STOR schäfertik

Sv: STOR schäfertik

Ja, antagligen. Ironisk förväxling i en tråd som handlar om huruvida det är lätt att se och förstå en individs egenskaper genom en bild på blocket eller en snabb titt i verkligheten.

Varför i hela friden skulle man vilja att kamplusten försvann?

Skulle just skriva detsamma! Kamplusten ska ju tas tillvara och uppmuntras, den är ju en tillgång!

Fast det skrevs ju mycket om den "förr i tiden", att man inte ska kampa med hunden för då väcker man nån slags slumrande aggressivitet eller nåt sånt märkligt. Att man drar igång en maktkamp mellan människa och hund. Jag tror det hänger kvar lite, att folk tror att allt med ordet "kamp-" inblandat är något av ondo som slutar illa. Ordet kamplust betyder ju så mycket annat dessutom.

Att mamman och pappan är snälla familjehundar ger, anser jag, inte tillräcklig information om hur en valp kan tänkas komma att bli som vuxen och en blandrasvalp anser jag i de flesta fall vara ett allt för osäkert kort.

Lustigt nog är det detta som gör renrasuppfödarna till skituppfödare. "Mamma och pappa är ju goa och glada - varför ska det hälsotestas, mentalbeskrivas, tävlas, dokumenteras och krävas i all oändlighet? De duger minsann ändå!"

Frågan är varför det hyllas bland blandrasuppfödare medan renrasuppfödare anses vara satans verk just på grund av att vissa väljer endast sina avelsdjur utefter kriterierna "söta" (= utställningsvackra) "familjehundar" (= ej meriterade) och "trevliga mentalt" (= ej mentalbeskrivna).

Blandraser är absolut friskare sett ut synpunkten att aveln är fruktansvärt okontrollerad men de är ändå inte sjukare än medelhunden. Men som andra sagt innan, den är inte friskare än en schäfer eller en golden (som då är medelhunden). Det finns alltså flertalet renraser som är betydligt friskare!

Skulle just skriva detsamma! Kamplusten ska ju tas tillvara och uppmuntras, den är ju en tillgång!

Fast det skrevs ju mycket om den "förr i tiden", att man inte ska kampa med hunden för då väcker man nån slags slumrande aggressivitet eller nåt sånt märkligt. Att man drar igång en maktkamp mellan människa och hund. Jag tror det hänger kvar lite, att folk tror att allt med ordet "kamp-" inblandat är något av ondo som slutar illa. Ordet kamplust betyder ju så mycket annat dessutom.

Ja just det ja! Och att man aldrig får låta hunden vinna när man lek-kampar med den för då tror den att den "äger" sin ägare. Om hunden tror det efter en lek så är det nog inte kamplusten som är problemet :grin:

Jag ser kamplust som ett tecken på att hunden är lite framåt och inte har helt kasst självförtroende. Men det kan ju iof bero på att alla hundar jag träffat utan kamplust har varit tillbakadragna, osäkra eller inte vetat hur man leker.

Det gäller bara att hantera den rätt, det är ju skillnad på rabiat kamplust mot annan hund och lekfull kamplust :)

Liknande trådar

X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 128
Senast: cirkus
·
S
Träning Hej kunniga fritidsryttare och forumister! Jag tänkte be om att få ställa en ödmjuk fråga igen, nämligen vilken typ av häst eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 297
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!