Störiga saker vi stör oss på, del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läste en insändare där en person tyckte det blev jobbigt i längden att behöva prata så mycket engelska på arbetsplatsen. Inget konstigt med det. I kommentarsfältet däremot passade manskodade användare på att vädra sin rasism. Störigt.
Tror jag vet vilken tidning och insändare, och jag har slutat läsa kommentarerna. Det är samma 5-6 mansnamn som återkommer, och mal, och mal, och mal. Rasistiska, misogyna, klimatförnekare som är så negativa till allt att jag bara vill ge upp hoppet om hela mänskligheten.
 
Att jag så himla ofta faller för det gamla tricket att glömma kolla hur mycket det blåser innan jag går ut. Framförallt såhär i november kan just mängden blåst göra en enorm skillnad för vad som är vettigt att klä på sig och ej. Väder är inte BARA temperatur och nederbörd, Mineur, det borde du ha lärt dig vid det här laget!

🥶
 
På senaste avsnittet av tunna blå linjen säsong två :rage:O_o:mad:
Åh, menar du sista avsnittet i säsong två alltså? Jag såg det igår och funderade på att skriva något om det här!

Jag blev ganska irriterad på slutet, men så ser jag att det blir så himla hyllat överallt och då vacklar jag lite. Tycker bara att det var en onödigt klichéaktig scen som hon dog i, något annat hade de väl kunnat hitta på?! Läste dock att det gjordes delvis för att belysa problemet att många bilister struntar i att sakta ner vid olyckor, vägarbeten osv vilket utgör en reell fara för poliser och räddningstjänst...

Sen är jag ledsen över att hon dog överhuvudtaget, hon var min favoritkaraktär och jag såg verkligen fram emot att följa henne som YB! Och det hade ju precis börjat ordna upp sig lite för henne... Nä usch, jag blev ganska upprörd faktiskt. Så de lyckades ju med den biten i alla fall, att väcka känslor :p
 
@Mineur
Ja det var exakt Leahs död jag menade. Tyckte det var ett så himla dåligt slut och köper inte alls förklaringen om att det handlar om att belysa problemet om att sakta ned vid olyckor. Jag tycker att det liksom förstörde hela serien för mig. Det passade inte in riktigt. Hade helt köpt det om hon slutat för att börja på försäkringsbolag istället. Det tycker jag passade bättre. Kändes som att manusförfattarna stressade fram hennes avsked i serien genom att helt enkelt låta henne dö. Kom igen, bättre kan ni…Har uppskattat serien otroligt mycket och gillar varenda avsnitt och budskapet men detta tyckte jag inte om. Gillade inte hela grejen med hunden i tunneln heller. Varför var barnet där helt själv hela tiden? Utan föräldrr som engagerar sig? Kändes overkligt :cautious:
 
@Mineur
Ja det var exakt Leahs död jag menade. Tyckte det var ett så himla dåligt slut och köper inte alls förklaringen om att det handlar om att belysa problemet om att sakta ned vid olyckor. Jag tycker att det liksom förstörde hela serien för mig. Det passade inte in riktigt. Hade helt köpt det om hon slutat för att börja på försäkringsbolag istället. Det tycker jag passade bättre. Kändes som att manusförfattarna stressade fram hennes avsked i serien genom att helt enkelt låta henne dö. Kom igen, bättre kan ni…Har uppskattat serien otroligt mycket och gillar varenda avsnitt och budskapet men detta tyckte jag inte om. Gillade inte hela grejen med hunden i tunneln heller. Varför var barnet där helt själv hela tiden? Utan föräldrr som engagerar sig? Kändes overkligt :cautious:
Håller med på alla punkter! Tycker generellt att allt som har med trafikolyckor att göra är ett ganska gammalt och uttjatat sätt att låta en karaktär dö på, så jag blir alltid lite irriterad när manusförfattare använder sig av det. Det känns billigt på något vis, och definitivt inte som något som passar i en så pass välgjord serie.
 
Stör mig på att den svenska översättningen av ASOIAF-böckerna (som Game of Thrones är baserat på) har tagit lite väl stora friheter och ändrat i storyn.
Författaren har med avsikt lagt in ett falskt minne men översättaren har antagligen trott att det var ett misstag och ändrat. Lägger i spoiler om man inte vill veta:

"𝗬𝗼𝘂 𝘄𝗶𝗹𝗹 𝘀𝗲𝗲, 𝗶𝗻 𝗔 𝗦𝗧𝗢𝗥𝗠 𝗢𝗙 𝗦𝗪𝗢𝗥𝗗𝗦 𝗮𝗻𝗱 𝗹𝗮𝘁𝗲𝗿 𝘃𝗼𝗹𝘂𝗺𝗲𝘀, 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝗦𝗮𝗻𝘀𝗮 𝗿𝗲𝗺𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿𝘀 𝘁𝗵𝗲 𝗛𝗼𝘂𝗻𝗱 𝗸𝗶𝘀𝘀𝗶𝗻𝗴 𝗵𝗲𝗿 𝘁𝗵𝗲 𝗻𝗶𝗴𝗵𝘁 𝗵𝗲 𝗰𝗮𝗺𝗲 𝘁𝗼 𝗵𝗲𝗿 𝗯𝗲𝗱𝗿𝗼𝗼𝗺... 𝗯𝘂𝘁 𝗶𝗳 𝘆𝗼𝘂 𝗹𝗼𝗼𝗸 𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗲 𝘀𝗰𝗲𝗻𝗲, 𝗵𝗲 𝗻𝗲𝘃𝗲𝗿 𝗱𝗼𝗲𝘀. 𝗧𝗵𝗮𝘁 𝘄𝗶𝗹𝗹 𝗲𝘃𝗲𝗻𝘁𝘂𝗮𝗹𝗹𝘆 𝗺𝗲𝗮𝗻 𝘀𝗼𝗺𝗲𝘁𝗵𝗶𝗻𝗴, 𝗯𝘂𝘁 𝗷𝘂𝘀𝘁 𝗻𝗼𝘄 𝗶𝘁'𝘀 𝗮 𝘀𝘂𝗯𝘁𝗹𝗲 𝘁𝗼𝘂𝗰𝗵, 𝘀𝗼𝗺𝗲𝘁𝗵𝗶𝗻𝗴 𝗺𝗼𝘀𝘁 𝗼𝗳 𝘁𝗵𝗲 𝗿𝗲𝗮𝗱𝗲𝗿𝘀 𝗺𝗮𝘆 𝗻𝗼𝘁 𝗲𝘃𝗲𝗻 𝗽𝗶𝗰𝗸 𝘂𝗽 𝗼𝗻.
—𝗚𝗲𝗼𝗿𝗴𝗲 𝗥. 𝗥. 𝗠𝗮𝗿𝘁𝗶𝗻

The Hound falls silent (after Sansa sings for him) and removes the dagger from her throat, and Sansa gently touches his cheek, feeling a wetness that was blood and a wetness that was not blood (tears). Shortly thereafter he gets up, rips off his bloody white cloak, and leaves. Sansa shakes out he torn and bloody cloak and huddled beneath it, shivering.
- A Clash of Kings

Sansa wondered what Megga would think about kissing the Hound, as she had. He'd come to her the night of the battle stinking of wine and blood. He kissed me and threatened to kill me, and made me sing him a song.
- A Storm of Swords

ECE8840F-2DD8-4DBE-8815-8909E7449005.jpeg
 
Stör mig på att den svenska översättningen av ASOIAF-böckerna (som Game of Thrones är baserat på) har tagit lite väl stora friheter och ändrat i storyn.
Författaren har med avsikt lagt in ett falskt minne men översättaren har antagligen trott att det var ett misstag och ändrat. Lägger i spoiler om man inte vill veta:

"𝗬𝗼𝘂 𝘄𝗶𝗹𝗹 𝘀𝗲𝗲, 𝗶𝗻 𝗔 𝗦𝗧𝗢𝗥𝗠 𝗢𝗙 𝗦𝗪𝗢𝗥𝗗𝗦 𝗮𝗻𝗱 𝗹𝗮𝘁𝗲𝗿 𝘃𝗼𝗹𝘂𝗺𝗲𝘀, 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝗦𝗮𝗻𝘀𝗮 𝗿𝗲𝗺𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿𝘀 𝘁𝗵𝗲 𝗛𝗼𝘂𝗻𝗱 𝗸𝗶𝘀𝘀𝗶𝗻𝗴 𝗵𝗲𝗿 𝘁𝗵𝗲 𝗻𝗶𝗴𝗵𝘁 𝗵𝗲 𝗰𝗮𝗺𝗲 𝘁𝗼 𝗵𝗲𝗿 𝗯𝗲𝗱𝗿𝗼𝗼𝗺... 𝗯𝘂𝘁 𝗶𝗳 𝘆𝗼𝘂 𝗹𝗼𝗼𝗸 𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗲 𝘀𝗰𝗲𝗻𝗲, 𝗵𝗲 𝗻𝗲𝘃𝗲𝗿 𝗱𝗼𝗲𝘀. 𝗧𝗵𝗮𝘁 𝘄𝗶𝗹𝗹 𝗲𝘃𝗲𝗻𝘁𝘂𝗮𝗹𝗹𝘆 𝗺𝗲𝗮𝗻 𝘀𝗼𝗺𝗲𝘁𝗵𝗶𝗻𝗴, 𝗯𝘂𝘁 𝗷𝘂𝘀𝘁 𝗻𝗼𝘄 𝗶𝘁'𝘀 𝗮 𝘀𝘂𝗯𝘁𝗹𝗲 𝘁𝗼𝘂𝗰𝗵, 𝘀𝗼𝗺𝗲𝘁𝗵𝗶𝗻𝗴 𝗺𝗼𝘀𝘁 𝗼𝗳 𝘁𝗵𝗲 𝗿𝗲𝗮𝗱𝗲𝗿𝘀 𝗺𝗮𝘆 𝗻𝗼𝘁 𝗲𝘃𝗲𝗻 𝗽𝗶𝗰𝗸 𝘂𝗽 𝗼𝗻.
—𝗚𝗲𝗼𝗿𝗴𝗲 𝗥. 𝗥. 𝗠𝗮𝗿𝘁𝗶𝗻

The Hound falls silent (after Sansa sings for him) and removes the dagger from her throat, and Sansa gently touches his cheek, feeling a wetness that was blood and a wetness that was not blood (tears). Shortly thereafter he gets up, rips off his bloody white cloak, and leaves. Sansa shakes out he torn and bloody cloak and huddled beneath it, shivering.
- A Clash of Kings

Sansa wondered what Megga would think about kissing the Hound, as she had. He'd come to her the night of the battle stinking of wine and blood. He kissed me and threatened to kill me, and made me sing him a song.
- A Storm of Swords

Visa bifogad fil 105128
Ska köpa böckerna på engelska när det är dax för nya böcker med andra ord.
 
Att om jag har både ett vanligt Safarifönster och ett privat fönster minimerade, och trycker på Safariikonen, så är det alltid det privata fönstret som kommer upp. Det är väl uppenbart att jag vill ha mitt vanliga fönster med alla viktiga flikar, och inte det privata med en enda sökning jag inte vill få cookies från? Så störigt att behöva byta fönster varenda gång.
 
Ska köpa böckerna på engelska när det är dax för nya böcker med andra ord.

Jag trodde faktiskt inte att det skulle vara skillnader på det viset i översättningar, visst att vissa ord/uttryck med dubbla meningar kan bli lite konstigt och viss symbolik kan försvinna, plus att jag stör mig lite på när namn ändras, men när jag bestämde mig för att jag ville läsa böckerna var de svenska ganska mycket billigare så tänkte att det inte spelade så stor roll. Men jag är nästan inne på att köpa originalen nu också alltså, känner mig lurad nästan :cautious:.
 
Stör mig på att den svenska översättningen av ASOIAF-böckerna (som Game of Thrones är baserat på) har tagit lite väl stora friheter och ändrat i storyn.
Författaren har med avsikt lagt in ett falskt minne men översättaren har antagligen trott att det var ett misstag och ändrat. Lägger i spoiler om man inte vill veta:

"𝗬𝗼𝘂 𝘄𝗶𝗹𝗹 𝘀𝗲𝗲, 𝗶𝗻 𝗔 𝗦𝗧𝗢𝗥𝗠 𝗢𝗙 𝗦𝗪𝗢𝗥𝗗𝗦 𝗮𝗻𝗱 𝗹𝗮𝘁𝗲𝗿 𝘃𝗼𝗹𝘂𝗺𝗲𝘀, 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝗦𝗮𝗻𝘀𝗮 𝗿𝗲𝗺𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿𝘀 𝘁𝗵𝗲 𝗛𝗼𝘂𝗻𝗱 𝗸𝗶𝘀𝘀𝗶𝗻𝗴 𝗵𝗲𝗿 𝘁𝗵𝗲 𝗻𝗶𝗴𝗵𝘁 𝗵𝗲 𝗰𝗮𝗺𝗲 𝘁𝗼 𝗵𝗲𝗿 𝗯𝗲𝗱𝗿𝗼𝗼𝗺... 𝗯𝘂𝘁 𝗶𝗳 𝘆𝗼𝘂 𝗹𝗼𝗼𝗸 𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗲 𝘀𝗰𝗲𝗻𝗲, 𝗵𝗲 𝗻𝗲𝘃𝗲𝗿 𝗱𝗼𝗲𝘀. 𝗧𝗵𝗮𝘁 𝘄𝗶𝗹𝗹 𝗲𝘃𝗲𝗻𝘁𝘂𝗮𝗹𝗹𝘆 𝗺𝗲𝗮𝗻 𝘀𝗼𝗺𝗲𝘁𝗵𝗶𝗻𝗴, 𝗯𝘂𝘁 𝗷𝘂𝘀𝘁 𝗻𝗼𝘄 𝗶𝘁'𝘀 𝗮 𝘀𝘂𝗯𝘁𝗹𝗲 𝘁𝗼𝘂𝗰𝗵, 𝘀𝗼𝗺𝗲𝘁𝗵𝗶𝗻𝗴 𝗺𝗼𝘀𝘁 𝗼𝗳 𝘁𝗵𝗲 𝗿𝗲𝗮𝗱𝗲𝗿𝘀 𝗺𝗮𝘆 𝗻𝗼𝘁 𝗲𝘃𝗲𝗻 𝗽𝗶𝗰𝗸 𝘂𝗽 𝗼𝗻.
—𝗚𝗲𝗼𝗿𝗴𝗲 𝗥. 𝗥. 𝗠𝗮𝗿𝘁𝗶𝗻

The Hound falls silent (after Sansa sings for him) and removes the dagger from her throat, and Sansa gently touches his cheek, feeling a wetness that was blood and a wetness that was not blood (tears). Shortly thereafter he gets up, rips off his bloody white cloak, and leaves. Sansa shakes out he torn and bloody cloak and huddled beneath it, shivering.
- A Clash of Kings

Sansa wondered what Megga would think about kissing the Hound, as she had. He'd come to her the night of the battle stinking of wine and blood. He kissed me and threatened to kill me, and made me sing him a song.
- A Storm of Swords

Visa bifogad fil 105128
Får mig inte helt osökt att tänka på Ohlmarks Tolkienöversättning.
 
Folk som vet allt och kan allt och gärna ska lägga sig i allt. Gärna med ganska liten utbildning men desto mer egna åsikter istället!.

Människor av detta slag: hav självinsikt och inse att ni icke kan kunna allt och att edra åsikter inte efterfrågas ständigt. Edra medmänniskor hyser dock för stor takt och ton för att säga det rakt ut till eder.

Amen to that. På samma tema, tvångsmässig delgivning av information utan att den alls har efterfrågats, men som mottagaren likväl förväntas låtsas vara intresserad eller imponerad av.
 
Tvättmedel som fastnar bl.a. i sömmarna på kläder. Jag hade ju medvetet i mindre tvättmedel. Så nu har jag en röd jacka med vitt pulver i quiltsömmarna. Snyggt.
Iofs är den för tjock/varm så kommer ändå inte använda den den närmaste tiden. Kanske kan tvätta den en gång till utan tvättmedel? 🤔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
101 642
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
121 230
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
111 067
Senast: pepp
·
Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
19 20 21
Svar
403
· Visningar
11 829

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp