Magiana
Trådstartare
Kan du inte försöka analysera vad det är som inte funkar? Alltså inte "jag har svårt att fatta galopp" utan på nivån "jag är svag i bålen och kan därför inte koordinera mina hjälper vilket gör att galoppfattningarna blir svåra". Om det är din koordination, din bålstyrka, din skulderstabilitet eller liknande som felar så kan du ju jobba på det avsuttet mellan ridpassen. Jag håller även med om CR, det är bra för kroppskontrollen.
Jag har försökt men löser det inte riktigt på egen hand. Ibland vet jag vad som är fel, men fixar inte att rätta det utan felet återkommer hela tiden. T.ex. så ramlar jag gärna fram på en trög häst i galoppfattningen, men även i själva galoppen. Det är enklare med en som rör sig framåt självmant. Då känns det helt okej. Mina axlar och skuldror är det också problem med.
En viss grundstyrka har jag i kroppen, men den senaste tiden har jag börjat träna mer bålstyrka och även kondition. Hittills har det inte påverkat ridningen.
Jag tror också på idén med att byta nånting - fattar jag det rätt att du bor i Stockholmsområdet? Då finns det ju många ridskolor att välja mellan, många av dem väldigt bra. Välj nån lite större och mer professionell, som har lite mer avancerade grupper, då har de ofta ridlärare och skolhästar därefter också.
Jag är i ungefär samma ålder som du, och min upplevelse är att ju äldre jag blir, ju petigare och kräsnare blir jag med ridläraren. Jag har inget tålamod med dåliga ridlärare nuförtiden - om instruktionerna inte är begripliga, eller ännu värre leder till att hästen går sämre, då tappar jag förtroendet. Alla passar ju heller inte med alla personlighetstyper, och med stigande ålder vet man ju lite mer vad man behöver och passar med. Att fortsätta rida för en ridlärare man inte drar jämnt med framstår för mig som ett jättebra sätt att tappa ridlusten.
Ja, jag bor i Stockholmsområdet, men ganska långt utanför. I mitt närområde har jag räknat till 7 ridskolor. Jag tror att en av dem hör till de bättre men det är ganska dyrt att rida där. Då är det nog bättre med privatlektioner så man får ridlärarens hela uppmärksamhet själv. Jag måste bara hitta någon som kan ge dessa lektioner i så fall.
Kanske är ridskola helt enkelt inte rätt för dig? Kan du rida mer på medryttarhästen eller hitta en till att rida? När vintern är slut kan du kanske ta ut tränare till ridbanan istället? Jag har aldrig gillat att rida i grupp utan lägger hellre mer pengar på att rida privat.
Nuvarande medryttarhäst har jag inte möjlighet att rida mer. Däremot är det möjligt att skaffa en till. Vid nuvarande medryttarhästens stall finns det än så länge ingen färdig ridbana som går att rida på. Det fattas en väldig massa grus/sand.
Jag har ju gått med den här svackan ett tag nu och jag får lov att inse att antingen löser jag det, eller så slutar jag rida.