Störiga saker vi stör oss på, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag jobbar övertid inatt. Är nöjd med att ha hamnat på en position där det finns en kaffemaskin. Jag dricker iofs inte kaffe men det finns även varm choklad. Är mycket nöjd med detta.
Glädjen har dock grusats rejält av att maskinen inte spottar ut varm choklad utan varmvatten med mjölk i. Chokladpulvret tycks vara slut :banghead: (Trots att det inte står något felmeddelande :mad: )

Vad är det för maskin? I våra på jobbet kan det bli stopp i ibland!

Kan svara för mitt jobb, där är det städpatrullen (dvs jag :D ) som har ansvar för påfyllning/rengöring av maskiner. Inget ställe jag varit uthyrd till har nånsin fyllt på själva.
Jag tror hen menar att är det bara företaget som äger maskinen som fyller på.

Kan svara för mitt jobb, där är det städpatrullen (dvs jag :D ) som har ansvar för påfyllning/rengöring av maskiner. Inget ställe jag varit uthyrd till har nånsin fyllt på själva.
Jag tror hen menar att är det bara företaget som äger maskinen som fyller på.
Vi anställda fyller på maskinen själva, är det slut är det eget ansvar att fylla på. Det står påsar med påfyllning brevid maskinen.

På mitt jobb fyller vi på själva och gör vardagliga städet + veckostäd, företaget vi hyr av skickar ut en kille nån gång i månaden som gör en större rengöring. Dock funkar det sisådär, alla fyller på men trots städveckor uppdelade på yrkeskategori är vi bara 4-5 personer som faktiskt rengör och byter sumppåse... trots idiotsäker instruktion med bilder 😅

På mitt jobb fyller vi på själva och gör vardagliga städet + veckostäd, företaget vi hyr av skickar ut en kille nån gång i månaden som gör en större rengöring. Dock funkar det sisådär, alla fyller på men trots städveckor uppdelade på yrkeskategori är vi bara 4-5 personer som faktiskt rengör och byter sumppåse... trots idiotsäker instruktion med bilder 😅
Så hade vi det på ett annat jobb också, och de med längst utbildning och högst lön var de som i stort sett aldrig befattade sig med maskinen, annat än att ta något att dricka ur den! :angel: Det var oftast en viss yrkeskategori som stod för den biten istället- för att maskinen skulle fungera alltså! ;)

Jag stör mig på vilken typ av företeelser kan omfattas av tro.

Tills för några år sedan antog jag att tro gällde andliga och religiösa frågeställningar.

Sedan blev jag bekant med ideerna från antivaxxerrörelsen, och diverse andra som ansåg att vetenskap är något man kan välja att tro på eller inte. Mest förvånad blev jag av någon som påstod sig inte tro på midnattssol.

I kväll hade jag en diskussion om skatt med en person som utbrast att han inte tror att saken är som jag säger. Jag visade texten på skatteverkets sida, som var ytterst tydlig och klar. Hans svar? Nej han tror inte på att det är som skatteverket skriver. Alltså sedan när kan man som skattebetalare välja att inte tro på skattelagstiftningen?

Det där har jag stött på, speciellt sedan coronapandemin slog till. Jag är med i en grupp på facebook som tycks attrahera "de vakna" (oavsett kategori), och det är liksom förvånansvärt mycket fakta som kan avskrivas med "det är vad du tror ja".

Det är både lite underhållande, och ganska skrämmande ibland (det är lite av ett pet peeve för mig att kolla i den gruppen, men vissa gånger känns det mera som ett självskadebeteende :cautious:)

Folk som kommenterar Facebook-annonser med saker i stil med "Den här vill jag inte ha", "jag behöver inte denna". Nu senast såg jag en annons för en visning för någon kommenterat "jag bor inte där". Nähä? Vad hade det med saken att göra? Gah! Orimligt störande.

Folk som kommenterar Facebook-annonser med saker i stil med "Den här vill jag inte ha", "jag behöver inte denna". Nu senast såg jag en annons för en visning för någon kommenterat "jag bor inte där". Nähä? Vad hade det med saken att göra? Gah! Orimligt störande.
Haha det var ett företag som tillverkar bilburar för hund som annonserade på fb här en dag. En fågelägare svarade att burgallret är för glest för fågel. Sen räknade hen upp sina fåglar och vilka som var störst :laugh:

Företaget tog det bra dock och lovade att ta emot beställning för fågelbur också.

Jag kanske har fördomar, men ibland känns det som att det är äldre människor som inte riktigt har koll på hur FB fungerar eller människor med någon funktionsnedsättning som inte heller alltid har koll. Ibland när jag hör hur min mamma diskuterar om något på FB så blundar jag och räknar till 10 och tänker att hon har inte helt förstått grejen med hur FB fungerar och då kan det ibland bli .... märkliga kommentarer eller resonemang från hennes sida. :) Hon tror fortfarande att allt som dyker upp på första sidan är på hennes sida... "Varför har de skrivet det på MIN sida??!!" Jag har slutat förklara! Min mamma är vanligtvis rätt klok, men FB är lite för mycket kanske.... :o

Jag kanske har fördomar, men ibland känns det som att det är äldre människor som inte riktigt har koll på hur FB fungerar eller människor med någon funktionsnedsättning som inte heller alltid har koll. Ibland när jag hör hur min mamma diskuterar om något på FB så blundar jag och räknar till 10 och tänker att hon har inte helt förstått grejen med hur FB fungerar och då kan det ibland bli .... märkliga kommentarer eller resonemang från hennes sida. :) Hon tror fortfarande att allt som dyker upp på första sidan är på hennes sida... "Varför har de skrivet det på MIN sida??!!" Jag har slutat förklara! Min mamma är vanligtvis rätt klok, men FB är lite för mycket kanske.... :o
Du har säkert rätt. Jag har full förståelse för det, men det stör mig ändå. Och något som stör mig ännu mer är att jag faktiskt bryr mig om att läsa kommentarerna..

https://www.boredpanda.com/old-peop...oogle&utm_medium=organic&utm_campaign=organic

Generellt stör jag mig på att så många nyhetsartiklar görs om till videos nuförtiden. Jag går inte in på SVT Nyheters hemsida för att titta på videos, jag går in för att läsa artiklar. Ofta gör jag det i publika miljöer och vill då inte behöva gräva fram ett par hörlurar för att kunna ta till mig innehållet till fullo.

Ännu värre blir det när de gör någon slags hybridversion där 75% av informationen framgår i texten, men sedan lämnar de en liten "cliffhanger" som man måste titta på videon för att få reda på (exempel här nedan). Hade det inte varit en statlig service hade jag kallat det för clickbait och antagit att det var för att tjäna pengar, men här fattar jag verkligen inte. Finns det ens någon som uppskattar ett sådant format? Att det finns de som föredrar video framför text har jag förstått, men en blandning? Verkligen? Jag blir orimligt provocerad! :arghh:

Visa bifogad fil 88312
Jag hade också föredragit mer skriven text på SVT men jag tror att det hänger ihop med public service-uppdraget, där SVT ska fokusera på ljud och bild och inte får konkurrera med dagstidningar genom stor mängd skriven text.

https://www.svt.se/kultur/medier/reaktionerna-pa-utredningen-tar-tydlig-stallning

Jag hade också föredragit mer skriven text på SVT men jag tror att det hänger ihop med public service-uppdraget, där SVT ska fokusera på ljud och bild och inte får konkurrera med dagstidningar genom stor mängd skriven text.

https://www.svt.se/kultur/medier/reaktionerna-pa-utredningen-tar-tydlig-stallning

Jag hade uppskattat mer riktig video från SVT. Inte dessa läs-videos de håller på med. Ofta är det en person som ska svara på några frågor. Frågorna står i text och svaren får man i ljud. Störigt! Riktiga videos, tack! Som TV4 Nyhetsmorgons klipp. De är bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: tott
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 986
Senast: tott
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 177
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka