Hjälp! (Att komma vidare.) Tips och förslag mottages.

Sv: Hjälp! (Att komma vidare.) Tips och förslag mottages.

Svar till alla:

Ja, nu är det bara att fortsätta. Får se till att avsätta lite pengar varje månad så att jag kan träna bara :)

Känns som att jag kommer att lära mig massor av nya saker varje gång nu, och det är sweet som bara den! :D

Nu funderar jag lite på om jag ska satsa på att "köra in" mig på den hästen jag red i onsdags, så att jag känner mig säker på den, eller om jag ska satsa på att rida så många olika hästar som möjligt... Vad hade ni gjort?

//Rogan

Nu funderar jag lite på om jag ska satsa på att "köra in" mig på den hästen jag red i onsdags, så att jag känner mig säker på den, eller om jag ska satsa på att rida så många olika hästar som möjligt... Vad hade ni gjort?

Samma!

Jag har ridigt samma mer eller mindre sedan jag började och han är bara bäst. ;) Har provat några andra då o då och förstått när jag hoppat tillbaka till 'hemma' hur mkt jag faktiskt lärt mig. Det här kan låta sjukt men jag är evigt tacksam mot 'min' lektionshäst och allt han lär mig.

Så mitt förslag är att lägg en grund (tänk halvår) på en häst och sedan kan du börja prova annat. Vinsten är att du faktiskt förstår själv att du kan. Att hoppa emellan blir lätt hattigt och du får ingen direkt kontinuitet i det hela. Jag tror man lätt tappar känslan i det man gör om man byter för ofta.

Jag skulle nog testat några olika i början för att sen välja en häst att utvecklas med. Men gillade du hästen du red nu så fortsätt med den några gånger till! Särskilt som du säger att det var en tydlig häst så låter den som en riktigt bra läromästare.

Sen har jag upptäckt att det är väldigt givande att rida en annan häst något enstaka pass, då går det ofta så mycket bättre även på den ordinarie hästen! Exempelvis: en häst kräver att du erbjuder ett stabilt stöd på yttertygeln, vilket ordinarie hästen inte är lika känslig för, men kan du lära dig att ge även den ett stabilt stöd kommer den antagligen att gå så mycket bättre!

Fortsätt gärna att uppdatera tråden, jätteintressant att höra om din utveckling då jag själv var i samma situation som dig i höstas. Och så är du såklart välkommen in i tråden för ridskoleryttare där vi vill höra allt om dina ridpass!

Jag tänker att tränaren får välja eftersom jag är så kluven :idea:

Sen lär jag ju ha ganska så mycket högre krav på att det ska gå bra nästa gång om jag har samma häst (iaf enligt mig själv...)

Den tråden ska jag hålla utkik efter :laugh:!

//Rogan

Superintressant tråd! Jag är i samma situation i både ridning och ort. Håller tummarna för dig.

För min egen del har jag tänkt fortsätta på ridskola även om jag skulle hitta någon medryttarhäst som passar mig. En provridning blev total katastrof, vilket var väldigt synd för jag tror jag hade kunnat trivas med både stället och hästen (självförtroendet fick sig en ordentlig knäck som jag nog inte hämtat mig riktigt från). En annan provridning gick bättre, men efter att ha ridit 6-7 gånger blev det tydligt att kemin mellan mig och ägaren inte fungerade...

Å! En till! :-) Välkommen.

Ja, min första och enda provridning var inte direkt en dans på rosor heller... Dock så inbillar jag mig att det kommer att gå bättre nästa gång (när jag blivit lite bättre och mer självsäker i min ridning).

//Rogan

Dock så inbillar jag mig att det kommer att gå bättre nästa gång (när jag blivit lite bättre och mer självsäker i min ridning).

Ny vecka..laddar för ny lektion?

Det kommer att gå bättre o bättre ju varmare i kläderna du blir. :)

Yes box :D (eller iaf nästan). Jag har såkallat långvecka på jobbet, så jag är i farten där alla dagar utom en :crazy:. Men nästa vecka blir det åka av :)

(Får väl använda denna veckan till att fundera över vad jag ska göra annorlunda kommande ridpass.) Nummer ett blir väl det där med att ha lååååååååååånga ben och inte knipa mig fast med knäna... (sitter och grunnar på om man skulle kunna göra någon övning på detta fast utan häst - i gymmet typ, men har inte kommit fram till något vettigt än).

//Rogan

Pilatesboll! :idea:

Åh, vad jag blir peppad själv att börja skolrida igen. Jag rider en skogsmulle och det är jättemysigt, men jag kan sakna dressyrträning ibland.

Finns det någon hästägare här som överhuvudtaget hade accepterat en medryttare som inte kan rida så bra, men är villig att satsa stenhårt för att utvecklas? //Rogan

När jag träffade min medryttare första gången så såg jag hur hon föll som en fura för min häst, hur han tyckte om henne och hur de tillbringade en evighet med att lära känna varandra bara "näsa mot näsa". Då bestämde jag mig för att jag ville ha henne som medryttare.

Den enda reservationen jag hade var att om hon skulle visa sig rida så illa att hon skulle utgöra en fara för sig själv eller hästen så fick hon hålla sig i paddocken tills hon lärt sig!

Nu red hon rätt bra också så det blev aldrig något problem men jag hade behållit henne om hon så ridit som en gravid groda!

Med andra ord - JA!!! Det finns hästägare som inte alls kräver en elitryttare till sin häst. Det finns hästägare som är beredda att anpassa sig till sin medryttare och hjälpa henne att hitta rätt. Det finns faktiskt många många fler än jag dessutom :-)

Vore jag som du skulle jag rida på detta ställe ett tag men samtidigt hålla ögon och öron öppna för att hitta en medryttarhäst. Så kan du ju på lite sikt kanske kombinera båda delarna om det inte blir allt för dyrt för dig. Medryttarhäst kan ju vara gratis eller kosta en hel del... min medryttare rider gratis, jag avgudar henne och hon har dåligt med pengar men är bra för mig och min kuse så hon ska inte betala för ridningen!

Senast ändrad:

Väldigt hoppingivande och positivt för oss som inte hittat rätt ännu. :)

Ja, jag tror att du är något på spåret där. (Har själv suttit och studsat på pilatesbollen i gymmet och funderar på om den skulle kunna ge något :D.) Men jag vet inte hur jag ska utveckla det...

//Rogan

Som Flanker sa, där fick man en gnutta hopp igen :banana:

Jag får börja se mig om. Har fått den uppfattningen att det tar lite tid att hitta medryttarhäst, så det kanske är bra om jag börjar nu (även om jag inte är tillräckligt bevkväm i ridningen än). Jag får ju vara ärlig mot ägaren och säga som det är.

//Rogan

Yes box :D (eller iaf nästan). Jag har såkallat långvecka på jobbet, så jag är i farten där alla dagar utom en :crazy:. Men nästa vecka blir det åka av :)

(Får väl använda denna veckan till att fundera över vad jag ska göra annorlunda kommande ridpass.) Nummer ett blir väl det där med att ha lååååååååååånga ben och inte knipa mig fast med knäna... (sitter och grunnar på om man skulle kunna göra någon övning på detta fast utan häst - i gymmet typ, men har inte kommit fram till något vettigt än).

//Rogan

Övningar på land vet jag inget om, tyvärr. Jag tänker så här..spänn dig inte o lägg inte på dig någon form av tvång på att det ska bli si eller så. Lägg inget krav på dig.

Tänk på att du varit borta länge och att det tar tid o ta sig till den punkt där man var _innan_ man kan klättra vidare o bli bättre.

Blir lite nyfiken som jag inte tror du har berättat. Under din lektion du haft, sa instruktören något? Vad i så fall?

Jag får börja se mig om. Har fått den uppfattningen att det tar lite tid att hitta medryttarhäst, så det kanske är bra om jag börjar nu (även om jag inte är tillräckligt bevkväm i ridningen än). Jag får ju vara ärlig mot ägaren och säga som det är.

//Rogan

Med ärlighet vinner man massor. Dessutom kan man ju genom att våga blottlägga sig själv och liksom visa hästägaren direkt att man är en sådan som törs stå för sina brister framstå som ännu mer seriös!

Jag föredrar alla gånger en människa som törs säga att "jag är faktiskt helt kass på... och inte så jättebra på... men det här tror jag att jag har koll på, vill du kolla så att du också tycker det?" framför en "jag kan allt, vet allt och kommer aldrig någonsin att ha fel" människa... Jag är allt annat än perfekt själv ju, rider tidvis som en kratta och gör både bra och dåliga saker om vartannat. Men står för det, lyssnar på goda råd och vill ha en dialog med människor så att jag kan utvärdera om de har något bra råd att ge mig! Och en sådan relation vill jag ju ha med medryttare också.

JAG vill vara den första som får reda på om något hänt så att min medryttare blivit rädd för något till exempel. Hur ska jag annars kunna finnas där för att hjälpa henne?

JAG vill veta om hon tycker att jag gör något fel - hur skall jag annars kunna utvärdera vad hon tänkt och se om det är något bra?

JAG vill veta om hon tycker att något är fel, tråkigt, ledsamt, hur hon mår och hur hon känner - eller i vart fall kring ridningen :D jag tänker ju inte ta över hennes liv liksom :rofl: Men även utanför ridningen så tror jag att hon vet att hon kan ringa till mig och tjuta för att livet är lite jävligt just nu - men det är ju bara upp till henne om hon vill det förstås!

Sedan tror jag jättemycket på att låta det ta den tid som krävs! Kanske kommer den första hästen och ägaren du träffar att vara perfekta för dig? Kanske är det den 100:e som är din perfekta matchning? Ingen kan ju veta när man hittar guldkornet förrän man står där och inser att man håller det i handen!

Men det är bättre att vänta tills man hittar en häst och en ägare som man känner att det klickar med än att ge sig in i ett projekt som känns lite motigt från början tror jag. Och i synnerhet tycker jag ju att det är superviktigt med en vettig relation mellan människan och människan i ekvationen. Hästarna är ju oftast vettiga att ha att göra med :love:

Men det är bättre att vänta tills man hittar en häst och en ägare som man känner att det klickar med än att ge sig in i ett projekt som känns lite motigt från början tror jag. Och i synnerhet tycker jag ju att det är superviktigt med en vettig relation mellan människan och människan i ekvationen. Hästarna är ju oftast vettiga att ha att göra med :love:

Håller med. En relation med en ägare som inte funkar är dödsdömt.

Hon sa att jag inte alltid hade hälarna nere (visade sig mest i trav och skritt) och som en följd av det knep jag mig fast med knäna för att få balans.

Sen tyckte hon nog att jag kunde vara lite tuffare då och då. Tydligen är jag ganska så försiktig i handen och är lite rädd för att "ta tag" i hästen (när/om det behövs).

En annan sak var min samverkan mellan hjälperna. Jag kände av det väldigt tydligt själv. Exv. Om jag behövde koncentrera mig på innerskänkeln, så blev det lätt att jag glömde av yttre osv.

I det stora hela är det detta jag får ta med mig och tänka på nästa gång. Men som sagt så arbetar jag hårt på att inte ha för stora krav på att prestera och även om jag vet var jag brister nu, så är det inte säkert att jag kan ordna upp allt redan vid nästa ridtillfälle.

Sen kom jag på att jag kanske borde börja med yoga igen :idea:. För bättre balans och kroppskontroll.

Det låter som att du och din medryttare har en riktigt härlig relation :) Jag känner att det är lite det man bör sträva efter (att hitta någon man kommer bra överrens med).

När det gäller hästen, så brukar man ju växa ihop förr eller senare oavsett hur första kontakten är (så har jag upplevt det iaf). Var skötare till ridskolans bråkmakare (nybörjarnas skräck) när jag var yngre. Honom var jag också lite rädd för ibörjan, men när vi väl lärt känna varandra visade han sig vara en helt underbar ponny.

Så, sammanfattningsvis; man kanske ha en hel del ägarfokus i sitt sök efter medryttarhäst.

//Rogan

Hon sa att jag inte alltid hade hälarna nere (visade sig mest i trav och skritt) och som en följd av det knep jag mig fast med knäna för att få balans.

Sen tyckte hon nog att jag kunde vara lite tuffare då och då. Tydligen är jag ganska så försiktig i handen och är lite rädd för att "ta tag" i hästen (när/om det behövs).

En annan sak var min samverkan mellan hjälperna. Jag kände av det väldigt tydligt själv. Exv. Om jag behövde koncentrera mig på innerskänkeln, så blev det lätt att jag glömde av yttre osv.

I det stora hela är det detta jag får ta med mig och tänka på nästa gång. Men som sagt så arbetar jag hårt på att inte ha för stora krav på att prestera och även om jag vet var jag brister nu, så är det inte säkert att jag kan ordna upp allt redan vid nästa ridtillfälle.

Sen kom jag på att jag kanske borde börja med yoga igen :idea:. För bättre balans och kroppskontroll.

Som jag ser det är det där inga saker att hänga läpp för. Det där kommer du att få bukt med under resans gång. Jag tror som du redan är inne på att våga tänk annorlunda. Min instruktör har sagt till oss i gruppen att man måste våga ha kul när man rider. Man måste våga känna att det är roligt. Jag har haft många lektioner som inte har gått kanon, alltså det finns saker att jobba på så har jag valt att bara minnas det som faktiskt gick bra. Just för att inte sänka mig själv utan bli stärkt av det som jag faktiskt gjorde bra.

Yoga is da shit! :) Jag har börjat med det sedan nyår och det är banne mig det bästa jag gjort. Vet inte hur mkt det påverkar ridningen men det är helt klart en tillfredställselse att inse att kroppen blir smidigare o smidigare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 445
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar