Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför i hela friden skulle man vilja att kamplusten försvann?
Skulle just skriva detsamma! Kamplusten ska ju tas tillvara och uppmuntras, den är ju en tillgång!
Fast det skrevs ju mycket om den "förr i tiden", att man inte ska kampa med hunden för då väcker man nån slags slumrande aggressivitet eller nåt sånt märkligt. Att man drar igång en maktkamp mellan människa och hund. Jag tror det hänger kvar lite, att folk tror att allt med ordet "kamp-" inblandat är något av ondo som slutar illa. Ordet kamplust betyder ju så mycket annat dessutom.
Att mamman och pappan är snälla familjehundar ger, anser jag, inte tillräcklig information om hur en valp kan tänkas komma att bli som vuxen och en blandrasvalp anser jag i de flesta fall vara ett allt för osäkert kort.
Varför i hela friden skulle man vilja att kamplusten försvann?
För att sådana hundar är så jobbiga. Likaså de med stort föremålsintresse; de kommer ju springande med prylar hela tiden och vill byta. Sagt av en belgaruppfödare, mycket framgångsrik i vänstervarv. (Vill dock framhålla att det INTE är någon av "mina" belgares uppfödare!)
Skulle just skriva detsamma! Kamplusten ska ju tas tillvara och uppmuntras, den är ju en tillgång!
Fast det skrevs ju mycket om den "förr i tiden", att man inte ska kampa med hunden för då väcker man nån slags slumrande aggressivitet eller nåt sånt märkligt. Att man drar igång en maktkamp mellan människa och hund. Jag tror det hänger kvar lite, att folk tror att allt med ordet "kamp-" inblandat är något av ondo som slutar illa. Ordet kamplust betyder ju så mycket annat dessutom.
Ja just det ja! Och att man aldrig får låta hunden vinna när man lek-kampar med den för då tror den att den "äger" sin ägare. Om hunden tror det efter en lek så är det nog inte kamplusten som är problemet
Jag ser kamplust som ett tecken på att hunden är lite framåt och inte har helt kasst självförtroende. Men det kan ju iof bero på att alla hundar jag träffat utan kamplust har varit tillbakadragna, osäkra eller inte vetat hur man leker.
Det gäller bara att hantera den rätt, det är ju skillnad på rabiat kamplust mot annan hund och lekfull kamplust