• Avel
  • Trådstartare Trådstartare shady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 248
  • Visningar Visningar 31 869
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ston

Har 2 ston i aveln.

1. Demeter (13) f 1991 e Magritte-Anart-Callaghan-Cosmos xx. Är runt 160 cm hög. Blev trea som lovande hopphäst vid rikskvalitetstävlan 1995. 9-9 i hoppning, 8-8-8-8-8 exteriört och 8-8-8-9 på gången.. Har själv tävlat upp till 1,50 hoppning. Är syster med Jens Fredricsons Isac. Är inte stamboksförd (har inte skickat in papprena). Är triangelmärkt pga skada, ingen ärftligt dock! Har fått 4 st föl och är nu dräktig med Corlensky G.

2. Fartina (1) f 1993 e Falleur-Gaston-Jumper-Cosmos xx. Endast 155 cm hög, lite lågställd och har ganska lång rygg. Rör sig trevligt, traven är bästa gångarter. Har inga egna meriter, inte något kanonbra möderne heller faktiskt. MEN hon lämnar trevliga föl med mkt utstrålning. Är inte visad. Har fått 3 st föl, varav den från 2004 finns hos mig. Han är en supertrevlig individ som jag tror mkt på!
Blev inte dräktig i år tyvärr, tar nya tag nästa år!

Sen har jag även ett till sto som ska in i avelsboxen om några år!

Karthago (5) f 1998 e Cortus-Ceylon-Pompe-Hurricane xx. Är 170 cm hög. Tillhör ett meriterat möderne, mamma ELIT. Syskon som har går Msv dressyr, fälttävlan och svår hoppning. Har själv endast tävlat upp till 1,00. Mer har vi inte hunnit med! Har gått 3 års test och kvalitets med hyfsade poäng (exteriört 8-7-8-6-6, gång 6-6-7-7), hoppningen uppsutten som 4-åring är väl inte att hurra för. Jag avbröt provet, men vi fick ändå 3-3.. :( Innan vi började att hoppa sa jag att jag inte ville!
Tanken är att hon ska betäckas 2008!

bilder kommer!

Det vore kanske inte så dumt med Stalypso till Ralme stoet -07,eller?

barb

Jag föder upp New forest och har dessa ston i avel:

Miss Ellie RNF 1560
f.83 e.Burma Wilton RNF 59 u.Glory RNF 2394 ue.Dawn of Spring RNF 10 - Brookside David NFS 2494 - Forest Horse.
Elit-prem, mor till 12 föl. Har inte hunnit med att tävla mer än låga klasser i hoppning, dressyr, terräng och gymkhana (!). ;)
Guldbelönad på utställning 14 ggr, som mest 99898=43p.
Mor till bl a diplomsto, två segrare vid reg kvalitetsbedömning (hoppning), varav den ena hoppade 10-9 på Riks. Mor till Res.BIS-vinnare med 43p. Miss Ellies helsyster är diplomsto som har placeringar i MSV hoppning.
Miss Elie har tyvärr resorberat sitt föl e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 och fölar ej 2007.

Priory Miss Ellie RNF 1734
f.88 e.Priory Footlight u.Priory Sue Ellen ue.Priory Post Box - Hillfield Blue Peter - Priory Starlight VII.
A-premierad (klar för ELIT...), mor till 6 föl. Diplomsto. Placerad i MSVB hoppning. Guldbelönad på utställning 7 ggr, som mest 99888=42p.
"Peggy" är bl a mor till diplomsto som även belönats med gångartsutmärkelse på 3-årstest, en segrare vid regional kval. bed (hoppning, dessutom 42p), en avkomma har placerat sig vid ponnychampionatet i dressyr och har placeringar i FEI, samt en Res.BIS-vinnare. "Peggys" mor har lämnat tre godkända hingstar, varav Priory Dallas RNF 122 finns här i Sverige. Peggys mor är helsyster med Priory Sunlight, som är far till bl a den engelske hingsten Merrie Marmalade.
"Peggy" är ej dräktig, utan rids av sonen, 10 år. Come-back på tävlingsbanan är planerad... ;)

Dimmans Denitha RNF 187-S
f.93 e.Dennie RNF 37-S u.Therese RNF 1024 ue.Hepitho NFH 45 (DK) - Lyndhurst Springtime - Lyndhurst Roamer.
AB-premierad, mor till tre föl. MSV hoppning. Guldbelönad på utställning 5 ggr med som mest 88899=42p. Allround 8,40 på kvalitetsbedömning.
En avkomma f.01 tävlar LB-LA hoppning. Alla tre avkommorna har belönats med klass I.
Denithas mor har lämnat ytterligare två avkommor i msvB hoppning.
Denitha är dräktig med Fredriksbergs Dizney RNF 98.

Dimmans Elmia RNF 2092
f.94 e.Silverlea Buckskin RNF 96 u.Miss Ellie RNF 1560 ue.Burma Wilton RNF 59 - Dawn of Spring RNF 18 - Brookside David.
AB-premierad, diplomsto. Mor till två föl. Guldbelönad på utställning 3 ggr. Allround 8,05 på kvalitetsbedömning. Inga egna tävlingsmeriter i högre klasser.
Hennes ena avkomma tävlat MSVA hoppning, han var i A-final både i ponnyderbyt och på inomhus-SM i år. Den andra är ett hingstföl född 2006 som erhöll 888888=48p, total 2:a vid fölchampionatet vid Bollerup. Elmia är åter dräktig med Fredriksbergs Dizney RNF 98.

Till våren betäcker vi även:
Hembys Aurora
f.2004 e.Fredriksbergs Dizney RNF 98 u.Hembys Lotus RNF 2410 ue.Miclas Activ RNF 100 - Moon Star RNF 39 - Silverlea Sea Breeze.
Ett riktigt "wild card", Smedhults Cavat som både ff och mff. Klass I som föl, 37p som tvååring. Modern inriden som 10-åring (f.1995), har idag placeringar i LA hoppning.

Tycker mina ston "duger" att avla på... :D

Hlsn Helena

Dessa tre är våra halvblodston i avel

Sto 1:F.1991 "Pärlan"
Electro -Peadar piper** -Red jammed**.
Starkt fullblodsmöderne som bla även lämnat ridponnyhingst bedömd med 42 poäng, sedemera kastrerad och tävlar msvA hopp.

Fick själv 9-9 på dåtidens talangjakt för 3 åringar. Placeringar 140 hoppning.
6 levande föl, alla klass 1. Bla 3.an i hoppchampionatets final 04(för 3 åringar), två avkommor i msv klass- hittills. De övriga ännu unga.
I år dräktig med Lucky Point.

Sto 2: F: 1997 "Rosa"
Cortez- Lemon- Urbino.
Stammar från Jönssons (Söndrum) mkt starka prestationslinje (44). Mamman 9-9 löshopp, hittills fått 8 föl (första fött 96) varav fyra tävlar msv eller högre, 4 hoppdiplom mm. Mormor Tatis Anderssons pris, Elitprem 18 föl varav 1 godkänd hingst, 7 st svår hopp, avkommor exporterade till bla Holland, USA, Japan mm. Mormorsmor Halländska avelspris -77.statens förärvspremie-78 13 föl varav minst två i svår hoppning.

Endast fölat själv 2006,ett mkt bra hingstföl efter Camaro M. Sätts nu åter igång för tävlingsverksamhet några år, innan hon på nytt skall få bli mamma.

Sto 3.F: 1999 "Chevy"
Carismo 3164104 - Ralme Z-Duell.

Skadades vid förlossningen (mamman dog) och har därför aldrig kommit ut på tävlingsbanan.
Mamman 9-9 löshopp, tävlad msv hopp, Mormor 10-9 (löshopp) Tävlad Msv hoppning.
En bror som tävlar int. dressyr, 2 syskon med diplom exporterade till Tyskland.Stammar i rakt nedstigande led till Flyinges fina fullblodssto Amacita**(mor till bla Cosmos**).

Har hittills fått 3 föl, alla klass 1.
Är inte ombetäckt i år, men ska till hingst till våren.

Och här är ponnystona:

Welshsto F 1998."Sickan"

Karlfälts Caruso - Suprise - Crut - Cawdor Hywel.

Diplom (sex generationer diplom på mödernet varav tre elitston)
Stammar från det fina Elitstoet Odinsals Chiquita som bla var 4faldig hingstmamma.
Betäckt med Hayd´n 977.

New forest sto-91."Ronja"
Gandhi- Hiawatha - Burton Starlight.

AB premierad på prestation ,(plac reg i fem olika dicspliner)
Ett klass 1 föl e Sörbys Oboy -03.
Dräktig iår med Gallant.

Senast ändrad:

Knappen

Intressant att flera av er lägger in vad ni har för ston trotts att det inte är halvblod. Uttäckte för sent när jag skrivit tråden att jag glömt skriva ut att alla raser var välkommna. Väntar fortfarande med spänning på "vissas" ston.

Gylle: Vill ha in dina ston här. För dom platsar.

Ville bara komma med ett inlägg:
Om all avel i sverige bedrevs med så fina och välmeriterade ston som exemplifieras här så skulle vår inhemska avel gå framåt med stormsteg. Lycka till med era fina ston :)

Fast detta är bara toppen av stona som folk avlar på här på Buke. Finns många fler, men om dom skriver in här det får tiden utvisa.

Min är garanterat en sådan som en del skulle tycka att man inte skulle ha i aveln.

Jag tar väl halvbloden först. Eller :rofl: de stora är väl kanske en bättre benämning eftersom det är ett halvblod och ett fullblod...

Madame Mim f.-93 e Magini - Swift - Hostrup - Gaspari - Toddhurst**
38 p (87887) på treårspremiering, 9/7 i löshoppningspoäng vid lokal inofficiell talangjakt (2½ år)
Mimmi är oerhört spänstig med bra gångarter och riktigt bra hoppning. Möjligen lite onödigt mycket humör...
Min första egna uppfödning, som jag tyvärr haft för lite tid till, därför omeriterad. Har ärvt sin mors utmärkta ridbarhet, som jag hoppas hon kommer föra vidare.
Har tyvärr varit svår att få dräktig, men nu vet jag varför så jag hoppas det blir ngt lättare framöver.
mimmihopp.JPG

Första (hittills enda) avkomman e. For Feeling rekommenderad till förnyad rådgivande bedömning (1 år)... EJ betäckt i år.

Loving Madonna** f.-92 e Ditton Wood - Glacial - Toe Hold - Montal - Hurricane - Light o'Love
Donna är aldrig visad och har inga officiella tävlingsresultat. ASVH-reggad (med raskod 01 = fullblod!), därför har galoppen aldrig varit aktuell. Mkt välbyggt fullblodssto med väldigt goda gångarter. Hoppar helt okej. Dessutom lättfödd och med bra hovar, något som är ovanligt inom rasen....
donna3.jpg

Första avkomman är min buskavlade :o goding som ska bli min ridhäst framöver och även kanske avelssto om hon visar de kvalitéer jag hoppas på.
Nu dräktig med welsh sekt C-hingsten Tyreos Storm Buster

Över till ponnygänget...
Hippotekets Esska f. 2002 e Sir Douglas u Mathilda - Brunte - Kärlignehults Max
Esska är nu den enda avkomma jag har kvar u Mathilda som dog vid 6 års ålder, då Esska var 6 veckor. (Den andra dottern jag hade var den som dog för mig i somras, pga reaktion på medicinen efter operation av äggstockstumör) Hon är en ypperlig efterföljare, har fått 41 p på utställning vid två tillfällen. Har även startat på travet några ggr med gida resultat och ska fotsätta den karriären nästa år.
Första avkomman ser MYCKET lovande ut! MEN jag är inte så förvånad, med tanke på det starka mödernet, där mor och mormor är diplomston, mormors mor Elitpremierad...
esska260806.jpg

Hippotekets Cassis f. 2000 e Smevallens Royal u Kringlan - Freddie - Prinsen
Cassis är även hon den enda jag har kvar ur sitt möderne, sedan A-premierade Kringlan dog i vintras. Hon har fått 39 p och vi jobbar på att höja det... :D Har även startat på travet med placering i samtliga starter, blir dock aldrig någon stjärna men jag är glad ändå! Har varit utlånad i 2½ år, till trav och sen ridskola, ska nu sättas i avel.
cassisvalla06.jpg

Venessa f. 1992 e Titol u Almnäs Verry - Gletness Rockall - Wells Fireman
Nessan är nyinköpt och jag ser MYCKET fram emot att få ha henne i min avelsverksamhet! Hon är själv diplomsto med 42 p, visad ett otal gånger i sin ungdom med 40-43 p, varav samtliga besdömningspunkter har belönats med 9 mer än en gång, dock ej alla samtidigt... Hon behöver en klass 1-avkomma till för att höjas till Elit. Hennes stam är i en klass för sig, där farmor, farfar, mamma, mormor och morfar är elitpremierade och de två senare (Gletness Rockall/Kerry v Bunsvaard) nog är de två som mest påverkat fuxaveln inom shetlandsrasen i vårt land, skulle jag tro... Och farmor är en legendar i sig, som förmodligen finns någonstans bakom nästan samtliga konstantskimlar i landet... (Hmm, jag får nog sluta rabbla nu :o) Att hon själv är rödskimmel och en väldigt trevlig barnponny är i sammanhanget mest bara en bonus. :D
Har tyvärr inget bra foto på henne.

Halvblod

Amorina e.Tamburin - Herkules - Gaston, har haft 4 föl som samtliga varit klass I, själv utbildad msv dressyr.
Nu dräktig med egen hingst.

Romantic M (F2)e. Bourbon - Labrador - Romeo xx, mamma Romie AB, syster till Marlen elit, dotter till Romance elit som är helsyster till Flyinges Drama elit och dotter dotter till Delta elit.
Ett ädelt trevligt sto som haft ett föl e. Bocelli som tyvärr dog. Romantic är nu under utbildning innan hon ska sättas i avelsboxen om x antal år.

Chanel e. Davinci - Tamburin - Herkules, 3 år och under utbildning.

Ridponnyston

Turfhorst Nancy Crown e. Coelenhage's Lets Be The Best - Keston Picador holländsk NWR sto från en av de bästa stolinjerna, hon har 3 godkända bröder, syster till hingstmödrar och Internationellt tävlande ponnyer.
Nancy är endast 4 år och väntar sitt andra föl e. egen ridponny hingst.

EG Phoebe e. Power Boy - Derano B 3 år och dräktig, helsyster till den godkända ridponny hingsten Eg Pauli.
Phoebe var asrps Riks föl 2003
Nu dräktig med egen ridponnyhingst

Liza Leontine e. Sweet Reclaim xx - Midnight son of Mimosa. Liza har tävlat SM i dressyr och nu 20 år gammal väntar hon sitt 4:e föl.
Liza har fått 3 mycket bra föl, två är visade och guldbelönade.

Vi har 6 ungston på tillväxt som kommer att betäckas som 3 åringar samt 3 welsh B ston som används till egen hingst.

waldemar3.jpg

nancy.jpg

Sto nr 1: Min härliga, tjuriga, pärla: Concarneau (e. Caracas ue. Vital) -Hassle (e. Herkules ue. Haakon) -Falstaff (e.Utrillo ue. Bohème xx) -Diamant (e. Vagabond ue. Lansiär).

Avkomma född -05 e. L´Acteur . Vid fölbedömning kl I. En riktig diamant!!! Härligt luftiga rörelser, underbart temperament. Blir nog kvar här på gården för kommande avel. Inte visad som 1-åring pga stora renoveringsprojekt på gården. Dvs ingen tid att förbereda för en visning. Kanske nästa år?

Sto nr 2: Snart kommande sto till stallet: ett xx sto e. Tammer Fors ue. Montal. Egna prestationer: plac. LA, msv/hopp, LA/dressyr.

Sto nr 3: Gotlandsruss; ren från welsh. e. Haj 374, ue. Vagabond 360. Inga egna prestationer. Har inga planer på att betäcka henne om ingen visar särskilt intresse.

Senast ändrad av en moderator:

Gylle: Vill ha in dina ston här. För dom platsar.

Lugn och fin nu, har ju precis upptäckt en massa godsaker på min ena stostam så jag har ju fullt upp att sitta och snoka runt på internet för att försöka få grepp om allt. Har ju ingen ordning alls på anteckningarna för tillfället. Men men vi drar väl litegrann då, vi kan ju börja med henne.

Sto -99 e. Come Back II - Carano - Chandulal** diplom som 3-åring med hoppning som sin starkaste sida med 9, 9, 9, 9 (4 betyg i danmark). Kommer ur en mkt gedigen stostam Pari stammen holsteiner stam 95. En stostam som gång på gång benämns som "extreamly rideable with outstanding jump and movement" Trots att den inte är så stor så har jag hittills hittat 24 gdk hingstar där väl i mina ögon de mest kända är bla Coriall Z, Claudio, Chablis I Z, Lady Lover La Silla, Öxenholms Pioneer, Cajo mfl. Reservsegerhingsten Lejano i årets holsteinkåring är ytterligare en nykomling såldes till Frankrike direkt efter för 250.000 Euro.
Internationella svårklass hopphästar är inte heller precis en bristvara där hittar vi bla Paradiso - Rolf Görans, Coriall Z - Piet Raymakers, Romantica - Dirk Hafemeister, Creol - Peter Luther, Lady Lover La Silla, Claudio, Cantor, Diva 181, La Toya 13, för att inte nämna stoet Cincinatti alias Vera II alias Maria 4 först svår internationell hoppning, blev sedan mamma till Coriall Z för att sedan återigen ge sig ut på hoppbanorna och gå OS nu under Mexicansk flagg. finns ytterligare en hel rada med tävlingshästar.
Jag kan även klart konstatera efter att ha suttit och tittat på massor av bilder på dessa hästar att stostammen präglar avkommerna mkt hårt väldigt många av dem är extremt lika varandra i byggnaden. (En rolig liten inpass är att jag kommenterade Pollmann-Schweckhorst - Candy sist jag såg henne på TV att det är precis samma uttryck i hennes speciella benföring som detta stoets föl och vad upptäcker jag nu jo hon är e. Coriall Z)
Oj blev en hel uppsats det här. I alla fall fick sitt första föl här i år som ser ruggigt bra ut, planerna var att hon skulle tävla några år nu börjar dock vela lite om hon kanske borde stanna i avelsboxen istället.
Har inte mkt till bilder på henne, enda bilden i något sånär smalt tillstånd från första dagen här.
ci15.jpg

Och så en löshoppnings och rid bild i dräktigt tillstånd
Cir4.jpg

clh49.jpg

Och så har vi då det andra stoet - 97 e. Come Back II - Sympatico- Colonel visad som 3-åring på något evenemang i holstein med gångartssiffrorna 10, 10, 9 och 10 rakt igenom på hoppningen.
Köpte henne oinriden :confused: som 5 åring, gick 6-års championatet flyinge som 6-åring, gick tom 140 som 7-åring och skulle kvalat till 7-års men en vurpa (i stallgången :crazy: ) satte käppar i hjulet. Segdragen läkning av muskel och ligament, men kom till slut igång igen men under förra våren så fanns känslan att hon inte var hundra återställd därav togs beslutet om ett sabbatsår med föl för att ge henne mer tid att läka. Så nu i sommar fick hon sitt första föl, nu skall hon återigen ut på tävlingsbanorna några år till och förhoppningsvis komma tillbaka till den nivån hon var på innan så vi får de där starterna i svår klass som hon var färdig för innan, sedan blir det avelsboxen igen.
Cnv0031.jpg

hoppsyd.jpg

F2 Dina grenen, är det den gren som producerat alla de där fina fälttävlanshästarna?
Ulrika

Dina-linjen av F.2 är den absolut största linjen inom familjen (Ella och Fanny finns också) och till den tillhör t ex både Briar och Artist. Den har producerat svårklasshästar inom alla dicipliner.

Men den linjen jag tänker på är den som givit fälttävlanshästarna Theodor etc.. Helt bortblåst, men de stona i botten heter Diana, Dina, Dixie och så tror jag att det var en Tekla. Den stostammen har jag sett lite på avstånd och fattade allt för sent att det var något att ha. Grannen skulle sälja hela flocken, och de gick till en hästhandlare. Jag hade ju inte kunnat köpa häst då, hade ju redan 2 + 2 ponnyer. Hoppas de har kommit till någon som vet vad de har. Många exporterades också från den stammen. Pappan hade visst jobbat på Flyinge och köpt med sig ett sto till Borlunda (Eslöv). Är det F2an jag svamlar om? Någon som känner igen?
Ulrika

Är det Diana 3787 och Dina 2212 så är det samma gren. Någon Dixie från F.2 har jag aldrig hört talas om.

Sto -99 e. Come Back II - Carano - Chandulal** diplom som 3-åring med hoppning som sin starkaste sida med 9, 9, 9, 9 (4 betyg i danmark). Kommer ur en mkt gedigen stostam Pari stammen holsteiner stam 95. En stostam som gång på gång benämns som "extreamly rideable with outstanding jump and movement" Trots att den inte är så stor så har jag hittills hittat 24 gdk hingstar där väl i mina ögon de mest kända är bla Coriall Z, Claudio, Chablis I Z, Lady Lover La Silla, Öxenholms Pioneer, Cajo mfl.

Skitsnygg häst!!
Henne vill jag ha!! :love: :love:

Dixie kan också ha varit en av de andra hästarna på gården det var så många år sedan.. Nordfeldt hette iallafall sonen i efternamn och jag gissar att pappan också hette det. De hade en helt fantastisk gård i Borlunda, men den är tyvärr förfallen nu och hästarna sålda.
Ulrika

*kl*

Har ett 15-årigt sto e Krevad-Langos-Unikum :o. Stofamilj F.1.
Inte visad eller så, bara gått i skogen tills hon var 10 år då jag började rida henne. Började tävla som 11-åring och gick upp till 135. Tanken var att hon skulle gå iaf 140 men vi bestämde oss för att betäcka henne istället. Bara 155 cm hög men hoppade allt hur högt det än var. Skulle utan problem kunnat styra på ett 180 hinder och jag svär att hon hade hoppat.
Perfekt teknik! Ganska mkt kap men fick aldrig visa det på tävlingsbanan tyvärr, vi ville betäcka innan det blev för sent.

Är nu dräktig m Maloubet de Pleville. Han är ju inte så stor dsjälv men ger stora avkommor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 979
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka