Vad ska man ha för häst när man är lång?

Sv: Vad ska man ha för häst när man är lång?

Hmmm *funderar*
Jag är nog mest intresserad av en lugn och harmonisk häst med coolt temperament. Jag blir nervös om hästen är eldig och så stressar vi varandra i stället.
Men ett varmblod, menar nu travhäst då eller? Inte för att jag har nåt som helst emot travhästar men är inte de ganska pigga och snabba?
När jag tänker på vilken sorts häst jag skulle vilja ha så ser jag för min inre syn en lugn och stabil och lite större häst (nordsvensk?) som inte flänger iväg med mig på ryggen. :D

Hmmm *funderar*
Jag är nog mest intresserad av en lugn och harmonisk häst med coolt temperament. Jag blir nervös om hästen är eldig och så stressar vi varandra i stället.
Men ett varmblod, menar nu travhäst då eller? Inte för att jag har nåt som helst emot travhästar men är inte de ganska pigga och snabba?
När jag tänker på vilken sorts häst jag skulle vilja ha så ser jag för min inre syn en lugn och stabil och lite större häst (nordsvensk?) som inte flänger iväg med mig på ryggen. :D

Alltså det där är helt individmässigt om man säger så.

Skaffa en varmblodig travare (det är det dem menar)som inte gått på travet.

Deras lynne är underbart. Alla hästar är inte stojiga racerbilar, så de så! De kan bli jättebra westernhästar med, men kanske inte hör till. hehe.

Annars är halvblod ganska allsidiga med. En halvgrov på vanliga höjden 165 ska inte vara några problem. :smirk:

Jag är bara 173cm men rätt slank så jag kan rida d-ponnyer upp till tja.. stor häst 170 nått.. utan att känna mig /stor/liten. Men tja, det är egentligen inte relavant.. jag är helt trött. sitter och babbalr med mig själv. :) Godnatt.

Jag är 180cm och rider ett sto på 160cm. Hon är travare, men ändå väldigt lugn. 15 år. Titta på hästavelsföreningens sida, där finns flera olika hästraser. Det är ju lite svårt att säga så här utan att känna dig, vad för häst du ska ha.

Ja visst spelar individens lynne in.
Jag är ganska oinsatt i ämnet hästraser och måste såklart läsa på och prova rida lite allt möjligt innan jag eventuellt köper en egen häst om ett par år.
Tack så mycket för ditt svar! :)

Alltså det där är helt individmässigt om man säger så.

Skaffa en varmblodig travare (det är det dem menar)som inte gått på travet.

Deras lynne är underbart. Alla hästar är inte stojiga racerbilar, så de så! De kan bli jättebra westernhästar med, men kanske inte hör till. hehe.

Annars är halvblod ganska allsidiga med. En halvgrov på vanliga höjden 165 ska inte vara några problem. :smirk:

Jag är bara 173cm men rätt slank så jag kan rida d-ponnyer upp till tja.. stor häst 170 nått.. utan att känna mig /stor/liten. Men tja, det är egentligen inte relavant.. jag är helt trött. sitter och babbalr med mig själv. :) Godnatt.[/QUOTE]

Hästavelsföreningen sa du....den sidan måste jag kolla in snarast.
Jag blir i alla fall glad över att mina valmöjligheter verkar vara ganska stora trots att jag är lång. :) Kul att du har hittat en travare som passar dig. :) Jag får kanske leta upp en sådan jag med. *skriver fiktiv annons: Lugnt och coolt varmblod som inte gått på travet sökes!* :)

Jag är 180cm och rider ett sto på 160cm. Hon är travare, men ändå väldigt lugn. 15 år. Titta på hästavelsföreningens sida, där finns flera olika hästraser. Det är ju lite svårt att säga så här utan att känna dig, vad för häst du ska ha.

Hästavelsföreningen sa du....den sidan måste jag kolla in snarast.
Jag blir i alla fall glad över att mina valmöjligheter verkar vara ganska stora trots att jag är lång. :) Kul att du har hittat en travare som passar dig. :) Jag får kanske leta upp en sådan jag med. *skriver fiktiv annons: Lugnt och coolt varmblod som inte gått på travet sökes!* :)

sen finns det faktiskt coola, lugna trevliga vbl-travare som HAR gått på travet också. har mött många sådana, precis som en del nsv som är starka och hetsiga och bara vill SPRINGA...

Jo visst är det nog så.
Det är klart att det alla raser rymmer_alla_temperament, men om man ser överlag till rasen så kanske man törs säga att bruksnordisarna är liiite mindra benägna att sätta i väg i glad och lååång och väldigt snabb trav, än vad en travhäst med många år på travet är? :D

sen finns det faktiskt coola, lugna trevliga vbl-travare som HAR gått på travet också. har mött många sådana, precis som en del nsv som är starka och hetsiga och bara vill SPRINGA...

njae, inte de nordisar jag haft..:crazy:

men travare har iaf en mkt längre "lååång" och väldigt mkt snabbare "väldigt snabb" trav! :idea: :rofl:

Jag är 180cm å jag hade en fjording på 145 och det funka jätte bra att rida men tillslut blev jag lite nojjig och tyckte att det blev för vingligt så ja skaffa mej ett varmblod på 170 perfekt att rida då han va den lite grövre modellen men nu har jag skaffat mej min dröm häst en shire på 179 (växer fortfarande) Å han trivs jag som en gud med att rida och pyssla med alla runnt omkring tycker han är en jätte tyckte ju även jag den första vecken men nu tycker jag nästan att han e lite liten istället!!!

Hej zuperzandra!
Vilken jätte du har! :D
Tycker du att han nästan är lite liten säger du? :D Hmm hoppas han växer ordentligt då.
Man vänjer sig nog vid allt efter ett tag. Om jag köpte en häst runt 1.70 så skulle jag nog tycka att den var stor i början men det går väl över. Men jag lutar nog ändå åt en nordsvensk och de är ju inte så stora.
/Sassa

Jag är 180cm å jag hade en fjording på 145 och det funka jätte bra att rida men tillslut blev jag lite nojjig och tyckte att det blev för vingligt så ja skaffa mej ett varmblod på 170 perfekt att rida då han va den lite grövre modellen men nu har jag skaffat mej min dröm häst en shire på 179 (växer fortfarande) Å han trivs jag som en gud med att rida och pyssla med alla runnt omkring tycker han är en jätte tyckte ju även jag den första vecken men nu tycker jag nästan att han e lite liten istället!!!

Hej kunniga fritidsryttare och forumister!
Jag tänkte be om att få ställa en ödmjuk fråga igen, nämligen vilken typ av häst eller vilken storlek bör det vara på en framtida häst min ägo?
Jag har nyligen börjat rida igen efter ett längre uppehåll och funderar på att skaffa egen häst om sisådär två år när min ekonomi tillåter.
Saken är att jag är väldigt lång (182 cm) och väger väl en 68-70 kilo nåt sånt. Tidigare red jag islänning men jag funderar om jag verkligen skulle känna mig bekväm på en sådan nu när jag rider stora ridskolehästar. Men jag vet inte...
Hur hög bör hästen vara för att inte bli för vinglig med min relativt långa kroppshydda på ryggen? :D Kan jag skaffa en nordsvensk om den är av högre modell? Eller ska jag försöka få tag på en jättelik ridhäst med typ 1.75 i mankhöjd? Det känns bara så hiiimla högt! *svindel* :D Ni andra som är långa, vad rider ni?
Tacksam för kommentarer!

Jag tycker att det helt beror på hur lätt man har att rida ihop hästen. Det finns ju hästar som är höga som eifeltorn som man känner sig för stor på, och små hästar som man känner sig lagom på. Och tvärt om såklart. Jag är 170 cm lång, och trivs bäst på större hästar, den som jag rider nu är ca 170, eventuellt något över. Och det passar mig perfekt. Sedan så red jag en travare på ca 155 ibland, men det var alldeles för litet för mig.

Jag vill gärna sitta på kraftigare eifeltorn om jag får säga det själv! :o :D :idea:

Det beror ju helt på vad du vill ha ut av din ridning. Är det träning och tävling så kanske ett halvblod kan vara aktuellt. Är det mest skogsridning och lite dressyr på banan lite då och då så kan nog en nordsvensk fungera prima. Själv är jag 175 cm, men är byggd så att jag utan problem kan rida de flesta d-ponnyer utan att se för lång ut.

Jag är cirkus 179 cm lång, och rider just nu en halvblodsvalack på 185 cm i mkh. Han är väldigt nätt i kroppen (nåja, för sin strl iaf ;)) och benen är väldigt långa, så han känns inte så stor alls att sitta på. Jag rider till o med polarens lilla D-ponny utan problem (dock får man hålla reda på balansen själv).

Bilder på mig o kompisens ponny på 142 cm i mkh :D

Visst är jag stor på henne, men inte så fasansfullt ändå :)

Tidigare red jag ett nätt nsv-sto på kanske 1.55 i mkh. Det gick bra, men jag fick rida mkt på sitsen, då benen blev väldigt långa och jag kom inte åt henne alls med hälarna/vaderna..

Hej Borin!
OJ! Finns det så stora hästar! :) Det tillhör inte vanligheterna va?
Jag har tittat på bilden av dig och håller med. Du ser inte alls så stor ut på ponnyn som man skulle kunna tro.
Problemet är ju om benen är så långa att man får lyfta dom för att kunna skänkla.. *S*.
Det lutar trots allt åt att jag köper en grövre nordis eller annan bred häst som sväljer mycket av mina låååånga ben. Jag har själv långa ben och kort överkropp så jag måste sitta på en tunna antagligen. :)
Tack för svar!
Sassa

Jag är cirkus 179 cm lång, och rider just nu en halvblodsvalack på 185 cm i mkh. Han är väldigt nätt i kroppen (nåja, för sin strl iaf ;)) och benen är väldigt långa, så han känns inte så stor alls att sitta på. Jag rider till o med polarens lilla D-ponny utan problem (dock får man hålla reda på balansen själv).

Bilder på mig o kompisens ponny på 142 cm i mkh :D

Visst är jag stor på henne, men inte så fasansfullt ändå :)

Tidigare red jag ett nätt nsv-sto på kanske 1.55 i mkh. Det gick bra, men jag fick rida mkt på sitsen, då benen blev väldigt långa och jag kom inte åt henne alls med hälarna/vaderna..

Problemet är ju om benen är så långa att man får lyfta dom för att kunna skänkla.. *S*.
Det lutar trots allt åt att jag köper en grövre nordis eller annan bred häst som sväljer mycket av mina låååånga ben. Jag har själv långa ben och kort överkropp så jag måste sitta på en tunna antagligen. :)
Tack för svar!
Sassa

Så där är jag också skapt! :) Min lilla nsv fungerar därför perfekt med sin tunn-kropp!:angel: Dock så måste inte hästen vara jättebred: skänkla med vaderna och inte hälarna! :angel:

Alltså jag var bara tvungen att bläddra tillbaka och titta på bilden på dig och ditt sto på första sidan. Ni ser ju jättefina ut tillsammans och hon är verkligen så söt! :love:
Precis en sådan som jag letar! Perfekt för mina långskankar! :)
/Sassa

Så där är jag också skapt! :) Min lilla nsv fungerar därför perfekt med sin tunn-kropp!:angel: Dock så måste inte hästen vara jättebred: skänkla med vaderna och inte hälarna! :angel:

Jag ingår också i de långas klubb. Köpte mig en shire som nu är 1 1/2 år. Hon var som ettåring 1.72 i mkh så det ska nog passa till mina långa ben! Hon lär bli minst 1. 85 i mkh. Superpraktiskt!:idea:

knapplån

Jag är ca 178cm lång (väger runt 50kg), min medryttarhäst är ca 176cm och jag tycker att det känns okej, fast en häst på runt 168cm skulle nog passa mig bättre.
Här är jag och Cheque
cheque.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 487
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 403
Hästmänniskan Hej! (Kanske skriver i fel forum..) Jag är 15 år, slutade rida för ett och ett halvt år sen och då hade jag ridit i 4 och ett halvt år...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: becka44
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 805
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka