• Avel
  • Trådstartare Trådstartare shady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 248
  • Visningar Visningar 31 869
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ston

Hade lite dåligt med tid igår och tänker nu tala om varför de är i avel Vi tar dom i ålders ordning.
Best of Wishes XX -87 e. Spring Fever - Montal - Carnoustie - Babús Pet Är en chansning på att hon ska kunna få ett eller kanske två föl hos mig. Ett mycket välbyggt fullblodssto med intressenat härstamning
Miss Bean XX -91 e. Music Streak - Montal - Hornbeam - Moderne Har p g a av en cysta i ett framben gått som avelssto hela sitt liv och verkat inom på halvblods och fullblodsaavels. Det har också gjorts försök med henne i ponnyavel med jag tror att de blev för stora. Jag har själv ännu inte tagit något föl på henne utan hon har fungerat som fostermamma till mina två föl vars mammor har dött.
Nexi (5) -91 e. National Zenith - Ceylon - Gallas - Regensburg Är sin uppfödares sista häst och gick kvar tills han dog. Hon har aldrig själv blivit riden men har lämnat hög ridbarhet på sina avkommor. Här är en bild på hennes första föl hos mig
Lexus025.jpg

Eclipse -97 e. Krius XX - Martell I - Benveuto XX - Folgsam Har själv tävlat i hoppning och fälttävlan, men fick en skada och blev triangelmärkt. Hon kommer från en dansk stolinje som inte direkt nedärver sitt eget utseende utan fölen blir mycket lika, nästan kopior av hingsten. Men som där emot nedärver sitt psyke mycket starkt. Vilket har blivit väldigt lyckat på henne. För just Krius har ju de flesta varit överens om att han är snygg. Men också att det var hans temprament som gjort att han blivit en C-hingst. Mitt sto är alltså snygg och mycket trevlig att ha med att göra. Hennes föl följer familjens mönster med kanon psyke och hingsten utseende. Detta gör ju att hingstval till henne bygger till största delen på hingstensutseende och lite mindre på temprament.
Candle -98 e. Falleur - Brisad - Labrador - Immer Pappa blev ju C-hingst för körning räknas ju inte, men resten av stammen är ju inte fy skam för svensk dressyravel. Detta stoet har jag fått förfrågan om från både kuskar och dressyrryttare om att få tävla med. Hon var ute som fyra och femåring för att tävla men ryttaren blev gravid så då betäcktes hon i stället. Fölet blev lyckat och när nu fölet som kommer till våren har visat hur det blir är det möjligt att hon lånas ut igen för tävling.
Amazon (20) -05 e. Lambourghini - Kaliber - Sonny Boy - Frondeur Hade en mamma som det var kölista på fölet på. Hon kommer från en stolinje som är mycket dominat så att hon och hennes mamma, mormor och mormorsmor är väldigt lika exteriör bara färgen kan variera. Egentligen är de väl av dressyrstam fast dom har missat det och hoppar helt otroligt. Tyvärr är de lite sena i sin utveckling och därför gör de sig inte på treårstesten.
Lamona -06 Lambourghini - Stanford - Kaliber - Cyrano Lamonas mamma är det sto som flest hingstägare har jagat, sedan kommer Nexi. Det ger ju fördelar i pristet på betäckningat för mig att hingstägarna vill ha mitt sto till sina hingstar. Lamona själv tror jag kommer att mycket trevligare än sin mamma. Tror att när hon är färdig kommer hon att se ut som en ädel men maffig Stanfordkopia. Hade det inte varit för att Stanford är borta så hade alla redan misstänkt att han var pappa och inte morfar till henne.

Jag har tre ston i avel.
Essa fjordhäst e. Heiden-Titan-Noak. B-prem sto med bra steg, stamboksförd med 39 p men visad med 40 p. Jättertrevligt sto som ger bra avkommor med steg. Har fått 4 avkommor, ston alla. 1 diplomsto (musblack) som även vann fjord sm i prec körning -04. Sen har hon fått två som är visade med klass 1. Sista vet jag inte om hon är visad.

Daphne fjordhäst e Daler-Heiden-Titan. Visades med 39 p i somras. Är dräktig men ska säljas om rätt köpare uppenbarar sig.

Julie connemara e Grytåsa Kallemero - Öxenholm Marble jr. Hon är för tillfället utlånad för avel för en eller två säsonger.

Knapplån

Jag har idag bara 3 ston till avel då vi fått tagit bort ett sto i höstas.

Welsh cob Vallas Ida RWD 74
avelsdiplom, hoppdiplom 9,10, gångart och hoppvinnare 4 årskvalitet totalt 3a hoppfinalen. Tävlad dressyr L:A hoppning 1m samt inkörd.
hitills fått 3 föl, alla visade med minst klass I varav 2 av dem blivit fölchampion med 41p.
e Vallas Caracas RWD 11 -Capstone Comet.
Dräktig i år med Gribsvads Rosehal WCH 22

Hennes äldsta avkomma sätts in i avel nästa år då hon blir 3 år.

welsh sekt B
Nattens Candrah e Rimskij -Paddock Camargue- Breccles Minstrel Boy f 2002 avelsdiplom. Har fått en avkomma i år som ser kanon ut. Kommer inte att betäckas om på ett par år då hon ska ut på tävlingsbanorna.

Chamira e Glasevin Gadabout-Coed Coch Targed stambokförd med 38p. Fått 3 avkommor varav en kom 2a i Riksfinalen för 5 åringar. Årets föl har visats med 38p. Dräktig med Bostorp Besk. Själv har Chamira tävlats hoppning i lätta klasser.

Hej!

Jag har ett Connemarasto, Amirett T RC 1025.

Hon är e. Rolls Royce - Tiger Boy.

Hennes mamma, Facett, kommer från en framgångsrik skara med helsyskon, varav en, Monette, har gått Msv fälttävlan, och en annan, Tonia, har haft stora framgångar på Internationell Elitnivå i dressyr. Hon har deltagit i EM-laget, tagit brons på NM och vunnit 2 SM-guld.

Ami har i år fått 39p på Riksutställningen, 8 7 8 8 8. En annan gång blev hon 9:a i BIS på en utställning i Falkenberg.

Hon har placeringar upp till LB, men har hoppat 1,30-banor på träning felfritt.

Hon har en avkomma, Aisling Aragorn, e. Carnaby Patrick Hooligan. På fölmönstringen blev han Klass I, och fick bl a en 9:a på typ! I år vann han sin klass på Riksutställningen.

Ami skall betäckas igen nu till våren! Hingst ännu inte bestämd.

Än så länge har jag bara ett sto i avel, men jag hoppas att det snart kan bli fler! Ska förhoppningsvis flytta till egen gård om ca 1,5 år, så jag får plats med fler pållar! :)

Bilder mm finns på min hemsida: www.freewebs.com/amirett

Senast ändrad:

Jag lägger väl in våra Connemaror också.

Katizy Kavat RC 799
f-91 e. Öxenholm Marble Jr u Carnaby Kajsa Kavat ue Tulira Highball
Visad på utställning med 41p 99878. Aldrig tävlad då hon fick en nervskada som föl pga penicillinchock. Haft ett föl (e Lofty Roderic som 4-åring). Vi har haft henne på betäckning 3 år men inte lyckats få henne dräktig. Vi kommer ev göra ett sista försök nästa år.

Ballybawn Black Beauty RC-IRE 10530
f-93 e Boden Park Finnard u Brown Heath ue Dangan Dun
Visad på utställning med 39p 88878. Tävlad i dressyr med plac tom LB. Hon har tre mycket bra gångarter. Ej tävlad hoppning men kapacitet finns. Haft två föl. (f-97 e Windy Day på Irland som vi inte hittat) (f-99sen en tjuvbetäckning - vet inte var det fölet finns heller) Kastade i våras :cry:. Är betäckt med samma hingst igen. Garryhack Frederick. Hingstval till nästa år är inte bestämt.

Kilfenora Windy RC-IRE 11848
f-97 e Windy Day u Boden Park Finnard ue Clonkeehan Nimbus
Inga egna meriter. Men tränas i hoppning. En helbror är godkänd avelshingst i USA. Haft ett föl som 4-åring (e Maam Hill). Hingstval inför nästa år är inte bestämt.

Janville RC-IRE 9921
f-92 e Westside Fred u Aran Delight ue Abbeyleix Owen
Tävlad tom MSV hoppning. Ej visad på utställning. Haft ett föl på Irland (e Mirah Samson) Vi har precis köpt henne och hon kommer betäckas med Lofty Roderic till våren. Hon är ju bla halvsyster till Westside Padraig som tävlar i eliten i hoppning.

Bilder och stamtavlor finns på hemsidan. http://web.telia.com/~u39203987/

Hakar på och presenterar mitt avelssto. Har bara ett sto i avel , en connemara.

Gräns Rebecca
F-92 e.Finney Master u. Grey Ladyfriend -Kilgreany Lad
Visad som 3 åring med 40 p, 8.or rakt igenom.
Tävlad Msv A fälttävlan ,La hoppning och dressyr.

Mamman kommer från irland och fick en hel del föl här i sverige ,varav 5 helsyskon. Hon tävlade även Msv Hoppning och var plac i galopp SM kat. C.
Gräns Robin Har vunnit SM,ridsport ponny cup, prins carl philips pris, NM guld mm mm .
G.Fanny har plac LA samt bra utställning.
G.tussilago (Bec) har gått lätt fälttävlan och LAhoppning
G. Ruben LA hoppning och godkänd hingst.
Gräns benjamin (u. samma sto) var även han godkänd hingst.

Rebecca har haft 3 föl , alla hingstar, varav 2 är födda hos mig.
KOmmer ev. betäckas till våren eller sättas igång för att komma ut på tävlingsbanan en sväng igen.

och några connemara ston till...

Hagalyckans Dun Hope RC 1165
f-2000 e. Dale Haze RC57 u. Köhls Polka RC788 ue. Pommac RC44
har haft 3 föl varav 2st hos mig, Dun Lugh, hingst, f-05 e.Öxenholm Bobby RC42 och Fionn Ogma, hingst, f-06 e. Janus RC71
Ej betäckt, hingstval för nästa år inte bestämt.

Hagens Kate RC 567
f-1984 e. Värnbergs Orion RC27 u. Morning News RC133 ue. Tooreen Ross IRE99
har haft föl, men jag har inte hittils lyckats få henne dräktig
vad hon har gjort innan hon flyttade till mig vet jag inte, men här har hon tävlats framgångsrikt i Showmanship at halter, Western Pleasure, Western Ridning, Trail, Ranch trail och Reining

Vi har fyra ston i avel (svenskt halvblod).

prichen.jpg

Kaprisch, född –92 e Ramiro Z – Tolbert – Pericles xx
165 cm
AB Premierad.
Tävlat 1,40 hoppning, plac 1,35 hoopning.
Trevliga gångarter och ett super temprament.

I år dräktig med Lasandos.

http://i36.photobucket.com/albums/e30/pricccen/CiccoochCornesco.jpg

Cicciolina född –88 e Robin Z– Deadley Nightshade xx - Tudor Cliff xx
156 cm
ELIT-premierad mamma.
Har tävlat 1,20 med placering. Helsyskon i svår Fälttävlan "Azzaro Z", men också syskon i Msv/sv klass hoppning bland annat Melody Mint.

Inte dräktig iår.

oxie.jpg

Oxanne, född –96 e. Inferno - Zeddam - Duc de Normandie
175 cm
Tävlat lätt klass i Holland
Där hon också har 3 avkommor, den äldsta är 4 år.

I år dräktig med For Feeling.

IMGP2851.jpg

Step Lovely, född –03 e. Landlord - Step Together xx - Lucifer xx
170 cm
Kanon trevlig halvblodssto som nu är på inridning och sen får vi se vad framtiden kan utvisa, men vi kommer att betäcka henne kanske redan nästa år.

Modern lämnat hästar i Msv klass hoppning.

Inte dräktig iår.

Hej!

Här är vårt halvblodssto i avel.

Combine 26608
Född 1999
e. Come Back II DVH 560 u. Ametist 21804 ue. Palermo 661
combinetrearstest0205.JPG

elsaeinar.jpg

Hon är 166 cm. Hon gick tvåa i Östergötland på treårstestet i gångarter med 47 poäng och diplom. Men vi valde att inte starta henne i Kungakannan. Hon är fallen efter en stark stolinje där det är idel diplom och elit ston. Mormor Ponsi 16769 ELIT är bla. mor till den numer exporterade avelshingsten Nocturne 877. Combine är endast grundriden pga tidsbrist. Istället för att ha henne utlånad så valde vi nu att sätta henne i avel. Men vi får väl se, vi har några som är och drar i henne för att sätta igång henne igen. Det är ett tufft beslut då hon faktiskt har, ännu så länge, lämnat så fina avkommor så då suger det i avelstarmen:smirk:
Men först skall hon föla till våren och denna gång är det Magini som är fadern.

Hon har två avkommor:
Dom Perignon, 47 poäng fölmönstring, 10:a fölchampionat Östergötland
(tyvärr död i olyckshändelse) född 2003 e. Don Primero
edvin030824.jpg

Complete, 47 poäng fölmönstring, 5:a fölchampionat Östergötland
född 2006 e. De Noir
complete0608242.jpg

Den här tråden var en himla bra idé och väldigt intressant då jag tror att det har större betydelse med mödernet än vilken fader avkommorna har. Kul att se att det är så himla många kanonfina ston i avel här på Buke:banana:
Lycka till gott folk!!

Oj va fina ston det finns in avel:) Tänkte bidra med mitt sto som ska betäckas till våren för första gången...

Cleopatra -99 Cardento-Turban Rose- Tin Rocco- Cantus

Jag red cleopatras mamma ett tag vilken var helt fantstisk att rida. Då hon var för dyr (gick 140 som 7 åring) köpte jag hennes yngre helbror istället som är jättetrevlig och ska förhoppningsvis debutera 140 till våren. Har även ridit de andra avkommerna till cleopatras mormor och de har alla en otrolig ridbarhet (bla annat den på min användarbild där hon var fyra år)
Cleopatra själv har gått femårsklasserna i italien, alla felfria, och kvalade till deras unghästfinal men startade ej. Gjorde som sjuåring två starter i 1.35 i början på året.

Pga av olyckliga omständigheter där hon som 6 åring hamnade hos fel ryttare kom hon tillbaka till stallet där jag jobbade för försäljning.Hon är nu köpt av min mamma som var på besök hos mig och råkade gå förbi hennes box och blev blixtförälskad!

Hennes svgheter är att hon kan bli lite het och att hon saknar riktig styrka för de stora klasserna. Förslag på lugn hingst m mkt "power" och scoop mottages tacksamt:p

Här är två bilder från i våras, då hon visar upp sig för några hästar i hagen...
italienvr06017.jpg

italienvr06015.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Hej,

Jag la precis in info om våra ston i tråden om hannoveranerston så jag kan väl klämma in samma text här också, se nedan. Vi har haft ytterligare ston men det blir väääldigt många unghästar i stallet om de är fertila så nu försöker vi dra ner lite o ska väl dra ner lite till för att det ska kännas bra o inte bli en belastning.

Det är en tillfällighet att det blivit tre tyska ston av olika stammar. Det sto vi sålde var e Bellini-Cyrano-Toreador (5).

Vi har tre hannoveranerston i avel:

Weltlady, f 91 e Weltmeyer-Lanthan-Argentan. Köpt på auktion i Verden. Hon har nu fått poäng nog för Elit så det känns som vi gjorde ett bra val! Fölade sent i år e Don Romantic så vi står över o börjar tidigt nästa år.

Gianna, f 94 e Grundsee-Shogun xx. Köpt privat. Har lämnat fem riktigt bra föl, fyra av dessa e Don Primero o är dräktig med honom igen. Bästa avkomman hittills var femma o bästa sto i finalen i treårschampionatet på Flyinge för två år sen.

Wahre Liebe, f 93 e Warkant-Wendekreis-Novum xx. Köpt privat via kontakter vi fick när vi köpte Weltlady. Är mycket nära släkt med Don Frederico som inte var känd alls när vi köpte henne! Lämnat många bra avkommor både i Tyskland o Sverige. Dräktig med Bocelli o har ett bra hingstföl e honom i år. Vi har kvar ett fyraårssto som fick 52 p som treåring o vann kvalitén i Halmstad i höstas men tyvärr skadade sig till Flyinge o championatet men hon kommer säkert igen!

Jag vet att man inte får länka till hemsidor men den som vill se foton o lite mer om stammar o resultat kan ju kika i min profil så hittar ni nog rätt.

Hälsn Ann

Vilka fantastiska ston alla har!!! Heja Svensk avel. Jag är rätt så ny här på buke men gör ett försök ändå.

Sto nr 1: Oldenburgare 3 år. e.Don Davidoff - Florestan. Samma möderne som Rubinstein, Rembrandt o.s.v. Alltså Dodona är mormorsmor om jag inte missminner mig fel. Fantastiskt trevlig både att rida och hantera (tycker jag). Ska först få visa vad hon går för sedan till avel.

Sto nr 2:e. Elfenspuk. Jag vet, ingen rolig stam kanske. Hoppdiplom som 3-åring med 9/9 och klass I på gångarter. Ej tävlad så mycket. Nu dräktig med Radiator.:love:

Wilma (36)
f.1998, e.D-Day 935 - Martini 744.
Utbildad La dressyr, Lc hoppning, lätt fälttävlan.

wilma-1.jpg

Ska semineras med Figaro!

kl

Mina ston:

F-90, e Brisad-Lombard-Niarchos, stofamilj 5, B-premierad, ca 165 cm, utb LA dressyr. Inköpt hösten -05. Gillade den helsvenska stammen, har bra erfarenhet av Brisad-hästar, hon rör sig lätt trots att hon är av tyngre modell.
En rejäl madame med mkt temperament o power. Bästa gångarten är trav.
- Ngt lågställd o inåttåad.
+ Bra ansatt hals med flott resning. Mkt bra bakbensmekanik. Lätt för samling.
Haft fem föl hos förra ägaren. Tre visade på tre års-test, en på kvalitén. Den äldsta (f-98) debuterade Msv dressyr denna säsong.
Dräktig med Jazz Time.

F-98, e Diaghlyphard-General Assembly-Red God, ca 160 cm, startad två ggr, sparsamt riden sen dess. Inköpt våren -04.
Snygg ridhästmodell. Snäll men kan vara en diva :angel:. Rör sig bra i alla gångarter, har en grym trav med fin knä- o bakbensmekanik.
- Ngt lågt ansatt hals. Hovkvalitén kunde vara bättre.
+ Korrekta ben. Rör sig bra för att vara fbl.
Haft fyra föl, två rena fbl hos förra ägaren (den första förolyckad). Den andra är två år o har deb på banan nu i höst med en 5e plac.
Hos mig har hon haft två hblföl -05 (e Briar, se avatar) o -06 (e Don Romantic).
Betäcktes i år med Don Primero men tog sig tyvärr inte.
Nästa år betäcks hon ev med Don Primero igen (sugen att prova en fbl-hingst då hon har bra löp-stam), eller så säljs hon.

På ingång (om allt går som det ska):
F-99, e TipTop-Hertigen-Gaspari, stofamilj F.1, ca 172 cm. Dräktig med Highlander.

Sto nr 2:e. Elfenspuk. Jag vet, ingen rolig stam kanske. Hoppdiplom som 3-åring med 9/9 och klass I på gångarter. Ej tävlad så mycket. Nu dräktig med Radiator.:love:

Elfenspuk anser jag inte vara någon dålig hingst, även om han under några år inte fick så många ston, och de han fick var inte sådana stoägare som valde att visa avkommorna. (Host.. jag är en av dem, visste inte bättre då ;) ) Vad är det för morfar till stoet? Låter jättespännande med Radiator!
Ulrika

*kl*

Penny Lane f -94 e: Dragon - LongJohn**- Dolman**
En mkt glad och pigg dam. Har placeringar i lätt klass hoppning som unghäst och hade troligen mkt kapacitet men för mkt gas för alla dom som försökt. Hon är väldigt arbetsvillig, har lätt för samling och ganska luftiga gångarter. Hon är kvadratiskt byggd något bred halsansättning och hänger lite i knäna.
Hon har haft två föl hos tidigare ägare ,en e:AlpenCorrado som fick 8-8 i löshoppning på treårs.
Hos mig har hon en -05:a e: Danzas som jag är mkt nöjd med.
Nu är hon dräktig med Haydn.
http://i29.photobucket.com/albums/c285/lonnhult/30-05-05_0950.jpg

http://i29.photobucket.com/albums/c285/lonnhult/P6280001.jpg
Sen är det lilla Maartje, Welsh Mountain f-00 e: Weston Master Silk-Revel Paul Jones.
Hon köptes troligen dräktig ifrån holland men hade resorberat. Betäcktes igen -05 men resorberade igen:cry: .
Jag skall göra ett försök till våren och behandla henne före och funkar inte det så stryker vi titlen "avelssto" och hon får bli bara barnponny. Hon fick 39p på utställning i sommras.

Hej!
Jag har ett treårssto e BH Hertug- Weltmeyer-Romadour2 som är dräktigt med Johnson. ca 172cm. Kl 1 på treårstest i gångarter. Hon skall inte betäckas om nästa år, utan utbildas vidare. Hon är en underbar tjej:love: , jätte samarbetsvillig och har lätt för sig. Mamman har lämnat Breedersfinalist i dressyr 5 o 6-åring, godkänd hingst i USA samt sto med diplom i gång. Mormor var diplomsto och 4:a på riksutställning som treåring samt segrade i regional kvalitetstävling i gång. Mormorsmor diplomsto med många fina avkommor bla godkänd hingst och breeders segrare. Så hon har något att leva upp till;) .
Bild2006042.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 979
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka