Fast det blir liksom inte riktigt rätt heller i mitt huvud. För ibland kan bakverk vara mer savory, tex från typ baltländerna. De är ju inte "mat". Chips är ett savoury snack, inte matigt snack.Matig? Typ en matig paj inte en söt paj.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det blir liksom inte riktigt rätt heller i mitt huvud. För ibland kan bakverk vara mer savory, tex från typ baltländerna. De är ju inte "mat". Chips är ett savoury snack, inte matigt snack.Matig? Typ en matig paj inte en söt paj.
Du får ändra beroende på kontext det finns inte ett ord som översätter savory universellt på svenska.Fast det blir liksom inte riktigt rätt heller i mitt huvud. För ibland kan bakverk vara mer savory, tex från typ baltländerna. De är ju inte "mat". Chips är ett savoury snack, inte matigt snack.
Men det var ju EXAKT det jag störde mig på!Du får ändra beroende på kontext det finns inte ett ord som översätter savory universellt på svenska.
Bab.la säger kyndel, aromatisk, aptitligAtt jag inte kommer på ett bra svenskt ord för "savory".. Liksom en motsats till sött som inte är salt.
Att jag inte kommer på ett bra svenskt ord för "savory".. Liksom en motsats till sött som inte är salt.
Tänk åt andra hållet, det finns ingen sån "smak" helt enkelt eftersom vi inte har ett ord för det :PMen det var ju EXAKT det jag störde mig på!
För två år sen plockade jag fästing från hunden på nyårsafton...Fästingar, i november
För två år sen plockade jag fästing från hunden på nyårsafton...
Verkar bara vara att vänja sig, jag plockade en på hunden vid lucia i fjol.Fästingar, i november
Jodå Umami!Tänk åt andra hållet, det finns ingen sån "smak" helt enkelt eftersom vi inte har ett ord för det :P
Har insett det, bott längre norrut förut, där var det inte vanligt!Verkar bara vara att vänja sig, jag plockade en på hunden vid lucia i fjol.