Stor hund i lägenhet

Lycanthrope

Trådstartare
Finns det någon som har 1, eller gärna fler hundar i lägenhet?
Berätta hur det funkar!? Vad gör de när de är ensamna hemma? :D

Vi har en schabrador och ev utökas familjen med en stor hund till.
Vi bor i lägenhet vilket många kanske tycker är blää.
Men vi går ut med hundarna mycket och de får följa med till stallet osv osv. I lägenheten vilar de, eller aktiveras med att leta godis och diverse tankeövningar.

Sv: Stor hund i lägenhet

Ähh att bo i lägenhet är inga problem. Storleken på bostaden/hunden är inget större problem det heller, jag märker av mina enda rottis lika mkt/lite på 25kvm som jag gjorde när det var 2-3 hundar på 130 kvm lägenhet och huset på landet.
Jag är rätt tolerant och tilllåter både bus och lek, och träning inomhus....

Känner folk som bott med 3 storabrukshundar på 25kvm. Det var trångt, men den hundarna motionerades/tränades och var med på jobbet jämt så när de var inne så låg
de mest och sov.

Visst finns det en del raser som inte passar i lägenhet, men de tillhör inte vanligheterna.

Ja precis.

Boarder Collie vet jag inte direkt om jag skulle stoppa i lägenhet, fast tränas den MYCKET så går nog det också.
Nu handlar det ev om en bernard/leonberger.
De får även vara med i bilen på jobbet och promeneras varannan timme.
Och vara med i stallet på em/kväll om de sköter sig. :D

Men vissa dagar kommer båda hundarna vara ensamna. Våran nuvarande hund är ledsen av att vara själv, men det ska vi träna på, en instruktör kommer. men vi känner ändå kanske att det är shyst att skaffa honom en kompis.

Vad tror du?

Min uppfödare bodde med flera Lejon i en liten lägenhet utan problem. När jag flyttar så blir det en 2:a och jag har 2 lejon. :)

Har bott med en dobermann först i en etta och sedan i en trea. Det gick hur bra som helst. När jag var borta vilade han eller tuggade på ben.
Känner en som haft tre tervar i en etta och det gick lika bra det. Det är ju inte inne de ska aktiveras. Inne tar man det lugnt tycker jag.

En leonberger dreglar inte!!!

Nä men den går gärna runt och torkar av sina slabbiga läppar på vad som än finns tillgängligt efter att den ätit och druckit.... :D

Jag bor med en golden (plus två innekatter) på 35 kvm. Det funkar jättebra. Hon vet att inne är det lugnt och ute fullt ös.

just nu bor vi 4 pers, 2 hundar och 1 katt på 68 kvm. finns det hjärterum finns det stjärterum ;)

Nä men den går gärna runt och torkar av sina slabbiga läppar på vad som än finns tillgängligt efter att den ätit och druckit.... :D

Jag bor med en golden (plus två innekatter) på 35 kvm. Det funkar jättebra. Hon vet att inne är det lugnt och ute fullt ös.

Ha ha ha är de så din golden gör :rofl:

Bor i en 2a med sambo och en colliekille på 5mån..
Han får busa o ha sig inne, till en viss gräns.
Är ute och motionerar en massa varje dag då för oss fungerar det perfekt=)

Min svärmor o hennes familj (sambo, 3 barn) bor i en mindre 4a med en border collie kille. Funkar också kanon, de är ute och tränar väldigt mycket med honom så han är otroligt lugn och mysig inne:)

Men vissa dagar kommer båda hundarna vara ensamna. Våran nuvarande hund är ledsen av att vara själv, men det ska vi träna på, en instruktör kommer. men vi känner ändå kanske att det är shyst att skaffa honom en kompis.

Vad tror du?

Just den biten gör i stort sett ingen skillnad annat än kanske om hunden är väldigt osäker & behöver någon att ty sig till... Två hundar aktiverar sig lika lite & har lika tråkigt som en hund ensamma hemma eftersom de bara "ligger & väntar på att flockledaren ska komma hem".

Just är "roligare att vara ensam hemma-synpunkt" så är det roligare för hunden med en kattunge med ett jäkla ös i :D :angel:

Lite OT men bara vill påpeka lite.

För övrigt så bor jag på tredje våningen i en tvåa med rottis & det har inte varit några som helst problem då vi är ute i skogen ett par timmar dagligen & hon har diverse aktiveringsleksaker (och katter ;) ) inomhus.

Jag & sambon bodde i en hyfsad stor tvåa med våra två rottishanar under deras tre första levnadsår - Inga problem alls!

För fem år sedan tröttnade vi på att bo i lägenhet och byggde egen kåk i stället, så nu huserar de på 225 kvm boyta. /Linda

Jag & sambon bor med två hundar (en Schäferblandning och en Grand Danois) i lägenhet.
Det funkar bra för oss att bo så, men nu har vi köpt hus.

Hundarna "slappar" inne, och leker ute. Även om GD'n får "bus-utbrott" inne i bland, så går det bra.
Vi bor dessutom i ett väldigt "hundtolerant" område.

KL

Det verkar ju funka för det flesta!

Men hur sjutton får man hund:devil: att förstå att man tar det lungt inne och busar ute? :angel:

Men hur sjutton får man hund:devil: att förstå att man tar det lungt inne och busar ute? :angel:

"gå och lägg dig" är ett vääääldigt bra kommando att ha på sin hund inne. :angel: Sen undviker man helt enkelt att busa upp hunden inne, lugnar ner den när den stimmar eller går ut och leker.

Inga problem. Valpis sover när han är ensam. Visserligen en liten förpackning, men mentalt är han stor. ;) Funkar utmärkt, vi har uteplats så det underlättar något. Och en stor park på andra sidan gatan. Vi bor två pers. + hund på 26 kvadrat och vi skaffar en hund till om lite mindre än ett år.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 022
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 853
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 049
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 308
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar