• Avel
  • Trådstartare Trådstartare shady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 248
  • Visningar Visningar 31 869
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ston

*KL*

Estancia (F.2) Walör-Lester-Indus-Biarritz-Varolio f-91 Fux, 175 cm, A-prem klass 1 vid premiering., 39 p. Stort mäktigt sto med god rörlighet. Bra halsansättning och överlinje. Hon har god bärighet vid ridning. Ett lugnt temperament men med gnista när det gäller. Hon är enbart använd som avelssto och hon är ett supersto vad det gäller omhändertagande. Har fått 7 föl sedan 1998 (3 hos mig). Alla avkommorna är efter Nactus….. verkar inte vilja bli dräktig med någon annan! :rofl: Alla som uppnått 3 år (utom en som avlivades som tvååring efter en skada) har visats med minst klass 1 i dressyr. Den första av mina uppfödningar fick diplom dressyr och klass 1 hoppning. Han deltog även vid 3- och 4-års championatet i dressyr och på rådgivande bedömning fick han biljett till bruksprov där han dessvärre inte godkändes. Har i år äntligen fått ett stoföl som jag ska behålla för framtida avel.

Bitte Schön (13) Phaeton-Illusion-Toreador-Cosmos-Nimrod f-87 Mörkfux, 161 cm, AB-prem, klass1 vid prem, 39 p. Litet ädelt sto med bra rörlighet, mycket driv i sitt bakparti. Hon är tävlad medelsvår hoppning med vinster i LA. Hon har ett livligt temperament och är ganska het och hoppar allt. Har fått 4 föl men 4 olika hingstar (3 hos mig) och alla är visade med klass 1 på fölmönstring. 2 avkommor är tyvärr avlivade efter skador och ingen av mina är ännu visade på unghästtester (äldsta levande är 2,5 år). Årets fölunge kvalade till fölriks.

Corsair ND (23) Nactus-Bayard-Krevad-Vagabond-Ceylon f-02 Fux, 164 cm, Klass 1 som hopptalang på 3-årstest med 877878. Hon är ädel med bra rörlighet och bra teknik vid hoppning. Hon tycker livet är roligt och är lätt vid all ridning och hantering. Tyvärr gick hon sönder mycket vid fölning i år och vi vet inte om hon kommer att kunna fungera varken till avel eller sport. Tanken var i alla fall att hon skulle tävlas några år. Har fått ett stoföl i år efter Last Liberty som är ädel, elegant med mycket bra galopp och smidighet. Har tyvärr varit sjuk och vi vet ännu inte hur det går. Tanken är att hon ska sparas om hon utvecklas på rätt håll. Corsairs mamma Cortina var den häst som gjorde att jag ville börja med avel. Tyvärr lämnade hon endast Corsair på 6 säsonger, så det är ganska mycket känslor inblandade.

Min tanke är att dra ner på aveln. Min energi har tagit slut eftersom jag hela tiden verkar vara förföljd med otur…. eller om det är en förbannelse? Troligtvis kommer jag att avveckla Bitte eftersom hon är minst och därför inte passar som ridhäst till mig och kanske även Corsair. Vi får se vad som händer!

Lill / Stall Nöbbeled

Jag tycker det är jätteroligt att det står så många fina ston i avel! Det ser ju verkligen ljust ut för framtiden :).
Ulrika

Vet inte om jag platsar här...:o
har ett sto i avel f. 91 e Nebraska-Furidant-Rockad-Drabant.
Tyvärr något liten, 161cm, men trevlig med kanonpsyke. Ej tävlad mer än klubbtävling då jag inte köpte henne förän som 12-åring, å förra ägarens ointresse. Visad som 3-åring med usla resultatet 34p klass 3, men iår visad vid stamboksföring 37p kl II, tyvärr visade hon inte traven från sin bästa sida:(
Fick sitt första föl iår. Hingst e Cornetto, visad på fölmönstring Kl I. Ska bli min framtida tävlingshäst.:love:
Mamma häst ska ut på dressyrbanan nästa år å målet är att debutera LA. Sen får vi se om det blir ombetäckning 2008

ALLA platsar här. Det är lite det som var meningen att alla skulle få säga vad dom har för ston, sedan om folk vill så får dom jätte gärna för mig bedömma ur sin synpunkt om stoet eller ej borde vara i aveln. Men det skall vara på ett lungt sätt, inga illasinnade påhopp.

Mitt sto heter Spanggaards Flash Dance (Dansa) och är född 2003 i danmark och kom till mig när hon var 11 mån. hon är efter Fellini old (e:feiner stern) och ue: Donaumonarch trak. mättes i maj på treårs till 163 cm. åkte hem med hoppdiplom och klass II i dressyren (då matte inte kunde visa traven med rättvisa:o ). poäng hoppn 887799 och gångarter 887767. är nu grundriden i alla gångarter och visar att hon har väldigt lätt för sig. betäcktes direkt efter treårs med Feliciano och beräknad fölning är den 13/4 . Fölungen är redan tingad (håll tummarna att allt går bra:crazy: ) och efter dräktigheten siktar vi på kvalitet´s 2008.
från treårs i maj 2006:
Dansaptre-rs006_0001.jpg

från början av november 2006:
DSC00025_edited.jpg

sedan har min själsfrände två ston varav det ena vi avlar på tillsammans:
stoet heter Cocktail och är född 1995, e. cortez-utrillo. ej visad men vi tror på henne stenhårt. mödernet har 8 avkommor där majoriteten har 7or rakt igenom. någon stjärna med flera nior och ett bottennapp men låga poäng. det lutar just nu åt betäckning med heartbeat till våren. har tyvärr ingen bild på datorn:( .

Avundsjuk blir jag... betäckte mitt lilla Stanfordsto med Come Back II men hon tog sig aldrig. Han är ju en sådan enormt härlig häst och hade passat henne precis!

OK, om alla får vara med skriver jag om mitt klass II-sto med vita papper:D

Född 1990 e Ceylon - Columbus DH 216 - Lusty (ej kval e Condor OLH 488) - Abglanz-Sohn DH 109 - Gobert s.359. Klass II på kvaliten med 88776, uppsuttet 867, löshoppning 77. Breedersfinalist i fälttävlan 1995. Mamman placerad i 1.40. Mammas helsyster tävlad LA/MB hopp och fälttävlan med placeringar, en avkomma i msv dressyr.

En avkomma, hingst född i år e Feliciano. Ej visad p g a att hans mamma är så svårlastad:crazy: Rör sig bättre än sin mamma, korrektare än sin mamma och lugnare i huvudet än vad hon är. Jag kan inte vara annat än nöjd! Dessutom får han gröna papper;)

En sak förundras jag över, när ni visat era äldre ston för stambokföring, har ni fått poäng då? Det fick nämlingen inte mitt sto, hon fick bara en kritik + klassindelning. Hur kommer detta sig?:confused:

Poäng ges varken till ston eller hingstar över en viss ålder, men jag minns inte vart gränsen går.

ALLA platsar här. Det är lite det som var meningen att alla skulle få säga vad dom har för ston, sedan om folk vill så får dom jätte gärna för mig bedömma ur sin synpunkt om stoet eller ej borde vara i aveln. Men det skall vara på ett lungt sätt, inga illasinnade påhopp.

JÄTTEKUL TRÅD:banana:

Hoppas att fler fyller på med sina ston, var är alla ponnyuppfödare?(connemarorna verkar ju ha en hel "drös" uppfödare här inne...)

Givetvis ska alla vara välkomna och skriva om sina ston!
Vi är nog väldigt många som började vår avelskarriär med "kanske inte alltid de bästa stona"- det gäller bara att erkänna det hela!
Men någonstans ska man väl börja, och det viktiga är väl ändå att man har en plan med sin avel, att det sker med friska och sunda djur, och att man inte använder sig av allt för galen "buskavel".

Det är ju också så att man "byter" upp sig genom årens lopp, när intresset för avel ökar,eller...?

Kanske vi ska starta en tråd med ämnet "Mina första avelsston"...
Kan nog bli ganska intressant,eller?:rofl:

Det viktigaste för oss som inte har ston av den allra högsta kvaliten är att vara medveten om bristerna! Mitt sto är inte korrekt i benen och har lite för mycket i skallen, alltså måste jag välja en hingst som ger korrekta ben och ett samarbetsvilligt temperament.

Känner vi våra ston väl och vet vad deras stam gett så kan vi matcha dem med en god hingst som kan rätta upp deras brister.

Precis! Klok som alltid:bow: :smirk:

Men det gäller ju faktiskt på alla ston,eller hur!
Mina ston har också brister, Pärlan är lite inåttåad, och har en avkomma som fått det, därför är benstället mkt viktigt i val av hingst till henne.Rosa har "cortezkropp" och behöver hingstar som ej är för grunda i bålen, samt med storlek då det ligger mkt små ston bakåt i leden.Hon är ganska känslig i sitt temperamnet också, så man får välja en hingst som inte har allt för mkt "troll i huvudet"...
Chevy är stor och rejäl, så man betäcker inte henne med 175 hingstar precis. Och där finns MKT vilja i henne(både positiv och negativ) så även där är hingstens ridbarhet och temperamnet otroligt viktigt.
ponnyerna ska vi inte tala om...

Så avel är aldrig enkel, men det är väl det som gör det så otroligt intressant!

Vi tar dom i ålders ordning.
Best of Wishes XX -87 e. Spring Fever - Montal - Carnoustie - Babús Pet
Miss Bean XX -91 e. Music Streak - Montal - Hornbeam - Moderne
Nexi (5) -91 e. National Zenith - Ceylon - Gallas - Regensburg
Eclipse -97 e. Krius XX - Martell I - Benveuto XX - Folgsam
Candle -98 e. Falleur - Brisad - Labrador - Immer
Amazon (20) -05 e. Lambourghini - Kaliber - Sonny Boy - Frondeur
Lamona -06 Lambourghini - Stanford - Kaliber - Cyrano

Amazon och Lamona kommer att få ta sina mammor plats i avelsboxen. Det är dom vars mammor dött hastigt och som blivit uppfödda för hand. Så dom är ju mer bebisar än hästar för oss.

Jag skulle inte vilja påstå att jag bedriver avel men dessa är mina 2 ston som är betäckta iår.. Welshen är köpt för att avla på men efter hennes första föl så kommer jag att låna ut henne några år för utbildning/tävla och se hur hon utvecklas och om det är något att avla på.

*Halvblod f 2002. e Prestige-Pontus-Lanciär. Gått 3-årstestet med 48 p som hopptalang och 46 som dressyr. Betäcktes förra året med Twiligt men kastade tyvärr fölet på dygn 300 är nu ombetäckt med Corlensky och ska sedan utbildas och tävlas innan hon betäcks pånytt.

Bilder

*Welsh f 2003 e Carolinas Foxglove - Simberg Hobnob - Coed Coch Endor. Tyvärr ej visad i somras pga att jag var höggravid/precis fått barn när visningarna var här i närheten. Hennes mamma och mormor är diplomston. Hoppas kunna visa henne nästa sommar/höst. Dräktig med Veronas Bogi.

Bilder

Får väl börja med att säga att jag tycker att merparten som skrivit verkar ha väldigt trevliga ston. Endera är de meriterade själva eller har syskon/mamma som är meriterade. :)

Har endast ett sto i avel nu, men de somtävlar har varit/ska sättas in i avel också, så jag tar väl med de också.

Sto 1.
Går endast i avel pga skada som unghäst. Stofamilj 46. Diplom som treåring. e. Concorde u. Kahlua ue. Kaliber -Toddhurst xx.

Några led tillbaka på mödernet finns Spitfire som gick OS i hoppning på sin tid. Bland syskonen till vårt sto finns bland annat Baileys som gick Falsterbo Derbyt med placering för ett antal år sedan och sedan exporterades. En helsyster fick 10-10 i hoppning och flera syskon har placeringar i msv hoppning.

Hon har fått sju avkommor, men två dog som föl. Den äldsta vet jag inte så mycket om, den näst äldsta e. Manfield fick dubbeldiplom m. 50 p i hoppning förra året.

Är dräktig med Carland och årets föl är e. Casir Ask.

http://frisegarden.se/bilder/Cessna_1.jpg

Har inga direkta svagheter, mer än möjligen ett lite besvärligt temperament. Dock svårt att välja hingst eftersom hon själv aldrig tävlats - man vet inte riktigt vilka svagheter/styrkor hon har som hopphäst betraktat. Tycker dock att hon platsar i avel pga stostammen och hennes pappa. Förra året fick ju hennes avkomma dessutom väldigt bra poäng. Försöker välja "snälla" välstammade hopphingstar med bra galopp till henne.

Har även två ston som tävlas nu, men de ska sättas i avel.

Sto 2.
e. Cardento-Bonaparte-Elizar.
Hoppdiplom. Final fyraårschampionat och BT, femåringar. Hennes mamma tävlade msv hopp och fälttävlan och hade 10-10 i hoppning. Mycket kapacitet. Har en treårig avkomma e. Camaro M som verkar lovande.

Har ibland lite jobbigt med koncentrationen och är tidivis lite "bråkig". Avkomman är dock bra i temperamentet. Kommer att välja ädla, ridbara, smidiga, "snärtiga", välstammade hingstar åt henne.
http://frisegarden.se/bilder/aktuelltbilder05/Tega_BT.jpg

Sto 3.
e. Jeopardy-Furidant-Costume Ball xx.
Placerad BT som femåring, hittills placerad 135 hoppning. Har en helsyster med placering i 140 och deras mamma hade 7-9 i hoppning.
http://frisegarden.se/bilder/aktuelltbilder/resume_herk.jpg

Är underbar i temperamentet och har jättefin teknik. Inte helt korrekt. Kommer att välja exteriört korrekta, "scoopiga" hingstar åt henne.

Knapplån.

Who Cares(48)"Wiwie" -99
e. Warsteiner-Good Future- Maraton- Urbino.
Litet sto (157 cm) u. diplomsto som gick vidare till riks som 3 åring.
Ägde "wiwies" mamma, när jag var med i en bilolycka -98 o skadade mig.... hoppades på att bli bättre så jag betäckte henne för att inte kasta bort ett år.
Ut kom Wiwie. Hon var endast 154 cm vid 3års visningen vilket drog ner hennes typ poäng. Hon fick 78877.
Hon har inga egna meriter eftersom jag inte kunnat rida. Det är min då 13-åriga dotter som ridit in henne o som fortfarande rider henne.
Har en avkomma e. Figaro R vid sidan som jag tycker är mycket lovande. Hon fick 98767 på fölmönstringen o var tyvärr i växtfas, vilket domaren påtalade o att han såg fram emot att se henne nästa år då han trodde det fanns mycket gång i henne.

Chami(2) -90
e. Chapman-Hartung-Ceylon.
Nyinköpt sto som har prestationsdiplom på gångarter o är AB premierad. 98599 (inåttåad, största sannolikhet fosterskada enl vetr)
Hon har 4 föl sen tidigare e 2 Bellini, Rubignon,Topasch.

Guöns Cosima -96 welsh sto sek B
e Paddock Camargue-Snowdon Blighter
Diplomsto. 98887 tävl med plac LA dressyr innan hon fick en skada i ett framben som satte stopp. Ett föl sen tidigare med Vallas Caracas.
Väntar föl med Vita Nova´s Hanassie RP.

Denimah Jumper -91
Korsning sto russ/arab/NF något lågställt långt sto med mycket bra gång o temperament. Mycket trevlig barnponny.
Fölunge vid sidan e Power Boy som tyvärr inte blev visad i år pga dödsfall i familjen. Ser fin ut.
Dräktig med våran arabhingst Saltomortal. Tror att han kan förbättra hennes typ o storlek. Samt förädla.
Kommer inte att ombetäckas i vår.

Senast ändrad:

Mitt sto heter Mercedes, född 1991 eMagritte-Stratos xx-Aleppo xx. Jag köpte henne i somras tillsammans med hennes föl för i år.
Hon är ca 162-3 cm hög. När hon fick sitt diplom bedömdes hon med siffrorna 8-8-7-8-9=40 p. Bl a med kommentarerna Typ: "Kvadratisk feminin" Huvud Hals Bål Kors: "Djup bog & bål, väl markerad manke" Extr.& rörelsernas korrekthet: "Torra ledg. nöjakt. korrekt men hastrång. veka kotor bak" Skritt: "Vägv. taktmässig" Trav: "Mkt rörlig & vägvinnande med gott påskjut"

Stoet har fått 5 stoföl efter sk "Dressyrhingstar" (Bayron,Sack, Ragazzo, Tip Top & Figaro R) varav flera varit klass 1 eller någon poäng därunder. Ragazzo avkomman har diplom och Sack avkomman 1 p. under dipl. Fölet som föddes i år som är efter Figaro R är vi mycket nöjda med! Tyvärr kunde hon dock inte visas på fölmönstring pga sulblödningar.

Skall betäcka henne för första gången hos mig nästa år. Just nu lutar det starkt åt att det blir Don Primero!
Funderar även att kanske i framtiden betäcka henne med en skhopphingst.

/Kristin

Även om "alla platsar" borde jag vara på gränsen, då vi bara haft ett sto som fått ett föl, och stoet i fråga har vi inte ens kvar längre :angel: men skriver in henne iaf, som ett exempel på att det finns rätt många medelmåttiga ston som får föl i sverige också! :idea:

Moonlight (36) -92 e. Zinsky**-Jaguar-Kaliber-Cyrano-Brabant-Nepal

Har själv inga tävlingsmeriter, pga vårt (mammas:angel: ) ointresse, men är mkt ridbar och lyhörd med bra skritt och galopp, kort och kompakt i modellen, kanske aningens lågställd men annars bra exteriör. Lättfödd och med bra hovar trors fullblodsinslaget. Blev klass II på 3-års, är nästan säker på att hon hade fått högre nu.
Mamman hittar jag inte heller så mkt om, vet att hon används i lite buskavel efter att ha lämnat uppfödaren.
Mormor däremot är premierad Elit, med iaf 2 avkommer i Msv hopp.
Fick föl -99 e. Bernstein Klass I (888778) på fölchamp, sedan aldrig visad. Gått CNC* FT och 1.20 hopp. Henne har vi kvar och det är väl tänkt att hon ska får något för såsmåningom hon med.
Moonlight själv sålde vi för någon månad sen, får se om hon kan få lite tävlingmeriter nu vid nart 15 års ålder :angel: (Då i dressyr) Lät som om det kanske skulle bli eventuellt att de betäckte henne igen om några år.

Stoet

Avkomman, dålig bild
Hela albumet:angel:

---------------------
ameo har tagit bort visningen av den stooora bilden på stoet, klicka på länken i stället.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 979
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hypotyreos
  • Svensk politik nr 3