Stora shoppingtråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har lite panik😅

Ska rida i två olika stall och med tanke på smittspridning osv måste jag byta outfit mellan stallen. Ridkläder är lugnt, men STÖVLAR. Sjutton också, hur tänkte jag här? Stövlar är så fruktansvärt dyrt och min studentekonomi klarar inte att köpa nya stövlar just nu. :o

Kollar begagnat men det finns inget i min storlek. Kollat marketplace, blocket, hastnet och tradera. Har jag glömt något viktigt ställe att titta på? 😅

Visst var det några härinne som köpt Bucas Irish Turnout, var det kanske @Fabian In Memoria ?

Är nyfiken på bukes erfarenheter av deras halvhals, ”high neck”. Någon som har?

Har ett täcke med den vanliga halsen för nuvarande årstid men funderade lite på varianten med halvhals för ”mellanårstiderna” som är lite blötare. Tänker att det ger lite extra skydd mot ev väta vid bogen. Eller.. ja. Har inte direkt haft problem med det med de vanliga halsarna så det är väl bara jag som fått för mig att ett halvhals är ett bra alternativ på ”mellantäcket” :D

Jag köpte Irish 50 g med halvhals förra året. Halvhalsen glider ner/bak och blir mer som en lite högre vanlig hals jämfört med vanligt täcke (har aldrig haft Bucas innan). Så jag tänker isf testa vanlig hals om jag köper ett till Bucas. Är supernöjd annars, helt klart lättaste och minst störande täcket för min hästs form och det han använder allra mest.

Jag köpte Irish 50 g med halvhals förra året. Halvhalsen glider ner/bak och blir mer som en lite högre vanlig hals jämfört med vanligt täcke (har aldrig haft Bucas innan). Så jag tänker isf testa vanlig hals om jag köper ett till Bucas. Är supernöjd annars, helt klart lättaste och minst störande täcket för min hästs form och det han använder allra mest.
Tycker att Irish med vanliga halsen är super! Gillar skärningen vid hals/bog väldigt mycket och det glider aldrig varken bakåt eller åt sidan på min häst i alla fall.

Tycker att Irish med vanliga halsen är super! Gillar skärningen vid hals/bog väldigt mycket och det glider aldrig varken bakåt eller åt sidan på min häst i alla fall.

Jag har inget ofodrat jag helt gillar och är sugen på ett reflectech 100 g så kanske Irish med vanlig hals och ofodrat då!

Det vet jag inte 😁 Men annan modell kanske. Är inte alla deras passformer likadana och med tygen som skiljer sig åt? Är inte aktuellt förrän kanske i höst så inte så insatt ännu.
Nä, har andra Bucastäcken också och de har en annan skärning i bog/hals och annan knäppning också. Men finns kanske andra modeller som påminner mer om Irish än de andra jag har. Vet inte så noga. 😅

Har lite panik😅

Ska rida i två olika stall och med tanke på smittspridning osv måste jag byta outfit mellan stallen. Ridkläder är lugnt, men STÖVLAR. Sjutton också, hur tänkte jag här? Stövlar är så fruktansvärt dyrt och min studentekonomi klarar inte att köpa nya stövlar just nu. :o

Kollar begagnat men det finns inget i min storlek. Kollat marketplace, blocket, hastnet och tradera. Har jag glömt något viktigt ställe att titta på? 😅
Du kanske kan köra skor och chaps i ena? Mkt billigare.

Har aldrig tyckt det varit något bra stöd med chaps, heller inte hittat några i min storlek😅

Oftast storleken som är problemet. På mina stövlar jag har nu är de 51cm höga till knäveck, 33 cm i vad om jag inte missminner mig. Sen storlek 38 ungefär i fot, kan ha 39 också.

Har aldrig tyckt det varit något bra stöd med chaps, heller inte hittat några i min storlek😅

Oftast storleken som är problemet. På mina stövlar jag har nu är de 51cm höga till knäveck, 33 cm i vad om jag inte missminner mig. Sen storlek 38 ungefär i fot, kan ha 39 också.
Nej jag håller med, gillar egentligen inte heller chaps. Men bra välsittande stövlar är ju svindyra 😅

Så gjorde jag när jag red både privat och på ridskolan. Var också skeptisk till shortchaps först (har också långa ben som @machafuko ) men till slut köpte jag ett par från Ariat, fanns på Hööks och i långa modeller. Fick vänja mig vid chaps helt enkelt, det var det eller bli ruinerad på ett par nya stövlar :D

Hittade den här på Hööksrean häromdagen.
Den ska få agera finkappa ett tag innan den får bli stallkappa.
Väldigt lång, varm och mysig. Gillas!
20230203_082810.webp

Då var det helt spikat, jag fortsätter med den vanliga halsen :laugh:

Ja, jag tycker verkligen om det täcket! Har 150g som vintertäcke och det är ”egentligen” för stort, hade missat att de fanns i 140 och att det är hans mått, så han har 145 i detta. Ligger dock helt stilla ändå!

Modellen finns dock ej i ofodrat, 50g är lägsta.

Så gjorde jag när jag red både privat och på ridskolan. Var också skeptisk till shortchaps först (har också långa ben som @machafuko ) men till slut köpte jag ett par från Ariat, fanns på Hööks och i långa modeller. Fick vänja mig vid chaps helt enkelt, det var det eller bli ruinerad på ett par nya stövlar :D
Tänker att det och ett par skor blir ungefär samma som att köpa ett par MH Venezia eller vad de heter. Så då gör jag hellre det 😅

Hittat en sida där MH Serenade var lite billigare. De ser ok ut, någon som haft dem?

Ändå dyrt för en student såklart, men ja. Vad ska man göra när man håller på med den här jäkla sporten :rage: :angel:

Kolla på Tonics chaps. Jag har smala och långa ben och deras längsta storlek är 53 cm. Vadmåtten är 30 cm, 33 cm, 35 cm, 37 cm och uppåt. Mina är 50/35 och är supernöjd med dem. Ganska dyra men väl värt det imo.

Tänker att det och ett par skor blir ungefär samma som att köpa ett par MH Venezia eller vad de heter. Så då gör jag hellre det 😅

Hittat en sida där MH Serenade var lite billigare. De ser ok ut, någon som haft dem?

Ändå dyrt för en student såklart, men ja. Vad ska man göra när man håller på med den här jäkla sporten :rage: :angel:
Jag har Serenade. Har haft dem i ett antal år och de har inte gått sönder eller så. För min del är inte passformen optimal, men själva stöveln är rätt bra för att vara en billigare variant.

JAg har haft Serenade, men fick rejäla skavsår runt vristen av dem, de var för stora där. Jag har problemet att jag har stora vader men smala vrister, så det kanske blir skillnad för dig som är smal hela vägen liksom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
403
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: Shixle
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 109
Senast: super
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
795
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka