Storlek på handskar?

hier

Trådstartare
Mitt julklappsobjekt för i år (tjej) vill ha ett par svarta skinnhandskar i strl 9.
När jag söker på nätet är de största storlekarna i sifferstorlekar 7,5. Annars finns det bara bokstavsstorlekar.

Vad motsvarar egentligen strl 9? Är det typ XL?

Sv: Storlek på handskar?

Vet egentligen inte riktigt, men stl 9 har passerat "gränsen" och är ju herrstorlek. Ganska stor tycker jag. Leta herrsortimentet? Typ M/L i herr?

Låter så konstigt, för jag tycker inte hon har speciellt stora händer. Verkar vara olika också. Vissa säger att 7,5 = M/L och vissa andra säger att 7,5 är som XS.

Hade tänkt köpa på nätet, men jag får väl pallra mig iväg till en butik så man får kvitto.

Jag hade ett par stallhandskar i stl 9. De var jättestora på mina händer (normalt 7,5 ) men praktiska, eftersom jag kunde ha flera lager innanför = varmare på vintern. (Ingenting man hade på sig när man skulle göra nåt som krävde finmotorik, dock :) )

Jag har inte påtagligt stora händer, men ganska långa fingrar. Mina handskar brukar vara av dammodell och då i storlek 8 eller 8,5. Ett par av mina handskar är från H&M och de är i storlek L. Storlek 9 har jag faktiskt aldrig stött på och jag brukar köpa största möjliga storlek.

kl

Jag köpte precis handskar i stl 7. Jag har normala till något små händer. 9 låter gigantiskt och jag tror det är herrstorlek.

Storlek 9 låter jättestort! Jag brukar ha 7,5 och har normala händer mot mindre hållet.

KL
Jag har breda händer och inte så långa fingrar.

Jag har storlek 8-9 på handskar. Ofta är det stört omöjligt att hitta i det vanliga sortimentet. Det räknas som extra stort på dam.

Köper arbetshandskar i 8, 9 eller 10. Men just arbetshandskar delas ju inte upp i dam eller herr.

elegantare damhandskar i storlek 9 är sannolikt inget man hittar på t.ex. H&M utan snarare i en handskaffär. Där borde det däremot finnas.

Är man ute efter bara riktigt varma handskar spelar det ju ingen roll om det är herr eller dam?

Det ska vara enkla, släta skinnhandskar, inte för grova men behöver ju inte vara fjädertunna heller. Då kanske det inte spelar roll om det är dam eller herr. Jag är bara orolig för att om jag tar t ex strl M/L för herr att det blir alldeles för stort. Kan inte gå en till riktig handskaffär då handskarna inte får kosta mer än 300-350..

kl

Jag köpte precis handskar i stl 7. Jag har normala till något små händer. 9 låter gigantiskt och jag tror det är herrstorlek.

9 är inte gigantiskt, det är en liten herr eller en större dam. Framförallt tjejer med långa fingrar brukar behöva 9. Jag har killar på jobbet som har stl 11, det är stort:D

Är det herrmodeller du köper? De brukar ju vara vidare. Annars har du nog en skev kroppsuppfattning ...:p Damhandskar brukar väl finnas i storlek 6-8,5 och då kan 7 inte gärna innebära stora händer.

Du har nog rätt i att måtten är desamma, men herrhandskar är ofta vidare i modellen.

Jag köper som sagt alltid största storleken när jag köper utpräglade damhandskar, dvs skinnhandskar av mer figursydd modell för "stadsbruk", och har aldrig funnit större än 8,5. Jag har mycket handskar.

Senast ändrad:

7 = S
8 = M
9 = L

Inte alls ovanligt med 9 i damhandskar om personen har långa fingrar vet flera som har 9 i handskar just för att fingrarna blir för korta annars. Själv har jag 7,5-8 beroende på sort och M stämmer nästan alltid när det är bokstavsangivelser i stället.

10 är normal herrstorlek så om du går på herr skall du nog sikta mot herr S för att träffa rätt dock är herrhandskar alltid bredare än dam så är det bara för att hon har långa fingrar lär det bli fel att köpa herr då de troligen blir allt för breda.

Jag har strl 9 i handskar, och inte alls gigantiska händer - däremot längre fingrar!
Beroende på handsken i sig har jag L eller XL om det är strl i bokstäver.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 049
Senast: Thaliaste
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
323
Senast: Fetaost
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 163
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 217
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar