Hjälp! (Att komma vidare.) Tips och förslag mottages.

Sv: Hjälp! (Att komma vidare.) Tips och förslag mottages.

Kom på en grej till också :) Lite allmänt pepp till alla kämpande ridskoleryttare därute också...

Många ridskoleryttare sitter i all ambition och välmening och försöker använda fjäderlätta tygeltag och försiktiga höftrörelser på avtrubbade hästar som dag ut och dag in får väldigt många olika signaler, och tyvärr därför ofta inte riktigt svarar på de hjälper som det "står i boken" att man ska använda. Nu menar jag inte att man ska börja banka och dra, men att man får försöka acceptera omständigheterna och inte bli alltför sänkt :)

Självklart är även ridskolehästar som vilka andra hästar som helst. De är ju trots allt välutbildade i grunden, och de går att rida på fina hjälper - men det kräver att man hittar knapparna på dom, vilket blir väldigt svårt på ett 45-minuterspass en gång i veckan, och man kanske inte rider samma häst igen förrän flera månader senare.

Jag tycker inte att man ska döma sig själv för hårt som ryttare för att man inte klarar av att få en ridskolehäst att arbeta ordentligt. De hästarna kan ofta vara väldigt svåra! Första gången jag satt upp på en privathäst var en enda stor "aha"-upplevelse för mig. Det gick att rida så där som man annars bara hade läst om...

En tjej jag känner fick en gång rida i mitt ställe på en lektion. Hon hade erfarenhet av egna tävlingshästar sedan tidigare. Hästen gick inte i form en sekund av det ridpasset, och hon satt av alldeles röd i ansiktet och sa bara "Puh! Vilken pärs!". Det var en riktig självförtroendeknäck för henne..

Senast ändrad:

Svar till alla:

För det första vill jag tacka så mycket för alla svar och allt peppande, det värmer! Skönt att höra att man inte är ensam :-)

Jag har mest letat på Blocket, och där har jag även hittat ett ställe som jag kontaktat för att ta några privatlektioner. Det hela verkar mycket lovande. Hästarna är sparsamt ridna och de verkar rikta sig till folk i min sits :-p

När det gäller livströtta ridskolehästar, så hoppas jag att du har rätt "hier". Det ska verkligen bli spännande att se om det är någon skillnad (även om jag inte vågar hoppas för mycket).

//Rogan

Ser att jag är sent in i tråden. Var bor du?

Äh, sent och sent du är hemskt välkomen ändå :D Jag bor i Malmö.

Tack!

Aha, då kunde jag inte hjälpa dig. :( Hade du varit runt Sthlm hade jag vetat vart du skulle vända dig, visserligen pengar men chansen att utvecklas är stor (o det är inte stället de nämner tidigare i tråden).

Hur har det gått med din kontakt till ridskolan som hade privatlektioner. Det du nämner i 18.16-inlägget?

Det har gått bra. Jag har iaf fått kontakt :D Nu ska jag bara hitta en bra första tid, så att jag kan boka.

Stallet verkar inte vara en renodlad ridskola. De ger privatlektioner på fräscha hästar (som tydligen bara går en lektion/dag som max). Dessutom kan man bli medryttare på dessa hästar med. Hade man fått länka hade jag slängt in en länk. (Hade ju varit spännande att höra vad ni tycker :p.)

Hur som helst så ska det bli jäkligt spännande att bli granskad under lupp på en pigg och välskolad häst. (Även om det kostar mig en slant.)

//Rogan

Det har gått bra. Jag har iaf fått kontakt :D Nu ska jag bara hitta en bra första tid, så att jag kan boka.

Stallet verkar inte vara en renodlad ridskola. De ger privatlektioner på fräscha hästar (som tydligen bara går en lektion/dag som max). Dessutom kan man bli medryttare på dessa hästar med. Hade man fått länka hade jag slängt in en länk. (Hade ju varit spännande att höra vad ni tycker :p.)

Hur som helst så ska det bli jäkligt spännande att bli granskad under lupp på en pigg och välskolad häst. (Även om det kostar mig en slant.)

//Rogan

Åh, vad roligt att du hittat ett ställe som verkar bra :D Uppdatera gärna oss här på forumet om hur det går :)

Jag tänkte fylla på tråden när jag ridit första gången (om den nu inte är totaldöd) ;)

Men hjälp vad nervös jag gått och blivit nu när jag äntligen dragit igång "hästeriet" igen :p

//Rogan

Hoppas det fungerar för dig. Om inte annt, ge inte upp att kolla medryttarhästar. Vad jag förstått kan det var helt hopplöst att hitta något vettigt (häst + ägare) när man letar och som hästägare (den sits jag varit i för det mesta) kan det varaa hopplöst att hitta vettigt folk...

Jag har haft en medryttare som påminner lite om det du beskriver av dig. Eftersom hon finns i bekanskapskretsen fick hon faktiskt rida min häst första gången för att få känna hur det ska kännas då hästen går i form eftersom hon aldrig varit med om det tidigare och min är hyfas enkel att få till. Lite senare blev det så att hon under en period (när hästen var uppstallad närmare henne) fick lära sig att rida ut och själv planera sin ridning på min häst. Jag hade inga problem med det eftersom jag vet att hon är en trevli tjej som följer de regler jag ställt upp och inte medvetet skulle skada min häst. Hade något hänt hade det snarast berott på att jag glömt att varna/säga till om något (finns ju mycket när man knappt aldrig ridit ut i skogen trots snäll häst).

Jag har även haft ett antal andra medryttare (och har fortfarande) och det vitkigaste har varit att de lyssnat på vad jag har sagt om hästen, kommit de dagar som vi bestämt och utfört de sysslor som de skulle göra. Samt att de kommer överense med hästen och har kul ihop. Men, så har jag också en snäll skogsmulle häst.

Min plan (som jag då arbetat fram efterhand som tråden gått ;)) är att först "hotta" upp ridningen, så att jag kan känna mig säker (och bra) nog att överhuvudtaget genomföra en provridning. Efter det/under tiden får jag väl börja leta i medryttardjungeln.

Grejen för mig är att jag för tillfället tycker det är så mycket roligare att umgås och pyssla med hästar än att rida på dem. Det har blivit så, eftersom jag verkligen inte kommer någonstans med ridningen (inte på ridskola iaf)..

Om jag någonsin blir medryttare, så hade jag gärna ridit för ägaren i början. Jag vill ju veta så mycket om hästen som möjlig innan jag sätter igång själv. Det handlar ju ändå om att ta hand om en levande individ som ägaren faktiskt känner bäst (det är ju knappast som att låna en bil...)

Rörigt inlägg, men jag hoppas att jag fick fram något vettigt :)

Det gjorde det och jag har läst. Låter jättebra!

Jag har gjort den resa du gör. O jag säger bara ...VÅGA!

Jag skulle inte alls göra som din plan..dvs leta på medryttarhäst först o sedan ge mig på provridningen. Jag skulle börja med provridningen på en gång.

Vad bra :D

Kanske får köra: privatlektioner mixat med medryttarhäst-sök och blanda upp det med eventuella provridningar på de hästar jag hittar?

Ska bli så super att komma igång igen! :bump:

//Rogan

Kanske får köra: privatlektioner mixat med medryttarhäst-sök och blanda upp det med eventuella provridningar på de hästar jag hittar?

Så skulle jag göra!

Jag skulle deff lägga en längre tid på ridskolan innan jag började botanisera i medryttarskap. Det är lätt att komma ut på provridningar och inget funkar..o där o då sänker man sig själv till en nivå man absolut inte ska vara. O ju säkrare du är själv när du ger dig ut o letar..ju bättre är det för dig själv.

Om det inte är Andreagården (fd Fredshögs ridcenter) du hittat så låter det som att det skulle kunna vara ett ställe för dig de har andelshästar är inte exakt insatt i hur det funkar där men har för mig att om du tex har hästen 2 dagar i veckan så rider du för instruktör en av dagarna och rider självständigt en av dagarna tex. Som sagt inte hundra på hur det funkar hade lite kontakt med ägaren precis när hon startade upp i Fredshög för många år sedan så minnet är kanske inte hundra.

Jag tror du tänker på ett vettigt sätt - men jag tror inte heller att du ska underskatta att leta medryttarhäst. Dessutom finns det nog flera som gärna skulle se att någon bara pysslade om deras häst en-två gånger /vecka då hästen ändå har en ledig dag.

..och sedan trro jag på att vara ärlig som du varit inne på och inte oroa dig för mycket för provridning.

Nej, det är inte just det stället, men de verkar ha ungefär samma affärsidé på det stället jag hittat :)

//Rogan

Wuhu (och hjälp)! Första privatpasset inbokat nästa vecka :bump:

Jag har sagt det innan och säger det igen, tack alla för peppandet :love:

//Rogan

På det där stället du skickade länken om?

Va kul! :) Kom ihåg...ha roligt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 445
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar