Stora snacktråden - förälder

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden - förälder

Jag hörde talas om det för 6-7 år sedan men hon som sa det då hade ingen bra förklaring utan det bara var så att barnmat absolut inte fick värmas i micron.

Jomen barnmat kan man väl värma i mikron? Bröstmjölk är ju en sak, men barnmat innehåller väl knappast några antikroppar som kan bli förstörda?

Precis, barnmat kan man värma nästan hur som helst. Men bröstmjölken är lite känsligare.

Här bjuds det ocksa pa massa, idag fick jag och Maja ägg med ost till det kaffe med salt i. Jättegott, tur att det var latsasmat :)

Ha ha, låter gott =) De verkar vara ganska lika Emilia och My.

Jag brukar olja in huvudet (håret blir riktigt fett, men det kan man ju tvätta bort med lite babyschampo dagen efter om man vill, annars tar det några dagar och så syns det inte längre) på kvällen och så pillar jag bort det på morgonen medan Maja ammar så hon inte märker det så mycket. Annars finns det väl en kräm på apoteket också som ska vara bra?

Det är svårt när de har så mycket hår på huvudet. My har kvar en del skorv, och det struntar jag faktiskt i. Det försvinner väl tids nog.

//Julia

Nästan allt du skriver känner jag igen i Emilia (känns nästan tjatigt att skriva det :)), sa dom är nog ganska lika.

Maja har inte mkt har sa det problemet slipper vi, och det är sa mkt skrov att jag fatt för mig att haret inte kommer igenom. Emilia har ocksa lite kvar men det later vi ocksa vara.

Men hade inte ni precis byggt huset på Irland? Känns det inte lite som ett hugg i hjärtat att flytta därifrån då?

Är det bara för mig ett sånt hus skulle betyda massor?

Jag är otroligt omateriell. Självklart skulle jag sakna att bo här, men om man väger det ena mot det andra finns det otroligt mycket fördelar med att bo i Sverige. Förutom ett tryggt och rättvist skolverk + sjukvård och tandvård + rimliga priser på förskola så räknar vi med att göra någon slags ekonomisk vinst på detta. Det gör att vi kan köpa ett hus i Sverige kanske utan lån, och då behöver vi inte jobba vars 40 timmar i veckan utan kan spendera tid med våra barn.
Flytten till Sverige betyder också att jag kan plugga.

I Sverige finns simskola, stora bibliotek, dressyrtränare, snö, hela min släkt och de flesta av mina vänner.

På Irland finns gästfrihet, vackra berg alldeles precis här bredvid, här finns milda vintrar och Penneys.

Det är inget lätt val, men ibland måste man välja mellan bäst och bäst.

haha jag läste "ibland måste man välja mellan häst och bäst " innan jag såg vad det stod.
Vad är Penneys? Låter som godis eller nåt:p

Freyja_bus: Den krämen (minns inte namnet nu) hade vi på Isak och den funkade bra, Var inte så dyr heller (tror jag :p )
Skönt med lite ensamtid bara ni :)
Isak är också mycket för att laga mat men det är oftast åt gosedjuren.
Sedan nattar han dem genom att stoppa in dem i ugnen på sin leksaksspis haha.
Makaber unge jag har.

Är en otrolig utveckling här med och det går i raketfart.
Han kommer med kommentarer ibland så man blir helt paff.
Nyligen sade han att han växer så buskarna knakar haha.
Sade åt honom att hålla i sig på toaletten idag så han inte ramlade ner.
Han lyste upp och utbrast "åh fränt!" :rofl:

Trotsmässigt börjar jag faktiskt märka en liten förändring (åt det bättre hållet tack och lov hehe) det börjar bli lättare att resonera med honom och han verkar acceptera förklaringarna mer än förut. Men visst har han sina utbrott ibland också.

Jomen barnmat kan man väl värma i mikron? Bröstmjölk är ju en sak, men barnmat innehåller väl knappast några antikroppar som kan bli förstörda?

Nej det var ju just det som jag tyckte var knepigt för hon sa just barnmat och jag fick inte värma hans (hennes sons alltså) mat i micron utan burkarna skulle värmas i vattenbad. Bröstmjölken kan jag helt förstå däremot men det var aldrig aktuellt för mej att värma det.

Hihi ja det kanske blir så att Jag får lämna hästen här också. Helt plötsligt har ägarens dotter fått ett ridintresse igen, hon har inte ridit på 7 år. Men den dagen den sorgen.

Penneys är världens bästa affär, sjukt stor och sjukt billigt, ett par byxor till Sam kostar 30-50 kr och ett par jeanstights till mej typ 20 kr. Jag får en vinterjacka för under 200 spänn och det är helt ok mode och kvalité. Men man kan ju alltid åka hit på semester :)

Penneys är världens bästa affär, sjukt stor och sjukt billigt, ett par byxor till Sam kostar 30-50 kr och ett par jeanstights till mej typ 20 kr. Jag får en vinterjacka för under 200 spänn och det är helt ok mode och kvalité. Men man kan ju alltid åka hit på semester :)

Ta med dig den affären!! :eek:

brukar utnyttja det där med Pennys med, leverans med sambons syrra när hon kommer till sverige o hälsar på ;)

*kl*

eftersom här finns många kloka människor måste jag fråga om det är fler som haft problem med att lämna ifrån er bebis. Jag blir som förbytt när det gäller att lämna ifrån mig Algot (9 veckor) till en del människor och nästan agressiv.. typ "rör inte mitt barn, jag känner för att slå ihjäl er". Givetvis försöker jag låtsas som jag inte tänker på detta vis och se glad ut. Tyvärr gäller detta i allra högsta grad svärföräldrarna och sambons syster samt andra som jag inte känner så väl. Min familj och de jag känner väl har jag inga problem att lämna ifrån mig honom till. Vi har pratat mycket om det här hemma och både jag och sambo tycker det är väldigt jobbigt eftersom jag somnar Algot eller ammar honom så fort de är i närheten. Vi har löst det så att sambo tar Algot med sig och låter dem umgås med honom i ett annat rum så jag inte är med. Det är ju synd om dem. Med detta kastar jag ut frågan, är jag fullständigt galen och än mer, går det om??! :crazy:

eftersom här finns många kloka människor måste jag fråga om det är fler som haft problem med att lämna ifrån er bebis. Jag blir som förbytt när det gäller att lämna ifrån mig Algot (9 veckor) till en del människor och nästan agressiv.. typ "rör inte mitt barn, jag känner för att slå ihjäl er". Givetvis försöker jag låtsas som jag inte tänker på detta vis och se glad ut. Tyvärr gäller detta i allra högsta grad svärföräldrarna och sambons syster samt andra som jag inte känner så väl. Min familj och de jag känner väl har jag inga problem att lämna ifrån mig honom till. Vi har pratat mycket om det här hemma och både jag och sambo tycker det är väldigt jobbigt eftersom jag somnar Algot eller ammar honom så fort de är i närheten. Vi har löst det så att sambo tar Algot med sig och låter dem umgås med honom i ett annat rum så jag inte är med. Det är ju synd om dem. Med detta kastar jag ut frågan, är jag fullständigt galen och än mer, går det om??! :crazy:

Det är väl inte så konstigt att du inte vill lämna ifrån dig ditt barn till folk du inte känner så väl. Även om du egentligen vet att de är bra människor så är ditt barn det käraste du har, klart man vill skydda det. Sen förstår jag om det är skitjobbigt för alla inblandade, och ni får väl fortsätta som ni gör tills du har vant dig helt enkelt.

Har du funderat kring varför du känner som du gör inför svärföräldrarna? Att bli så arg att man i tanken tänker att man vill "slå ihjäl" svärföräldrarna för att dom vill hålla sitt barnbarn låter för mig lite alarmerande.

Senast ändrad:

haha jag håller med cala men jag tror nog att känslorna är vanliga fast kanske inte lika starka. jag blev jättestressad i början (första året) med mitt första barn, men det spelade mindre roll vem som hade honom.

Det går över. Det är inte dem det är fel på, det är basically du som behöver öva på att kontrollera dina i detta fallet helt onödiga känslor. Mitt bästa tips är att öva mer. :)

jo nog är det så... mitt problem är nog att jag inte tycker om att folk kommer för nära inpå så när svärfar visar noll respekt och stoppar ner huvudet mellan brösten på mig när jag sitter och ammar tycker jag det hela blir väldigt olustigt, eller för den delen går rakt in i huset utan att knacka, står i trädgården klockan halv nio på morgonen för att visa en promenadvän saker och sådana saker, jag blir bara knäpp då... :devil:

Sedan drar jag nog den slutsatsen alltid att de kommer och klampar på och tränger in i min "bubbla" utan att de kanske gör det just då.. så det är kanske mer som spelar in än att bara lämna ifrån mig Algot, kanske de andra irritationsmomenten som gör att jag blir så förbaskad med.. eller så kanske det är kontrollbehovet som behöver tränas vidare på :grin: ... vi får helt enkelt öva vidare och jag får träna på att vänja mig...

Sådana saker hade jag också blivit irriterad på.
När Isak föddes kom hans farföräldrar inklampandes i rummen (trots stängd dörr)
när jag satt och ammade. Jättejobbigt verkligen.

Men vad säger din sambo om saken?
Lite respekt lär de ju faktiskt ha för dig också, klart man inte vill ha folk nära inpå när man ammar (inte annars heller men spec inte då)

jo nog är det så... mitt problem är nog att jag inte tycker om att folk kommer för nära inpå så när svärfar visar noll respekt och stoppar ner huvudet mellan brösten på mig när jag sitter och ammar tycker jag det hela blir väldigt olustigt, eller för den delen går rakt in i huset utan att knacka, står i trädgården klockan halv nio på morgonen för att visa en promenadvän saker och sådana saker, jag blir bara knäpp då... :devil:

Det lät ju iofs extremt respektlöst av dom :crazy:

Det du kan gora at ju att stanga in dig i ett rum nar du ammar Algot. Kanske trevligare for er bada? Det ar ju bara att saga att ni behover lugn och ro.

kl

idag var första dagen på dagis efter uppehållet, och såhär bra har det inte gått tidigare att lämna henne! Normalt sett klänger hon sig fast och gnäller, men idag vinkade hon till mig, pekade mot dörren och sa "Där"!

Jag åkte och skaffade gymkort och gymmade för första gången på typ 4 år... har 10 kilo jag vill ha bort gärna nyss. När jag precis var klar körde magen igång och jag satt på dass i typ en kvart och visste inte vilket håll det skulle ta, men en glass fick rätsida på det;)
de har superfina nya maskiner där, och det kostar bara 2400/året (199/mån) att träna där, och då ingår badhuskort med bubbel!!!'

Jag vet inte vad det kan ha vart, om det var magmaskinen som tryckte på magsäcken så den inte tyckte om det :confused:

Idag är en stor dag, för idag är det sex månader sedan Moa lärde sig gå ordentligt!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 634
Senast: tanten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 284
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar