Men om du menar att hunden till stor del blir vad man gör den till så borde avelsurvalet baserat på mentalitet inte vara av särskilt stor vikt. Eller?
Nu pratade jag om de som avlar på aggresiva hundar eller hundar med mycket dålig mentalitet. Det är klart att det går i arv och mentalt stabila individer är ju enklare för flera hundägare att hantera. Jag skulle aldrig vilja avla på en hund (eller annat djur heller) som visar upp ett instabilt psyke. Det är såna avarter till uppfödare jag ogillar.
Och ställa emot var ju vad du gjorde när du retoriskt konstaterade att "det är bättre (min fetmarkering) att ta blandrasvalpar med friska hundar av bra mentalitet än att ta valpar på exteriört vackra hundar med dåligt lynne".
- Så klart det är det, men varför ställa dessa kategorier mot varandra när det finns andra att välja mellan.
Igen. Jag menar att OM man hamnar i den valsituationen skulle jag hellre valt en blandras. Detta med tanke på att vissa i tråden verkar tycka att blandraser är djävulens påfund och någonting helt vidrigt. Det behöver inte vara så menar jag. Sen tycker jag som sagt inte att man ska ställa dem emot varandra när man ser den stora bilden. Jag gillar trevliga renrasiga hundar och jag gillar trevliga blandraser. Det finns ingen motsättning för mig i det.
I och för sig tror jag att nog att vi är överens i att trevliga familjehundar går att finnas både bland renrasiga hundar och blandrashundar.
Det tror jag också
Sedan kan vi kanske vara oense om var man ska leta om man vill få störst chanser att hitta en trevlig hund. Jag är inte alls så säker på att hundar blir som man uppfostrar dem utan att det finns ett visst ärftligt mått också.
Ja vi är överens där också. Självklart finns ärftligheten. Vad det sedan blir av hunden med dess ärvda mentalitet, beror på ägaren till stor del. Hur denne hanterar sin hund, förhåller sig till den, tränar den osv.
Beroende på vilka raser som finns i en blandrashund så kan ju en egenskap ur andra ledet slå igenom trots att inte föräldrardjuret uppvisar sådana egenskaper.
Ja absolut. När jag hittade vår hund var jag noga med att ta reda på vilka raser som fanns för det jag absolut vill undvika var att ha någon form av jakthund. jaktinstinkten vill jag inte ha då vi bor i skogen och det är både vilda och tama djur överallt. Det hade inte passat oss alls. Raserna i honom kändes väldigt bra. Man tar ju inte vilken hund som helst även om man köper en blandras.