Stora shoppingtråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var förbi en av de mer välsorterade ridsportbutikerna häromkring idag och pratade kandar. Det visar sig att de kanske kan hjälpa mig att fixa lite längre sidstycken så jag kan använda kandaret som jag gillar och redan har - men där sidstyckena som stångbettet sitter i är för korta. Jag åker förbi där på måndag igen, och har med kandaret. Det kan ju bli en jättebra lösning.

JAg har haft Serenade, men fick rejäla skavsår runt vristen av dem, de var för stora där. Jag har problemet att jag har stora vader men smala vrister, så det kanske blir skillnad för dig som är smal hela vägen liksom.
Fick du det ”alltid”? Jag har ett par bruna MH Supreme nu och fick också hemska skavsår runt vristen i början. Nu är de inridna sen ett bra tag tillbaka och jag märker inte av det problemet alls. De är perfekta för mig förutom att de kanske egentligen är liiite för höga. Perfekt i dressyr, men har jag korta läder för hoppning känner jag av lite i knäveck. Men de är som sagt 51 höga i bak, vilket är ovanligt. Tall på de flesta andra stövlar är runt 48 cm snarare.

Fick du det ”alltid”? Jag har ett par bruna MH Supreme nu och fick också hemska skavsår runt vristen i början. Nu är de inridna sen ett bra tag tillbaka och jag märker inte av det problemet alls. De är perfekta för mig förutom att de kanske egentligen är liiite för höga. Perfekt i dressyr, men har jag korta läder för hoppning känner jag av lite i knäveck. Men de är som sagt 51 höga i bak, vilket är ovanligt. Tall på de flesta andra stövlar är runt 48 cm snarare.
Japp, de blev inte bättre, och Serenade har hård utsida dessutom. Har haft Supreme och två andra mjuka stövlar från Mountain horse helt utan problem.

Har någon erfarenhet av haglunds täcken?

Vi kommer flytta ut på slätten med hästarna och skulle behöva köpa 400grams täcke ifall det blir blåsigt och allmänt dåligt väder.

Är eg helt fast i hw täcken och supernöjd med dessa. Men haglunds har ju väldigt bra pris.

Måste hålla hästen torr och sitta bra.

Beställde en lädergrimma från Alequi då de har utförsäljning på en del av sortimentet. Den var så fin! Men alldeles för liten 😳
Hästen har cob på alla andra grimmor men denna var så liten att den inte ens gick att knäppa remmen under ganaschen. Så besviken då den är slut i större storlek 😭

Vi kommer flytta ut på slätten med hästarna och skulle behöva köpa 400grams täcke ifall det blir blåsigt och allmänt dåligt väder.

Är eg helt fast i hw täcken och supernöjd med dessa. Men haglunds har ju väldigt bra pris.

Jag har flera av dom. Är riktigt nöjd. Enda jag inte gillar är bensnörena bak då haken ofta fastnar men det är ju lätt att byta ut

En av våra hästar har det. Jag tycker det är helt ok, nästan i klass med Amigo men inte i klass med Rambo. Jag byter alltid ut bensnören mot rumpsnöre.

Jag har flera, tycker de är bra kvalité sett utifrån priset. Älskar också att de har t-spännen fram i bogen, tycker annars det är svårt att hitta billigare täcken som har det, och har enorma problem med att täcken utan det bara glider isär i bogen på min ena häst.

Har ett vintertäcke med helhals från dem. Fungerar bra trots att jag vägrar använda bensnören. Använder alltid rumpsnöre på alla täcken jämt men det ligger bra ändå. Nu använder han det max 10 gånger per år men inne på andra eller tredje säsongen nu kommer inte ihåg när jag exakt köpte det.

Har nästan bara Haglund och jag älskar dem. Hållbara, vattentäta och bra passform utan att kosta en förmögenhet. Har haft till både ponny och storhäst

De är extremt tunga jämfört med HW. En fd stallkompis hade ett tjockare och jäklar så tungt det var när man skulle klä på hästen vid morgonjourerna..

Köp liners istället till dina nuvarande hw?
Jag föredrar egentligen att ha flera täcken i olika tjocklek men hellre liner än sämre täcke.

De är extremt tunga jämfört med HW. En fd stallkompis hade ett tjockare och jäklar så tungt det var när man skulle klä på hästen vid morgonjourerna..

Köp liners istället till dina nuvarande hw?
Jag föredrar egentligen att ha flera täcken i olika tjocklek men hellre liner än sämre täcke.

Behöver ett ”övertäcke” till, annars har jag varut inne på tjockare liner som du skrev.

Slog till på ett Kingston Pescara till ponnyn. Känns riktigt trevligt!
20230205_104205.webp

Köpte ett svart Antares Origin träns för ett tag sen, men så visade det sig att vår nya dressyrsadel är brun (typiskt!!), och då jag får klåda om utrustningen inte matchar så blev jag såklart tvungen att köpa ett likadant fast i brunt :cautious::meh:

Aldrig varit så nöjd med ett träns. Helt fantastisk läderkvalitet och passform.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
403
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
170
Senast: Shixle
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 109
Senast: super
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
795
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka