Solis

Trådstartare
Jag undrar om någon vet något om stofamilj 9? Tror att den är öländsk, men vet inte så mycket mer.
Jag har ett gammalt sto (e. Marino-Salvan-Magnat) som kommer ur denna stam och skulle vilja veta lite mer. I synnerhet som hon nu fått en söt dotter som jag har tänkt spara och kanske kunna ta föl på så småningom.

Sv: Stofamilj

Ölandsk familj det stämmer så bra så. Det är dessutom Ölands bästa stofamilj. :)
Enligt boken "Våra Stofamiljer" (som kom 1976) var stofamiljen då den fjärde största totalt sett.

Stamstoet Sinope var ett ostpreussiskt sto (dvs Trakehner vilket är namnet på rasen idag), som föddes 1895 och importerades samma år. Sinope fick stamboksnumret 1095 RÄ III och fick fram till 1917 då hon dog 17 föl - bland annat tre stamboksförda döttrar, varav Sissy 255 RÄ III nog är den som först och främst förde familjen vidare.

De hingstar som tillhör stofamiljen är dessa (enligt "Våra Stofamiljer"):
Jafet 114, Porjus 202, Topas 241, Refräng 209 (ende son till Jafet 114), Utter 257, Dianthus 310, Tissot 558 och den allra största Drabant 315.
Bland tävlingshästarna nämns OS-guldmedaljören i fälttävlan från 1956, nämligen Iluster (reds av Petrus Kastenman).
Enligt "Våra Stofamiljer" så är "anlagen för hoppning och fälttävlan ha varit dominerande".

Senast ändrad:
Sv: Stofamilj

Tackar så mycket! Det var intressant. Mitt sto hoppar enormt bra men rör sig också bra. Hennes dotter är e. Eighty-Eight-Keys xx. Låter fälttävlan, men har haft dressyr i tankarna p.g.a. gångarterna.

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 241
Senast: BernT
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 784
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 884
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 178
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka