Här är vad jag fått från bror min.
"Usb-c porten MÅSTE stödja DisplaPort alt mode (tycker jag). Jag hittar ingen info om ifall den faktiskt gör det och bilderna på portarna är så dåliga att man inte ser om det står ”DP” vid usb-c porten.
Skulle jag köpa en bärbar dator skulle jag satsa på en som är:
- Lätt 1-1,5kg (kan vara en nackdel om man kör den stationärt då den förmodligen har sämre kylning som kommer begränsa prestanda då den blir varm).
- Usb-c med Display alt mode (för att kunna koppla in flera skärmar).
- Usb-c med power delivery (för att kunna ladda i bilen, med mobilladdare etc.).
- RJ45 uttag (nätverkskabeluttag). Går även att köra med en usb-adapter men det är en kompromiss..
- 16GB minne (ska klara att uppgraderas till minst 32 GB)
- Minst 500GB hårddisk (SSD), gärna 1TB."
Punkt 1 faller bort. Jag kommer framförallt använda den som stationär men vill kunna ta med, har stationär idag. I princip kan jag nästan lika gärna köpa stationär men har vid några tillfällen känt att jag velat ta med när jag åkt iväg någonstans.
Punkt 2-4 vet jag inte om det finns och hittar inte infon på någon annan heller.
Punkt 5 finns inte, den klarar max 16GB
Punkt 6 finns inte, men för att uppfylla 6 får man gå upp flera tusen i pris. Idag har jag ungefär 130GB på hårddisken och då vet jag att det är extremt mycket skräp som bara är övertankat rakt av från tidigare dator (inkl diverse större program)