Stora islandshästar

Sv: Stora islandshästar

Det beror i mina ögon mer på exteriöra förutsättningar än mankhöjd.
Det finns även lägre hästar som får en bra bedömning, dom måste inte vara över 140 för att komma över 8.0 för exteriören.

Dom är riktigt häftiga, min mamma ägde den högst bedöma basjkirhingsten i Sverige förut, Babuschkas Gajrat. Jag har både ridit han och flera till, riktigt trevliga hästar, helt underbara rättare sagt!

Men inget slår islänningarna!

Jag red Yor´yi i Marma några gånger, bl.a pass :love:.

Sólon fra Søbakkegård som är född 1997 mättes 2004 till 131 cm.

I FIZO står "A preferred range in height is 135 cm to 145 cm when measureed with a stick."

Hur hög är den minsta av de godkända hingstarna i Sverige, och hur gammal är han? Någon som vet? Jag avlar inte och är inte proffs och kan inte påverka den utvecklingen som varit de sista tjugo åren. Det gör mig ont. För Islänningen har varit en så bred ras med ett väldigt mångfald av olika typer av hästar. Nu ska det vara en slank och sportig häst som är minst 140 hög, övriga får inte bra avelspoäng... Vad ska vi göra åt det?

En stor del av ökningen beror på bättre mat och inte på genetiska förändringar.

Till viss del beror förändringarna på premieringarna på ett annat ideal, de flesta hästar visas så slimmade det bara går och ser betydligt kraftigare ut vid normalhull. Det förklarar dock inte allt.

Senast ändrad:

På island red jag en som var nästan lika hög som mig, dvs ca 1.55-1.60 (jag 1.64). Jag trivdes fantastiskt med en så stor kuse! Nästa häst jag köper skall vara stooor (mina nu e 1.29 och 1.35)

storijarpur.jpg

Han är född -98 och verkade vara i toppform.

Huruvida de skulle hålla sämre/bättre är inget jag kan uttala mig om...

Det är självklart att hästarna blir större om man enbart väljer större hästar till avel. Oavsett om de har mycket mat eller inte.

Jag har inte alls någon koll på om höjden ska ha inverkar på hållbarheten men man kan juh se hur de har blivit med många hundraser och även jätte travarna DE HÅLLER INTE.
MEN största problemet med jätte hästarna som börjat dyka upp överallt tror jag (och detta är helt och hållet egna spekulationer) är att man inte ger dem tid att växa färdig tror inte att man på ett bra sätt kan börja rida en häst vid 2½ års ålder som när de är slutmätta är 1,88 i manken.

När de gäller hundarna som jag talar om kan vi kolla på typiska raser som Schäfer, leonberger och sanktbernad och liknade raser men då är grejen att medelhöjden på dessa hundar har ökat med flera cm på några få år. det är alltså extrem avel på att få ut så stora hundar att man måste dra ut benen så långt de bara går för att de inte ska överskrida maxmåtten i mankhöjd.

Om islandshästar skulle gå igenom samma %uella mankhöjning på samma tid borde vi tala närmare decimetrar högre i manken på något år.
Ja tycker att de har blivit mycke högre islnadshästar på senaste tiden men de är ändå inte extremt de finns några få som ligger runt 150 gränsen men de allra flesta ligger nog kvar där runt 130 - 140 (+-) och har inte än sett att de som ligger på 140 skulle ha sämre hållbarhet än de som är 130 men som någon sa blir de högre så se bara till att man låter de växa klart innan man sätter press på dem.

Till avelsfrågan kan jag även lägga ill Garri som var här i sommras. Jobbad med han hela sommaren och han är LITEN. Han ser stor ut på bilder men han är riktigt liten.. har inga mått här men han kan aldrig vara över 135 och då är han världens nu högst bedömda islandshingst.

Till avelsfrågan kan jag även lägga ill Garri som var här i sommras. Jobbad med han hela sommaren och han är LITEN. Han ser stor ut på bilder men han är riktigt liten.. har inga mått här men han kan aldrig vara över 135 och då är han världens nu högst bedömda islandshingst.

såg nu att han va 138 :o de skulle jag aldrig ha gissat... Min snorri va 133 och skulle ha gissat att han va större faktiskt.
De var de fler som reagerade på hans höjd. några som kom dit med sina ston sa OJ är han så liten!!! hade vi vetat de hade vi nog inte valt att betäcka med honom..

Senast ändrad:

Garris korshöjd är 131 cm, Snorri kanske är högre bak?

Senast ändrad:

Jag är inte särskilt kunnig ang hållbarheten, men jag personligen tycker mer om lite större islandshästar. Tycker helt enkelt att de är lite roligare att rida. Mer häst liksom. Sen att det är mycket mer power i min lillkille på 132 är ju en annan femma, men mer fysisk häst menar jag.

Min polle är 1.45, så lite över medel (antar jag?)

Sen kan man ju förstås diskutera stora människor på små hästar.Blir lite stött när enorma män rider hästar som mäter 130 cm över marken... Jag känner mig personligen stor på Löken med mina 164 centimeter, men det är ju en smaksak.
nzkbpx.jpg

Det är jag väl medveten om, yttrade mig bara om min personliga åsikt :)

Dock är det mest det utseendemässiga skulle jag tro.

Senast ändrad av en moderator:

Bara en snabb liten fråga. Hur många av er har faktiskt ett mätintyg på er islandshäst? En slutmätning alltså.. Jag har på en av mina och hon är normalstor. Men inte alls i närheten av att va 145 eller liknande. Har dock en valack som är rätt mycket högre men kortare i ryggen i stället. Kan tänka mig att han är 142 max.

Jag har på två av mina (mätta på bedömning) en är 137 och den andra är 150. Mor och son,båda har ganska hög manke så sadelläget ,som oxå mäts är ju betydligt lägre..

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
637
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Hej! Blev påmind om detta när jag läste den andra tråden om små hundar, där English Toy Terrier togs upp. Har också funderat på att...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: geting
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 068
Senast: Lyan
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka