och kavlade upp ärmarna i några veckor. Visst hade hon kunnat ha storlek 50 men det var verkligen inte länge.

Min son var 52 cm lång när han föddes. Det tog 4 dagar sedan var strl 50 för litet. Strl 56 växte han ur efter två veckor.

Min dotter var ganska smal när hon föddes (3.1kg) men 51 cm lang. Pa bredden drunknade hon i storlek 50 men pa längden krävdes det. Hon hade svart att ga upp i vikt och kunde ha 50 i ungefär 2 manader. Vi hade ända mest i stolek 56 eller 50/56 i början, gör inte sa mkt om det är lite stort.

Våran dotter som var stor, växte ur 56 på en gång, 1-2 veckor, sedan var det stl 62 som gällde...

Jag har fått en suuuuperfin body i present i strl 44. Lite tråkigt då bebis troligtvis inte komma kunna ha den alls...

Jag hade med en uppsättning i stl 50, och en i 56. Första barnet kunde ha stl 50 i någon vecka (52cm, 3890g), andra barnet kunde iofs också ha den dressen, men den var trång redan från start och användes bara en dag! :p (53,5cm, 4420g)

Mina barn har vart 48 cm långa och vägd 3,3 och 3,4 kg. Dom har snabbt vuxit i stl. 50.
Min dotter är 4 månader nu på söndag och har stl.56 men börjat gå över till 62.
Hennes storebror hade nog 62 redan när han var 2 månader.

Mina har börjat på 50/56 men bytt upp sig väldigt fort, efter tre veckor sorterade jag ut alla 50:or. Det är mycket roligare att få något man kan ha lite längre, typ i storlek 68 eller 74, tycker jag i alla fall.

Ett tips, kolla barnklädesloppisar, där brukar man kunna fynda bebis kläder för en billig pening och kan köpa på sig alla möjliga storleker utan att det känns allt för jobbigt om de inte kan ha det när de väl kommer ut...

Mina klunsar var 54 och 56 cm långa när de kom ut, dottern som var 54 kunde ha alla fina 56 kläder en vecka, sonen några dagar på BB sen var det bara att gå över på 62...:D

Byt till större storlek om inte barnet redan är fött och är född för tidigt. Min dotter som var prematur hade stl 44 i några veckor medans hennes storebror växte ur 56 innan vi ens hade lämnat bb ;) De kläderna sonen hade som nyfödd, dvs 62 hade dotter när hon var 8-9 månader...
Jag brukar köpa stl 62 när jag köper till nyfödingar eftersom jag själv tyckte att det var roligare att kunna använda kläderna man fått lite längre och ofta får man ganska mycket i 50-56.

Och min förstafödda vägde 5160g och var 55 cm lång, före utsatt förlossningsdatum. Hon började med stl 62!

Det beror på märket oxå, hur stora kläderna är. Min tjej var ju född för tidigt och jag hade bara bodysar i storlek 50 med till sjukhuset. Bad mamma köpa en i storlek 44 och komma med till sjukhuset. Hon köpte en från polarn och pyret i storlek 44 men när hon kom med den så var den större en den minsta 50 jag hade som var från lindex. Storlek 44 hos babyproffsen däremot är ju jättesmå.

Min lilla tjej var bara 2,5kg och 45 cm lang. Hon drunknade i strl 50 eller 000 som de har har nere. Jag fick skicka hem min man fran BB efter den minsta storleken, som jag fakiskt hade kopt lite av. Nu ar hon 10 manader och kommer just i strl 68, sa fortfarande liten. Hon kunde ha varje storlek laaaange...

Men man vet ju aldrig vad som tittar ut ;)

//Krusan

Mina normalstora bebisar hade nog kunnat ha 44 ett litet tag, de har vägt drygt 3 kg alla tre och 50 var stort på dem.

Men hur som helst, om den inte var dyr kan den ju vara kul att spara till dockkläder senare. Vi fick en prematurpyjamas av present av en kompis som inte riktigt hade kollpå storlekarna :D och den passar perfekt på sonens docka.

Likadant med min dotter.

Hon var vad man kallar normalstor och hon hade prematurkläder samt 50 ganska länge, 56 hade hon också ett himla bra tag.

62 Skyndade hon dock över ..

68 Hade hon jättelänge och kan ha i vissa plagg fortfarande ( 1 år )

74/80 Är dock vad som gäller nu :)

Ett tips, kolla barnklädesloppisar

Den lilla omlottbodyn i stl 44 hittade jag på en secondhandbutik, kostade typ en tia. Var nog därför jag inte undersökte den så noga.

Med tanke på hur fort bebisen växer är det ingen dum idé att köpa begagnade kläder första tiden. Och mycket får man ju av köpglada släktingar :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
IT & mobiler Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil. Egentligen borde vilken enkel skitdator som...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 894
Senast: Shaggy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 369
Senast: alazzi
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka