Stor svacka - hur tar man sig upp?

Kan du inte försöka analysera vad det är som inte funkar? Alltså inte "jag har svårt att fatta galopp" utan på nivån "jag är svag i bålen och kan därför inte koordinera mina hjälper vilket gör att galoppfattningarna blir svåra". Om det är din koordination, din bålstyrka, din skulderstabilitet eller liknande som felar så kan du ju jobba på det avsuttet mellan ridpassen. Jag håller även med om CR, det är bra för kroppskontrollen.

Jag har försökt men löser det inte riktigt på egen hand. Ibland vet jag vad som är fel, men fixar inte att rätta det utan felet återkommer hela tiden. T.ex. så ramlar jag gärna fram på en trög häst i galoppfattningen, men även i själva galoppen. Det är enklare med en som rör sig framåt självmant. Då känns det helt okej. Mina axlar och skuldror är det också problem med.

En viss grundstyrka har jag i kroppen, men den senaste tiden har jag börjat träna mer bålstyrka och även kondition. Hittills har det inte påverkat ridningen.

Jag tror också på idén med att byta nånting - fattar jag det rätt att du bor i Stockholmsområdet? Då finns det ju många ridskolor att välja mellan, många av dem väldigt bra. Välj nån lite större och mer professionell, som har lite mer avancerade grupper, då har de ofta ridlärare och skolhästar därefter också.

Jag är i ungefär samma ålder som du, och min upplevelse är att ju äldre jag blir, ju petigare och kräsnare blir jag med ridläraren. Jag har inget tålamod med dåliga ridlärare nuförtiden - om instruktionerna inte är begripliga, eller ännu värre leder till att hästen går sämre, då tappar jag förtroendet. Alla passar ju heller inte med alla personlighetstyper, och med stigande ålder vet man ju lite mer vad man behöver och passar med. Att fortsätta rida för en ridlärare man inte drar jämnt med framstår för mig som ett jättebra sätt att tappa ridlusten.

Ja, jag bor i Stockholmsområdet, men ganska långt utanför. I mitt närområde har jag räknat till 7 ridskolor. Jag tror att en av dem hör till de bättre men det är ganska dyrt att rida där. Då är det nog bättre med privatlektioner så man får ridlärarens hela uppmärksamhet själv. Jag måste bara hitta någon som kan ge dessa lektioner i så fall.

Kanske är ridskola helt enkelt inte rätt för dig? Kan du rida mer på medryttarhästen eller hitta en till att rida? När vintern är slut kan du kanske ta ut tränare till ridbanan istället? Jag har aldrig gillat att rida i grupp utan lägger hellre mer pengar på att rida privat.

Nuvarande medryttarhäst har jag inte möjlighet att rida mer. Däremot är det möjligt att skaffa en till. Vid nuvarande medryttarhästens stall finns det än så länge ingen färdig ridbana som går att rida på. Det fattas en väldig massa grus/sand.

Jag har ju gått med den här svackan ett tag nu och jag får lov att inse att antingen löser jag det, eller så slutar jag rida.

Hej!

Som övriga säger så går utvecklingskurvan lite upp och ner och ibland hamnar man på en platå och allt känns hopplöst. Det ger sig, tids nog, men det hjälper ju knappast nu.

När jag får såna svackor brukar jag ta en "seriös ridning" paus och mest rida i skogen och mysa, promenera, tömköra och göra annat än just rida. Sen brukar suget komma tillbaka och vips rider jag bättre igen. :-).

Jag tycker det låter som att du ska byta ridlärare till en du är mer överens med och som kan förklara så du förstår. Eller så pratar du med din nuvarande om att du inte tycker att du går framåt, kanske har hon någon idé som kan hjälpa?

Och slutligen- du ä verkligen inte ensam om att kroppen inte gör som du vill. Jag vet precis hur jag borde sitta, hur jag borde göra, men inte 17 gör jag det ändå. Kommer på mig själv med att göra fel gång på gång, väldigt irriterande. Nu har jag en egen häst som inte är i säljbart skick så jag får helt enkelt kämpa på i svackorna.

/Lavinia

För det första, besök en naprapat eller liknande för att kolla igenom kroppen! Mår du bra annars eller är det något som tynger dig? Psykisk ohälsa visar sig ofta tidigt genom brist på motivation. Om det finns saker att nysta i där så kanske det kan vara något att börja med för att hitta tillbaka till glädjen i ridningen.

Annars är mitt bästa tips att du borde byta disciplin en stund! Åk iväg på dressyrkurs på lusitanos på någon annan ort! Kanske prova akademiskt, western eller gångartsträning (islandshäst)! Få lite nya infallsvinklar och se om det triggar igång eller inspirerar dig till att antingen byta ridskola eller fortsätta jobba på. :)

För det första, besök en naprapat eller liknande för att kolla igenom kroppen! Mår du bra annars eller är det något som tynger dig? Psykisk ohälsa visar sig ofta tidigt genom brist på motivation. Om det finns saker att nysta i där så kanske det kan vara något att börja med för att hitta tillbaka till glädjen i ridningen.

Annars är mitt bästa tips att du borde byta disciplin en stund! Åk iväg på dressyrkurs på lusitanos på någon annan ort! Kanske prova akademiskt, western eller gångartsträning (islandshäst)! Få lite nya infallsvinklar och se om det triggar igång eller inspirerar dig till att antingen byta ridskola eller fortsätta jobba på. :)

Det där med naprapat eller kiropraktor har jag tänkt på länge, men fortfarande har jag inte kommit till skott. Jag har ju olika långa ben sedan jag bröt benet så jag går och snedbelastar. Å andra sidan har jag inte ont och upplever inga direkta problem. I höstas red jag även för en annan ridlärare (som tyvärr inte höll hopplektioner och inte heller kunde ge mig den feedback jag ville ha) och då var det mycket fokus på sitsen under en lektion. Jag fick inte en enda kommentar för jag satt precis spikrakt mitt över hästen. Det fanns inget att rätta, fick jag veta efteråt. Men jag noterade nyligen att min högra höftböjare är ganska stel. Den vänstra är relativt välstretchad.

I stort sett mår jag bra, men jag är väldigt störd över mitt boende. Dessvärre är det inget jag kan lösa snabbt och det irriterar mig. Själv upplever jag inte att problemet med ridningen är motivationsbrist. Problemet är att inget händer eller att saker blir sämre t.o.m. Jag är fortfarande väldigt sugen på att rida och kan, när jag ridit en häst, ha lust att rida en till samma dag. Problemet är att jag är en sån där målinriktad jävel som blir irriterad av att inte få ett kvitto då och då på att utveckling har skett.

Jag har ju fått en del tips i tråden och jag ska kika efter diverse kurser. Idag tog jag i alla fall kontakt med en person som ger privatlektioner. Jag red för henne för några år sedan men tröttnade när hon var seg på att svara på mejl eller inte svarade alls. Det återstår att se om det har ändrats.

@Magiana Jag känner igen mig själv lite i det du skriver. Jag har också kommit till en svacka när det känns som om jag inte längre kan och det går inget bra. För egen del väntar jag in värmen och våren, för då ska jag ta itu med mina problem och börja rida för tränare även privat. Just nu härdar jag ut och försöker att inte vara så negativ mot mig själv. :)http://www.bukefalos.com/members/magiana.115562/

Hur långt kan du tänka dig att åka för att komma till en BRA ridskola?

Inte så jättelångt faktiskt om det ska vara regelbundet varje vecka. I området mellan Täby och Norrtälje (sträcka på 5 mil), en bit in i Vallentuna och ut till kusten, bör den finnas. Om det är för långt (och lång restid) hinner jag inte sova ordentligt innan jag måste upp för att åka till jobbet. Det är så klart förutsatt att ridningen sker en vardagskväll före jobbdag så klart. I dagsläget rider jag tisdag kväll och är hemma först halv tio och det är i senaste laget. Då har jag ändå bara en kvart att åka för att komma hem.

Jag har försökt men löser det inte riktigt på egen hand. Ibland vet jag vad som är fel, men fixar inte att rätta det utan felet återkommer hela tiden. T.ex. så ramlar jag gärna fram på en trög häst i galoppfattningen, men även i själva galoppen. Det är enklare med en som rör sig framåt självmant. Då känns det helt okej. Mina axlar och skuldror är det också problem med.

En viss grundstyrka har jag i kroppen, men den senaste tiden har jag börjat träna mer bålstyrka och även kondition. Hittills har det inte påverkat ridningen.

Ja, jag bor i Stockholmsområdet, men ganska långt utanför. I mitt närområde har jag räknat till 7 ridskolor. Jag tror att en av dem hör till de bättre men det är ganska dyrt att rida där. Då är det nog bättre med privatlektioner så man får ridlärarens hela uppmärksamhet själv. Jag måste bara hitta någon som kan ge dessa lektioner i så fall.

Nuvarande medryttarhäst har jag inte möjlighet att rida mer. Däremot är det möjligt att skaffa en till. Vid nuvarande medryttarhästens stall finns det än så länge ingen färdig ridbana som går att rida på. Det fattas en väldig massa grus/sand.

Jag har ju gått med den här svackan ett tag nu och jag får lov att inse att antingen löser jag det, eller så slutar jag rida.

Jag tror du skulle gynnas av att hitta din korrekta position i sadeln. Iom att du inte har egen häst som kanske är för lite eller fel utbildad för sitsträning har du ju guldläge att kunna rida sånt. Kolla upp var det erbjuds privatlektioner och kolla om de har tränare och häst som är lämpade för sånt.
Nu menar jag då inte en sån tränare som hojtar "sträck på dig" och lite jams med kosmetiska sitsfel. Utan en sån som kan hjälpa dig med övningar där du själv kommer till en bättre position i sadeln. Tex genom lättridningsövningar, grodan, ändra längd på läder, rida utan stigbyglar och göra diverse övningar i det.

Att du tex faller fram om du behöver driva, upplever dina skuldror etc som problem talar för att det finns iaf små saker att åtgärda om man vet vad man ska göra.

Får du bättre position och genomsläpplighet kommer du, som alla andra, också lättare känna vad du behöver göra i sadeln för hästens skull sas. Dvs man känner hur hästen arbetar bättre.

Sen tycker jag att privatlektioner är oslagbart om man vill utvecklas. Vill man sen ha ridtimmar i sadeln för att kunna öva in det man lärt sig privat är ju all tid i sadeln av värde.
Men ridskola är inte vad jag tänker på då man ska lära sig och vill göra det lite så effektivt som möjligt.
När folk ska lära sig tycker jag att man får bäst resultat ju mer man kan rikta in sig på varje elev. Och i grupp kan man ju räkna ut hur mkt tid man som tränare kan lägga på maxfokus på just en elev. Utöver att man måste anpassa undervisningen efter fler ekipages behov och även att folk inte ska rida in i varann.

Så jag säger: Leta upp någonstans där du kan få rida privatlektion, medishäst eller ridskola.. Och börja med sitsen på en skolad häst.
Sen blir resten lättare.
Se till att ridläraren förklarar så du förstår vad du gör och varför.

"Jag har försökt men löser det inte riktigt på egen hand. Ibland vet jag vad som är fel, men fixar inte att rätta det utan felet återkommer hela tiden. T.ex. så ramlar jag gärna fram på en trög häst i galoppfattningen, men även i själva galoppen. Det är enklare med en som rör sig framåt självmant. Då känns det helt okej. Mina axlar och skuldror är det också problem med.

En viss grundstyrka har jag i kroppen, men den senaste tiden har jag börjat träna mer bålstyrka och även kondition. Hittills har det inte påverkat ridningen."

@Magiana Jag har skickat ett PM till dig med kontaktinfo till någon som kan hjälpa dig att reda i detta om du vill.

Om inte det känns lösbart, sök upp en sjukgymnast, gärna ryttare själv så att hen inte bara säger "sluta rida, det är farligt". Kiropraktorer och naprapater brukar inte vara så vassa på träningsupplägg - även om undantag såklart finns.

Hej! Nästa gång du rider medryttarhästen; Fokusera på att sitta rakt och avslappnat. Upp med huvudet och rak i ryggen. Avslappnad i axlar och armar så handen blir mjuk (jättemjuk och jättelätt kontakt), avslappnad i höfter så sitsen blir mjuk, totalt avslappnad i benen så dom bara nuddar vid hästen (som ett mjukt täcke som ligger över hästen). Lika mycket vikt på bägge sittbenen. Tänk att du bara ska skritta hästen denna ridtur. Skit i om hästen vinglar, går snett eller sticker upp med huvudet eller något annat. Fokusera endast på dej själv. Ge bara pyttesmå hjälper om du behöver svänga eller nåt. Du har inget att förlora på att testa :-)

Hej! Nästa gång du rider medryttarhästen; Fokusera på att sitta rakt och avslappnat. Upp med huvudet och rak i ryggen. Avslappnad i axlar och armar så handen blir mjuk (jättemjuk och jättelätt kontakt), avslappnad i höfter så sitsen blir mjuk, totalt avslappnad i benen så dom bara nuddar vid hästen (som ett mjukt täcke som ligger över hästen). Lika mycket vikt på bägge sittbenen. Tänk att du bara ska skritta hästen denna ridtur. Skit i om hästen vinglar, går snett eller sticker upp med huvudet eller något annat. Fokusera endast på dej själv. Ge bara pyttesmå hjälper om du behöver svänga eller nåt. Du har inget att förlora på att testa :-)

Det här är något jag tränar på jämt. Jag försöker hela tiden förbättra min sits, även när jag är ute och skrittar med pensionärsponnyn. Fröken frieser behöver dock ridas i snabbare gångart också och henne kan man inte bara "åka" på.

Jag vet inte om det är en möjlighet, men kan du rida lektion på medryttarhästen. Jag vet iaf en tränare i området där du finns som många tycker är bra. Har du ingen annan ridbana i närheten du kan låna?

/Lavinia

Jag vet inte om det är en möjlighet, men kan du rida lektion på medryttarhästen. Jag vet iaf en tränare i området där du finns som många tycker är bra. Har du ingen annan ridbana i närheten du kan låna?

/Lavinia

Jag får rida lektion på henne. Haken är att det finns ingen ridbana i närheten. Det finns en på gång men den är inte klar. Det fattas helt enkelt pengar just nu för att få den klar. Den enda yta som finns att rida på är gärdet utanför stallet och det är en aning buckligt och ibland tillåter inte underlaget att man rider i annat än skritt.

Hästen är en ängel att lasta och transport finns, men jag har ingen dragbil så jag kan inte åka med henne till tränare heller. Jag skulle behöva byta bil. Tyvärr innebär det också att mina jobbresor kommer att kosta mer, då nuvarande bil är så billig i drift. Jag tittar efter en annan bil ibland, men har inte hittat något.

Hästen är en ängel att lasta och transport finns, men jag har ingen dragbil så jag kan inte åka med henne till tränare heller. Jag skulle behöva byta bil. Tyvärr innebär det också att mina jobbresor kommer att kosta mer, då nuvarande bil är så billig i drift. Jag tittar efter en annan bil ibland, men har inte hittat något.

Du kan inte hyra/låna en bil någon gång ibland? Att bara komma iväg ett par gånger till en bra tränare och få lite ny input kan ju göra mycket!

Vill å det starkaste råda dig att räta ut kroppen hos kiropraktor om du är sned!
Har du dessutom olika långa ben så behöver du sulor så att du kan gå rakt. Det gör enorm skillnad i ridningen att vara oliksidig!

Själv har jag gått bakåt i ridningen i ca fyra år pga sjukdom (två år för diagnos och två år hittills i rehab, dock är det kroniskt) det är skitjobbigt! Även jag märkte av det väldigt i galoppfattningarna, kunde inte fatta vä galopp, men kunde göra galopppiruetter i hö galopp. Så sned var jag pga smärtan. Då har jag ändå egen häst som verkligen gör allt jag kan be henne om, och kanske därför maskerades problemets allvar.

Sen är mitt tips att inte stirra dig blind på tränare, finns någon duktig, sympatisk ryttare i stallet du kan rida för? Andra hästmänniskor du trivs med?
För mig är personkemin viktig, jag byter ridlektioner mot barnvakt med min bäste vän! ;)

Jag är också i en svacka nu, och jag fick de här tipsen:

Fundera över vad som är kul nu och vad som inte är som det brukar (då det är kul)
Rid sitsträning för en annan tränare som någon kan rekommendera dig. Med fokus på inverkan! Det är superviktigt. Många kan sitta bra, rakt osv, men hur blir det när man vill inverka på hästen? Vad ger de olika hjälperna för effekt? Ex, om du vinklar höften på ett visst sätt får du med dig hästen bättre i volten?
Träna yoga för att få kroppskontroll och smidighet för att du inte själv ska sätta käppar i hjulet för utvecklingen
Gå till en naprapat som kan hjälpa dig med snedheter, det gör ingen till en bättre ryttare
Rid ut och ha kul för att hitta gnistan
Träna balans och sits ute (typ rid lätt i galopp och skritt, stå upp två steg och sitt ett och tvärtom i traven...öva på hur hästen reagerar på sitsändringar där också)

Du kan inte hyra/låna en bil någon gång ibland? Att bara komma iväg ett par gånger till en bra tränare och få lite ny input kan ju göra mycket!

Det är ju lite känsligt att låna någons bil ifall något händer. Jag skulle själv inte vilja låna ut min. Priserna på hyrbilar var lite väl mycket för min del. Jag kollade 2 bensinstationer. Man får räkna med åtminstone 450 kr + drivmedel.

Vill å det starkaste råda dig att räta ut kroppen hos kiropraktor om du är sned!
Har du dessutom olika långa ben så behöver du sulor så att du kan gå rakt. Det gör enorm skillnad i ridningen att vara oliksidig!

Själv har jag gått bakåt i ridningen i ca fyra år pga sjukdom (två år för diagnos och två år hittills i rehab, dock är det kroniskt) det är skitjobbigt! Även jag märkte av det väldigt i galoppfattningarna, kunde inte fatta vä galopp, men kunde göra galopppiruetter i hö galopp. Så sned var jag pga smärtan. Då har jag ändå egen häst som verkligen gör allt jag kan be henne om, och kanske därför maskerades problemets allvar.

Sen är mitt tips att inte stirra dig blind på tränare, finns någon duktig, sympatisk ryttare i stallet du kan rida för? Andra hästmänniskor du trivs med?
För mig är personkemin viktig, jag byter ridlektioner mot barnvakt med min bäste vän! ;)

Sula i ena skon använder jag redan. Kiropraktor/naprapat har jag ännu inte kommit till skott med, men den ridlärare jag red för i höstas sa att jag satt helt rakt, mitt över hästen. Hon hade nog kunnat hitta någon snedhet om hon hade tagit fram vattenpasset. Det var vad hon sa i alla fall. För blotta ögat gick det inte att se. Men hur det står till med den muskulära styrkan i sidorna vet jag inte. Det enda jag vet är att min högra vadmuskel är klen.

I stallet där medishästen står finns det två personer, den ena äger hästen och stallet, den andra har sina två hästar inhyrda där. Jag vet så klart inte om någon av dem kan tänka sig att undervisa, men fråga kan man ju alltid. Annars hade jag väldigt gärna velat rida för min hyresvärd, men hennes häst är inte riktigt igång och ridbanan är stelfrusen just nu. Hennes häst är en riktig läromästare, välutbildad och skitfin! Jag red den ett tag förra våren och blev mycket förtjust.

Jag är också i en svacka nu, och jag fick de här tipsen:

Fundera över vad som är kul nu och vad som inte är som det brukar (då det är kul)
Rid sitsträning för en annan tränare som någon kan rekommendera dig. Med fokus på inverkan! Det är superviktigt. Många kan sitta bra, rakt osv, men hur blir det när man vill inverka på hästen? Vad ger de olika hjälperna för effekt? Ex, om du vinklar höften på ett visst sätt får du med dig hästen bättre i volten?
Träna yoga för att få kroppskontroll och smidighet för att du inte själv ska sätta käppar i hjulet för utvecklingen
Gå till en naprapat som kan hjälpa dig med snedheter, det gör ingen till en bättre ryttare
Rid ut och ha kul för att hitta gnistan
Träna balans och sits ute (typ rid lätt i galopp och skritt, stå upp två steg och sitt ett och tvärtom i traven...öva på hur hästen reagerar på sitsändringar där också)

Tack för tipsen :)

Det som är kul är när jag känner mig samspelt med hästen och får önskad reaktion med små hjälper. Det är också när jag hittar nya knappar som gör att ridningen utvecklas. På ridskolan har jag inte känt något sådant på länge. Med medishästen får jag trots allt lite aha-moments ibland, även om jag tyvärr rätt ofta känner att jag inte hittar fram till något som tar oss framåt. Hon är ju dessutom väldigt olik de hästar jag får rida på ridskolan. Hon är ju fortfarande inte i full kondition, men har nu börjat galopperas av ägaren. Idag provade jag det för första gången och det var kul. En riktig älggalopp har hon.

Tyvärr är det väldigt dåligt med ridvägar vid hennes stall så det blir inga turer direkt. Man rider mest fram och tillbaka längs någon väg. Kanske det kan bli bättre när snön försvinner.

Den tränare som jag mejlade till för några dagar sedan har så klart inte hört av sig ännu och jag förväntar mig inte att hon gör det heller. Däremot har jag surfat runt och hittat ett antal CR-tränare och en av dessa finns faktiskt på promenadavstånd från mig. Jag vet dock inte om man behöver egen häst för att få undervisning i CR, så det är något jag får fråga om.

Jag tränar redan yoga, men har slarvat en del på sistone. Men det är kundaliniyoga och medicinsk yoga jag gör, inte någon hård fysisk yoga.

Däremot har jag surfat runt och hittat ett antal CR-tränare och en av dessa finns faktiskt på promenadavstånd från mig. Jag vet dock inte om man behöver egen häst för att få undervisning i CR, så det är något jag får fråga om.
Vad roligt! Hoppas det går vägen!

Vad är du beredd att betala / lektion?

De flesta här tar 400 inklusive häst och det tycker jag är rimligt. En ridskola tar 600 och det anser jag är för mycket. Ska man betala så pass mycket så får nog både häst och lärare vara av lite vassare kaliber.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag funderar på hur jag ska kunna komma vidare snabbare med ridningen. Nu tycker jag att jag har stått och stampat på samma nivå lite...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Magiana
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag slutade rida i mitten av gymnasiet. Då hade jag ridit på ridskola i sex år. Jag slutade eftersom jag tappade intresset samt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 214
Senast: Squie
·
C
Träning Hej alla hästglada/galna! :rofl: Jag behöver hjälp! Har varit borta från ridningen en låååång tid, 16 år sedan jag slutade på...
Svar
16
· Visningar
3 158
Senast: arabenettan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama