• Avel
  • Trådstartare Trådstartare shady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 248
  • Visningar Visningar 31 869
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ston

Jag har ett halvblodssto i avel:

Catja (F2) e: Magritte-Nepal-Utrillo. Visad med 39 p, tränad upp till MSV dressyr, sparsamt tävlad. Dräktig med Rosevelt, beräknad fölning 1 juni. Ska betäckas igen, troligen med Rubinrot eller Rosevelt,( om han finns kvar i Sverige). Har tidigare fått;

Catitzi- 04 e: Bugatti Hilltop. Ska behållas och kanske betäckas till våren. Ska kanske visas på 3-årstest, är väldigt ojämn just nu.

Corazon-05 e: Rubinrot. Blir bra men alldeles för stor, för både mig och mitt stall..

Funderade på hur många av er som använder samma hingst mer än en gång i rad. Åker ni till samma hingst direkt när stoet fått föl e. den hingsten, eller låter ni det gå några år innan ni återkommer, så ni hinner värdera resultatet?
Ulrika (nyfiken som vanligt)

Jag har aldrig använt samma hingst två ggr. Varför har jag ej reflekterat över, får nog ta mig en funderare på det.

Jag har inte heller använt samma hingst två gånger på samma sto, däremot samma hingst på olika ston.

Hade jag bestämt mig för att betäcka om i år hade jag använt samma hingst. Redan när fölet var ett par veckor såg jag att han blivit precis så som jag hoppats, förutom fel kön;)

Det var precis som mitt sålda sto, hon fick en fantastisk fölunge e Alcatraz, att han kunde bli så fin.. suck:love: .. Men som sagt.. En hingst.. Och frågan är om man ens vågar fråga om de kan överväga att ta samma hingst igen med tanke på hans fertilitet..
Ulrika

Det är förstås alltid ett problem. Eller så sänks hingsten:smirk:

Jag har ju använt Feliciano och enligt vad jag hört i år har han fortfarande bra fertilitet på transportsperma, så jag håller tummarna för att den funkar lika bra nästa år!

Det låter ju betryggande :). Hoppas det tar sig snabbt och att det blir en lika fin fölunge, fast ett sto.. Fast huvudsaken är ju att det blir ett friskt föl :)
Ulrika

När vi så småningom (eventuellt) ska betäcka om Cinna så är chansen stor att det blir samma hingst. De nya connemarahingstar som kommer fram är ofta för stora och/eller fel färg, eller så är den helt enkelt för nära släkt med Cinna.
Dessutom blev fölet väldigt trevligt att ha att göra. Kapacitet och ridbarhet får vi ju se senare, men jag tror att hon är väldigt ridbar iaf :)

Vill också presentera mitt sto!

Mitt sto som jag tänkte avla på är f -90 och efter Maraton-Lombard-Lansiär. Fick avelsdiplom som treåring - 88789 och prestationsdiplom på kvalitén (i hoppning, fast hon är bättre som dressyrhäst kanske pga knoppen... :smirk: ). Tyvärr inte tävlad så mycket pga olika skäl (tids-/penga-/bilbrist etc...)

Har haft två föl: ett efter Bernstein och ett efter Prestige. En gul och en svart! :) Båda klass 1 har jag för mej (inte jag som fött upp dem utan jag ska försöka nu) och båda fina dressyrhästar. Försökte betäcka i somras men lyckades ej - försöker nog igen med samma hingst, Bocelli, som jag tror kan ge en bra och trevlig dressyrhäst.

Funderar ibland på om jag skulle välja en hoppehingst så vem vet det kanske blir nån gång... :o För att lätta upp lite och kanske få en mer lättsåld fölunge som kan hoppa förhoppningsvis... Får dock inte vara en för burkig hingst då hon själv är rund och go och ganska kort i linjerna (typisk Maraton-sto...)

/Maria

Funderade på hur många av er som använder samma hingst mer än en gång i rad. Åker ni till samma hingst direkt när stoet fått föl e. den hingsten, eller låter ni det gå några år innan ni återkommer, så ni hinner värdera resultatet?

Jag tanker att man kanske har ett par lampliga hingstkandidater, sen bestammer man sig till slut, men nyfikenheten ar kvar hur avkomman skulle bli med nagon av de andra. Sen finns det ju nya kandidater varje ar, samt att nagon kanske ska flytta el. borjar bli gammal sa man vill passa pa.
Mina personliga funderingar...:p

Hej!

Mitt sto f.91 har jag tagit 2 föl på. Ingen lysande stam kanske och bara 156 cm i mkh, men hon har hög ridbarhet och super temperament. Tävlad 120 hopp och utb MSV i både hoppning och dressyr.Avkommorna är jag mycket nöjda med.
Stam: Marocco-Dragon-Ocean Flight xx
http://www.allbreedpedigree.com/amalia11

Avkomma 1:
04 sto e:Lancier 987, ej visad ännu men matchas nu till 3års testet i vår. Ser ut att bli över 170:crazy: Om hon inte säljs och får bra på 3års testet så betäcks nog hon som 3åring. Hon visar bra gångarter och har även hon ett super temperament.
http://www.allbreedpedigree.com/liara

Avkomma 2:
f.05. sto e: Warsteiner 946. Vinnare av fölvisningen i Dalarna, med poängen 998888=50p. Delad 4:a i Rix i Örebro. Såld som potensiellt svårklass ämne till dressyr ryttare.
http://www.allbreedpedigree.com/walkyria3

Om dessa avkommor visar framfötterna på unghästtesterna så kanske jag betäcker stoet igen, annars så är hon nu under igångsättning och kanske tävlas fram över.

Vann fri språng- och levande fölavgift på reg. fölchampionat, men året efter blev det samma hingst igen. Varför ändra ett vinnande koncept?

ja, det där är en sak jag funderat på länge, varför många hela tiden skiftar hingstar...kanske någon slags riskspridning och trial and error innan avkommorna kan visa hur "de blev" o då går man tillbaka och betäcker igen med den kombinationen som blev bra/bäst?

Ja, det är nog ingen dålig variant.. Trial and error varianten alltså ;).. Om man nu inte får fullträff direkt
Ulrika

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 979
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka