Vad ska man ha för häst när man är lång?

Sv: Vad ska man ha för häst när man är lång?

Du kanske borde satsa på en större modell av halvblod
Kanske Hanover kankse även skulle funka :)

Hanover har jag inte någon koll på alls. *erkänner*
Är det trevliga hästar?
Jag är ute efter en luuugn fin, och cool häst som inte sprallar iväg som en tok alltför mycket. :)
/Sassa

Du kanske borde satsa på en större modell av halvblod
Kanske Hanover kankse även skulle funka :)

Jag tror att det finns vissa skillnader mellan raserna vad gäller temperament. Shire och kallblodstravare har såvitt jag kan se stora skillnader rent generellt mellan raserna (jag har inte så bra koll på andra raser ju så jag tar näraliggande exempel)... Shirehästarna är oftast riktigt riktigt coola - så coola att många uppfattar dem som tråkiga. Blossom blir sällan rädd för något, jag sitter tex. upp från en stegpall och ibland har jag eller hästen råkat välta pallen så att den skramlande trillar ned på gården. Blossom brukar ibland vända på huvudet men för det mesta gör hon inte ens det... kallblodstravarna i hagen en bit bort däremot blir skiträdda :rofl:

MEN den allra största skillnaden tror jag ändå ligger på individnivå! Så du kanske inte skall leta efter en viss ras utan efter en viss häst? Ring på massor av annonser och fråga och tjata, jag håller på att leta efter en egen häst ("min" är ju bara på foder tyvärr) och jag ringer glad i hågen på en massa annonser och frågar rent ut om det är en häst som bockar, stegrar och är rädd för allt :idea: Förvånansvärt ofta svarar ägaren att hästen kan ha sådana saker för sig - säljarna är ju oftast väldigt måna om att hästen skall komma till rätt köpare också!

Jag är 181 lång och väger ganska mycket.
Jag rider ett halvblodssto på 173 i kraftig modell och vi passar alldeles perfekt ihop storleksmässigt!
Men ett halvblod skulle jag nog inte rekommendera om du vill hya en lugn och stabil häst, Men som sagt är det skillnad på häst och häst :)

(klickbar)

Min förra häst var en kallblodstravare på 155 och han var ganska smäcker. Den fungerade väldigt bra det med, men efter att ha ridit halvblodet ett tag så var jag tvungen att inse att jag började bli lite lång. (var nog några cm kortare på kortet)

(klickbar)

Lägger ut lite bilder också

Här är jag (174-176 nånting) på mitt 168 cm höga sto.
Har för korta läder där dock
6367902.jpg

här ser man från backen också
6367337.jpg

Gammal bild på Moses och mig. Han är (nu) ca: 185. Något lägre där
6229182.jpg

TJUUUUSIGT!
Åh så fina ni var, du och ditt halvblod. Tack för svar! :D Får se om jag vågar mig på ett halvblod själv :angel:
/Sassa

Jag är 181 lång och väger ganska mycket.
Jag rider ett halvblodssto på 173 i kraftig modell och vi passar alldeles perfekt ihop storleksmässigt!
Men ett halvblod skulle jag nog inte rekommendera om du vill hya en lugn och stabil häst, Men som sagt är det skillnad på häst och häst :)

(klickbar)

Min förra häst var en kallblodstravare på 155 och han var ganska smäcker. Den fungerade väldigt bra det med, men efter att ha ridit halvblodet ett tag så var jag tvungen att inse att jag började bli lite lång. (var nog några cm kortare på kortet)

(klickbar)

Tack för titten Mirre!
Oj vad Moses vad stor och ståtlig. På honom känner man sig inte stor kan jag tänka. :)
Kul att se dig på två ganska olika stora hästar. :) Båda funkar ju fint tycker jag.
Tack för svar,
Sassa

Lägger ut lite bilder också

Här är jag (174-176 nånting) på mitt 168 cm höga sto.
Har för korta läder där dock
6367902.jpg

här ser man från backen också
6367337.jpg

Gammal bild på Moses och mig. Han är (nu) ca: 185. Något lägre där
6229182.jpg

Tack för titten Elisha. Konstigt att din syrra inte ser större ut på ponnyn? Vad fin din nuvarande häst är. :love:
Nordsvensken är ju inte så hög, men det funkar ju ändå.
Jag är ju dock ännu längre än du så jag skulle nog satsa på en högre nordis, kanske runt 155-160 eller så.
Tack för ditt svar!
//Sassa

Jag är 176 cm och väger 64 kg. Slänger in lite bilder.

Min nuvarande pålle som är 165 cm: http://www.pixbox.se/pic_show_id6192708.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id3816929.html

Min förra ponny som är 146 cm: (Min syrra på bilden, men vi är lika långa men jag är smalare).
http://www.pixbox.se/pic_show_id6397824.html

En häst som jag ridit ett par gånger, nordsvensk och ca 150 cm:
http://www.pixbox.se/pic_show_id6397823.html

Jo fast D-ponnyn är en welsh cob, alltså kraftig.
Samtidigt som jag hade henne hade en kompis en exakt lika hög ponny, fast den var väldigt nätt, fullblodsmodell. och den kände jag mig jätte stor på!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 488
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403
Hästmänniskan Hej! (Kanske skriver i fel forum..) Jag är 15 år, slutade rida för ett och ett halvt år sen och då hade jag ridit i 4 och ett halvt år...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: becka44
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 805
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka