Fast varför kan inte renrasavel sträva efter trevliga individer/familjehundar?
Mitt mål med min avel är friska, TREVLIGA hundar och i andra hand kommer utställningsbiten. Jag har valt bort mycket snygga och framgångsrika hundar pga taskig mentalitet. Liksom jag valt bort många pga dåliga resultat på hälsotester och mentaltester.
Tänk om alla uppfödare tänkte som du!
Är man en seriös uppfödare ser man ALLTID till temperament som en del i aveln, det är min åsikt.
Jag har träffat på många meriterade uppfödare som avlar på hundar med mycket tveksam mentalitet. allt för exteriören liksom.
Jag önskar de tänkte som du istället.
Och om man inte bryr sig om utställningar kan det ju iaf vara trevligt att ha en hund där man kan se hälsotester flera led bakåt, föräldradjuren är såklart undersökta osv. Och argumentet om att blandisar är friskare har vi ju behandlat så många ggr att jag trodde det var överspelat..
För min del spelar det ingen roll om jag kan se hälsotester flera led bakåt. Att min hund är trevlig och frisk är det som gäller. Argumentt att blandisar är friskare har diskuterats mer än en gång det håller jag med om, men faktum är ju att vi aldrig enas om en slutsats ändå så den diskussionen leder ingen stans. I det fallet väljer jag att lita på veterinärer med lång erfarenhet som hundspecislist.
En sak till, lite generellt sådär; det finns så himla många som har en hund som inte funkar för renrasaveln, då ska de prompt blandisavla.. men varför duger inte hunden till renrasavel? Är det verkligen en bra idé att avla på den ändå?
Det beror väl helt på varför den inte duger till renrasavel. Om det handlar om en exteriör som inte är på topp för just den rasen så kan det väl vara ok. Om det handlar om defekter så är inte avel i någon form aktuell tycker jag. Schäfern jag hade fick 2:a på utställning pga att hon hade för rak rygg. Hon såg ut sdom schäfrarna gjorde förr. Det uppskattades inte alls på utställning. Däremot var hon en otroligt trevlig individ som var frisk, stark och gillade att arbeta. Jag tog aldrig valpar på henne, men hade det då varit intressant hade jag kunnat ta blandrasvalpar på henne.