storhäst tillsammans med isisar

Smurfoff

Trådstartare
på en gård vi kanske ska flytta till så finns det 7 isisar och vi har en så då blir det 8 . jag vill gärna låna en storhäst, halvblod eller arab (max 160 i mankhöjd)

tror ni att den trivs att gå tsm med 8 islandshästar och tror ni att dom uppskattar de? eller tror ni att islandshästarna kommer mobba ut den för den är en annan ras?

Sv: storhäst tillsammans med isisar

vi hade ett fullblod tillsammans med våran valackflock (är väl en 10-15 isisar i den) en period.

Vi har hopphästar, islandshästar, travhästar och div andra kallblod ihop. Det går alldeles utmärkt. Jag ser inte riktigt problemet. De flesta skaffar ju en shettis som sällskap till storhästar.

Mina isisar har gått ihop med russ, vbl, fullblod och nordsvensk travare.

Det har fungerat alldeles utmärkt.

Pga hans överskottsenergi som han lät gå ut på dom små som inte alls ville leka lika mkt som han så stod han i sjukhage rätt ofta .. Men när han väl var ute med dom så gick det jättebra.

Vi hade isis, halvblod ,New Forest, och travare i samma hage. Ingen tyckte om den andre, så det går säkert bra.:cool:

på en gård vi kanske ska flytta till så finns det 7 isisar och vi har en så då blir det 8 . jag vill gärna låna en storhäst, halvblod eller arab (max 160 i mankhöjd)

tror ni att den trivs att gå tsm med 8 islandshästar och tror ni att dom uppskattar de? eller tror ni att islandshästarna kommer mobba ut den för den är en annan ras?

Man kan aldrig veta sånt i förväg. Det är så pass individuellt ifrån häst till häst.
Men i stallet där min Gauti står är det han och 2 islänningar till (alltså 3 islänningar totalt) och så står även en appaloosa där -han är utmobbad! islänningarna leker med varann och blir sura så fort appaloosan kommer i närheten.

Tror inte det har med ras att göra utan uppfostran. Har hästen fått växa upp i flock med andra kan h*n det sociala "språket" och kommunikationen fungerar bättre. Jag har uppfattningen att det är vanligare hos Islandshästen att de har växt upp i flock och kan därför samsas bättre, även när man är ute och rider ;)
Har själv begränsningen endast Islandshästinackorderingar därför det är större chans att de fungerar ihop eftersom de kan språket. Sedan är anläggningen byggd för häst i Islandshäststorlek, lästall, stall utfodring m.m. En "storhäst" tar ju två platser och skulle ju då betala två stallhyror...:crazy:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 847
Senast: mamman
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 169
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30