Stora islandshästar

S

shivaska

Mankhöjden blir bara högre och högre nu. Hittade en till salu på hastnet som var 1.55 cm. Är de mindre hållbara än de små isisarna? Tänkte eftersom de har så långa ben. Är det för att man vill ha en större isis? Då kan man väl lika gärna köpa en baskir?
vad tycker ni om detta?:)

Sv: Stora islandshästar

tror faktiskt inte de blir mindre hållbara bara för att de blir lite högre, finns ju stora hästar som är stabila och hållbara också.

Och om man vill ha en stor islandshäst är det väl inget fel med det? en basjkir blir ju aldrig samma sak, de har inte gångarterna och det finns ingen sport för dem som det finns för islandshästarna.

jag tycker ingenting, ser inget negativt med stora islandshästar, okej man kanske inte ska gå in för att bara avla storlek och få fram jätte hästar, men jag tycker det är bra med en mångfald, det behövs både små och stora islandshästar och grova och smäckra, fyrgångare och femgångare osv alla har vi olika smak och intressen och det är väl bra om det finns hästar som passar alla.

Själv tycker jag de runt 138-145 är lagom, vill inte ha för små och heller inte för stora, men det där är ju en smak sak.

Det beror ju på hur dom är byggda.
Min unghäst på uppskattningsvis 147 cm är betydligt bättre byggd än min 12 åring på 142 cm.
Den äldre har ganska lång, lite svankig rygg och är mycket svårare att rida ihop än unghästen som har kort, rak rygg och väldigt lätt för att använda bakbenen och bära sig.

När jag letade ny häst så ville jag ha en som var så hög som möjligt. Men det är ju för att jag själv är över 180 cm ;)

Två av våra är 149cm.
Dom är extremt hållbara, tåliga och extremt snygga :love:

Hållbarheten har inte med benlängden att göra, en lång människa är ju inte klenare än en kort.
Eller hur? ;)

Verkligen inte.
Den ena är 12 och den andra 8.

men jag anser ändå inte att storleken har med hållbarhet att göra.

Jag vet inte vad jag tror om hållbarhet och så, det har jag ingen kunskap inom.
Det enda jag vet är att min häst på 137-138 är större än flera hästar som sägs vara över 140. Det tycker jag är lite konstigt, misstänker att "modet" att ha stora islandshästar har gjort att många sägs vara större än de faktist är.
Inget svar, men ett varnande finger ;)

Har en häst i närheten som är 150 och han är sex. Enda med honom är ju att inridningen fått ta lite längre tid eftersom han växt så mycket. Men han är inte smal och finlemmad utan snarare grov (och lite fet just nu hihi).

Två av våra är 149cm.
Dom är extremt hållbara, tåliga och extremt snygga :love:

Hållbarheten har inte med benlängden att göra, en lång människa är ju inte klenare än en kort.
Eller hur? ;)

Nja, håller inte helt med. En lång person får faktiskt oftare problem med ryggen än en kortare, och behöver därför fundera mer på hur den använder sin kropp för att hålla länge. Jag kan tänka mig att det samma gäller hästar, att en större, tyngre häst behöver ridas mer medvetet och kanske tar längre tid att bygga upp än en mindre. Sedan om en häst på 150 är tillräckligt stor för att det ska påverka negativt låter jag vara osagt, det kanske behövs att de blir 160 eller 170 innan vi märker någon definitiv skillnad.

Just höjdmässigt tror jag det inte finns nackdelar. Frågan är väl snarare hur dessa höga hästar ser ut exteriörmässigt. Ofta kommer en högre häst med ex längre rygg, vilket i sig är mer ohållbart om man jämför med en kortare.

Tror att denna höjdskillnad på våra islandshästar har att göra med att marknaden går åt att vilja ha denna urkraft i stort format för att passa dess stora ryttare bättre. Hör ofta storhästryttare som hellre vill ha stora islandshästar för att det helt enkelt känns bättre eftersom "vuxen människa-stor häst".

Själv tycker jag mer det är bärigheten som spelar roll. Även fast jag kan hålla med om att jag gillar de lite högre modellerna (då menar jag dock upp till max 145), så kan jag ändå tycka att det förlorar lite sin charm att rida ibland, och det blir ju också ofta mycket mer häst att rida ihop samt tar längre tid att mogna.
De absolut tuffaste hästarna jag suttit på är de som är pyttesmå, men rör och bär sig som om man hade hur mycket häst som helst under sig!!

Min skulle vara MINST 140 sa säljaren (inte för att jag brydde mig om det) men hon är max 137 med skor :P Så endel hästar sägs vara större än de är.

Ofta är det inte alls så stora som uppges, men visst finns det stora hästar men som sagtinte alls så stora som man många gånger ser i annonserna.
Jag känner inte till något om hur hållbarheten påverkas, däremot är min egen erfarenhet att stora hästar ofta är svårare att rida för det krävs långt mycket mer av ryttaren på denna typ av häst. Jag har ridit en riktigt stor islänning för många år sedan, en häst som gick landsmot 2000 och den var bandmätt till ca 165 cm. Nu kan jag säga att så stor var han inte, men bortåt 157-158 cm tror jag säkert att han var. Och det var ingen lätt nöt att knäcka kan jag säga, men han var otroligt snäll så det löste sig ypperligt.

Måste få flika in att du har lite fel, Basjkirer kan tölta, absolut inte alla men många av dom kan! :) Dock finns det som sagt ingen sport för dom.

Jag tror inte höjden har med hållbarhet att göra, jag tycker om att dom blivit högre, bara det inte går för långt, en islänning på 160 cm vill jag inte ha :angel:

Måste få flika in att du har lite fel, Basjkirer kan tölta, absolut inte alla men många av dom kan! :) Dock finns det som sagt ingen sport för dom.

Jag tror inte höjden har med hållbarhet att göra, jag tycker om att dom blivit högre, bara det inte går för långt, en islänning på 160 cm vill jag inte ha :angel:

Pass har dom också:love:

okej jag kan inte så mkt om basjkirer, men det finns ett ställe i närheten som har basjkirer som de föder upp och har ridskola med och de töltar inte. Mamma var intresserad av dem för länge sen när de tog in dem till sverige, men tyckte inte de kunde mäta sig med isisarna, de hade varken tölt eller det här fina steget som många isisar har :p:angel: sen finns det såklart sämre och bättre basjkirer så klart precis som med alla hästar.

Men de här som de hade var ganska otrevliga då de kommit som vildhästar från ryssland och mamma blev illa biten i tutten av en häst :p så det blev aldrig någon basjkir.

Sen tror jag att även om de kan tölta så är de sällan samma kvalite på tölten som hos isisarna :love:

Enligt min smak är islandshästarna helt outstanding :laugh::love:

Hur hög är den minsta av de godkända hingstarna i Sverige, och hur gammal är han? Någon som vet? Jag avlar inte och är inte proffs och kan inte påverka den utvecklingen som varit de sista tjugo åren. Det gör mig ont. För Islänningen har varit en så bred ras med ett väldigt mångfald av olika typer av hästar. Nu ska det vara en slank och sportig häst som är minst 140 hög, övriga får inte bra avelspoäng... Vad ska vi göra åt det?

Hur hög är den minsta av de godkända hingstarna i Sverige, och hur gammal är han? Någon som vet? Jag avlar inte och är inte proffs och kan inte påverka den utvecklingen som varit de sista tjugo åren. Det gör mig ont. För Islänningen har varit en så bred ras med ett väldigt mångfald av olika typer av hästar. Nu ska det vara en slank och sportig häst som är minst 140 hög, övriga får inte bra avelspoäng... Vad ska vi göra åt det?

vet inte om han är minst men freyfaxi fra thoreyjanupi är väl 132cm ( ? )
och har kommit till åren, kan ite säga hur gammal han är dock. Dugur fra minni borg är 133 och har också blivit lite mer till åren..

Min tränare köpte ett 4årigt sto på 150! dock väldigt sen i utvecklingen och nu som 5 åring så valpig att hon ännu bara påbörjats med inridning.

Pass har dom också:love:

Dom är riktigt häftiga, min mamma ägde den högst bedöma basjkirhingsten i Sverige förut, Babuschkas Gajrat. Jag har både ridit han och flera till, riktigt trevliga hästar, helt underbara rättare sagt!

Men inget slår islänningarna!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
637
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Hej! Blev påmind om detta när jag läste den andra tråden om små hundar, där English Toy Terrier togs upp. Har också funderat på att...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: geting
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 068
Senast: Lyan
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat