Stofamilj?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Estivuz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 012
Sv: Stofamilj?

Vad coolt! :rofl:

Men hur funkar det här med stofamiljer? Kan någon förklara lite närmare? Finns det hur många som helst eller bara några, typ upp till 100? Härstammar alla hästar från en viss stofamilj? är en del stofamiljer mer "attraktiva" än andra?

Alla hästar tillhör en stolinje, precis som de tillhör en hingstlinje.

Vissa stofamiljer är numrerade. I Sverige började de numreras på 30-talet efter tyskt mönster.

I Sverige finns idag 60 numrerade stofamiljer och åtminstone 15 nya ska numrerats men detta är inte offentligt ännu.
De svenska familjerna har nummer från 1 till 54 samt från F.1 till F.6 där F står för Flyinge där dessa familjer alltså uppstått.

Vissa stofamiljer är så stora att det idag inte gå att se likheter mellan individerna. Andra är mindre och där går det att se utpräglade egenskaper. Stofamilj 46, Piledalsstammen, har lämnat ovanligt många framstående hopp- och tävlingshästar.

Alla hästar tillhör en stolinje, precis som de tillhör en hingstlinje.

Vissa stofamiljer är numrerade. I Sverige började de numreras på 30-talet efter tyskt mönster.

I Sverige finns idag 60 numrerade stofamiljer och åtminstone 15 nya ska numrerats men detta är inte offentligt ännu.
De svenska familjerna har nummer från 1 till 54 samt från F.1 till F.6 där F står för Flyinge där dessa familjer alltså uppstått.

Vissa stofamiljer är så stora att det idag inte gå att se likheter mellan individerna. Andra är mindre och där går det att se utpräglade egenskaper. Stofamilj 46, Piledalsstammen, har lämnat ovanligt många framstående hopp- och tävlingshästar.

Tack! Nu blev jag lite klokare. :banana:
Stofamilj 47 då? Inget att ha eller? :o ;)

47 har lämnat en del hoppare och fälttävlanshästar, främst via Lene Nissen Lembkes fina sto Sirocco e Ullman u Yvette e Egal u Yvy e Yvon

Vad roligt att Du tydligen har sökt på vårat älskade gamla sto Yennifer (47) 11208! Jag vill passa på att upplysa om några namn som saknades i stammen. Yennifers avkomma efter Romano hette Yamanda och avkomman efter Nactus hette Yeronimo. Bägge dessa dog tyvärr unga. Stammen är mycket hoppinriktad och Yennifers barnbarnsbarn Beatrice Pan har tävlat internationellt 150-hoppning!:)

Hälsningar Tiakaram

Och familj 31? Du verkar ju insatt och jag har inte lyckats få tag i "Våra stofamiljer"-boken du tipsade om i min tråd

Vad roligt att Du tydligen har sökt på vårat älskade gamla sto Yennifer (47) 11208! Jag vill passa på att upplysa om några namn som saknades i stammen. Yennifers avkomma efter Romano hette Yamanda och avkomman efter Nactus hette Yeronimo. Bägge dessa dog tyvärr unga. Stammen är mycket hoppinriktad och Yennifers barnbarnsbarn Beatrice Pan har tävlat internationellt 150-hoppning!:)

Hälsningar Tiakaram

Är Yennifer din gamla häst? Vad roligt! Det är ju min häst Yawarros mormor! :bump:
Har du något mer kul att berätta? Kanske några bilder??

31 heter Elmarina-familjen och stammar från stoet Elmarina 877 född 1907 e Senator u Elma Ost.V 4836 e Condor - Salomon - Carnation xx. Hon var ostpreussare vilke är samma ras som dagens trakehnare, och importerades till Sverige.
Dottern Anita 2004 född 1923 e Attino lämnade i sin tur 5 stamboksförda döttrar vara 4 förde familjen vidare. Aja 3152 född 1936 och Ally 3282 född 1937, båda e Kyffhäuser och Aina 3612 född 1939 och Amajka 3812 född 1940, båda e Lux.

Därefter grenade familjen ut sig. Från familjen kommer ingstarna Fallada 327, Heimdal 349, Logik 379, Nixon 393 och Strauss 689.

När "Våra stofamiljer" gavs ut hade familjen två pristagare i svår klass. Idag har de åtminstone tre eftersom Strauss var med i OS i dressyr.

Har haft ett sto som hade Aina 3612 som mormors mormor
(mitt sto var u Monique 9525, uu Erna 5304 och uuu Aina 3612.
Sen har mitt sto innan hon togs bort hunnit utöka familjen med ytterligare 2 ston, som i sin tur också fått varsitt sto.;)
Kul att det inte bara är skräp i deras familj.
Tusen tack för hjälpen!!:bow: :bow: :bow:

Om just Ernas avkommor står det inte så mycket i boken mer än att hon var premierad A (elit fanns inte då) lämnade två remonter vara en exporterades till Schweiz samt 3 stamboksförda döttrar.

Kul att höra att familjen fortfarande lever, det var ett tag sen jag hörde talas om den!

Jovisst har jag massor att berätta om Yennifer och alla hennes barn och avkommor till dessa barn....vi hade ju Yennifer till hon dog, 27 år gammal! Det kanske inte är så intressant för alla här på Buke att få hennes livshistoria, men om jag får din adress kan jag ju skriva och berätta mer! Bilder finns också!

Hälsningar Tiakaram

Ooops, missade visst ett led när jag skerv om mitt sto, hon var uuuu Aina, och uuu Fawzia5825.
Fawzia (u Erna 5304) belönades med diplom, fick G af Petersens Hp-56 (bästa 3-årssto i Malmöhus län) samt liten medalj vid rikslantbruksmöte i jönköping -59.
Mitt första sto var Lucette 23188 (e Alpen Fürst), och hon fick, (som jag skrev förut) 2 st avkommor som också B-premierats, Bon Appetit (f. -96, e Garibaldi 901, såld som dressyrhäst till Malmö) och Bon Bouquet 26564 (f-98, e Cardento 933). De i sin tur har fått varsin dotter, båda födda 2003. Den ena (Bon Ami, e Bourbon - Garibaldi) visades på 3-årstestet i Varberg förra året och var, sist jag hörde något, planerad att betäckas iår.
Den andra (Bon Elise, e Greve Molke - Cardento) startade sin första hopptävling i helgen som var, med en nolla och en 8-felsrunda. Hon matchas med sikte på 4-årschampionatet i fälttävlan.

Garibaldi blev vi tipsade om av en bekant på Flyinge när han var 3 år. Hon tyckte han borde passa mitt stos temperament ganska bra (jättecool, orädd och supersnäll men FRAMÅT till max)
Greve Molke blev det bara för att jag blev helsåld på honom när jag sett honom en gång, och ville ha en normalstor hingst med vettigt temperament till mitt lilla, lätta och impulsiva sto.
Båda avkommorna har blivit hur trevliga som helst!! Här är en bild på Bon Elise (e Greve Molke - Cardento) som 3-åring. Gillar den modellen av häst (trots att hon på bilden är något outvecklad och omusklad)
http://i150.photobucket.com/albums/s119/cessan77/Lisa2.jpg

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 980
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 588
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka