• Avel
  • Trådstartare Trådstartare shady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 248
  • Visningar Visningar 31 869
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ston

Jag har också införskaffat ytterligare ett sto under 2007:

Fredriksbergs Kamé RNF 2509
f.91 Isabell, bls, vtul, vtbff, 140 cm, New forest
e.Smedhults Cavat RNF 44 (ELIT) u.Fredriksbergs Joan RNF 1099 (ELIT) ue.Leede's Boy RNF 16 uu.Decideria-Ihl RNF 862 (ELIT) - e.Zuidpool's Rufus van Nomad RNF 4
där hon tävlade nationell dressyr med placeringar i FEI.

Kamé är en gammal bekantskap, tror att hon bara var ett par dagar när jag såg henne första gången. Hon exporterades som två- eller treåring till Danmark. I Danmark fölade hon som fyraåring 1995, och såldes därefter som tävlingsponny. Stofölet hon fick 1995 är nu avelssto på ett stort NF-stuteri i Belgien, och hon har där blivit mor till två godkända hingstar, Sulaatik's Versage (godkänd i Frankrike) och Sulaatik's Versace (godkänd i Holland).
Kamé tävlade därefter framgångsrikt i Danmark, hon har placeringar i PRI (FEI:s inledande), PRT (FEI:s Lagtävlan) och PRM (FEI:s Mästerskap) på Landsstævne (nationell nivå) i Danmark.

Båda hennes föräldrar är ELIT-premierade, och båda har lämnat många mycket framgångsrika tävlingsponnyer. Hennes mor Fredriksbergs Joan RNF 1099 "Johanna" torde vara unik då hon har lämnat två avkommor som deltagit i EM i två olika discipliner (Fredriksbergs Mozart - dressyr och Fredriksbergs Garp - fälttävlan).

I Sverige har Kamé visats på utställning två gånger, dels som som ettåring, hon guldbelönades och vann klassen. Hon visades åter på utställning i somras (15 år sen sist!), hon erhöll då 89889=42p och vann sin klass.
Hos sin uppfödare har hon fått två föl (2005 och 2006), båda hingstar e.Fredriksbergs Kavat RNF 23-S. Ingen av dessa är visad. I somras nedkom hon åter med ett hingstföl e. Fredriksbergs Kavat och hon är nu dräktig med Sturevallens Gentleman RNF 95.

Övriga ston är betäckta/dräktiga med:
Priory Miss Ellie - Dimmans Eros
Dimmans Denitha - Fredriksbergs Dizney
Dimmans Elmia - Fredriksbergs Dizney
Hembys Aurora - Kantjes Umberto

Hlsn Helena

cikoria1984

Svenskt halvblod Hortensia(40) -1994 e. Happyday U.Nigritella E.Pascal u. Cedera E:Herkules u.Linnea Utrillo-Dragon-Jarramas
168 cm egen uppfödning dräktig med Channon

Har 2 ston i aveln.

1. Demeter (13) f 1991 e Magritte-Anart-Callaghan-Cosmos xx. Är runt 160 cm hög. Blev trea som lovande hopphäst vid rikskvalitetstävlan 1995. 9-9 i hoppning, 8-8-8-8-8 exteriört och 8-8-8-9 på gången.. Har själv tävlat upp till 1,50 hoppning. Är syster med Jens Fredricsons Isac. Är inte stamboksförd (har inte skickat in papprena). Är triangelmärkt pga skada, ingen ärftligt dock! Har fått 4 st föl och är nu dräktig med Corlensky G.

2. Fartina (1) f 1993 e Falleur-Gaston-Jumper-Cosmos xx. Endast 155 cm hög, lite lågställd och har ganska lång rygg. Rör sig trevligt, traven är bästa gångarter. Har inga egna meriter, inte något kanonbra möderne heller faktiskt. MEN hon lämnar trevliga föl med mkt utstrålning. Är inte visad. Har fått 3 st föl, varav den från 2004 finns hos mig. Han är en supertrevlig individ som jag tror mkt på!
Blev inte dräktig i år tyvärr, tar nya tag nästa år!

Sen har jag även ett till sto som ska in i avelsboxen om några år!

Karthago (5) f 1998 e Cortus-Ceylon-Pompe-Hurricane xx. Är 170 cm hög. Tillhör ett meriterat möderne, mamma ELIT. Syskon som har går Msv dressyr, fälttävlan och svår hoppning. Har själv endast tävlat upp till 1,00. Mer har vi inte hunnit med! Har gått 3 års test och kvalitets med hyfsade poäng (exteriört 8-7-8-6-6, gång 6-6-7-7), hoppningen uppsutten som 4-åring är väl inte att hurra för. Jag avbröt provet, men vi fick ändå 3-3.. :( Innan vi började att hoppa sa jag att jag inte ville!
Tanken är att hon ska betäckas 2008!

bilder kommer!

En liten uppdatering..

Demeter fölade i april, fick ett jättefint stoföl :love: som ska in i avelsboxen när hon är 3 år gammal. Demeter själv fick kolik i mitten av juli, fick ta bort henne.. :cry::( Hon var då dräktig på 45 dagar med Careful. :(

Fartina tog sig inte i år heller, gör inget nytt försök med henne. Orkar inte..

Karthago betäcktes i våras med Aerline H, tog sig och resorberade runt 40 dagar. :(

Nästa år så tar jag nya tag med Karthago plus kommer antagligen köpa mig ett nytt avelssto eller ungsto (har några på gång)

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har köpt ett till sto
Elanca e. Athlet Z ue. Lepanto (e. Ladykiller xx) uue. Farnese
Betäckt med Tenerife VDL

Vad fin han var, Tenerife VDL! Nu blev jag minsann lite avis ;)Har nog minsann fått en ny favorit :D Tänkte fråga hur det gick att betäcka med honom? För han står väll inte i Sverige, eller?

Har ett 3 års sto som jag betäckt i år.
Carisma e:Casir Ask ue: Lobster. Danskt Varmblod.
Hon är i år dräktig med Corlensky G, fölar i början på maj. Ska inte betäckas om, utan vi satsar på utbildning och tävling.

Hon gick tre-års i våras med diplom i hoppning (987788) och dressyr (987987).
07-05-07.3%E5rs9.JPG

Har ett halvblodssto på 12 år, som ej är betäckt i år.
Rwanda e: Robin Z ue: I Love You.
Har sedan tidigare en mkt trevlig avkomma e: Last Liberty, som jag är mer än nöjd med. Ska ta fler föl på henne
när jag inte vill tävla henne mer.
Är stamboksförd B, har meriter upp till 120 hoppning.
http://www.doguehills.se/images/rwanda-hoppa.JPG

*kl*

Jag har en egen uppfödning som är e: Napoleon-Pajazzo-Labrador.
Kommer från den nya stofamiljen 72 och har det kända stoet Soraya 7973 som mormors mor. Hade jag varit mer intresserad av avel för några år sedan så hade jag inte sålt hennes mamma men nu är det som det är med den saken.
Hon har tyvärr inga egna meriter eftersom hon är en riktig olycksfågel. visades som föl med 24 poäng (888) och som tvååring med 37 poäng (77896) Tyvärr hade hon skadat sig så hon markerade lite i traven. Skadade sig illa som treåring så där tog hennes karriär som tävlingshäst slut innan den börjat.
Är betäckt med Hermes i år men vad det blir nästa år har jag ingen aning om, förslag mottages tacksamt av er mycket duktiga avelsmänniskor på forumet :bow:

Ärligt talat hörrni, jag tror det är bättre att vi gör en ny presentationstråd för våra ston, för det blir bara besvärligt med en massa uppdateringar i en så här lång tråd...

jag startar en!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 979
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka