• Avel
  • Trådstartare Trådstartare shady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 248
  • Visningar Visningar 31 869
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ston

Jag har valt samma hingst två ggr till samma sto, QE, men den första avkomman till den kombinationen är nu 3 år så man kan ju se ungefär hur han är. Alla frågade varför jag inte valde QE, -04 när jag betäckte om stoet eftersom det såg ut att vara en fin och trevlig avkomma. Jag såg det då som att generna hos helsyskon kan kombineras ihop på miljontals olika sätt och man vet ju inte hur bara för att man väljer samma hingst. Sen tycker inte jag att ett föl säger så mycket av hur avkomman blir, iaf kan inte jag bedömma det. Så -04 hade jag en annan ide, jag var ute efter sto-linjen hos QE och valde Casir Ask som har samma mamma som QE. Nu fanns han inte det året och då fick mamma välja hingst och valde Carte dÓr. Nu är hon dräktig igen med QE och valdet föll på honom för att jag tycker att avkomman rör sig bra, hoppar bra men även har en bra mentalitet. Spännande kommer det bli att se hur det blir denna gång:)

Mitt sto är e:Alpen Fürst-Vagabond. Har egna meriter i 1.40, och är stamboksförd med AB i klass II. En avkomma har gått 1.50 och är såld utomlands, de andra är ännu lite unga för att ha egna meriter. Fick i år en hingst e:Camiell-Flamingo som jag ska behålla. Ej ombetäckt nu, men kanske till våren.

Mitt sto är E: Alpen Furst-Burggraf. En kopia av sin far men bara 158 cm i mkh. Har tidigare tävlat 120 hoppning och LA dressyr. Har haft tre föl den äldsta är fyra år och har i år tävlat 1 m felfritt.

Sto 2: F: 1997 "Rosa"
Cortez- Lemon- Urbino.
Stammar från Jönssons (Söndrum) mkt starka prestationslinje (44). Mamman 9-9 löshopp, hittills fått 8 föl (första fött 96) varav fyra tävlar msv eller högre, 4 hoppdiplom mm. Mormor Tatis Anderssons pris, Elitprem 18 föl varav 1 godkänd hingst, 7 st svår hopp, avkommor exporterade till bla Holland, USA, Japan mm. Mormorsmor Halländska avelspris -77.statens förärvspremie-78 13 föl varav minst två i svår hoppning.

Endast fölat själv 2006,ett mkt bra hingstföl efter Camaro M. Sätts nu åter igång för tävlingsverksamhet några år, innan hon på nytt skall få bli mamma.

Mitt sto som är helsyster till "Rosa" ska föla till sömmaren för första gången (betäcktes eftersom jag har flyttat och börjat studera, men vill itne göra mig av med den hästen :love: )
Hon är född 1998 och tävlat MVS hoppning.

Så här ser min dam ut på tävlingsbanan
Enyahopp.jpg

Så är ser hon ut på höstpromenad
Photo0045.jpg

Vad roligt!!!

Vem är hon betäckt med? och när ska hon föla?

Hör av dig till mig, antingen härinne i tråden eller via PM.

Hon är betäckt med Ronaldinho, blev lite snabbt på så var det många som rekomenderade honom på henne... bla sven.. ska föla i mitten av juni. får väll se vad som kommer ut... men förhoppningsvis en busig hoppkanon.

Vad skoj, faktiskt en av mina kandidater till nästa säsong, dock ej på Rosa, som ju åter rids och förhoppningsvis(om tiden räcker till) skall ut på tävlingsbanorna igen!

Spännande...jag "träffade" deras mamma i sommar(Neon)- hon var jättefin och jätteliten... så det är nog klokt att betäcka med stora rejäla hingstar, vår hingstunge från iår är ju inte särskilt stor... men supergo i temperamentet!

Trevligt, hur ser den ut nu?? (Hingstungen)

Har bara träffat enya två gånger sen aug. saknar henne som en tok. Men hon har det bra där hemma, går runt i hagen och lortar ner sig tillsammans med en kom pis och bara blir tjock... Trodde knappt jag skulle få på tävlingsgjorden sist jag var hemma, men det var inga beskymmer, hon blev helt överlycklig när hon blev ompysslad som en prinsessa igen :) Förhoppningsvis flyttar hon upp hit till mig(Uppsala) om ett år och börjar ridas och tävlas på riktigt igen...

KL

Jag har ett sto som är dräktig för första gången.

Hon heter Verona och enbart bedömd på kvalitén. Hon var klass 2 både gångarter och hoppning. Jag vet dock vad jag har - en riktig pärla - det gäller bara att hon nedärver bra också.

Hon är 4 år med stammen Corland-Aram KWPN-Zeus, importerades från Holland i våras, hon har prestationsmöderne (som de flesta holländarna!). Hennes styrka är typ (bortsett från storleken) och ffa hopptekniken, hennes svaghet är att hon är lite liten (159cm) och enligt domarna lite rak hals, samt typiskt hoppkors (ja, vad fan det är ju en hopphäst!!). Hon är väldigt lite riden, men oerhört arbetsvillig och lättlärd, och hon har precis lagom nerv.

*kl*
Vilken kul tråd... tyvärr äger jag ingen häst själv överhuvudtaget men har en annan hobby som har med avelsston att göra, mest halvblod dock
Kolla in det här

Lycka till i framtiden

sto Quidam de revel Cor de la bryere plac i 150 hopp
dr'ktig med carnute

"kl"

Sto nr. 1
Sv hbl född 1986, ca 158-160cm, tävlad msv hopp, LA dressyr, lätt fälttävlan, haft 7(?) föl innan, varav några avkommor i msv hoppning, övriga lätt klass eller för unga för att tävla. E: Goldgraf-Diamant. Hennes absolut största fördel är hon hoppar OTROLIGT bra samt mkt bra temperament. Dräktig med Corlensky G.

Sto nr 2.
Fullblodssto född 1993 ca 162, tävlad lätta klasser fälttävlan. E: Viking-Siberian express. Haft 1 avkomma innan som blev mkt trevlig! Hennes största fördel är att hon/samt avkomman är av otroligt trevlig modell. Hon har oxå mkt bra temperament. Dräktig med Lasandos.
Båda mina ston är oskadade o ridbara, tycker det är viktigt med hållbarheten, den enda "nackdel" de har är väl att de uppfattas som ngt små, dock är de lagom för mig:)

1. Winnie the Pooh e. Trombon - Tammerfors xx - Shoolerville xx.
Tävlat CCI *** fälttävlan och msv hoppning.
Winniewaregems.jpg

2. Menuette II e. Electro - Um Said xx - Humboldt.
Ej tävlad själv tyvärr, starkt möderne från H-G Perssons stolinje, bla ha hennes mor många plac i msv hoppning.
Har själv bla lämnat championatvinnare+breeders-tvåa i fälttävlan, dubbeldiplom vid treårstest, hoppdiplom mm.
nettan1.jpg

3. Destiny Sacc xx e. Lotus Pool - Seattle Slew - Northern Dancer.
destiny10cm.jpg

Är det Tommys Destiny Sacc? Köpte Olivia Sacc fr han för 2 år sedan hon skall tävlas ett tag framöver och sedan blir det bebis här med!

Jag har två ston i aveln den ena är e:Corland-Nimmerdor och en Cortez-Judex** båda är dräcktiga med Maloubet de pleville.
cortez stoet ska föla jätte sent så ja är osäker om jag kan betäcka om henne i år men en stark kandidat är Empire och Jaguar Mail.

knapplån

kul att se att så många har fina avelsston satta i avel! på så sätt förs aveln framåt med fina ston :bow:

för det säger ju sig självt, bra sto med bra hingst- (förhoppningsvis) bra avkomma. större förutstättning iallafall!

anser själv att man ska använda bra hästar i avel. vill man absolut ha föl så köp ett isåfall istället för att betäcka vilket sto som helst som inte håller för ridning eller har alla möjliga fel. renrasigt tack, inga korsningar.

Knapplån
Hej hej.. Eftersom jag ändå sitter här och läser om allas ston så får jag väl lägga till mig oxå då, vet ej om jag räknas till dom där vissa andra med sina ston :) Det är första gången för mig...
i alla fall så har jag ett Varmblodsto (trav) med namnet Leotina född 1995, har stammen
far: Nordin Hanover, mor: Quick d'Amour, morfar: Quick Pay.
Har bara startat 5ggr med 1vinst vet ej riktigt varför men hon vart opererad i hasen och höll ej efter det. Har ej haft henne på någon visning. Men hon har ett bra psyke och det har dom flesta som håller på (här omkring) tyckt varit en fördel.
Här kommer det tre bilder på henne iaf

ppromenad3.jpg

leoinyahagen4.jpg

DSC00496.jpg

Hej!

Jag har Mrs Boel. Olivia Sacc`s mamma. Jag köpte henne av Tommy för två år sedan, tittade då också på Olivia.;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 979
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka