Störiga saker vi stör oss på, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, jag blev så irriterad då jag lyssnade på en svensk bok, som var översatt till engelska. Av någon anledning fanns inte det svenska orginalet tillgängligt på ljudbokstjänsten. Jag tänkte att det inte gör något, och kvinnan som läste var trevlig att lyssna på. Men huvudpersonerna hette något i stil med Agneta och Kjell, och hon uttalade namnen helkonstigt, så det kröp i mig varje gång.
Jag har generellt svårt med ljudböcker, jag läser fort och det går för långsamt för mig. Iallafall, när Game of Thrones skulle komma som TV-serie så ville jag ha läst dem först, och det enda alternativet var ljudbok. ALDRIG MER. Personen som läste in dem hade inte läst texten förr. GRR Martin använder "Ser" som "Sir" och uppläsaren snubblade till och halvhaltade innan *varje* "Ser blaha". Det är *väldigt* många "Ser" i första boken.... :banghead::meh::cautious:
 
Jag har generellt svårt med ljudböcker, jag läser fort och det går för långsamt för mig. Iallafall, när Game of Thrones skulle komma som TV-serie så ville jag ha läst dem först, och det enda alternativet var ljudbok. ALDRIG MER. Personen som läste in dem hade inte läst texten förr. GRR Martin använder "Ser" som "Sir" och uppläsaren snubblade till och halvhaltade innan *varje* "Ser blaha". Det är *väldigt* många "Ser" i första boken.... :banghead::meh::cautious:
X speed knappen är älskad av mig. Använder den ofta vif ljudböcker eller poddar där jag upplever att de pratar på tok för långsamt.
 
Jag har generellt svårt med ljudböcker, jag läser fort och det går för långsamt för mig. Iallafall, när Game of Thrones skulle komma som TV-serie så ville jag ha läst dem först, och det enda alternativet var ljudbok. ALDRIG MER. Personen som läste in dem hade inte läst texten förr. GRR Martin använder "Ser" som "Sir" och uppläsaren snubblade till och halvhaltade innan *varje* "Ser blaha". Det är *väldigt* många "Ser" i första boken.... :banghead::meh::cautious:

Jag tycker att den engelska uppläsare av ASOIAF är fantastisk!! Överlag föredrar jag engelska uppläsare när engelska är originalspråket. De är ofta riktigt bra!!
 
Jag läste ett inlägg av Ebba B på insta. Jag följer henne inte och brukar sällan tycka som hon, men nu såg jag att hon hade skrivit något relaterat till GL/metoo och ville se vad.

Alltså, kommentarsfältet! En betydande andel av kommentarerna på inlägget, som ju berör ett allvarligt ämne, var gjorda av män och var olika varianter på "vad snygg du är".

Jag bli så desillusionerad.
 
Jag tycker att den engelska uppläsare av ASOIAF är fantastisk!! Överlag föredrar jag engelska uppläsare när engelska är originalspråket. De är ofta riktigt bra!!
Tyvärr var det inte ett alternativ som fanns att välja på mitt lilla lokala biliotek
Hade annars gärna valt det!
 
Det beror på serie. Jag lyssnar nu på The Seven sisters av Lucinda Riley. Där bok 1 handlar om den äldsta systern, bok 2 den näst äldsta systern osv. Där känns det helt logiskt med olika uppläsare. Eftersom systrarna dessutom befinner sig i olika delar av världen så är det perfekt att ha en uppläsare som kan låta lite som landet de är i. T.ex. en som kan växla till en australisk engelska när en australiensare pratar. Men jag önskar att hon som läste boken som utspelar sig till stor del i Norge hade haft nån form av koll på hur norska ord uttalades. Otroligt störigt uttal!!

Men i övrigt är det superbra att de byter uppläsare i den serien! Men om hela serien handlar om samma person håller jag med dig.
Det får vara undantaget som bekräftar regeln. :D
 
Jag tycker att den engelska uppläsare av ASOIAF är fantastisk!! Överlag föredrar jag engelska uppläsare när engelska är originalspråket. De är ofta riktigt bra!!
Jag tycker att han är Gräslig! Låter som om han gör narr av varenda kvinnlig karaktär han läser. :cautious: Jag blev så glad när jag läste din kommentar att jag var tvungen att gå in på audible och kolla om de kanske spelat in böckerna igen med en annan narrator - det hade de inte.
Annars instämmer jag!
 
Mycket möjligt men hon förväntade sig att jag aldrig flyttat hemifrån. Och när jag sa vart jag bodde så utbrast hon ”OJ och du som inte har körkort!!!” Och jag bara jooo det har jag (tog det dock förra året) och då sa hon ”åh!? Men du har ingen bil?!?!” Och jag jo men jag parkerade på stora parkeringen då jag inte haft körkort så länge och kör sällan så tycker det är lättare att stå på stora parkeringen än att köra in bakom affären och få plats när man börjar sist av alla (så att det typ är fullt där bak) då sa hon inget

Mycket möjligt men hon förväntade sig att jag aldrig flyttat hemifrån. Och när jag sa vart jag bodde så utbrast hon ”OJ och du som inte har körkort!!!” Och jag bara jooo det har jag (tog det dock förra året) och då sa hon ”åh!? Men du har ingen bil?!?!” Och jag jo men jag parkerade på stora parkeringen då jag inte haft körkort så länge och kör sällan så tycker det är lättare att stå på stora parkeringen än att köra in bakom affären och få plats när man börjar sist av alla (så att det typ är fullt där bak) då sa hon inget mera sen
BAAAM :heartbow:!
Avdelningen när-folks-fördomsfulla-(och-väldigt-udda)-förväntningar-kommer-på-skam :angel:.
 
Stör mig på att en kollega på nya jobbet som också är en gammal skolkamrat frågade ”ja du bor väl fortfarande med din mor?” Jag har bott ensam sen jag var 17 och är 36 nu så nej jag bor inte med min mor. Och varför skulle jag göra det?

Hatar sådana där förutfattade konstateranden i frågeform. De är dessutom sällan korrekta heller.
Min ex-svärmor kunde kläcka ur sig sådana, t.ex. "men ni använder ju ändå inte garaget till något.?". Nehe, inte? Vi parkerade ju bara den ena bilen där, men vad vet jag 🤷‍♀️
 
På min telefon.

Folk har ju haft problem (android) med att appar inte funkar som de ska. Det problemet har jag inte haft men däremot slukar den batteri som aldrig förr. Började helt tvärt för typ några dagar/en vecka sedan. Jag har inte installerat någon ny app eller nåt sånt utan helt plötsligt håller bara batteriet inte mer än typ ett dygn. Jag har en Samsung S10 så den är inte gammal, en kompis har en S8 och han upplever samma sak.. någon mer här som känner igen sig kanske?
 
På min telefon.

Folk har ju haft problem (android) med att appar inte funkar som de ska. Det problemet har jag inte haft men däremot slukar den batteri som aldrig förr. Började helt tvärt för typ några dagar/en vecka sedan. Jag har inte installerat någon ny app eller nåt sånt utan helt plötsligt håller bara batteriet inte mer än typ ett dygn. Jag har en Samsung S10 så den är inte gammal, en kompis har en S8 och han upplever samma sak.. någon mer här som känner igen sig kanske?
Kanske dags att köra underhåll på telefonen?
 
På min telefon.

Folk har ju haft problem (android) med att appar inte funkar som de ska. Det problemet har jag inte haft men däremot slukar den batteri som aldrig förr. Började helt tvärt för typ några dagar/en vecka sedan. Jag har inte installerat någon ny app eller nåt sånt utan helt plötsligt håller bara batteriet inte mer än typ ett dygn. Jag har en Samsung S10 så den är inte gammal, en kompis har en S8 och han upplever samma sak.. någon mer här som känner igen sig kanske?
Kör en batterikoll. Min telefon, samsung s10e talade om för mig att apparna kraschade för att de drog för mycket batteri. Gå in på "inställningar" och sedan "batteri och enhetsvård" och tryck på "optimera". Förhoppningsvis löser det sig då.
 
Jag stör mig på att väderprognosen säger regn på dagarna och uppehåll på nätterna - vem fasen har glädje av uppehållsväder på nätterna? Det kan regna så mycket det vill då ju?! :rage:

Idag: uppehåll till nyss, nu regn som ska sluta vid kl 21 i kväll. Sedan uppehåll till kl 12 i morgon. Sedan regn igen till kl 20 söndag kväll. Sedan uppehåll till kl 05. Och så regn igen från måndag morgon, fast det är lite mindre störigt när det är en arbetsdag.

Hann i alla fall med en uteritt idag på morgonen och trycker in ett pass på ridbanan i morgon fm, men jag vill ju göra meeeer ute på helgerna utan att det ska behöva regna på mig hela tiden. Skärpning anbefalles inför kommande påskledighet!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
96 407
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
120 889
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Startar ny tråd då den gamla är låst.
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
97 480
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
116 489
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp