Sv: Stora snacktråden - förälder
Låter henne suga så mycket som möjligt antar jag... hoppas du kommer fram till vad som känns bäst snart.
kl
Jag hade en hemsk natt i natt. Maken jobbade och jag gick och la mig vid midnatt då lillan hade somnat. 01:30 vaknar en bajsnödig My och är vaken till 05.... kul att gå upp sen på morgonen
Tilläggas ska att jag var tvungen att rulla fram och tillbaka mellan ungarna hela natten och satt fast i Maja i princip hela tiden. Snart blir jag galen om jag inte får sova!
Maja tar inte napp, samsover med mig och vill ha tutten i mun hela nätterna vilket hon ofta får eftersom jag är för trött för att ta någon "strid". Hon äter varannan timme dygnet runt, och eftersom hon är så liten vill jag inte neka henne det eller försöka dra ut längre på tiden mellan målen. Hon vaknar ofta av My om hon pratar i sömnen eller vaknar och är ledsen, vilket händer ett par gånger varje natt. Då vill My att jag ska trösta henne och Maja vill ha tutten i mun för att komma till ro. Synd att man inte kan dela på sig! När Micke är hemma går det ju bra, då tar han My, men när han jobbar är det rätt tufft.
När jag försöker få Maja att sova i egen säng (om det skulle hjälpa henne att inte känna min lukt helatiden), så sover hon max 1,5 timme första passet och sen ligger hon bara och vaknar hela tiden, på samma sätt som hon gör när hon ligger hos mig och jag försöker komma loss. Det tar två minuter så är hon vaken igen och börjar gnälla eller prata beroende på humör. Hon sover fortfarande rätt mycket på dagen, vilket är förståligt eftersom hon inte sover överdrivet många timmar på natten... Någon som har några tips på hur jag kan hjälpa henne att sova bättre på natten? Jag verkar få barn som tycker att det är roligare att leka på natten, eller äta stup i kvarten, så något galet måste jag ju göra!
My har ett litet bajsproblem som hållt i sig länge. Hon vill inte bajsa. Hon känner när hon börjar bli bajsnödig, gnyr lite och blir lite steppig och vill bara bli buren. "Bajsa" säger hon, men sen vill hon inte. Ibland håller hon sig två dygn innan hon äntligen blir tvungen att klämma ut det, och så går hon runt här hemma och är lite småkinkig och steppig hela tiden. Någon som vet hur man kan hantera det problemet? Vi försöker att inte göra någon grej av det. När hon säger att hon vill bajsa uppmuntrar vi det, men pressar henne inte. Vi erbjuder olika alternativ (blöja, potta, toalett), och ibland säger hon att hon vill men sen ångrar hon sig. När hon har bajsat säger hon att magen är bra, att hon inte har ont längre för att hon har bajsat, och det är ju bra för då kan hon ju iaf göra den kopplingen. Suck, någon som har något tips?
//Julia