• Avel
  • Trådstartare Trådstartare shady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 248
  • Visningar Visningar 31 869
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ston

ojj titta vad snygg Destiny blev när hon blev stor! jag var med när hon föddes =) Lilla söta, minns att hennes öron var vända framåt när hon kom ut o att hon såg ut som en liten kaninunge då =)

Nu är hon ju inte betäckt ännu men...

Det är ett connemarasto född 1991 som har tränat MSV hoppning, LA/MSV dressyr samt är mkt väl körd (kan spännas för och gå lätt/MSV tävling imorgon men den som är duktig, även maraton).

Hon har aldrig varit halt eller skadad, haft en förkylning samt dålig mage.

Visad 2006 med 38p samt 40p (88888).

Har i alla år fått MYCKET beröm för gångarter, ridbarhet och exteriör av B tränare i "alla" discipliner.

Hon är dessutom mkt trevlig att ha och göra med, vettig i huvudet.

142,8cm hög så hon klarar ponny med råge :)

annaneffi7.jpg

(Eh bortse från det som sitter på!)

Är hos hingst nu men inte särskilt brunstig. Alls. Kommer enkom att avlas rasrent. För tio år sedan, långt innan jag fick köpa henne, så ville jag göra en avkomma e Maraton, tror det hade blivit bra! Men idag så är det rasavel för min del :)

Kul med en sida där man uppmärksammar stona!

Mina är

New Forest

Rosita RNF 1923
e. Stardust RNF 42
u. Värends Jasmin RNF 1631 (ELIT)
ue. Wootton Bracken RNF 7

Är en dam på 21 år. Har tävlat själv inom, hoppning dressyr och fälttävlan. Guldbelönad.
Har två avkommor
Varav den ena är en egen uppfödning (Klass 1, guld, BIR) och den tidiagre en valack som bor på Gotland.
Betäckt 2007 med Marrondales O'Connor

hovgarden

Blivande avelston:

New Forest

Julia Wilde f. 2006
e. Stackarps Pablo RNF 158
u. Rosita VI RNF 1923
ue. Stardust RNF 42
Klass 1 som föl och åring
Guldbelönad som åring samt BIR

hovgarden

Fullblod

Skye
f. 2000
e. Caerwent
u. Reinatt
ue. Atlantic Boy

För närvarande ridhäst under utbildning.

hovgarden

Jag har ett halvblodssto som heter Wilma, som nu är dräktig och som väntar sitt första föl.

Wilma är född 1998 och är efter D-Day 935 ue.Martini 744. Hon är 165 cm hög, skimmel och är tävlad LA/LA med vinster och placeringar. Hon är en helt underbar personlighet som älskar att visa upp sig. Hon är modig och stark! Hon är även tränad en del för fälttävlan, som vi var inne på att testa ett tag. Hon är visad på något test med sin uppfödare vilket väl blev godkänt. Hon var väldigt omogen i huvudet som unghäst och när jag köpte henne som 4-åring tog jag det i hennes takt och utbildade henne lugnt.

Hon är seminerad med multitalangen Cairo 869 e.Cortez 679.

Jag har köpt ett till sto
Elanca e. Athlet Z ue. Lepanto (e. Ladykiller xx) uue. Farnese
Betäckt med Tenerife VDL

Elanca

neaelanca033.jpg

neaelanca010.jpg

Tenerife VDL

tenerife.jpg

tenerifestand.jpg

Jag tror att efter allt tjafs hit och dit så har du gjort ett alldeles utmärkt val till Wilma ! Hoppas att du får en fin fölunge !

Vad kul att hon äntligen blivit dräktig, grattis!

Du har kanske skrivit det i någon annna tråd som jag missat:o

Jag tror att efter allt tjafs hit och dit så har du gjort ett alldeles utmärkt val till Wilma ! Hoppas att du får en fin fölunge !

Tack! Vad kul och höra! :) Det finns så många hingstar och en säger si och en säger så. Jag har lyssnat, tagit till mig och själv fattat ett beslut. Cairo lät som ett bra val. Vi får se hur fölis blir! :)

Tack! Vad kul och höra! :) Det finns så många hingstar och en säger si och en säger så. Jag har lyssnat, tagit till mig och själv fattat ett beslut. Cairo lät som ett bra val. Vi får se beviset när bäbis kommer ut! :)

Hihi jo jag har nämnt det förut. Orkade inte vänta till idag så jag klev upp i ottan i måndags och åkte till Gurresta. Och hon var totalt ointrersserad av allt och alla där så jag anade att det kanske fanns en bebis och det gjorde det :)

19 dygn idag :)

Jag har 3 ston i aveln, samtliga rena fullblod.

Olga är född 2002, 163cm hög e: Funambule- Valiyar - High Top. Mycket intressant dam, rör sig nåt helt makalöst och är totalt orädd i terrängen och är fruktansvärt ridbar och arbetsvillig, eftersom hon har så lätt för sig i dressyren så anser många att hon borde både tävlas och framför allt användas i dressyraveln men jag gillar fälttävlan bättre och anser att hon är lovande även där så hon ska lånas ut nästa höst till en Fälttävlans ryttare som vill satsa på henne i några år, sen har jag tänkt att själv ta ut henne på dressyr banan o göra några MSV starter på henne innan hon får gå till avel heltid.
Stammen är förutom hyfsat bra löpblod även trevligt FT och dressyr blod, High Top är tex morfar till bekante Lauries Crusador** ... :love:
Hon är i år dräktig (för första gången) med Alligator Fontaine.

Rosa är född 1995 och är e: Eighty Eight Keys, hon är en liten nätt dam på 173cm och tillhör bygdens större fullblod :D
Hon har inte gjort så mycket tyvärr men har definitivt förutsättningar för FT och hon var tänkt som svårklass häst i FT innan hon hamnade hos fel ryttare.
Hon har i år ett föl vid sidan e: Looping som är helt fantastiskt! En riktigt lovande FT-häst som vid 3månaders ålder galopperar nerför backar (stup!) hoppar allt som kommer i hennes väg och är totalt orädd i terrängen och älskar det! Så jag har beställt en likadan till nästa år då stoet är ombetäckt med Looping.
För Rosa har jag inga större planer mer än att hon ska gå i avel och vara min promenad häst, möjligtvis nån klubbhoppning och LA dressyr som andan faller på.

Slutligen har vi Gurkan, hon är född 2003 och är mest grundriden, Löshoppad 1,30m utan problem, framåt i terrängen och tvekar aldrig och bjuder mot allt :) Den här hästen har en mycket intressant FT- stam (Samma blodslinjer som Stubin x och Hilly Trip tex..) och dessutom en guldkantad löp-stam, i år blev det lite skrik och panik och det blev Eighty Eight Keys på henne, jag är dock nöjd med valet för tanken är att avkomman ska bli min blivande tävlings häst (läs hobby häst...)
Nästa år funderar jag starkt på att lägga ytterligare en ren fullblodshingst på henne, gärna nåt "värsting bra" men o andra sidan vill jag gärna lägga nåt riktigt bra FT blod på henne så funderingarna går vidare.
Nackdelen med henne är att hon är inte korrekt exteriör i frambenen så någon tävlingskarriär blir det aldrig men den är heller inte ärftlig så avel och promenadridning är det för hennes del..
Hon är e: Duty Time u Gyllen ue: Trainers Seat

Kanske dax för en uppdatering här :angel:

Vi är som sagt bara hobbyuppfödare, har tagit ett föl för 8-9 år sedan, men i år ska vi betäcka 2 ston. Dels ett fullblodssto vi har lånat, och dels våran första uppfödning f-99.

Sto 1, Molinna
Halvblodssto (43 % fullblod) e. Bernstein - Zinsky** - Jaguar - Kaliber f. 1999
Ca 164 cm hög, isabell.
Gått 1.20 hoppning, CNC* Fälttävlan. Har bra hoppteknik, kvick i benen men inte så mkt kapacitet. Ok gångarter, inget superflashigt. Kan få till en bra trav, men den måste verkligen ridas fram. Skritten och galoppen lite svagare, däremot hade hennes mamma mkt bra både skritt och galopp. Men inga dåliga gångarter heller.
Vad jag kan se tycker jag hon ser bra ut exteriört, lite grov och lågställd kanske. Lite rak i haserna? :confused:
Mamman har inga meriter, inte mormor heller, men mormorsmor är Elitpremierad.
Betäckt med Jaguar Mail

Bild (3 år)
neg00017.jpg

Uppställd 3 år
Uppställd dålig bild 8 år
Trav
Galopp
Hopp

Bilder på mamman

Sto 2, Irish Flame
Fullblodssto e. Bigstone - Be My Chief - Primo Dominie - Roan Rocket f. 1998
Importerad från Irland, vet inte så mkt vad hon har gjort själv men enligt atg har hon sprungit in stax över 40 tusen. Importerad 2000. Rids inte nu, så jag har aldrig sett henne riden/hoppad utan bara i hagen, men hon har väl ok gångarter för att vara fullblod, bra trav.
Exteriört är hon väl också bra för att vara fullblod, bra hals och väldigt mkt manke :angel: Hänger i knäna gör hon dock.
Har haft 3 avkommor, 2 e. Robin Z och en hingst e. Cardento.
Den äldsta e. Robin Z är visad på 3-års med 42 p dressyr och 45 p hopp. (8-8 på hopp = hoppdiplom? :confused: ) Mkt bra hopp och rör sig även bra.
Den yngste, 2 år, är anmäld till auktionen för hopphästar i samband med breeders, får se om han kommer med! :)
Betäckt med Hip Hop
PICT1863.jpg

Travar i hagen
3-åring e. Robin Z
dräktig 4-åring e. Robin Z

Mystik, 1998, Maistic-Uskudar Des Malais
Stofamilj 46 som är väldigt framgångsrik, bla lämnat Spitfire (OS) och flera svårklasshästar.
Stoet själv har gått LA hopp & dressyr, ej haft föl tidigare, dräktig med Tornesch 1042.

Vet inte hur man får in bild ?!?!?!

Oj Oj fanns många fina ston här :)
Kan lägga till mitt sto då också

Chloé (F2)
Född 1993 1,63 i mankhöjd
AB prem (ska kolla upp det en extra gång för säkerhets skull)
E. Partisan (e. Herkules ee. Gaspari) U. Joviana (e. Jovial)
Klass 1
Har inte några egna meriter, pgr. av mitt och förra ägarens bristande intresse. Har gett två mkt bra avkommor (Tyvärr är den ena död, e. Troll) Den andra är ett sto e. Egerländer född 2001 (?)
Båda klass 1.
Är av den äldre stammen, tyvärr lite lågställd och lång. Men jag tycker hon minsann är vacker som få iaf :love:
I år betäckt och dräktig med Hip Hop 1045 (e. Feliciano- Electro) :banana:

*kl*

Kan ju också uppdatera lite :D

Mitt Irländska sto blev dräktig med Jaguar Mail istället för Roven**

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 979
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka