• Avel
  • Trådstartare Trådstartare shady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 248
  • Visningar Visningar 31 869
Status
Stängd för vidare inlägg.

shady

Trådstartare
Med anledning av tråden av sänkta hingstar. Vad har ni för ston i aveln? Stam, bedömmnings poäng, meriter osv. Gärna även bild. Kom igen nu.

Börjar själv.

Har ett sto som jag avlar/avlat på. Inga egna meriter pga en sparkskada som gjorde att hon fick triangelmärkas. Dock utbildad MSV hopp dressyr och fälttävlan. Rids/tränas och tävlas lite smått, endast klubbtävlingar, inget som hindrar henne.

Stamboks förings poäng: 87787

Stam:

Elizar-Dragon-Trumf-Drabant

shady7.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v469/stallgolden/shady0045.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v469/stallgolden/shady00061.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v469/stallgolden/IMG_0400.jpg

Sv: Ston

Jag har två ston i avel ett halvblod och ett fullblod.

Karisma (19) är f. 1991 e.Kaliber- Diamant- Herzog.
Hon gick kvaliten 1995 där hon vann hoppningen och var 6:a på gångarterna av 96 hästar. Hon bedömdes exteriört med poängen 98878, och fick dubbla prestationsdiplom. Tyvärr gick hon aldrig riks då hon fick ett ledband avsparkat, därför är hon triangelmärkt.
Hon har lämnat ett diplomsto och en breedersfinalist, dom två föl som är visade har båda blivit kl. 1. Hon nedärver både sin förträffliga hoppteknik och sin gång, men tyvärr också sin kroppshydda, så det gäller att lägga på hingstar som lättar upp.

Karisma.png

Like her mother xx f. 1996 e.Mas Media- Precocius- St Paddy.
Hennes mamman var mkt bra och hoppet fanns på dottern som därför gick mkt hårt som två-åring. Köptes av oss som tre-åring och är tävlad upp till 130 cm. Tyvärr har den hårda träningen från galopptiden satt sina spår och hon har kroniska ledinflammationer (inga synliga förändringar på röntgen) och enligt veterinär inget som skall påverka avkommorna. Hon visades på angloriks när hon var i träning och bedömdes med 9-9 i hoppning och 88788 exteriört, i somras stambokfördes hon med poängen 77777. Har bara fått en fölunge som ser mkt trevlig ut, men inte fick så bra poäng på fölvisningen.

bild763.png

Har även precis köpt in ett otroligt fint halvblodssto som har ett mkt starkt möderne med Elit-mamma och Elit-mormor. Henne längtar jag verkligen efter att få sätta i avel, men först ska hon utbildas och tävlas.

Senast ändrad:

Bra med en egen tråd om detta!
Jag klipper in det jag skrev om mina ston i hingsttråden.

Jag har ett sto vars mor och mormor är elitston och båda två har producerat avkommor med plac i både svår och msv i hoppning och msv dressyr (men inga egna tävlingsmeriter). Stoet själv har inte tävlat (T-märkt i unga år pga en skada/olyckshändelse som inte borde påverka avelsmässigt) och är bara visad på stamboksföring med inte alltför bra resultat.
Jag har tagit två föl på henne (-03 och -04), men tog sen en liten paus eftersom jag inte riktigt visste om jag tyckte att hon platsade i aveln. Hennes två avkommor såg inte så mycket ut för världen som föl, men har nu som unghästar utvecklats fint och då kände jag att jag ville betäcka henne i alla fall en gång till, då jag tycker att hon har en bra stam.
Hennes nackdel är att hon är ganska liten 158 cm och är rätt nervig (som hon dock ej verkar nedärva till sina avkommor).
Stammen är Master-Vagabond-Rockad

Har inte nån riktigt bra bild på henne. Här är hon med sitt första föl.
Myrra%20och%20Claire%20Obscure%20van%20S1.jpg

Mitt andra sto har inget meriterat möderne. Men hon fick själv prestationsdiplom i både gångarter och hoppning som 4-åring. Tävlad med plac upp tom LA i båda disiplinerna (tränad msv), sen satte en skada/olyckshändelse stopp för vidare tävling. AB-premierad (8,9,7,8,8 = 40 p)
Hon har fått 7 avkommor (4 här hos mig) varav alla utom en blivit klass I som föl och en blev årets Riksföl (en annan kom också med till Riksfölet). En avkomma har plac upp tom msv fälttävlan och lätta klasser hoppning och en plac lätta klasser hoppning och klass I vid stamboksföring. Alla avkommorna är mkt trevliga temperamentsmässigt och mkt ridbara. Hon har själv ett helt underbart temperament och kan både tända till men också ridas av min 7-årige son helt själv.

Hennes nackdel är att hon är lite åt det grövre/lågställda hållet dvs omodern, så man måste vara mycket noga med val av hingst, dvs en högställd som lättar upp.
Stammen är Maraton-Lansiär-Safari
Klicka på bilden för större.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har två ston i avel (svenskt halvblod).

Magic Mist (36), född –89 e Cortez – Gaston – Jarramas
163 cm, 37 p exteriört
Premierad ELIT, hennes mamma likaså.
Har avkommor och helsyskon i svår hoppning men inga egna tävlingsmeriter. Hon har fått 8 avkommor (egentligen 9 men årets föl fick avlivas pga hasledsinfektion). Bland annat är hon mamma till Landstern MB som vann Breeders Trophy hoppning för 6-åringar i år.

I år dräktig med Lucky Point HE.

Valenica (53), född –91 e Stanford – Furidant - Vital167 cm, 39 p exteriört
ELIT-premierad mamma.
Har tävlat svår int 1,50 med placering. Flera syskon i svår hoppning, bland annat Verona (e Dragon) som vunnit 3 SM-guld! Har fått 2 avkommor, den äldsta blir tre år nu snart.

I år dräktig med Hip Hop.

Här är lite bilder/film på mitt sto, 172 cm, e. Turban Rose-Midas-Steinpilz xx. Hon har själv gått 1,25 ( unghästklass clear round) som 6-åring innan skada (trauma) och hon är nu triangelmärkt. Hennes mamma och mormor är placerade i 1,50 hoppning i Tyskland, mamman har två helbröder som är placerade i 1,40 och 1,45.
I år fick hon sin första avkomma med Acacio som är med på bild/film och hon är i år dräktig med Empire VDL, hon är stamboksförd med B.
http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20061123

Senast ändrad:

Elle 12, ditt sto ser ut att vara jättefin och likaså fölet!! Kul att du betäckte med Empire! räknar du med en viss förädling då du använder honom?

Jag har bara ett sto i avel ännu sålänge, som dessutom inte är betäckt i år, men jag svarar ändå.

Hon är e. Quite Easy - Parant - Indus - Chagall - Qantas xx, ur stofamilj F.2, Dina-grenen.

basiliqa_trears.jpg

Hon är AB-premierad, bedömd med klass 1 i hoppning och gångarter som 3-åring, med bla. 9 på typ. Vann sin regionala kvalitetstävlan i hoppning som 4-åring av 101 startande hästar med 9,08 i snitt, 9-10 hoppning. Därefter satte tyvärr skada stopp för fortsatt karriär :( , dock ej ärftligt.

Hennes mor har prestationsdiplom i hoppning men blev tyvärr aldrig mer än AB-premierad pga för få avkommor (fick bara 4). Mormor, mormorsmor, mormors mormor plus mormors mormors mor är samtliga ELIT-premierade.

Hon har hittills fått två avkommor (båda ston), den första f.-05 är bedömd med klass 1 både som föl och åring och är nu exporterad. Den andra är född i år och är också bedömd med klass 1.

Avkomman från i år (e. Last Liberty 988) är avsedd att sparas som framtida tävlingshäst sedemera avelssto om hon visar att hon håller måttet. Hittills ser hon mycket lovande ut.

Jag har också två ston "i avel".

Fullblodet
Ciamas xx f:1996 e:Mas Media - Groom Dancer xx - Icecapade xx
Visad för stambokföring tillsammans med föl -05 (87777) (hade då stått pga långvarig skada å för att inte få mobben på mig,har hon haft en krossad manke)
Fölet fick klass 1 (888878=47 p) och domaren öste lovord över mitt fbl-sto som han tyckte absolut skulle gå i hbl-aveln.
Hon har inga egna meriter,vare sig från galoppen eller tävlingar,därav också att hon ej betäcktes om för hon skulle tränas och tävlas.Har hunnit med ett par clear-round hoppningar,ett par dressyrstarter å en terrängstart med fullt ut godkända resultat för oss.
Ska ev. betäckas till våren.

HPIM1687.jpg

HPIM1810.jpg

Irish Cob/Tinker
Puck f:1996 okänd härstamning
Är visad 4 ggr i år (2 ggr som tinker och 2 ggr som IC) alla gånger som klass 1-sto på 38 p.
Är tävlad i ponnydressyr med godkända program och hoppad på klubbtävlingar med 0-rundor.Används även som körhäst.
Är i år dräktig med en 2-årig Tinkerhingst som skall visas på avelsvärdering under -07,ren chansning men med det lilla antalet hingstar vi har i Sverige som är godkända så är materialet inte mkt att välja på om man vill få ihop med brister osv som det egna stoet har..

HPIM1840.jpg

HPIM1874.jpg

puckan4_1931063101_40981.jpg

Senast ändrad:

1. Winnie the Pooh e. Trombon - Tammerfors xx - Shoolerville xx.
Tävlat CCI *** fälttävlan och msv hoppning.
Winniewaregems.jpg

2. Menuette II e. Electro - Um Said xx - Humboldt.
Ej tävlad själv tyvärr, starkt möderne från H-G Perssons stolinje, bla ha hennes mor många plac i msv hoppning.
Har själv bla lämnat championatvinnare+breeders-tvåa i fälttävlan, dubbeldiplom vid treårstest, hoppdiplom mm.
nettan1.jpg

3. Destiny Sacc xx e. Lotus Pool - Seattle Slew - Northern Dancer.
destiny10cm.jpg

Senast ändrad:

1. Angelique (17) e. Guinness-Arram-Bordeaux.
Visad på kvaliten med klass I. Därefter skadad och triangelmärkt (icke ärftlig skada) Modern helsyster med Asterix och mormor har fått Tatis Anderssons pris och är elit.
Hon har fått tre föl hos mig samtliga klass I och därav en riksfölsdeltagare som nu är tre år och som fick klass I i båda disciplinerna där ett poäng saknades för diplom.
Hon är idag dräktig med Highlander.

2. Chimay (17) treåriga dottern e. Akribori till ovanstående sto. Betäckt som treåring efter testen(resultat se ovan). Skall därefter ut i sporten.
Idag dräktig med Loredes.

3. Miramis e. Master-Napoleon-Kew Garden xx. (Lånesto) Diplomsto ur stostam med elitston i åtminstone tre generationer. Modern fick elit i år efter endast 6 föl. Har ett tidigare föl som bedömdes klass I. Miramis är tävlad och deltog i Breeders som femåring och kvalade då till Flyinge.
Idag dräktig med Don Primero.

4. Boette (43) Diplomsto med mycket framgångsrikt möderne. Syskon i svår klass i flera discipliner. Boette visades som treåring med 52 poäng i gångarter (med bl a 10 på typ och 899 i gång) och 48 i hoppning. Hon har hittills fyra avkommor. Tre i visningsbar ålder varav två fått gångartsdiplom som treåringar. Den yngsta avkomman som är f.05 har jag själv och hon ser mycket lovande ut.
Idag dräktig med Florencio.

Jag har ytterligare ett sto;

Belize (13) e. Bellini-Gassendi-Juan. Ett sto jag följt sedan fölåldern men som av olika anledningar aldrig kommit ut på tävlingsbanan. Har framgångsrika syskon med placeringar i Breedersfinal samt dubbeldiplom på treårstest. Mycket stark mödernelinje där mormor även här fått Tatis vandringspris och dessutom är hingstmoder flera gånger om som moder till bl a Napoleon och Lambert.
Belize har ett årsföl e. Laurentio som är jättefint men som icke kunnat visas då stot fick en bäckenfraktur under sin högdräktighet och inte var i visningsbart skick vid fölmönstringen.
Det är ytterst osäkert om vi kan använda henne i avel i fortsättningen.
Hon är naturligtvis inte betäckt i år.

Elle 12, ditt sto ser ut att vara jättefin och likaså fölet!! Kul att du betäckte med Empire! räknar du med en viss förädling då du använder honom?

Tack, förädla kan man väl säga att jag vill, hon är 172 och rejäl... Acaciofölet, som var hennes första, blev mycket ädlare än stoet, så det är förhoppningsvis så att hennes fullblodsgener slår igenom + att jag hade sett andra ädla Acacio avkommor innan. Empires första fölårgång blev generellt bedömda som ädla med mycket god galopp i Holland. Hoppa kan både stoet och hingsten har de har båda ett mycket gott temperament både rid-och hanteringsmässigt, så jag vill såklart få det bästa av båda två. Sedan gjorde det ju inget att jag i våras hade gångavstånd till Empires hemstation:angel:, jag var där när han tappades och fick på så vis väldigt färska varor, stoet tog sig på första försöket också.

Kul att så många svarat. Tyckte det var bättre att ta detta i en separat tråd. Väntar med spänning på att "vissa" nick skall lägga till sina ston.

Mitt sto heter Timeless 16640 f 1983
e Burggraf 645 (e Barsoi xx) u Carmona 14792 (ej elit, då ägarna ej skickat in om det men annars elit utan problem) e Marino 554.

Titti är bara hoppad och dressyrtävlad i låga klasser då vi köpte henne så sent som 13åring.
B premierad som 4åring med 40 p.
Gett 6 avkommor varav de 2 första vet jag inte mkt om alls.
2 st klass 1 gångarter, varav den ena har plac i 135cm.
De två sista är för unga för att ha bedömts officiellt, varav den ena dessutom är e icke gdk hingst (däremot en prestationshingst, dock ej mitt föl heller)

Nu betäckt med Szkopul

Mamman Carmona har bla lämnat Johan Lundhs Roxette (vinster i 150, plac i 160), samt 2 till med plac i Msv H, samt 2 med vinster i 120 cm, 2 st med plac i Lätt fälttävlan och 2 st med dåtidens diplom som 3/4åringar.
Avkommorna kan ha bättre resultat än de jag hittat då jag bara har resultatkalendrarna 1995 och 1998 och de flesta var tävlingsaktiva innan internet.

Bilder här finns mer info om Titti

Vi har två ston som används i avel:

Sto 1: e. Capitol - Lord - Anklang född -88 i holstein. Köpt i holland av Hans Horn och har tävlat 1,40 både där och här. Medlem i HH-klubben

avkommor:
-97 sto e. Athlet Z född i holland
-2003 hingst e. QE
-2004 sto e. Carte dÒr

2006 dräktig med QE

Sto 2: e. Cardento - Dragon - Curacao xx född -99. Skadade sig som föl och tävlas därför ej.

avkommor:
-2003 sto e. Cortez
-2006 hingst e. Maloubet de Pleville
Ej betäckt 2006

Hej!

För tillfället har vi två ston i avel. Har försökt övertala sambon om att vi behöver ett dressyrstammat sto också, så vi får se :D

Sto 1 (F.1). Född 1986 efter Ralme Z - Hertigen - Gaspari. Hon skadade sig som föl (fastnade i eltråden och drog av senan) så hon är ej tävlad. Hon har fått 6 föl varav fyra är i startbar ålder, födda mellan 1990-2000. Två av dem är placerade i Breeders (5: a och 11: a).
Hennes mamma är A premierad (enligt uppgift berättigad till Elit men det är ej uttaget), uttagen till Riksutställningen 1982. Prestationsdiplom.
Mm och mmm är Elit.
Dräktig med Camaro M.

Sto 2 (32). Född 2000.efter Oldtimer xx - Hartung - Jovial. Ej tävlad utan satt direkt i aveln. Fått tre fina föl och är nu dräktig med Radiator.
Hennes mamma vann Kungakannan och är Elit. En av vårt stos systrar är mamma till Hip-Hop bla.
Sedan är mm, mmm och mmmm och mmmmm Elit premierade.

Mvh / Fia

Har ett sto som är dräktig nu för första gången.
Hon är e. Stanford - Marocco - Corso
Tävlad tom 130 med massor av vinster och placeringar. Ett otroligt tryck i hoppet, men lite dålig ridbarhet (kan bero på att hon bara är riden ordentligt i tre år). Hade egentligen velat ha kvar henne på tävlingsbanan ett tag till, men eftersom hon är 14 i år så var det dags att ta det första. Hon kanske får komma tillbaka sen, beror på hur fölet ser ut. Dräktig med Cardento.
Hoppas på en topphäst :banana:

Avel och avel:angel: , jag har betackt mitt sto fodd -03, mest pga hon fick en fraktur pa ett tvarutskott i landryggen nar hon var ett. Skadan hittades inte forren hon var tva, och lang boxvila. Hon ar frisk nu, men jag hann inte forsakra upp henne innan skadan, sa hon star kvar pa folforsakringsbeloppet:crazy: , tills hon visar att hon haller for ridning. Sa.. jag betackte henne mest for att ge henne ett extra ar, samt att ha en ridhast om hon inte pallar.
E. As de Thurin (selle francis) U. Miss Softy L (westfalen) gatt iaf Msv hopp i holland UE. Ramiro's son - xx

klickbara bilder

sista bilden ar fran i somras,de andra tva, for ett ar sen

Betackt med Aerline H:love: :d

Senast ändrad av en moderator:

Tack, förädla kan man väl säga att jag vill, hon är 172 och rejäl... Acaciofölet, som var hennes första, blev mycket ädlare än stoet, så det är förhoppningsvis så att hennes fullblodsgener slår igenom + att jag hade sett andra ädla Acacio avkommor innan. Empires första fölårgång blev generellt bedömda som ädla med mycket god galopp i Holland. Hoppa kan både stoet och hingsten har de har båda ett mycket gott temperament både rid-och hanteringsmässigt, så jag vill såklart få det bästa av båda två. Sedan gjorde det ju inget att jag i våras hade gångavstånd till Empires hemstation:angel:, jag var där när han tappades och fick på så vis väldigt färska varor, stoet tog sig på första försöket också.

Ja, du måste ju lägga ut en bild när underverket kommer. Den bara måste bli så fin med den stammen:) . Så imponerad av hans stam!! på lite grövre sto.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 979
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka