Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Dom är riktigt häftiga, min mamma ägde den högst bedöma basjkirhingsten i Sverige förut, Babuschkas Gajrat. Jag har både ridit han och flera till, riktigt trevliga hästar, helt underbara rättare sagt!
Men inget slår islänningarna!
Hur hög är den minsta av de godkända hingstarna i Sverige, och hur gammal är han? Någon som vet? Jag avlar inte och är inte proffs och kan inte påverka den utvecklingen som varit de sista tjugo åren. Det gör mig ont. För Islänningen har varit en så bred ras med ett väldigt mångfald av olika typer av hästar. Nu ska det vara en slank och sportig häst som är minst 140 hög, övriga får inte bra avelspoäng... Vad ska vi göra åt det?
Till avelsfrågan kan jag även lägga ill Garri som var här i sommras. Jobbad med han hela sommaren och han är LITEN. Han ser stor ut på bilder men han är riktigt liten.. har inga mått här men han kan aldrig vara över 135 och då är han världens nu högst bedömda islandshingst.
Och ? ...Inget som jag skrivit motsäger detta.
Garris korshöjd är 131 cm, Snorri kanske är högre bak?
Vet du vad det är för stam?
Det är jag väl medveten om, yttrade mig bara om min personliga åsikt
Dock är det mest det utseendemässiga skulle jag tro.