Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

jag hade också problem med att svärisarna inte förstod att jag ville ha mitt space, och det enda som hjälpte där var att jag sa till dem. Inte var det på nåt jättetrevligt sätt heller, utan det var rakt på när de kom fram och tittade " Jag vill vara ifred när jag ammar, respektera det. Ni kan titta på ** sen"

Åhå jag har också löst gymkort med tillgång till vattenpass, wet vest-träning + vanliga pass, gym och motionssim. Jag behöver förlora ca 8 kg, -2 kg har jag redan lyckats med genom att sluta äta massa snask och varit magsjuk i 3 dagar ;)

Jag ska i år inte behöva må dåligt när bikinisäsongen drar igång!!

Magsjuka är en effektiv metod att gå er i vikt, jag har också gått ner 2 kg, fast jag var dålig i fem dagar.
Men jag skulle inte rekommendera denna metod :cool:
Nu ska jag bara försöka att inte direkt gå upp dessa två kg.
Men jag börjar jobba på måndag. Då blir det ingen tid för småätande, mycket spring och förmodligen inte lika mycket godis.

8kg?! På dom bilderna jag sett på dig här på buke ser det inte ut att finnas några 8 överflödiga kilon!

Jag har 4 kg som ska bort. Fikar alldeles för mycket :D
Jag har aldrig varit på gym, men det skulle vara kul att köra om man hittade en kompis man kunde köra med. "Tyvärr" själ hästarna alla ledig tid och egentid så jag får gymma när barnen inte vill va med mamma längre (om typ 13-15 år kanske?) eller när jag slutar med hästar.

Ang det här om svärföräldrarna och sina barnbarn. Jag tror det är ganska svårt att faktiskt vara svärmor till en nybliven mamma. Alla är så olika, endel vill inget hellre än visa sin bebis för hela världen och andra vill stänga in sig och baa vara ifred.
Men samtidigt som mor och farföräldrarna kan visa viss respekt för mor och barn tycker jag att man kan bjuda till lite själv också. Låta dom hållas, dom är ju också lyckliga över att ha fått barnbarn. Och ofta är det ju så att man själv står närmare sin egna mamma och därför hamnar ofta mormor närmare barnbarnen än farmor. Vilket är synd :(

Fast när man ammar tycker jag det ska vara en självklarhet att få sitta ifred. Inte vill man ha någon som dyker ner i urringningen direkt. Jag brukar försöka gå och sätta mig i ett annat rum om jag vill vara ifred. Det tycker jag borde vara en tydlig signal att man vill vara ifred.

Senast ändrad:

Ibland tycker jag att folk inte fattar att man ammar, folk kan prata med mej i flera minuter innan de :eek: OJ, forlat jag sag inte att du ammade. Och da har jag anda F-kupor for tillfallet... :)

Jo det syns tydligt om man jämför med bilder innan graviditeten när jag var vältränad, jag har blivit pluffsig överallt =/. Om jag ska ner till min trivselvikt så ska jag gå ner 6 kg till.

Allmänt:

Ang amning offentligt, jag fixade inte att amma bland folk ( inte ens dom närmsta knappt ). Jag gick alltid undan för att kunna slappna av, men så har jag aldrig gillar att amma heller så då kanske obehagskänslan blir ännu starkare

Delvis knapplån

Det behöver inte vara att man inte ser eller respekterar att någon ammar utan just det att man är olika. Jag hade inte alls ont av att sitta och amma och prata med folk på samma gång och min svägerska är likadan. Visst kunde jag gå undan om det var mycket folk men det var mest för att inte bebisen skulle vrida huvudet halvt ur led för att titta på allt som hände. Men att någon kom in och satt och pratade tycke jag bara var trevligt och min svägerska gör likadant. Hon brukar ropa "jag är här inne" om hon har gått iväg typ när man varit på toa.
Med båda mina barn har jag ofta ammat offentligt, med sonen i skolan och med dottern vid många andra tillfällen. Man är olika helt enkelt och jag tycker att det är viktigt att uttrycka sin önskan klart och tydligt. Går man iväg för att amma så kan man ju säga att man går iväg för att få vara ifred om man vill vara ifred. Givetvis ska detta då respekteras annars får man ju ryta i.

kl

Jag helammade Maja första manaden, sen dess har jag delammat. Ammningen har mest blivit vid läggningen, pa natten och sen pa morgonen. Nu börjar hon att inte vilja äta pa natten, snuttar bara lite men äter egentligen inte. Pa morgonen vill hon inte ha bröstet, hon suger lite, skriker, suger lite osv.

Jag antar att det börjar bli slut pa amningen men jag känner mig inte helt nöjd med det. Trodde inte jag tyckte om att amma men det kanske är en liten del av mig som ända gör det.

Nu velar jag, ska jag acceptera att det bara är flaskan som gäller framöver eller ska jag försöka lägga ner flaskan helt ett tag för att öka hennes intresse igen. Jag vet inte vad jag vill.
Om jag väljer att öka upp amningen igen, hur gör jag da?

Låter henne suga så mycket som möjligt antar jag... hoppas du kommer fram till vad som känns bäst snart.

kl

Jag hade en hemsk natt i natt. Maken jobbade och jag gick och la mig vid midnatt då lillan hade somnat. 01:30 vaknar en bajsnödig My och är vaken till 05.... kul att gå upp sen på morgonen :crazy: Tilläggas ska att jag var tvungen att rulla fram och tillbaka mellan ungarna hela natten och satt fast i Maja i princip hela tiden. Snart blir jag galen om jag inte får sova!

Maja tar inte napp, samsover med mig och vill ha tutten i mun hela nätterna vilket hon ofta får eftersom jag är för trött för att ta någon "strid". Hon äter varannan timme dygnet runt, och eftersom hon är så liten vill jag inte neka henne det eller försöka dra ut längre på tiden mellan målen. Hon vaknar ofta av My om hon pratar i sömnen eller vaknar och är ledsen, vilket händer ett par gånger varje natt. Då vill My att jag ska trösta henne och Maja vill ha tutten i mun för att komma till ro. Synd att man inte kan dela på sig! När Micke är hemma går det ju bra, då tar han My, men när han jobbar är det rätt tufft.
När jag försöker få Maja att sova i egen säng (om det skulle hjälpa henne att inte känna min lukt helatiden), så sover hon max 1,5 timme första passet och sen ligger hon bara och vaknar hela tiden, på samma sätt som hon gör när hon ligger hos mig och jag försöker komma loss. Det tar två minuter så är hon vaken igen och börjar gnälla eller prata beroende på humör. Hon sover fortfarande rätt mycket på dagen, vilket är förståligt eftersom hon inte sover överdrivet många timmar på natten... Någon som har några tips på hur jag kan hjälpa henne att sova bättre på natten? Jag verkar få barn som tycker att det är roligare att leka på natten, eller äta stup i kvarten, så något galet måste jag ju göra!

My har ett litet bajsproblem som hållt i sig länge. Hon vill inte bajsa. Hon känner när hon börjar bli bajsnödig, gnyr lite och blir lite steppig och vill bara bli buren. "Bajsa" säger hon, men sen vill hon inte. Ibland håller hon sig två dygn innan hon äntligen blir tvungen att klämma ut det, och så går hon runt här hemma och är lite småkinkig och steppig hela tiden. Någon som vet hur man kan hantera det problemet? Vi försöker att inte göra någon grej av det. När hon säger att hon vill bajsa uppmuntrar vi det, men pressar henne inte. Vi erbjuder olika alternativ (blöja, potta, toalett), och ibland säger hon att hon vill men sen ångrar hon sig. När hon har bajsat säger hon att magen är bra, att hon inte har ont längre för att hon har bajsat, och det är ju bra för då kan hon ju iaf göra den kopplingen. Suck, någon som har något tips?

//Julia

Jag har inga tips men jag börjar ocksa känna mig sliten och skulle behöva mer sömn. Emilia sover hemskt daligt och väcker ofta Maja. Emilia har eget rum med en stor säng sa vi har provat att sambon och E sover där men da ropar hon bara efter mamma (och sover jag där ropar hon efter pappa). Jag försöker bara att härda ut och hoppas att det blir bättre snart, det borde det bli ngn gang. M sover som tur är bra pa nätterna men vad spelar det för roll när E vaknar hela tiden.

kl

Jag helammade Maja första manaden, sen dess har jag delammat. Ammningen har mest blivit vid läggningen, pa natten och sen pa morgonen. Nu börjar hon att inte vilja äta pa natten, snuttar bara lite men äter egentligen inte. Pa morgonen vill hon inte ha bröstet, hon suger lite, skriker, suger lite osv.

Jag antar att det börjar bli slut pa amningen men jag känner mig inte helt nöjd med det. Trodde inte jag tyckte om att amma men det kanske är en liten del av mig som ända gör det.

Nu velar jag, ska jag acceptera att det bara är flaskan som gäller framöver eller ska jag försöka lägga ner flaskan helt ett tag för att öka hennes intresse igen. Jag vet inte vad jag vill.
Om jag väljer att öka upp amningen igen, hur gör jag da?

Om du vill öka amningen igen så är det amma ofta som gäller. Försök att inte ge flaska utan amma helt istället. Det är ju tillgång och efterfrågan som gäller och mjölken brukar öka ganska snabbt. (Som parantes kan jag berätta att när sonen var nio månader så fick han öroninflamation. Jag ammade egentligen bara morgon och kväll då men sonen vägrade äta något annat så jag gick upp till helamning och det gick på några/något dygn. En så stor bebis behöver ju ganska mycket men brösten ställde om sig riktigt snabbt.) Du kanske får ta någon natt innan mjölken har hunnit öka tillräckligt men det kan ju vara värt att amma ofta den natten och att det sedan flyter.

Lycka till hur du än väljer att göra!

Inget tips ang bajseriet, men tänkte på Maja och nappar. Har du provat olika märken? Det finns ju dom nappar som är utformade mer som ett bröst och det är ju inte ex Mam och liknande. Provat både silicon och gummi? Provat en lite större napp ( dvs från 6 månader ) ?

Jag lider med dig, utan sömn under en längre tid gör att man blir knäpp.

Tuva tog aldrig napp på nätterna sålänge hon ammades, Lowe accepterar inte heller nappen nattetid (inte dagtid heller spc ofta).

Om jag vore dig hade jag försökt slussa ut My ur sovrummet och försökt få henne att sova i egen säng så hon inte väcker Maja nattetid.
Sen hade jag nog försökt styra Majas sovrutiner på dagarna. Antagligen lättare sagt än gjort, men visst sov hon ett pass till 19-20 om kvällarna? Går det styra lite där och väcka henne runt kl 18? Och sen kanske kl 17 osv...
Somnar hon platt fall, eller måste ni aktivt söva henne? Somnar hon lätt bara sådär så är det såklart svårare att styra och hålla henne vaken.

Inga tips tyvärr om nattuttningen, båda mina har varit tuttiga periodvis och inget har hjälpt :devil: Jag har inte heller orkat ta några strider på nätterna, har varit för trött och härdat istället.

Min kompis har en dotter som varit hård i magen och betett sig som du beskriver My. Fast hon var stenhård i magen, där fick dom ge Klyx när hon började strutta runt och pippla. Då kommer ju bajset ut direkt. Går hon och håller sig flera dagar till så blir det ju ännu hårdare och ¨gör ännu ondare att få ut. Och dom blir räddare för att bajsa sen, och hålla sig för det... det blir ju en ond cirkel.

Min systerdotter är lite likadan med bajseriet. Nu är hon några år äldre, men det har varit såhär sen hon var i Mys ålder. Systerdottern är hård i magen därför kinkar hon. Är My också det? I så fall kan det ju vara bra att ge något som gör henne lite lösare. Just systerdottern brukar få kiwi. Då blir det fart på magen. Men det finns ju en massa annat också; det har du säkert koll på gissar jag.
Systerdottern brukar vilja hålla sin mamma jättehårt i handen när hon till slut ska klämma.

*kl*

Usch nu börjar jag bli orolig för min lilla dotter. Hon har matvägrat i snart 1 vecka nu =(

Vi får i henne minimalt med föda /dag, lite välling är allt som går i men oftast ratar hon den också. Jag har provat allt ( även onyttigheter ), men hon bara skakar på huvudet och börjar att gråta ( idag har hon iaf fått i sig minimum av vätska ( vatten ).
Jag förstår det som att hon förknippar mat med att hon mått dåligt och kräkts ( magsjuk ), men hur ska man bryta den onda cirkeln och hur länge vågar man vänta ut henne? Tänkte ringa till BVC i morgon, men någon här kanske har någon idé.

/ orolig C

Tack för tipsen, kan det hjälpa att pumpa ocksa för att öka produktionen?

Enklast vore att sluta helt, eller erbjuda bröstet sa länge hon visar lite intresse. Inatt ammade hon faktiskt ordenligt. Jag var helt införstad med att det säkert skulle bli sahär efter ett tag och det finns manga fördelar med flaskan ocksa (men just pa natten är det smidigt att amma). Jag är en velpelle.

____

Maja är sjuk. Hon har varit lite förkyld i ngr dagar men det blir bara värre. Värst är hostan, inatt var hon väldigt ledsen och hon är gnällig mest hela tiden. 38,5 i temp sa lite feber. Är inte hostan bättre imorgon aker vil till barnläkaren. Det är inte roligt att se hur det är jobbigt för henne att andas.

Ngt mer posetivt är att Emilia sov hela natten inne i sitt rum, hon vaknade bara 3 ganger och da räckte det med att ge henne nappen sa sov hon igen.

Förstar att du är orolig, framförallt dricka behövs nu. Provat allt hon tycker bäst om annars?

Ja det hjälper att pumpa också. Allt som gör att du får ut mer mjölk än vanligt gör att brösten ökar sin mjölkproduktion.

Ja vi har provat allt, hon skakar bara på huvudet :(

Vi var precis in till jouren på en akuttid, men än så länge är hon inte uttorkad iaf ( i har bara bytt blöja en gång idag ). Vi får ta nya tag i morgon igen. Nu innan hon somnade så drack hon någon klunk majsvälling iaf.

Köpte hem coca cola som jag ska vispa bort all kolsyra ur, får se vad hon tycker om det i morgon.

Har du provat att låta henne suga på en isbit eller isglass? Många barn tycker att det är lite roligt att suga på en isbit och isglass tycker ju de flesta är gott. De brukar inte heller förknippa det med mat och att de mår illa.
Prova annars med frukt i lagom bitar som hon får äta själv om du inte redan har provat det.
Rostat ljust bröd med mycket smör på kan också vara värt att prova om du inte har gjort det. Det triggar igång suget efter mat efter magsjukor.

Bra att du ska ringa bvc i morgon för risken är ju att hon börjar må dåligt för att hon blir uttorkad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar